Gå til innhold

BMW 520 E61 Carbon Schwartz av Meringdal


Meringdal

Recommended Posts

Meringdal

BMW 520 E61 - Karbon sort

Dette er en jobb jeg tok på meg da en kompis av meg ville ha fornyet sin nye BMW som han kjøpte tidligere i år.

Han har lenge sagt til meg at det var mye godt arbeid for meg, noe som det skulle vise seg å være. Bilen hadde en del dype riper, i tillegg til skader på hjulbue- og fanger bak.

Kan begynne med vask.

Først ble bilen dynket i Mac Prickbort. Motorrom fikk også smake.

DSC_3543.jpg

DSC_3544.jpg

DSC_3545.jpg

DSC_3546.jpg

DSC_3547.jpg

DSC_3548.jpg

DSC_3549.jpg

DSC_3550.jpg

DSC_3551.jpg

DSC_3552.jpg

DSC_3553.jpg

DSC_3554.jpg

DSC_3557.jpg

DSC_3558.jpg

DSC_3559.jpg

DSC_3560.jpg

DSC_3561.jpg

DSC_3562.jpg

DSC_3563.jpg

DSC_3564.jpg

Lot dette virke i ca. 10 minutter. Her skjedde ting ganske fort da det regnet når jeg holdt på. Lurer på hva naboene tenker når jeg står der i pøsregnet å vasker bil. "Bilen blir jo ren i regnet".

Felger fikk bilberry Wheelcleaner.

DSC_3565.jpg

DSC_3566.jpg

Deretter ble bilen skumlagt med Meguiars Shampo Plus, i tillegg til litt snowfoam. ca. 50-50 med vann og produkter.

DSC_3567.jpg

DSC_3568.jpg

DSC_3569.jpg

DSC_3570.jpg

Her fikk jeg ikke tid til å vente så lenge på at skummet skulle virke før regnet hadde tatt det, så bilen ble straks avspylt.

Deretter ble det lagt Surfex HD på bilen, skumlagt og avspylt igjen. Til slutt fikk den smake iron-X (og skum) før den ble avspylt og kjørt inn i garasjen. Mangler litt bilder fra siste prosessen da batteriet tok kvelden...

Rullet bilen inn og fant frem clay. Svisswax blå clay ble brukt her.

DSC_3571.jpg

DSC_3572.jpg

DSC_3573.jpg

Her kan man se litt av skaden som befant seg på hjulbuen bak. Jeg tok en test med neglen og fant ut at mye av det var overflatisk, altså farge fra en annen bil eller en stolpe eller noe. Clayen fikset biffen lett!

DSC_3575.jpg

DSC_3576.jpg

DSC_3577.jpg

DSC_3579.jpg

DSC_3580.jpg

Etter på var det tørking og måling av lakk. Tykk og god BMW-lakk som aldri slår feil. Ser ikke ut til at noen av panelene på bilen er omlakkert.

Inspeksjonsbilder av bilen:

DSC_3581.jpg

DSC_3582.jpg

DSC_3583.jpg

DSC_3584.jpg

DSC_3585.jpg

DSC_3586.jpg

DSC_3587.jpg

DSC_3588.jpg

DSC_3589.jpg

DSC_3590.jpg

DSC_3591.jpg

DSC_3595.jpg

DSC_3596.jpg

DSC_3597.jpg

Sikker vinner på hard BMW-lakk er Scholl S03 og Lilla pad fra Scholl. Flex Roterende forøvrig.

Satt opp et par teipbiter for testing før jeg kjørte videre på resten av bilen.

DSC_3600.jpg

DSC_3601.jpg

DSC_3602.jpg

DSC_3605.jpg

DSC_3606.jpg

DSC_3609.jpg

DSC_3610.jpg

DSC_3611.jpg

God cut i komboen, men merker at lakken er vesentlig hardere enn Black Sapphire! Litt mere press så går det greit.

