Gå til innhold

Steinsprut, lakk-flekking


Øystein

Recommended Posts

Må i nær fremtid se å få fiksa litt steinsprut-skader og annet smårusk i lakken.

Steinspruten er i hovedsak på panser, og jeg tenkte legge lakk og klarlakk med original lakkstift fra Møller. Har lest litt av hva andre har gjort her inne, og tenkte følgende prosedyre:

Alt gjøres i garasje på jobben, så ingen fare for fukt eller lave temperaturer.

- Solid vask, DCN-style

- Silikonfjerner (eller funker IPA like godt?)

- Legge først lakk i bunnen, sikre presisjon med lupe o.l. fra ClasOhlson

- La det stå å tørke godt. Tørketid?

- Legge klarlakk oppå. Tørketid?

- Våtslipe med rondell-kit fra Scholl

- Polere opp med DAS-6-maskin (ikke PRO) og CGV-serien / Scholl.

Er rimelig trygg på at dette er good form og vil funke. Eller?

Så må jeg flekke opp litt på dørene. Der er det avskallinger på enden av døra (se bilde).

Hvordan gjør jeg det OG får det pent? Her er det kanskje ikke bare å våtslipe rundt enden av døra helt uten videre?

Vil veldig gjerne ha innspill på alt jeg har uthevet.

(og ja, bilen trenger en vask, jfr bildet)

post-3180-0-24580100-1349418877_thumb.jp

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan oppskriften ja :)

Silikonfjerner er beste sort. Det mange lakkerere bruker.

Tørketid 24t pr lag så er du sikker. Bra temp er nødvendig gjennom hele prosessen.

På den kanten ville jeg kun brukt lakkhøvel om du legger på for mye.

Ellers ville jeg vært forsiktig med å legge på.

Det blir uansett mye bedre og du hindrer rustitviklingen.

Å slipe og bruke maskin på kanter er et ikke-tema.

Lakken er borte på blunk. Enda vanskeligere er det si du har en plastlist rett over.

Husk bilder mens du jobber :)

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillene. Ser poenget rundt kantene og sliping, så skal ta det varsomt.

Noen "kjøreregler" for bruk av lakkhøvel, eller er det så enkelt jeg tror; legg på flaten og dra jevnt over for å fjerne for høy lakk?

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lurt å våtslipe mellom base og klarlakk også? For å jevne ut basen før du legger klarlakk oppå. Ser for meg at det ikke blir bra med to flekkinger oppå hverandre for så å slipe det ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrepedersen

Korrekt. Det går fint å legge base på et komplett panser, uten å slipe ned for å så legge klarlakk slik at den fyller. Men vill tro for resultatet folk her inne vill ha, må du glatte ut overflata på flekkinga før klarlakk. Dette kan også gjøres med klarlakken og, men du må helst vente litt pga herding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Simen, om jeg skal våtslipe mellom lakk og klarlakk, så bør vel lakken bygge litt over eksisterende lakk, så våtslipingen får noe å ta tak i, og da vil jo klarlakken bygge i tillegg. Blir ikke det litt voldsomt? Jeg ville tro at etter lakk i steinsprut så bygger først lakk, og først med klarlakken kommer du opp "på nivå". Eller?

Iallefall om vi snakker steinsprut. På enden av døra kunne jeg skjønt det, men der bør jeg vel være varsom med slipingen?

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Helgen er tenkt til steinsprut-fiksing.

Noen små spørsmål:

Skal stå i jobb-garasje med rundt 15 grader. Er det ok temp?

Jeg ser for meg å ta vask og tørk i morgen, og så legge et tynt lag baselakk fredag kveld.

Bør jeg ha med hårføner for å få overflata tørket litt raskt etter første lag?

Neste lag baselakk legges nok lørdag formiddag. Vil det ha tørket nok til et lag klarlakk oppå dette etter en 6-8t?

Bør jeg ha flere lag?

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om ha de tankene om kommende helg. Skal ta mors Mercedes Benz C-Klasse 200 CDI 2009 Avantgarde. Handlet inn lakk fra Bertel O Steen samt silikonfjerner og Scholls våtslipekit i tillegg til dette:

i-jM9DRVg-L.jpg

Er ikke så heldig at jeg har lokale med tskjorte temp, men får satse på tempen holder seg på rundt 10 grader og opp med litt hjelp av garasjevarmeren

:)

Endret av R. Molnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å prøver feiler meg litt frem jeg og om dagen ;)

Detta er fanken ikke lett! I år har jeg testet mini-qtips for deretter å ta overskuddet med Lanka.

