Gå til innhold

Zuffenhausen - Call 911 now!!


Gry

Recommended Posts

_DSC0271.jpg

En kompis har akkurat solgt 996'en sin, og siden den så rimelig sliten ut ble avtalen kjapt at jeg skulle skure over den og få tilbake litt glans, gjøre noe med lyktene og farge setene.

Noen få tilstandsbilder da jeg plukket opp bilen. Rimelig rein. Maskinbørstevask rein, vel og merke.

Masse klarlakksøl på lyktene, og jeg var litt skremt da jeg hørte at legen som kjøpte bilen hadde kastet seg over med slipepapir etter en kjapp tur på forumet... (mer om det siden)

_DSC0272.jpg

_DSC0273.jpg

Gamle eieren hadde allerede ordnet kjøp av ny luke, så jeg gjorde ikke annet enn å vaske den (og fikk mitten full av lakk)

_DSC0282.jpg

Ser nesten ut som noen har dratt en slange full av sand over skjermene

_DSC0275.jpg

_DSC0297.jpg

Felgene trengte jeg ikke gjøre stort med, de var jo nyvasket.

_DSC0278.jpg

Fine former om ikke annet

_DSC0280.jpg

_DSC0288.jpg

Vi (får hjelp av samboeren) skal også forsøke å farge opp skinnet på stolene. Californisk sol tærer på mer enn bare lakk.

_DSC0283.jpg

Litt flekklakkmerker

_DSC0285.jpg

_DSC0294.jpg

Eneste antydning til hologram/produktrester

_DSC0296.jpg

Og fler av mye av samme som den som har tid og ork kan titte på.. Har 121 bilder og tenkte jeg skulle prøve en ny vri, kan fort bli endel nesten like bilder ;)

_DSC0274.jpg

_DSC0276.jpg

_DSC0277.jpg

_DSC0279.jpg

_DSC0281.jpg

Ripe

_DSC0284.jpg

Tak, takluke

_DSC0286.jpg

Panser med rester av våtslipstøv

_DSC0287.jpg

Lykter med lys på

_DSC0292.jpg

_DSC0293.jpg

_DSC0295.jpg

_DSC0298.jpg

Etter denne fotoseansen dyttet jeg nedi det jeg trengte for å vaske. God plass, dude! :thumbup:

_DSC0270.jpg

Dessverre glemte jeg at Storbilvasken på Rud faktisk er ganske travel på en formiddag midt i uka. Med store biler... Noe som jeg igrunn visste siden jeg egentlig ville ha bilen torsdag kveld, men pga en litt uheldig utfall på Eu-kontroll på legens andre bil, så fikk jeg bilen fredag morra (kremt... 1200 er nesten morran er det ikke :blush:)

Men siden bilen var skurt tre ganger i maskinvask på en uke, siden jeg så den sist og vurderte omfanget, så var den ikke ille skitten og jeg gikk for en hastevask der mellom lastebilene.

Dynket bilen i Iron-X, lakk og felger. Ikke ruter altså. Fikk ikke virke veldig lenge, ble nok i underkant av fem minutter før jeg ikke torte drøye lenger pga køen.

_DSC0299.jpg

_DSC0300.jpg

_DSC0301.jpg

_DSC0302.jpg

Så øset jeg over med stasjonens skumlanse. Fylte GG-bøtta med varmt vann fra krana, satt på lokket og bukserte den inn i bilen igjen. Spylte av med høyttrykk etter to-tre minutter og kjørte pent tilbake til garasjen. PENT. Da dekkene er av en tilstand som tilsa at enhver med noe han skulle ha sagt hadde tatt fra meg nøklene straks og bedt meg skaffe henger...

Brukte opp Rim7 på felg, dette er restene av dunken skylt ut med vann og helt over i en annen rest. Antar den ligger et sted mellom 1:1 og 1:2. Nå var riktignok felgene dynket med Iron-X først, mot normalt, men syntes allikevel at effekten på Rim7 var i tammeste laget. Brukte Wheel wollies til å vaske mellom eikene, utrolig deilig å slippe felgrenssprut i hele trynet som jeg alltid får når jeg bruker Ez Detail..

_DSC0303.jpg

Dynket hele bilen med Surfex 1:5, og gikk ekstra over listene. Dette er andre runden med surfex, nå med børste. Gikk over med 1:30 på klut etterpå også, så det blanke skittlaget vike til sist og etterlot seg matt gummioverflate.