DSC_3612.jpg

DSC_3613.jpg

DSC_3614.jpg

DSC_3615.jpg

DSC_3616.jpg

DSC_3617.jpg

DSC_3618.jpg

DSC_3620.jpg

DSC_3621.jpg

DSC_3622.jpg

DSC_3623.jpg

DSC_3624.jpg

DSC_3626.jpg

DSC_3627.jpg

DSC_3628.jpg

Sjekke for holos etter wipedown med Menzena inspection spray.

DSC_3629.jpg

DSC_3630.jpg

Ser greit ut. Full fart videre :)

DSC_3631.jpg

DSC_3632.jpg

DSC_3633.jpg

DSC_3634.jpg

DSC_3635.jpg

DSC_3636.jpg

DSC_3637.jpg

DSC_3638.jpg

DSC_3640.jpg

DSC_3641.jpg

DSC_3643.jpg

DSC_3644.jpg

Litt våtslip på hjulbue bak. Stygge riper. Var bare uklare bilder av ripen så jeg tok de vekk.

DSC_3645.jpg

DSC_3646.jpg

DSC_3647.jpg

DSC_3648.jpg

DSC_3649.jpg

En bulk som har sneket seg inn i bildet. Pen langt ifra, men langt ifra pen...

Da var venstreside på bilen ferdig og jeg skiftet derfor til mindre bakplate og pad for å ta A-stolpe osv. Tid for kjøling av de andre padsa!

Forøvrig så måtte jeg teste denne AG padden. Fungerte greit, selv om jeg ikke vet hva den er til :)

DSC_3650.jpg

DSC_3651.jpg

DSC_3652.jpg

DSC_3653.jpg

DSC_3654.jpg

DSC_3655.jpg

DSC_3656.jpg

Så var det på tide å teste ut mitt nye leketøy. Dette er en temperaturmåler som kan måle fra lang avstand. Kjekk liten sak. Fikk testa den ut flere ganger på denne bilen.

DSC_3657.jpg

DSC_3658.jpg

DSC_3659.jpg

DSC_3661.jpg

Bakfanger trengte sårt litt omsorg. Kjørte fortsatt med S03 og lilla pad, lav hastighet og nesten ikke noe press på plast. Gikk greit, men fikk ikke bort alt.

DSC_3662.jpg

DSC_3663.jpg

DSC_3664.jpg

DSC_3665.jpg

DSC_3666.jpg

DSC_3667.jpg

DSC_3668.jpg

DSC_3669.jpg

DSC_3670.jpg

Varm pad, så et lite avbrekk med litt våtsliping i håp om å redde hjulbuen på høyreside bak. Her var det mye godt arbeid! :)

Fikk ikke gjort så veldig mye med skaden på første bildet.

DSC_3671.jpg

DSC_3672.jpg

DSC_3673.jpg

DSC_3674.jpg

DSC_3675.jpg

Prøvde å våtslipe svært forsiktig på plasten. Har ikke gjort dette før, men resultatet ble bedre enn forventet. Manglet pittelitt lakk i de ripene som var igjen. P3000 ble brukt her.

DSC_3676.jpg

DSC_3677.jpg

DSC_3678.jpg

DSC_3679.jpg

Deretter var det hjulbuen sin tur. Jeg maskerte opp kanten på den, slik jeg ikke skulle slipe for mye helt på enden. Jeg tok sjangsen og slipte først med P2000, deretter P2500. Overgangen ved kanten brukte jeg P3000 for å ikke slipe for mye over kanten.

Deretter var det hard korrigering med samme kombo som tidligere. Kjørte flere pass opp og ned og stoppet opp og målte tempen på panelet et par ganger.

42,5 grader etter endt korrigering. Andre paneler som ikke har vært berørt av maskinen er 19,3 grader.

DSC_3680.jpg

DSC_3681.jpg

DSC_3682.jpg

DSC_3683.jpg

DSC_3684.jpg

Ventet litt før jeg buffet av til temperaturen hadde sunket litt...