Prøvde med sprøyte i fjor, men fikk ikke dreisen på det, ble bare klin, metallicen levde sitt eget liv, nåla tetta seg, vanskelig å manøvrere og heia heia.

Å dabbe det på med q-tips leste jeg skulle gi en litt mer tilnærmet "stå ut" effekt på mettallic-flaksene. Og det virker som det fungerer greit. Har derta på et par lag klarlakk fordelt på i går og i dag, så får vi se om det er klart for litt finpuss i helgen engang. Ser sånn nonnelunde ut så langt...fra tre meters hold ;)

Mindre grader vil vel bare gi lengre tørketid? Og tørketiden vil jo avhenge veldig av hvordan du påfører basen. Legger du en dråpe med nål tar det evigheter, dabber du med q-tip tørker den nesten på veien mellom lakkflaska og steinspruten ;)

Det jeg synes har vært vrient er liksom å få fyllt opp, uten å fylle for mye...og utenfor. Derav Lanka denne gang. Da blir det litt utenfor, men det tørker jeg da av i etterkant. Greia er jo å være tålmodig nok på tørketid, fort gjort å dra av for mye igjen.

Hos meg er det også et sjikt i lakken, vet ikke om det er noe antirust eller grunning eller hva, men det er sort og det har en tendens til å krølle seg og lage en kant oppi krateret der. Voldsomt irriterende.

Veldig interessant og høre noen tilbakemeldinger når dere kommer så langt. Tenkte jeg skulle få lagt ut noe jeg og, når jeg kommer dithen at jeg finner en metode som fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kjekt å lese, og bra drøfting om emnet. Som noen sikkert har sett i bilpleieloggen min har jeg prøvd meg litt på flekklakkering jeg også.

En ting jeg lurer på er hva folk gjør om de ikke skal slipe eller noe mellom legging av base og klarlakk? Tenker å bare legge klarlakk oppå noen plasser, men føler liksom at jeg bør gjøre noe. Rense med silikonfjerner kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, siden dette er første forsøk, men har tenkt at etter hvert lag så blir det silikonfjerner før jeg legger neste. Både fordi jeg står i en garasje med litt størrelse (og sikkert støv) og selvsagt for å ha helt rent og god heft for det nye laget.

Ang å slippe mellom lagene, så krever vel det i praksis at lagene bygger litt opp? Lettere å slippe en topp enn en bunn?

edit: skrivefeil

Endret av Øystein

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, siden dette er første forsøk, men har tenkt at etter hvert lag så blir det silikonfjerner før jeg legger neste. Både fordi jeg står i en garasje med litt størrelse (og sikkert støv) og selvsagt for å ha helt rent og god heft for det nye laget.

Ang å slippe mellom lagene, så krever vel det i praksis at legene bygger litt opp? Lettere å slippe en topp enn en bunn?

Det er det jeg har gjort og. Nå lager Lanka litt klin, så jeg må liksom tørke bort den, og da er det silikonfjerner ja. Hadde jeg brukt pussepapir hadde jeg gjort det samme.

Eneste jeg liksom er skeptisk til ang legge topp med base-slipe-og så legge klarlakk er at når du sliper ned basen er du helt plant med toppen av klarlakken som ligger rundt. Da er det liksom ikke plass til mere ny klarlakk?

Var derfor jeg valgte Lanka for å fjerne toppen, innbiller meg liksom at papir dynka i "tynner" fjerner litt mer base "nedi gropa" enn pussepapir? Dermed har jeg pittelitt plass til klarlakk på topp som jeg da sliper plant med eksisterende klarlakk.

...det var iallefall planen min :P

Håper folk hang med på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg henger med, hehe ^_^

Har skriblet ned litt om hvordan jeg til nå ser for meg prosessen.

  • Området renses med silikonfjerner.
  • Skaden inspiseres med mikroskop for å se hvor stor skaden egentlig er. Er det gjennom alle lag? Korrosjon?
  • Er skaden omfattende/gjennom alle lag bruker jeg Dremel med diamantslipeborr (rund) for å fjerne korrosjon.
  • Går deretter over med avlang diamantslipeborr for å jevne ut kantene og hindre "kraterformasjon".
  • Fyller tynt lag med Brunox med kanyle/sprøytespiss som får sin virketid. Se til med mikroskop at alt er dekket.
  • Fyller primer. Tørketid. Samme teknikk som Brunox.
  • Fyller base. Denne toppfyller jeg ikke, fyller jevnt. Forventer et søkk av dette, og blir søkket for stort får jeg bare etterfylle. Men et lite søkk ser jeg på som akseptabelt. Får tørke.
  • Fyller klarlakk. Denne fyller da søkket og samtidig toppes. Tørker.
  • På dette punktet sitter jeg nok igjen med en liten topp som dempes med våtslip.