_DSC0304.jpg

Motorrom! Jeg åpnet og tittet nedi og tenkte som så at en fuktig klut muligens ikke ville skade noe som ikke lot seg fikse. Her var det mye åpninger og filter og ting jeg var usikker på.

_DSC0305.jpg

Etter klut med 1:30 surfex (tror jeg brukte den her også, skyllet i vann innimellom)

_DSC0307.jpg

Tok et kjapt sveip under panser også.

_DSC0308.jpg

Vasket med Citrus wash og én bøtte da bilen virket veldig ren etter såpass mye avspyling på forhånd, spylte selvfølgelig av den både en, to og tre ganger etter kjøreturen fra Storbilvasken, ble endel vanning for å unngå tørking på lakken. Hadde bare kaldt vann tilgjengelig i garasjen så det ble med den GG-bøtta jeg hadde med i bilen.

Skitne ruter, her litt fuktige for å vise fram rennemerke, viskermerke, kalk og what not

_DSC0309.jpg

_DSC0311.jpg

Og så mer inspeksjonsbilder! :D

Speilhus

_DSC0313.jpg

Venstre baklykt, mye oksidasjon

_DSC0314.jpg

Litt lenger opp mot vinduet samme side, hele det panelet under vinduet var matt

_DSC0315.jpg

_DSC0316.jpg

Passasjerdør

_DSC0318.jpg

Generelt endel riper på denne! I tillegg til oksidasjon og rare lakkjobber. Her taket med den eneste delen som ikke er opplakket såvidt PTG'en sa: takluka

_DSC0320.jpg

Kjører en spoiler til på de neste like bildene av nesten identiske skader

Husker ikke hvilken del av bilen dette er, men sier noe om det generelle nivået på lakken..

_DSC0317.jpg

Passasjerdør

_DSC0319.jpg

Tanklokk med en temmelig elendig grunnjobb før lakkering, tenker på det utrolig store merket til venstre der det tydeligvis mangler/er kakket i originallakken og så har de bare lakket over

_DSC0321.jpg

Trodde dette var en slipeskade eller noe, men det rare var at den forsvant helt da jeg strøk forsiktig over en 2000-pute fra Mirka! Ikke ett spor, klarte ikke finne den igjen etterpå. Kalk?

_DSC0322.jpg

Da jeg var i gang med å tørke ringte jeg hjem så samboeren (Elling) kunne komme og begynne på setene. De ble tatt ut for rens og oppfarging.

Her er det som dukket opp under..

_DSC0324.jpg

USA-import, hvis det ikke har skint igjennom ennå..

_DSC0325.jpg

Og under det andre setet oppdaget vi hvorfor det luktet litt skjemt tobakk.. (Og den lille hvite ampullen som jeg på beste ninjavis dumpet i nærmeste kloakk, var antibiotika. He-he, better safe than in jail..)

_DSC0354.jpg

Inspeksjon av setene

_DSC0340.jpg

_DSC0343.jpg

_DSC0344.jpg

_DSC0345.jpg

_DSC0346.jpg

Målte opp PTG før vi gikk også, skal legge den inn når den er skannet. Panseret hadde latterlig høye verdier oppi 1000µm, takluke lå rundt 100µm, tror begge dørene var på 250 et sted og resten ikke mindre enn 150 hvertfall.

Da var fredagen slutt etter 8 timers innsats.

Startet på lørdag like tidlig som dagen før... pluss minus to minutter.. (B-menneske :rolleyes:)

Første punkt var clay da jeg glemte denne hjemme dagen før, batterivann som lube. Brukte for første gang den gule som er merket Soft (vet ikke produsent), tok halve bilen med denne og halve med Meguiar's for å sjekke.

_DSC0347.jpg

Nå ble den beige ganske svart der den tok borti listene, var kanskje litt mer slumsete, men syntes også at den generelt hentet mer dritt fra lakken. Så jeg knadde fram en ny side og tok panseret.. kom litt på leira da også (mest større asfaltflekker den gule ikke ville ta) men ikke så mye at jeg syntes det var verdt å ta hele bilen en gang til.

Elling begynte med setene. Autoglyms skinnrens.

_DSC0352.jpg

_DSC0357.jpg

Avtørket på passasjersetet. Selvfølgelig ingen bilder fra førersetet der møkka lå.

