Gå til innhold

Lekkasje i høytrykk slange


Mighty

Recommended Posts

Det oppsto i går en lekkasje midt på slangen til høytrykkspyleren min. Maskinen er en foma G150X TST, med 12m stålarmert slange. Den ligner på foma 925 men er i fomas proff serie. Derav også andre koblinger enn proff serien.

Jeg har også en lekkasje inne i trommelen som jeg prøvde å fikse ved å stramme til bolten. Noe som resulterte i at jeg dro hodet på bolten rett av. Så nå får jeg altså ikke slangen av maskinen slik at jeg kan ta den med til tess å få den fikset/skjøtet heller. Hvis trommelen står i akkurat riktig posisjon så holder den tett, men hullet som nylig oppsto i slangen gjør den ubrukelig.

Men for å komme til poenget. Finnes det noen DIY metode for å tette en sånn slange? Er klar over at det er veldig mye trykk der. Jeg leste på nettet at det skal være mulig å gjøre dette med epoxy kitt, men det forsøket jeg gjorde i dag var mislykket. Det kan ha vært for at jeg ikke lot det herde lenge nok og at jeg ikke fikk det skikkelig inn i hullet.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg har hørt om flere som har brukt ordentlig vulk tape med stort hell..

Kan du ikke bare putte hele spyleren i bilen og dra og få reparert slangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg jo gjøre. Men spyleren er stor, tung og møkkete og jeg har dårlig bagasjeplass, så jeg tenkte jeg skulle gi et par DIY løsninger en sjanse først. Jeg sitter også og leker med tanken om å bestille meg en kränzle spyler, så jeg ønsker derfor ikke å bruke så store summer på denne med en gang. Dog sitter jeg jo her med bil som er ren på ene siden og møkkete på andre siden, da slangen røk midt under bilvasken.

Det er egentlig ikke et tydelig hull i slangen. Jeg tror det er derfor jeg ikke fikk til å tette den med kittet. Armeringen ser hel ut, men selve gummi tettningen er det hull på. Jeg skal prøve å se om jeg får tak i noe vulkaniserende tape i morgen :)

Jeg skulle gjernet ha koblet bort hele trommelen på maskinen også hvis dette er mulig på et vis. Men da må jeg kutte slangen og få på en kobling som passer inn et annet sted i systemet.

Edit: Hvor får man egentlig tak i vulk tape i fysiske butikker? Finner ingenting på biltema, jernia osv.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg har samme Ht, og har også samme hull i slangen..... Og min lekker også inne i trommelen....du har vel ikke stjålet min vel?....

Spøk til alvor: bolten inne i trommelen er vel alu ellerno, tok den ut selv i forrige uke, uten å få løs koblingen.

Slangen min røk i frosten for endel år siden,da kjøpte jeg 2 lufttilkoblinger med hogjenger på biltema, disse skrudde jeg sammen med en han han stuss og gjengetape. , slangen er Ca 7mm innv hull. Sett den i skruestikke og kutt den med baufil eller vinkelsliper, uten å lage for mye varme.

Denne diy røk i forrige uke, da tok jeg en 8mm stålbolt, boret et 4.5 -5mm hull i senter via dreiebenk, så dreide jeg den ned til Ca 7mm utvendig og rufset opp overflaten. Klemte den på med slangeklemmer. Et tips, sett et strips på hver side av denne kobl og sett et strips gjennom disse, da slipper du å skyte Ht slangen av stussen som en rakett en haug med meter he he, det gjorde nemlig jeg, to ganger før jeg fikk rufset overflaten til stussen nok til at slangeklemmen fikk nok bit.

Dreie diy er smekrere og tar mindre pass på trommelen.

Lykke til...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg har samme Ht, og har også samme hull i slangen..... Og min lekker også inne i trommelen....du har vel ikke stjålet min vel?....

Spøk til alvor: bolten inne i trommelen er vel alu ellerno, tok den ut selv i forrige uke, uten å få løs koblingen.

Slangen min røk i frosten for endel år siden,da kjøpte jeg 2 lufttilkoblinger med hogjenger på biltema, disse skrudde jeg sammen med en han han stuss og gjengetape. , slangen er Ca 7mm innv hull. Sett den i skruestikke og kutt den med baufil eller vinkelsliper, uten å lage for mye varme.

