Gå til innhold

Oppussing av Azev A 9x16" og 10x17" Råd og tips?


Jørgen Lie

Recommended Posts

Jørgen Lie

Hei.! Her kommer det en tråd om oppussing av felger. Målet er å fjerne klarlakken på kanten av felgene, for så å høyglanspolere de. Dette er første gangen jeg gjør noe slikt, så dette blir en liten "nybegynnertråd" samt en tråd der jeg kommer til å stille noen spørsmål underveis. Regner med at flere av dere sitter på kunnskap som kan bidra til at jeg får finishen jeg vil ha.

Om dette er postet i feil underkategori nå, så må jeg beklage. Evt admin kan flytte den om mulig.

Så da starter historien om felgoppussing av meg, som kommer til å bli en tålmodighetsprøve, siden jeg er laaangt under snittet tålmodig, og over snittet naturlig urolig.. (Nei, jeg har ikke ADHD ;) )

Tabbet meg litt ut på den første felgen, da jeg startet med å montere felg en på bil, sette den i gir for så å starte å fjerne lakken med pussepapir. Dette vil selvfølgelig gi merarbeid, i stedet for å bruke malingsfjerner gjentatte ganger, som jeg prøvde etterpå.

Siden mange av de skikkelige malingsfjernerne er fjernet fra markedet pga farlige stoffer, så blir det nå lagt på og får ligge over natta / 12 timer.. Dette har jeg gjort i tom omganger nå, men fortsatt er ikke alt sluppet..

Den ene bakfelgen er fri for klarlakk nå, så har startet med vannsliping med 240-papir..

Felgene er 9x16" foran ET15 og 10x17" ET14 bak. Azev A, som dere sikkert ser.

Har alltid hatt litt sansen for Azev-hjul, helt fra jeg begynte og skjønne hva E30 var, rundt 10-12års alderen. De er vel ikke særlig spesielle, men har ikke sett mange som kjører med dette i Norge i denne dimensjonen. Uansett morsomt å ha litt alternativer til hjul. Å kjøpe tredelte hjul å ha liggende er jo ruin..:lol: Så har stor tro på at dette blir bra :)

OZ`ene er jo også sendt til oppussing, så det er nok de som kommer til å være "hovedfelgene" neste sesong. Gleder meg til å få på de med de modifikasjonene som blir gjort

Her kommer litt bilder:

Kanten med klarlakk, og maskering er startet

j966lp3dj2mhl6irsd8c.jpg

Greit med kant på bakhjula, men de vises for dårlig med klarlakk, så her skal det skinne etterhvert, forhåpentligvis.

Alle kantkjøringer er nå omtrent fjernet, så det vil bli strøkent med noen timers jobb..

359a93xcnahkvmz20g1q.jpg

Tabben er på vei til å skje (pussing uten bruk av malingsfjerner

jo0ywtbqcq09r02haosg.jpg

Undertegnede sitter "fornøyd" på grusen og lurer på hva han faktisk har startet med

n21mamxtle9uceu9zwcn.jpg

Har nå lagt tredje runde med malingsfjerner som skal få ligge til i morgen. Kommer mere bilder etterhvert. Har også startet på å pusse den ene bakfelgen som jeg har pusset ned all lakken på.. Der blir det er kraftig jobb i med 240-papir, 400 vannsliping, 800 vannsliping, 1200 vannsliping, (og kanskje enda finere papir???) og forhåpentligvis polering etter dette. Så får vi se da, om denne renovasjonen går bedre enn med de forrige Azevene min :lol:

Der som lakken blir fjernet er jeg usikker på hva jeg skal gjøre, siden overflaten er høvelig blank/slett. Mulig det kun holder med polering.

