Xanderion

God Understellsbehandling?

49 posts in this topic

Vinteren nærmer seg (og har kommet allerede i flere steder av landet) og det er tid for å behandle min gamle bil med en oljebehandling av understellet.

Har snakket med en kar som har holdt på med slikt i mange år, og ifølge han bør jeg bruke:

- Ren motorsagkjedeolje + en litt skvett diesel (5-10%). Diesel tilsettes for å få oljen til å trekke inn i karosseriet.

Det er ihvertfall slik jeg har planer om å gjøre dette. Har handlet inn en lakksprøyte fra Biltema og litt annet for å fjerne det verste av rust på understellet.

Noen som har noen andre framgangsmåter? Isåfall vil jeg vite dem! :thumbup:

EDIT:

Etter litt diskusjon på dette forumet så har jeg oppfattet det slik:

Nye biler: Understellsmasse/tectyl så lenge ikke bilen har behandling fra fabrikk med garanti som dekker.

Gamle biler: Olje (sagkjedeolje feks.) for biler som har fått rustangrep. Gamle biler kan også bli tectylert, men det viktigste er at det er 100% rustfritt og fuktfritt.

Edited by Xanderion
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Off, høres forferdelig grisete ut.. Tenk på all driten som samles under der??

Kjøp deg heller noe skikkelig, evt få bilen tectylert.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Off, høres forferdelig grisete ut.. Tenk på all driten som samles under der??

Kjøp deg heller noe skikkelig, evt få bilen tectylert.

Jeg ville kjøpt understellsmasse fra biltema om jeg skulle gjort det selv, istede for å grise til med halvdårlig løsning med olje og diesel, men problemet kommer jo om man ikke rengjør skikkelig og fjerner den rusta som er der skikkelig først.

Har akkurat laget hjemmesider for et firma som driver med tectyl, og da sa de blant annet an det er veldig viktig med skikkelig vask og sandblåsing av rust som er der, og nesten viktigst og få tørka skikkelig før man legger understellsmasse. Man vil nødig sperre inn fukt og gammel rust under massen :P

Selv gikk jeg for tectyl, da jeg fikk det ganske gunstig, og at jeg vet at ting er skikkelig gjort ;)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet med Tectyl på gammel bil er jo at det er forferdelig mye rust, og man vil jo ikke stenge dette inne. Hadde dere sett bilen min under så skjønner man at dette blir en stor og meget kostbar jobb. Bilen min er trossalt en gammel bil, 2000 modell.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet med Tectyl på gammel bil er jo at det er forferdelig mye rust, og man vil jo ikke stenge dette inne. Hadde dere sett bilen min under så skjønner man at dette blir en stor og meget kostbar jobb. Bilen min er trossalt en gammel bil, 2000 modell.

Fikk sandblåst og lagt tectyl på min '93 uten problemer og billig. betalte 4000kr for ferdig arbeid. rusten vil du stenge inne med oljebehandlingen også, og rusten må taes før eller siden, ellers tar rusten bilen. Om du sender noen forespørsler på pris så får du nok noen gode tilbud. Da blir du fri for rust og har understellsbehandling som holder i fleire år.

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er klar over at rusten må tas, men da lommeboka ikke strekker til akkurat nå så blir det veldig dumt å gå for tectyl som ikke vil gjøre noe med den rusta. Vil selvfølgelig prøve å få vekk det verste, men skal det bli 100% må man jo sandblåse uansett.

Men det som er litt greia med tectyl er jo at man; fjerner rust, behandler med grunning, lakk, og så legger tectyl på. Det skal jo gå fryktelig lang tid før rusta blir synlig når det ligger under et lag med tectyl.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har akkurat laget hjemmesider for et firma som driver med tectyl, og da sa de blant annet an det er veldig viktig med skikkelig vask og sandblåsing av rust som er der, og nesten viktigst og få tørka skikkelig før man legger understellsmasse. Man vil nødig sperre inn fukt og gammel rust under massen :P

Jeg er ikke uenig dette, men går det virkelig an å sperre fukten inne med tectyl når det sprøytes på? Mener du at det liksom vil bruke en evighet på å tørke inni der, også vil det bare tære gjennom bilen? Høres ikke helt logisk ut synes jeg. Selvom det er litt rust under, så vil vel tectylen hindre eller hvertfall gjøre så det tar lang tid til rusten blir skadelig for bilen?

Edited by Simen
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke uenig dette, men går det virkelig an å sperre fukten inne med tectyl når det sprøytes på? Mener du at det liksom vil bruke en evighet på å tørke inni der, også vil det bare tære gjennom bilen? Høres ikke helt logisk ut synes jeg. Selvom det er litt rust under, så vil vel tectylen hindre eller hvertfall gjøre så det tar lang tid til rusten blir skadelig for bilen?