Noe jeg ser allerede er tidsbruken. Det er ikke noe du haster deg gjennom dette. Og en annen ting er kombinasjonen av base og klarlakk. Vurderer litt å blande de to komponentene i 60-70% base og 40-30% klarlakk. Dette vil kanskje forhindre en del "makk" rundt dette med toppingen (?) Uansett noe som får prøves ut :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har blandet 70-30 (ish) base-klarlakk.

Noen ser ut til å få det til å funke andre ikke.

Ferdigblanda flekklakk fra Ødegård var jo det store her inne "før i tida" men folk ser ut til å ha gått bort i fra den og mange legger nå base først og så klarlakk. Finner ikke igjen trådene, men jeg vet Bernhard gjør det sånn, og ifølge han så har Brynjar gått over til den metoden og. Folk fikk visst ikke Ødegård og blanda lakk til å tørke skikkelig hvis jeg forstod det riktig.

Jeg testa å blande i fjor når jeg holdt på og synes ikke det funka. Litt som olje og vann. Det ville liksom ikke blande seg skikkelig, og særlig i kombo med metallic lakk, synes jeg klarlakken gjorde at det bare fløyt enda mere rundt.

Men. Noen får det øyensynlig til å funke, så det er kanskje forskjeller på lakk og hvordan de reagerer? idk

Eller så kan de noe ikke jeg kan. Og det skal jo ikke utelukkes ;)

...og så heter det Langka ser jeg ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har blandet 70-30 (ish) base-klarlakk.

Noen ser ut til å få det til å funke andre ikke.

Ferdigblanda flekklakk fra Ødegård var jo det store her inne "før i tida" men folk ser ut til å ha gått bort i fra den og mange legger nå base først og så klarlakk. Finner ikke igjen trådene, men jeg vet Bernhard gjør det sånn, og ifølge han så har Brynjar gått over til den metoden og. Folk fikk visst ikke Ødegård og blanda lakk til å tørke skikkelig hvis jeg forstod det riktig.

Jeg testa å blande i fjor når jeg holdt på og synes ikke det funka. Litt som olje og vann. Det ville liksom ikke blande seg skikkelig, og særlig i kombo med metallic lakk, synes jeg klarlakken gjorde at det bare fløyt enda mere rundt.

For meg høres det logisk ut at det er best å ta base og klarlakk hver for seg, siden det er slik det gjøres når man skal lakkere generellt ellers. Om det hadde vært like bra å blande 70/30 base og klarlakk så kunne man like greit gjort det ved en hellakkering også?

Litt drøy påstand kanskje, men er hvertfall slik jeg tenker selvom dette 'bare' er flekklakk (dog er det jo en liten bit av helheten det også, yes?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trygt skrive under på at dette med å blande var bare tull, hvertfall for min del. Fikk best resultat med å legge base og klarlakk i to omganger. Akkurat lagt et lag med klarlakk på den bilen jeg holder på med og skal til med våtslip og korrigering i morgen. Så langt så bra, men er veldig spent på sluttresultatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fasken så mye klarlakk som skulle til for å fylle opp disse kratrene mine da! Pussa ned et par topper i dag, og hadde igjen en liten skinende grop i midten av et matt felt. På med enda en dråpe klarlakk.

Legger også merke til at fyllingene mine blir ganske mye lysere enn området rundt. Virker mere som om det er grunnet en høyere konsentrasjon av metallicflakes enn en fargeforskjell egentlig. Er vel logisk siden fargen egentlig er ment å sprayes på snarere enn "dertes på".

Noen som vet om konsentrasjonen av flakes kan justeres når de blander fargen?

Hva bruker folket til påføring?

Tenkte jeg skulle teste liten fintuppet pensel, men "snippet" i tuppen? Eller filt-tupp, sånn som i tusj?

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Metallic lakk får du ikke til å stemme 100%

Man kan blande mange nyanser, men det vil likevel ikke bli 100% fordi metallflakene legger seg annerledes enn de som ligger der fra før og derfor reflekterer annerledes enn den nye lakken, samt konsentrasjonen av metallflak kan være forskjellig og grunnfargen kan være en anelse lysere/mørkere enn den gamle.

Mange variabler.

Det en lakkerer gjør er å lakke gradvis tynnere ut fra skadestedet, på den måten får han en veldig lang overgang som er usynlig/vanskelig å se, og så legger han klarlakk på hele panelet.

Han kan også lage en overgang i klarlakken midt på et panel, men det er vanskeligere å skjule samt det krever etterarbeid.

Endret av OAS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...