Gå til innhold

Skånsom vask av skitten bil...


Anders

Recommended Posts

Hei.

Kjørte strekningen Stavanger-Grimstad-Stavanger i går, og bilen ble selvfølgelig forferdelig skitten pga. det eksepsjonelt "fine" været vi har hatt i det siste.... Kom hjem relativt seint på kvelden og det var derfor uaktuelt å sette i gang med å vaske bilen. Ble enig med meg selv om å vente til i dag med vasken.

Det skulle jeg ikke ha gjort. Overflaten var akkurat som sandpapir, og jeg fikk rett og slett litt klump i halsen når jeg dro vaskehansken over lakken. Var som om all dritten hadde grodd fast i bilen... Og det på så kort tid! Og i tillegg med 101/105/111 som beskyttelse!

Hva er den beste måten å vaske bilen på i en slik situasjon? Høytrykkspyle av det verste, og deretter gå over med med vaskehanske? Ser for meg at høytrykkspyling av en såpass skitten bil hadde slengt partiklene utover lakken og lagt en hel haug med små riper... Eller tenker jeg helt feil her?

Kunne foam cannon vært et greit alternativ? Andre gode tips?

Endret av Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Legge på såpe først som løser opp mest mulig møkk, så ht vask, så vanlig mitt og bøtte. Funker bra det.. før jeg hadde foam canon her hjemme kjørte jeg altid i selvvask først og såpa inn bilen og ht spylte den, så kjørte jeg hjem og bare spylte over lett med en hageslang og så vanlig vask (litt avhengig om hvor lang vei du har hjem fra selvvasken også det da)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha foamet den og spylt av etter en stund. Så vask på vanlig måte :)

+ Kanskje litt utblandet APC e.l på de nederste panelene ;)

Takk for tips! Ser at jeg blir nødt til å handle inn en foam cannon for å overleve vinteren. Hvilken såpe er best å bruke i denne sammenhengen? DP Xtreme Foam som det står anbefalt hos SS?

Brukte forøvrig ARO på de nederste panelene, og var egentlig fristet til å bruke det på resten av bilen også for å løse opp skitten i mangel på foam cannon. Men var redd for at det skulle ødelegge beskyttelsen på bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge på såpe først som løser opp mest mulig møkk, så ht vask, så vanlig mitt og bøtte. Funker bra det.. før jeg hadde foam canon her hjemme kjørte jeg altid i selvvask først og såpa inn bilen og ht spylte den, så kjørte jeg hjem og bare spylte over lett med en hageslang og så vanlig vask (litt avhengig om hvor lang vei du har hjem fra selvvasken også det da)

Bor 500 meter fra selvvasken, så til vanlig ville jeg gjort det på denne måten. Men bilen var så ekstremt skitten, at jeg som sagt var litt bekymret for at høytrykket skulle slenge løse partikler avgårde langs lakken, og dermed føre til masse riper...

Edit: beklager for dobbelpost...

Endret av Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Dp er god den, blande den sammen med feks Duragloss 901 er smooth.. ellers er ikke snowfoam å forakte heller..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har noen mulighet for å vaske noe særlig hjemme, så må jeg benytte meg av høytrykk på bensinstasjoner. Men kan jeg bruke avfettingen deres, uten at jeg tar beskyttelsen på lakken? Har enda ikke brukt den pga. dette. Ellers så kunne jeg kanskje få anbefalt et greit middel her, som jeg ikke trenger å være redd for å bruke, som hjelper på vask av nedgrodd vinterbil? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har noen mulighet for å vaske noe særlig hjemme, så må jeg benytte meg av høytrykk på bensinstasjoner. Men kan jeg bruke avfettingen deres, uten at jeg tar beskyttelsen på lakken? Har enda ikke brukt den pga. dette. Ellers så kunne jeg kanskje få anbefalt et greit middel her, som jeg ikke trenger å være redd for å bruke, som hjelper på vask av nedgrodd vinterbil? :D

IKKE bruk avfettninga på bensinstasjonene med mindre du vil strippe voksen. Spray heller på litt utblandet APC/Grime Reaper etc før du spyler bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg har hørt at avfettinga på bensinstasjoner er VELDIG sterk, spesielt om vinteren.. Jeg hadde styrt unna.. Det jeg ofte gjør er å skumlegge bilen med den skumbørsten de har der, selvfølgelig uten at børsten berører lakken, det pleier å fungere greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye selvvaskene til Statoil har en lavtrykks såpeleggingsfunksjon. Fungerer veldig bra.

Har også prøvd å skumlegge litt med børsten, men den "spruter" så ujevnt, at det tar meg en time omtrent å få dekket hele bilen. Til gjengjeld er det jo mye mer skum da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Har spurt om det der, men ut fra svaret tolker jeg det som om de IKKE HAR PEILING.... ph nøytralt er bra, i allefall ikke noe ph over 9 mener jeg det er, over ph 9 er Wax stripp.

Desverre lite info om akkurat det i hallene jeg benytter, men regner ikke med den er så sterk, har ikke drept noen sealer for meg enda i allefall.. (så fremt du har en bra sealer på bilen da)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Kommer an på hvilken kjemi de har i såpa også et, mange som leverer såpe til selvvaskene... husker ikke hva de heter de som leverer på Lerber heter

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Står et firmanavn på veggen på Lerberg, men husker ikke hva det var igjen, tenkte jeg skulle sjekke med de hva det er for en såpe de leverer der....

Gå inn på esso eller statoil nestegang du er der og spør hvilken ph det er på såpa i hallen, får du svar kan du klappe hele veien ut i bilen etterpå og si "well done, well done" ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...