DSC_3685.jpg

DSC_3686.jpg

DSC_3687.jpg

DSC_3688.jpg

DSC_3689.jpg

DSC_3690.jpg

DSC_3691.jpg

Man kan fortsatt se antydninger til noen svake riper helt på kanten, men det ble godt nok i mine øyne denne gangen. Skulle gjerne lagt pittelitt lakk i de værste ripene før våtslip.

Deretter var det På'an igjen på bakluke:

DSC_3693.jpg

DSC_3694.jpg

DSC_3695.jpg

DSC_3696.jpg

DSC_3697.jpg

DSC_3698.jpg

DSC_3699.jpg

DSC_3701.jpg

DSC_3702.jpg

DSC_3704.jpg

DSC_3705.jpg

DSC_3706.jpg

DSC_3707.jpg

DSC_3709.jpg

DSC_3710.jpg

DSC_3714.jpg

DSC_3715.jpg

DSC_3716.jpg

DSC_3717.jpg

DSC_3718.jpg

Her kan man se fettmerker etter en hånd som har berørt lakken... Mulig noen som har brukt fuktighetskrem e.l. Prøvde å korrigere store deler av døren i ett jafs..

DSC_3719.jpg

DSC_3720.jpg

DSC_3721.jpg

DSC_3722.jpg

DSC_3723.jpg

DSC_3724.jpg

Varm maskin...

DSC_3725.jpg

DSC_3726.jpg

Blir jo litt forskjell :)

DSC_3742.jpg

DSC_3743.jpg

DSC_3744.jpg

DSC_3745.jpg

Etter en runde med korrigering tok jeg pause fra lakken og fokuserte på interiøret. Ut med alle matter og inn med støvsugeren.

DSC_3746.jpg

DSC_3747.jpg

DSC_3748.jpg

DSC_3749.jpg

DSC_3750.jpg

DSC_3751.jpg

DSC_3752.jpg

Mattene var litt brun i fargen, så jeg leita frem Mimoen.

DSC_3753.jpg

DSC_3754.jpg

DSC_3756.jpg

DSC_3757.jpg

DSC_3758.jpg

DSC_3759.jpg

DSC_3762.jpg

DSC_3763.jpg

DSC_3764.jpg

Fjerning av autopass...

DSC_3765.jpg

DSC_3766.jpg

DSC_3767.jpg

DSC_3768.jpg

DSC_3769.jpg

DSC_3770.jpg

DSC_3771.jpg

DSC_3772.jpg

DSC_3775.jpg

DSC_3776.jpg

DSC_3777.jpg

DSC_3778.jpg

DSC_3779.jpg

DSC_3780.jpg

Deretter var det å gå over med Scholl S30 og orange pad på flex DA.

Mange pass på hvert panel for å være sikker på å få bort hologrammer etter en såpass hard korrigering.

DSC_3781.jpg

DSC_3782.jpg

DSC_3783.jpg

DSC_3784.jpg

DSC_3785.jpg

DSC_3786.jpg

DSC_3787.jpg

DSC_3788.jpg

DSC_3789.jpg

DSC_3790.jpg

DSC_3791.jpg

DSC_3792.jpg

DSC_3793.jpg

DSC_3794.jpg

DSC_3796.jpg

DSC_3800.jpg

Ser greit ut!

På tide å begynne med de siste detaljene på bilen før voks!

Her blir endestuss rengjort og Autobahn ble påført.