Hvorfor tectylere? For at fuktighet og smuss ikke skal trenge inn/gjennom.

Hva gjør da tectylen? Den gjør det "tett".

Vil da fukt på innsiden/undersiden av tectylen slippe ut? Nei.

Vil det da fortsette å ruste, siden det er fuktige omgivelser hele tiden, siden fuktigheten ikke slipper ut? Ja.

Det er hvertfall sånn jeg tenker, med det lille jeg kjenner til av tectyl.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jeg tenkte på var om vannet på en måte "blander seg" litt med tectylen. Om det bare er litt fuktig og tectyl sprøytes på med trykk vil vel ikke dette være noe stort problem? Skjønner om det er masse vann som får ligge å tære, men pga tyngdekraften skal dette godt gjøres - tenker jeg.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tectyl er petroleumsbasert og vil derfor ikke blande seg med vann. :)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare bekrefte at hvis man bruker bitumenbasert understellsmasse som Tectyl/Mercasol/Hagmanns etc kapsler man inn fuktighet. Det vil oppføre seg som et hudlag. Siden rust ofte inneholder fuktighet vil understellsmassen etter en stund boble opp som en vannblemme. Stikker man så hull på den skjer også det samme som med vannblemmer (kommer rustvann ut).

Mye mer fornuftig å oljebehandle noe som er rustent :)

2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uff da. Da håper jeg inderlig at bilen min ble tørr av den 20 min.-kjøreturen før vi tectylerte den ifjor. :P

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uff da. Da håper jeg inderlig at bilen min ble tørr av den 20 min.-kjøreturen før vi tectylerte den ifjor. :P

Hele bilen din var sikkert ikke rusten under, så den står ikke og råtner på rot. Men du har sikkert enkelt tilgang til å få heist opp bilen, tatt en skikkelig underspyling og sjekket grundig om du finner noe mistenkelig. Tynnstoffet som brukes i hulrom har en viss inntrenging i stålet, mens understellmasse legges som en beskyttelse mot ytre påvirkning. På samme måte som lakk egentlig, men mer motstandsdyktig mot steinsprut etc fordi den er tykkere og ikke blir helt stiv.

Jeg har erfart disse boblene selv pga rust inneholder fuktighet, da jeg på det glade 80-tallet restaurerte min første bil og preppet for lakkering. Det er ikke noe jeg har Googlet eller noe. :) Rett og slett lært på den harde måten hva eget amatørmessig grunnarbeid med gjensittende rust og oversprøyting med understellmasse kan føre til av ugang. :)

2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ikke se at jeg kan tilføye noe mer som ØHN ikke allerede har sagt, nede på bilpleien hvor de gjorde dette hos meg sto bilen å tørka på bukk med byggtørke under seg i 7-8 timer etter sandblås og vask under

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) Rett og slett lært på den harde måten hva eget amatørmessig grunnarbeid med gjensittende rust og oversprøyting med understellmasse kan føre til av ugang. :)

Det er derfor jeg går for olje på min gamle hævv! :thumbup:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lønner det seg for meg og ta understells behandling på min x1? Eller er det bare tull?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lønner det seg for meg og ta understells behandling på min x1? Eller er det bare tull?

Du bør sjekke med forhandler om det vil påvirke rustgarantier fra fabrikk. Det bør ikke komme i konflikt med den fabrikkpåførte beskyttelsen.

Understellsbehandling er ikke tull hvis det er utført grundig og fagmessig riktig. Men sjekk som sagt at produktet/antirustverkstedet du ønsker å benytte, er godkjent av bilfabrikk som etterbehandling.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror absolutt olje er bedre enn tectyl på biler som ikke er nye eller helt rustfrie. Olje trenger inn i sprekker osv og fordriver fukt. Oljen stopper i de fleste tilfeller videre rustutvikling. Har man en liten oljelekkasje/svetting fra motor vil man se at det aldri ruster der det er spor av olje.

Bakdelen er at behandlingen må gjentas ganske ofte og på riktig del av året for godt resultat.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du bør sjekke med forhandler om det vil påvirke rustgarantier fra fabrikk. Det bør ikke komme i konflikt med den fabrikkpåførte beskyttelsen.

Understellsbehandling er ikke tull hvis det er utført grundig og fagmessig riktig. Men sjekk som sagt at produktet/antirustverkstedet du ønsker å benytte, er godkjent av bilfabrikk som etterbehandling.

Skal sjekke det opp med forhandler neste gang:-) takk.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.