Har nå skrapt av 3 runde med påført malingsfjerne. Begynner å ligne noe nå :)

Lakken løsner:

azev5.jpg

Begynner å bli blankt

azev5-2.jpg

azev5-3.jpg

Skraper av det som har løsnet med plastskrape fra Biltema

azev5-4.jpg

azev5-5.jpg

Er blank overflate under lakken, men der er en liiiiiiiten tanke langsgående struktur. Kjenner små "riller" når jeg skraper neglen langs med bredden av kanten

azev5-6.jpg

azev5-7.jpg

azev5-8.jpg

Enda mere skraping

azev5-9.jpg

Blankere

azev5-10.jpg

Og litt random bilder

azev5-12.jpg

azev5-13.jpg

azev5-14.jpg

Her er felgen jeg pusset ned lakken på i stedet for å bruke malingsfjerner :(

Har brukt 400 papir der nå, tørrsliping, for å ta de værste sårene.. Så blir det vannsliping videre tenker jeg.

azev5-15.jpg

azev5-16.jpg

azev5-17.jpg

IG: E30norway
Fotoside: http://www.facebook.com/jorgen.lie.photography
Kjøretøy: 02 E46 M3, 86 E30 325i M-tech1 2d, 86 320i 4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type malingsfjerner bruker du? Jeg fjernet lakken på noen contur felger for en tid tilbake, og brukte Duxola malingsfjerner (kjøpt på coop OBS) smørte på(geleaktig, så den henger bra) lot den virke i ca 30 min, og spylte av med høyttrykk. Det tok nesten alt i første omgang, men en liten strafferunde etterpå, å alt lakk var borte.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Lie

Gleder meg til å se ferdig resultat :thumbup:

e30, Azev og høyglanspolert kant, MÅ jo bare bli bra :D

Takk takk ;) Har stor tro selv! Dette blir litt"prøve-hjul".. Neste gang tror jeg det blir tredelte hjul som skal få utfordres, om jeg får til dette.

Har et sett med OZ Futura i 9-9,5x16" som en kjenning driver å pusser opp for meg, da jeg vet at da får jeg strøkent resultat.

Hvilken type malingsfjerner bruker du? Jeg fjernet lakken på noen contur felger for en tid tilbake, og brukte Duxola malingsfjerner (kjøpt på coop OBS) smørte på(geleaktig, så den henger bra) lot den virke i ca 30 min, og spylte av med høyttrykk. Det tok nesten alt i første omgang, men en liten strafferunde etterpå, å alt lakk var borte.

Bruker denne malingsfjerneren: http://www.gjoco.no/nb-NO/Produkter/Vask-tynnere-og-diverse/Maling-oglakkfjerner.aspx

Siden jeg bor på en øde øy, var det kun denne som var tilgjengelig.. Har prøvd den gamle Gjoco sin Basol 48, og den var 10 ganger mere effektiv... Men nå får jeg heller jobbe med tålmodigheten min ;)

IG: E30norway
Fotoside: http://www.facebook.com/jorgen.lie.photography
Kjøretøy: 02 E46 M3, 86 E30 325i M-tech1 2d, 86 320i 4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, spennende. Venter i spenning på videre oppdatering. :)

Gleder meg til å se ferdig resultat :thumbup:

e30, Azev og høyglanspolert kant, MÅ jo bare bli bra :D

Så det var dette du så på bak disken på jobb ista. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Lie

Kommer flere oppdateringer etter lørdag.:) Kom på at jeg skulle avlegge fruen et besøk nå, så dro til "byen" (Kristiansund) på besøk. Passer egentlig bra, så kanskje jeg kan få kjøpt inn noe poleringsmiddel.. Samt se om det finnes sånn ball-opplegg til å ha på drillen for å polere kantene med..

Noen erfaringer der? Kjika litt inne på scandicshine.. De hadde en sak der som så litt fiffig ut..

IG: E30norway
Fotoside: http://www.facebook.com/jorgen.lie.photography
Kjøretøy: 02 E46 M3, 86 E30 325i M-tech1 2d, 86 320i 4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

///Jacobsen

Så det var dette du så på bak disken på jobb ista. :P

Viktig med noen besøk på dcn.no i løpet av arbeidsdagen (mens sjefen ikke ser på :ph34r:)

Bare spør Tjelle. Han har en tendens til å komme innom mens jeg ikke har noe å gjøre, og da stort sett sitter å leser på dcn :fun:

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Lie

Samm her, Challenger.! Gleder meg også til å se hva jeg får til..;) Er det sjans for at bilextra/biltema har slik poleringsball jeg kan bruke?? Evt har Bilextra noe kurrant poleringsmiddel?