DSC_3801.jpg

DSC_3802.jpg

DSC_3803.jpg

DSC_3804.jpg

DSC_3805.jpg

DSC_3806.jpg

DSC_3807.jpg

DSC_3808.jpg

DSC_3809.jpg

DSC_3810.jpg

DSC_3811.jpg

DSC_3812.jpg

DSC_3813.jpg

DSC_3814.jpg

Etter å ha studert hengerfestet på bilen i snart 20 timer så bestemte jeg meg for å demontere det for en rask liten shine. Jeg leita frem plastidip, siden jeg ikke hadde noe annen lakk som kunne brukes. Den vil nok forsvinne etterhvert når det blir brukt, men det ser jo bra ut enn så lenge! :)

DSC_3815.jpg

DSC_3816.jpg

DSC_3817.jpg

DSC_3818.jpg

DSC_3819.jpg

Valg av voks falt på AutoGlym High Definition Wax, for god holdbarhet og god vannskrekk!

DSC_3820.jpg

DSC_3821.jpg

DSC_3822.jpg

Barebones og Hype Coat ble brukt til plast og dekk.

DSC_3823.jpg

DSC_3824.jpg

DSC_3825.jpg

DSC_3826.jpg

DSC_3827.jpg

DSC_3828.jpg

DSC_3829.jpg

DSC_3830.jpg

DSC_3831.jpg

DSC_3832.jpg

DSC_3833.jpg

DSC_3834.jpg

DSC_3835.jpg

Mye oljer i Barebones virker det som.. Fikk stå å tørke til bilen var ferdig, deretter avbuffet med MF.

Nanolotus ble valgt til ruteforsegling.

DSC_3836.jpg

DSC_3837.jpg

DSC_3838.jpg

DSC_3839.jpg

DSC_3840.jpg

Så en aldri så liten test av vannskrekk!

DSC_3841.jpg

DSC_3842.jpg

DSC_3843.jpg

DSC_3844.jpg

DSC_3845.jpg

DSC_3846.jpg

Kjørte deretter en sakte tur til location for ferdigbilder!

DSC_3848.jpg

DSC_3849.jpg

DSC_3850.jpg

DSC_3851.jpg

DSC_3852.jpg

DSC_3854.jpg

DSC_3855.jpg

DSC_3856.jpg

DSC_3858.jpg

DSC_3859.jpg

DSC_3860.jpg

DSC_3861.jpg

DSC_3867.jpg

DSC_3853.jpg

DSC_3857.jpg

DSC_3863.jpg

DSC_3864.jpg

DSC_3865.jpg

DSC_3866.jpg

Takk for titten! :)

DCNsignature.jpg

  • DCN Poeng 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

DSC_3834.jpgDSC_3831.jpg

:thumbup:

Endret av Tyggern
  • DCN Poeng 3

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nok en gang vanvittig bra arbeid :thumbs: .

Har no lest nesten alle dine prosjekter, meget imponert må jeg si.

Du tør der hvor jeg feiger ut.

Masser av cred fra meg :thumbs: :thumbs: . Meget ,misunnelig på den garasjen. :wub:

Tror jeg må kjøpe den lilla pad`en.

Kan jeg bruke den med 3m sine produkter fast cut pluss f.eks

Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Ja bare en ting å si, ditta kan du ! :) Ser hele tiden noe nytt dere bruker :) noe eg og har savnet, det er den du bruker til å vaske frontruta med, så da blir det mer på handlelisten :)

Cred!

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bayersk-mach-werk

artig lesning dette her når man ligger å er syk og kjeder seg, humøret blir litt bedre da ;)

likte at du tok med deg detaljen som å få å lakka opp hengerfestet :thumbup:

super s&s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Knall bra jobb på fin bil. Moro med IR termometer.Har selv,hehe.

Takk for hyggelig tilbakemelding, Arne! :D Tempmålern var kjekk i noen tilfeller :)

DSC_3834.jpgDSC_3831.jpg

:thumbup:

hehe :)

Hei.

Nok en gang vanvittig bra arbeid :thumbs: .

Har no lest nesten alle dine prosjekter, meget imponert må jeg si.

Du tør der hvor jeg feiger ut.

Masser av cred fra meg :thumbs: :thumbs: . Meget ,misunnelig på den garasjen. :wub:

Tror jeg må kjøpe den lilla pad`en.

