Gå til innhold

Voks på ny lakk etter 19 dager?


Concker

Recommended Posts

  • Forhandlere

Heisann!

Jeg måtte lakkere opp igjen framskjermer og panser, blant annet pga valsing av hjulbuer..

Men sist jeg lakkerte noe så leste jeg meg fram til at man kunne fyre på med polering med engang, men skulle vente 1måned før man la på voks/sealer slik at lakken får "puste ut"

Nå har det gått 19dager, men jeg ønsker og få godt over med en mild polish og voks nå i Morgen/Fredag, pga litt div som jobb framover, samt vacn treff førstekommende Lørdag.

Så hvor stor er egentlig risikoen og legge på voks nå etter "bare" 19dager?

hva kan egentlig skje med lakken?

Dette varierer sikkert veldig med type lakk, temperaturer og alt, men tar gladelig imot tips og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg mener å ha lest at man kan legge en organisk voks over relativt fersk lakk uten at det skal forårsake noe krøll, men syntetiske vokser og lakkforseglinger bør man styre unna, da disse, vel, forsegler lakken og ikke lar noe slippe gjennom ene eller andre veien.

Dette er skrevet vagt med vilje siden jeg ikke husker hvem som skrev det eller hvor jeg leste det, men sjansen for at det var på DW eller autopia er stor...

Jeg vil uansett tro at selve poleringen kan være en større risiko enn å legge på voks, siden det ved polering genereres varme som igjen kan få lakken til å slippe underlaget.

Mye troing her, og jeg som ikke er religiøs engang...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Jeg mener å ha lest at man kan legge en organisk voks over relativt fersk lakk uten at det skal forårsake noe krøll, men syntetiske vokser og lakkforseglinger bør man styre unna, da disse, vel, forsegler lakken og ikke lar noe slippe gjennom ene eller andre veien.

Dette er skrevet vagt med vilje siden jeg ikke husker hvem som skrev det eller hvor jeg leste det, men sjansen for at det var på DW eller autopia er stor...

Jeg vil uansett tro at selve poleringen kan være en større risiko enn å legge på voks, siden det ved polering genereres varme som igjen kan få lakken til å slippe underlaget.

Mye troing her, og jeg som ikke er religiøs engang...

Vel faktisk så har jeg lest flere steder at den nye type lakken sitter uansett så man bare kan kjøre på med polering fra dag 1. Dette sa også lakkereren da han sa at de polerte biler med engang de kom ut av lakktørka.

Men at man da helst ikke skulle legge en lsp før om 30dager

Du bør vel egentlig sjekke om lakkereren har varmeherdet lakken, eller om den kun har herdet i romtemp.

Ville ikke rørt lakken så fort hvis den ikke er varmeherdet.

Den er varmherdet i x timer i slikt tørkerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Siden lakken er varmeherdet er det bare å kjøre på med voks :)

Ikke noe problem å polere en bil rett etter at den er lakkert og har herdet i varmeboksen sier de lakkererne jeg har snakket med.

Jeg våtslipte panseret, polerte og la på voks etter 7 dager på min bil, var ingen problemer med det.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Siden lakken er varmeherdet er det bare å kjøre på med voks :)

Ikke noe problem å polere en bil rett etter at den er lakkert og har herdet i varmeboksen sier de lakkererne jeg har snakket med.

Jeg våtslipte panseret, polerte og la på voks etter 7 dager på min bil, var ingen problemer med det.

Takk for nyttig svar!

Da blir det til å kjøre lett over med V38 på de lakkerte områdene, så evt ned på v36 på de andre panelene, så toppe med 5050 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...