IG: E30norway
Fotoside: http://www.facebook.com/jorgen.lie.photography
Kjøretøy: 02 E46 M3, 86 E30 325i M-tech1 2d, 86 320i 4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med noen besøk på dcn.no i løpet av arbeidsdagen (mens sjefen ikke ser på :ph34r:)

Bare spør Tjelle. Han har en tendens til å komme innom mens jeg ikke har noe å gjøre, og da stort sett sitter å leser på dcn :fun:

Hehe ;)

Heldigvis har jeg ubegrenset 3G Internett på telefonen. :fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med noen besøk på dcn.no i løpet av arbeidsdagen (mens sjefen ikke ser på :ph34r:)

Bare spør Tjelle. Han har en tendens til å komme innom mens jeg ikke har noe å gjøre, og da stort sett sitter å leser på dcn :fun:

Noen må jo passe på at du jobber per :P altid viktig med litt dcn på jobb :D

Kan bli sjeff dette med blant kant masse bilder ønskes:) hvordan var det med disse rillene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Lie

De rillene vil jeg prøve å fjerne med 1200 våtsliping :)

Har vært på Bilextra og sett på litt produkter.. De hadde kun Meguiars metall polish.. 189,- for en liten boks.

Er dette noe kanskje? Eller skal man gå for Chemical Guy sin metall polish?? Regner med disse produktene er fine og bruke med denne ??

IG: E30norway
Fotoside: http://www.facebook.com/jorgen.lie.photography
Kjøretøy: 02 E46 M3, 86 E30 325i M-tech1 2d, 86 320i 4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Lie

Blir sakte men sikkert mindre klarlakk her nå. Siden malingsfjerneren jeg bruker ikke er av beste og raskeste sort, så tar jeg det i rolig tempo gjennom mange omganger slik at det blir lagt på pent. Dumt om lakken på selve eikene osv forsvinner. Legger de også med stjerna ned, slik at det ikke skal renne ned mot eikene, men renner da heller litt av. Dette bidrar nok til at det tar litt tid.

Litt usikker hvor drastisk til verks jeg skal gå med finishen på kanten , da det noen plasser er litt sår og piiittesmå mikroskopiske hakk. Prøvde lett vannsliping med 1200-papir i sta, så mulig jeg faktisk går ned til 800-papir først.. Vil få vekk de langsgående tynne rillene, og 1200 etterpå etterfulgt av polering.. Prøvde også litt autosol i sta.

Ang. autosol: Hvor lenge må man jobbe med den? Er det pussefille og hender som er alfa omega, eller kan man bruke det på en slik poleringsball??

Bør man ha en ball til hvert produkt evt??

Her kommer noen bilder til:

vjsm17r8vdrg38u0fvu6.jpg

lx5vl4hs7ngxyxzrfams.jpg

IG: E30norway
Fotoside: http://www.facebook.com/jorgen.lie.photography
Kjøretøy: 02 E46 M3, 86 E30 325i M-tech1 2d, 86 320i 4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Lie

Ingen som har et godt svar på om man må ha en ball til grov polish og en til fin??

Lite stemningsbilde fra i kveld.. Har ramlet inn et sett med MIM-felger også.. 7,5x15" ET13.. De skal også pusses opp.. To felgtyper som mangler der nå som jeg har liggende.. 16" Keskin Kt1 og 9-9,5x16" OZ Futura :)

47559_10152210797720156_262760656_n.jpg

IG: E30norway
Fotoside: http://www.facebook.com/jorgen.lie.photography
Kjøretøy: 02 E46 M3, 86 E30 325i M-tech1 2d, 86 320i 4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel same greine som med grov og fin polish ved maskinpolering. Bruker du grov polish og går over til fin polish etterpå, (på same pad) kan det være litt grov polish fortsatt på pad som kan skape problemer.

So ein til grov og ein til fin er å anbefalle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Lie

Todleif: Det er mottatt! Da blir et en til hver av produktene.

skoda: Har sett en del der inne, men siden jeg er uviten og aldri prøvd noe slikt før, så må jeg ha det inn med teskje hva jeg skal kjøpe, slik at jeg ender opp med riktig produkt.

Takk begge to :)

IG: E30norway
Fotoside: http://www.facebook.com/jorgen.lie.photography
Kjøretøy: 02 E46 M3, 86 E30 325i M-tech1 2d, 86 320i 4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...