Gå til innhold

Mer enn 25% rust på en side av skive - Venstre bak


Svolp

Recommended Posts

Morn...

Strøk på EU godkjenninga i dag, feilen er som i topic!

Bile har gått 37.000km og er 6 år gammel!

Som det står heter det at det er 25% rust på en side av skive, kan jeg gi gass og ta noen skikkelig bråbrems?

Syntes det er svært unødvendig og bytte en frisk skive, samt to par bremseklosser og denne med 25% rust på til den nette pris av 5000kr..

Tips, triks eller rår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Svolp

    19

  • Are G

    9

  • Christer

    6

  • tr86

    3

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

Det er billig å ta et par ordentlige bremserunder så prøvd det først :)

Har gjort dette selv med stort hell.

Og om bilen har kjørt bare 6000 i året har vel bremsene omtrent aldri fått kjørt seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Så du mener og ta noen skikkelig bremserunder så bare bestille etterkontroll og se om dem lar den gå gjennom? Hadde den hos Mitsubishi... Kanskje bestille etterkontroll hos NAF eller samma sted, hvordan gjorde du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at merkeverksted er nøyere enn andre verksted.

Virker som de skifter litt mer "snart slitt" for å være sikker enn andre verksted, herunder NAF.

Jeg har i alle fall fått for vane å kjøre bilen godt før den skal på kontroll.

Slik at jeg får blåst ut dritt fra motoren (Spesielt diesel?) og bremsene ikke er rustene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke kommentere noe som helst.

Bare be om etterkontroll.

Er ikke noe å være "uenig i" som sådan, kan jo være at det faktisk er mye rust på skivene fordi bilen ikke blir kjørt nok, så bremser du av støvet så er jo feilen borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF er de desidert strengeste, både på PKK og andre sjekker !

På feil av denne typen som trådstarter forklarer så er det snakk om gravrust, altså rust som ikke går vekk når mekaniker har prøvekjørt bil/bremser etc.

Normalt hjelper da ikke å bruke bremser, da har i det minste feilen din vært feil vurdert.

Regelverket er likt for merleverksted og også NAF, men på verkstedet jeg jobber kommer ofte biler med mangler / feil på garantiutløpstest innom med provoserende pirkete saker.

NAF hadde for eksempel funnet dårlig ladding på en fabrikksny bil, det tørr jeg vedde på:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man kan si at NAF alltid er strengest.

Eksempel:

Jeg hadde for noen år siden en E220 CDI hos NAF, bilen hadde ikke spesielle feil som måtte utbedres før EU-kontroll.

Bilen ble levert inn til EU ca 2 mnd senere, merkeverkstedet fant 6-7 2'er feil.

Jeg stusset på dette da bilen tross alt ikke hadde gått mange km siden NAF-testen og tok bilen til et annet verksted.

Alle 2'er feila ble borte utenom en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bildet er skiva som ikke ble godkjent, alle de andre er helt 100%!

Var det strengt eller på sin plass?

Andre bildet er etter en liten kjøretur og en del oppbremsinger.. Syntes det blir galt og bytte både skiver og klosser bak når det ser slikt ut, synspunkter?

Takk for innspill!

Kenneth

post-2301-0-59535900-1348749311_thumb.jp

post-2301-0-30541600-1348749468_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid naf da de ser på mer faktisk feil ang sikkerhet enn mange andre verksted som pirker på fille ting.

Min erfaring hvertfall.

Se på innsiden av skive, er der de pleier å ruste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed fra et Møller-verksted at skiver/klosser på min A8 D3 var over 50% slitt og måtte byttes på 120k service. Dette var på ca 110k hvor startmotor ble byttet på garanti. Var så på 120k service med bilen hos et annet Audi-verksted, der var beskjeden: ingen problem, men regn med å bytte bremseskiver/klosser på neste service, altså på 150k.

Sier ikke at første verksted tar feil, men det er litt rart et det er så mye forskjeller ute og går. Fint er det også at de på en måte gir beskjed om forventet utskifting/vedlikehold, men hvis en bremsetest viser forskjell i bremseeffekt, så er det klart for bytte uansett hvordan de "ser" ut.

Skiva på bildet "ser" ikke veldig gal ut, men be heller om en bremseeffekt test før du konkluderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiva på bildet "ser" ikke veldig gal ut, men be heller om en bremseeffekt test før du konkluderer.

Jeg har jo tatt PPK test så jeg regner med at dem allerede tok den testen så tross den lille rusta som var hadde det tydeligvis ingenting og si på bremseeffekten..

Jeg tar og booker naf i morgen så ser jeg hva som skjer.. Er 200kr for en etterkontroll hos NAF!

Se på innsiden av skive, er der de pleier å ruste.

Innsiden ja... Da må jeg av med det varmeskjoldet..? Er det noe dem demontere på en EU?

Kenneth

Endret av Svolp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingenting som demonteres på en eu-kontroll?

Sier ikke at første verksted tar feil, men det er litt rart et det er så mye forskjeller ute og går.

Det er vel fordi det i det store og hele kommer an på synsing fra mekanikere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syntes du om før og etter bilder av skivene Are G ?

Dette er jo bare etter en liten kjøretur så regner med at jeg kan klare og ta enda mere(håndbrekk er også tilkoblet kalipper bak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kompetanse til å gi noe svar på spørsmålet men det er lite å tape på å ta bilen til et annet verksted og høre med de.

Har som sagt gjort dette selv flere ganger med hell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

De bremseskivene der så mye bedre ut enn de jeg fikk gjennom PKK uten kommentar i det hele tatt, men nå har jeg ikke sett baksiden... Som regel er bremseskjoldet skrudd fast mellom kalipper og knoken, og kommer du så langt kan du like gjerne bare ta av bremseskiven og pusse den litt med stålbørste. Det er ikke mye som skal til.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...

Takk for svar folkens!

Skal ta og svinge innom jobben på søndag så hiver jeg den oppå bokken så tar jeg og gir den skiva en overhaling..

Koster meg et par timer og en sånn stålbørste til drillen!

Er ganske optimistisk nå etter og ha googla en del og sett bilder av hva som har gått igjennom og hva som ikke har!

Bedre detta enn og bruke 5000kr der delen som er noe defekt koster 550kr....

NAF er bestilt på tirsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...