Denne diy røk i forrige uke, da tok jeg en 8mm stålbolt, boret et 4.5 -5mm hull i senter via dreiebenk, så dreide jeg den ned til Ca 7mm utvendig og rufset opp overflaten. Klemte den på med slangeklemmer. Et tips, sett et strips på hver side av denne kobl og sett et strips gjennom disse, da slipper du å skyte Ht slangen av stussen som en rakett en haug med meter he he, det gjorde nemlig jeg, to ganger før jeg fikk rufset overflaten til stussen nok til at slangeklemmen fikk nok bit.

Dreie diy er smekrere og tar mindre pass på trommelen.

Lykke til...:-)

Da er det nok en svakhet på disse tenker jeg. Trommelen er jeg ikke avhengig av så lenge jeg får driten til slutte å lekke :) Jeg tror jeg prøver en enklere løsning først, da jeg ikke har dreiebenk, men takk for tips :)

Clas ohlson har vulk tape. Kan finne art nr i morra. Den heter nemlig noe annet i katalogen...

Er det denne? http://www.clasohlson.com/no/Stokvis-vulkteip/Pr340321001

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vultape alene står mot trykket her. Men tar du krympeplast med lim utenpå vulktapen, har du noe som skal holde. Får du kjøpt hos el.installatører. Det er en stiv plastslange som krymper til en tredjedel av Ø ved oppvarming med varmepistol el.lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Kjøp en liten slangebitte som iverfall er større enn slangen som lekker. Tre denne over hullet og fest med 2 stk slangeklemmer i endene eller bruk 2 komponent lim.

* Du kan finne frem en ølboks og skjære av bunnen og toppen på denne. Så skjærer du opp blikket og ruller det rundt slangen ( over hullet ) Fest med 2 stk slangeklemmer.

Vulk teip er noe som jeg blant annet legger i foringen på bilen for å hindre slitasje samt å komme igjennom EU uten feil :)

Den er riktignok svært slitesterk og elastisk, men ikke egnet til å tette noen form for lekkasje i trykkslange.

Jeg løftet 10 kilo med 2 små bitter av vulk teip :)

Endret av elmof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gammel gretten elektroinstallatør kan jeg bare si at krympestrømpe med lim ikke vil virke hvis du skal rulle slangen på trommelen, da løsner limet pga at ytre og indre diameter på slangen blir endret når den legger seg på trommelen. Vulketape kommer heller ikke virke.

Alt du trenger er et 5cm rør eller stuss med indre diameter på 4-5mm og ytre diameter 6-8mm, denne presses inn i slangen, og skru fast slangeklemmene.

Et annet alternativ er å skaffe seg en ca 20cm gummislange med innerdiameter en mm eller to større enn ytterdiameter på slangen, denne splitter du på langs, avfett denne samt ht slangen med aceton, for så å sause inn denne innvendig med sikaflex/tec-7, klem den splittede slangen på ht slangen, masser og kliss no jævlig med slangene-sikaflex slik at all luft inni den ytre slangen forsvinner, tape over dette med vulketape eller ducktape, la de stå 24t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg, og derfor skriver jeg at du splitter den 20cm slangen på langs først, for så å tre den på, på langs

, :-) , lykke til...;-) en mann uten fungerende ht er ikke 100% mann.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle prøve nå etterpå med et godt lag epoxy lim med 2-3 krympeslanger over. Eneste veien vannet kommer da er igjennom krympeslangene. Jeg vet ikke hva de tåler. Veldig plagsomt å ikke a fungerende spyler ja.

Trommelen skal ikke brukes mer, og slangen kan godt "stives av" rundt reparasjonsstedet sånn at den ikke bøyes.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg dynket området rundt hullet med epoxy, klemt en lengde av armert gummislange rundt slangen og strammet til med 2 slangeklemmer oppå der igjen. Så nå blir det spennende om et par timer :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så et øyeblikk ut som at det gikk bra, men så kommer det en tynn stråle ettefulgt av 2-3 flere stråler ut rundt skjøten. Det er virkelig HØYtrykk der inne.. Da er det egentlig ikke så mye jeg får gjort selv med dette. Eneste jeg kan gjøre nå er å skru i filler maskinen og prøve å finne et annet sted å koble på slangen enn i trommelen (med ny kobling).

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...