Kan jeg bruke den med 3m sine produkter fast cut pluss f.eks

Mvh Torbjørn

Hehe man lærer så lenge man polerer, Torbjørn :=) så etterhvert regner jeg med at du har full kontroll selv :)

Lilla pad fungerer værtfall utmerket og har god cut ilag med scholl 03. Den fungerer også med 3M sin rubbing, men de har også egne puter til sine varianter som sikkert er like god! )

Vakkert dette her, flott arbeid!

*Hvor er den grønne knappen nå igjen...? Der ja.. :thumbup: *

Takk for det Torkild!

Flott arbeid som vanlig,og på en fin fin bil:)

Grønn knapp trykket

Tusen takk for det!

Ja bare en ting å si, ditta kan du ! :) Ser hele tiden noe nytt dere bruker :) noe eg og har savnet, det er den du bruker til å vaske frontruta med, så da blir det mer på handlelisten :)

Cred!

Takk for det! Begynner å føle meg komfortabel med BMW-lakk nå ettersom det er mange som har rullet ut av garasjen i det siste :)

den lille saken som jeg bruker til å vaske ruta med er genial egentlig. Kommer til i alle hjørner uten problemer! :)

artig lesning dette her når man ligger å er syk og kjeder seg, humøret blir litt bedre da ;)

likte at du tok med deg detaljen som å få å lakka opp hengerfestet :thumbup:

super s&s

Det også trengte en liten shine! :) Spørs jo hvor lenge det sitter på hengerfestet eneste, men det så ganske bra ut enn så lenge værtfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det!

Ikke prøvd gul pad i det hele tatt.. Noe å anbefale? Tar imot tips! :)

Ikke testet selv enda, men skal ta en lik bil selv ser du.

Blå og lilla har samme cut, men lilla er mykere. Den gule skal være nokså like de andre, men med penere struktur.

Ser det er litt blandet hva folk skriver, så jeg tror den gule tar litt mer enn lilla. Men kanskje lager mer holos?

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Bra S&S med bra bilder. Så jo ut som et helv... jo! Stakkars bil, fint du fikk orden på den! Ser du bruker Auto Glym High Definition WAX. Hvordan er denne vs SV Shield syns du?

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal
Du må sjekke produkt testen til knutis (og ronnyn) gul uber er visst enda mer effektivt og avslutter fint :)

Cred for kjempebra S&S :)

T

akk for det sjef. Skal sjekkes ut! :)

Ikke testet selv enda, men skal ta en lik bil selv ser du.

Blå og lilla har samme cut, men lilla er mykere. Den gule skal være nokså like de andre, men med penere struktur.

Ser det er litt blandet hva folk skriver, så jeg tror den gule tar litt mer enn lilla. Men kanskje lager mer holos?

Er mulig den lager litt mer holos.. Har testa 3M og scholl opp mot hverandre på forskjellige pads og fant ut at scholl s03 på tilsvarende grov 3m pad (husker ikke farge) lagde mer holos! :) Er svært fornøyd med lilla da den fungerer på så og si alle lakker jeg har vært borti (utenom Brilliant sort fra Audi)

Hvor finner man skjemaer for inspeksjon av lakktykkelse?

Dette er skjemaet jeg bruker.

post-2655-0-58270000-1349434190_thumb.jp

Takk for den Christer! :)

Bra S&S med bra bilder. Så jo ut som et helv... jo! Stakkars bil, fint du fikk orden på den! Ser du bruker Auto Glym High Definition WAX. Hvordan er denne vs SV Shield syns du?

Tusen takk Kristian! Jeg har testa disse opp mot hverandre en gang før, og da hadde HD Wax lengre holdbarhet enn Shield. Jeg vet fra tidligere også at hd waxen har sinnsyk holdbarhet da jeg slet med å få det bort da vi korrigerte min tidligere bmw! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...