_DSC0353.jpg

Og forresten var det ikke mulig å få setet verken langt nok fram eller tilbake for å få en finger mellom kanten på setet og midtkonsollen... :wacko: æsjæsjæsj

_DSC0355.jpg

Slipt litt ned på en liten skade før oppfarging, ble tatt litt for å få ned kantene på de riftene vi så. Må muligens ta en edit for å rette, men jeg tror det var et 1200 våtslippapir brukt tørt.

_DSC0363.jpg

Påføring av farge, standard Swissvax Leather Healer i sort. Dabbet med svamp på skadene på første og andre runden og strøket på resten, tredje runden ble det bare strøket jevnt over hele setet.

_DSC0367.jpg

_DSC0368.jpg

Imens maskerte jeg lyktene for å se hva jeg hadde foran meg av arbeid.

_DSC0369.jpg

Jeg vet ikke hva den gode kirurgen brukte, men han har gjort en relativt grundig jobb. Jeg slipte bare over med 2000 grit for å lage et jevnere underlag og fjerne spor, og fyrte opp maskina

_DSC0370.jpg

med dette

_DSC0371.jpg

og syntes ikke det bet nok så jeg byttet ut 2 med 3

_DSC0372.jpg

Dette ga litt bedre resultat. Fremdeles noen litt dypere riper, den ene ser veldig ut som noe som er påført under sliping (veldig lett å skylde på en som ikke er tilstede).

_DSC0373.jpg

En runde til. Litt skjolder inne i lykta også, alt er ikke utvendige defekter. Vet ikke hvor mange runder jeg tok med roterende men det var mange, blir ikke noe varme å snakke om med liten gul pute heller. Og da jeg var på runden rundt med lakkorrigering dro jeg over en gang med den komboen også. Jeg er forøvrig lite begeistret for slike 50-50 bilder med tape, for jeg må alltid jobbe endel for å fjerne skillet etterpå. Tror egentlig løsningen er å flytte tapen til andre siden, med to-tre mm å gå på, og korrigere til skillet er borte igjen. Kanskje neste gang.. ;)

_DSC0374.jpg

Å, ja. Har glemt bilde av arbeidsplassen. Velvillig utlånt av selger. God plass! Ha-ha :fun: Jeg slo hodet oppi løftebukken så mange ganger at jeg begynte å telle. 14 ganger totalt, ingen på søndag (spenne i luggen hjelper)

_DSC0375.jpg

Kort dag på lørdag, blir så mye mas hjemme når jeg står og polerer bil bortefra i timesvis så jeg dro hjem etter bare 6 timer for å pleie mannen. Han var noen timer på besøk han også og fikset på setene så det var jo ikke timesvis i ensomhet der under 944'n.

Søndag var jeg i utgangspunktet klar til dyst litt før, men så måtte jeg hjelpe til å sette seter i Caterhamen, så det ble nesten samme klokkeslettet som de to andre dagene før jeg fikk starta med maskering.

_DSC0376.jpg

Tester kombo på taket

_DSC0377.jpg

Dvs takluke. Som jeg fikk grei beskjed om ikke å åpne under noen omstendigheter.

_DSC0378.jpg

Greit mye blankere med Oransje scholl og S17.

_DSC0379.jpg

_DSC0380.jpg

Men jeg ville mer. Blå scholl og S2 Oransje.

_DSC0382.jpg

Luka er korrigert ferdig. Ingen hologrammer :lol: Wohoooo :lol:

Kjørte to omganger på alt. Gnir ut produkt med maskina av, et pass uten vekt for å spre litt mer, tre-fire pass med mye press og varmeutvikling så polishen blir blank, to pass uten vekt for å avslutte. 1200 RPM (3 på Flex). Tørker av produkt straks.

_DSC0384.jpg

Støver litt muligens. Men går ikke langt heldigvis, tunge greier.

_DSC0385.jpg

Slet litt med å fjerne nok oksidasjon helt inne mot listene, det ble nok litt igjen noen plasser

_DSC0386.jpg

Jeg maskerte alt denne gangen! Nå har jeg prøvd åssen det er å brenne lakken, trenger ikke teste det mer..

Skrapemerke på høyre bakskjerm, før og etter

_DSC0387.jpg

Gooooone!

_DSC0389.jpg

Oppunder vinduet på samme skjerm

_DSC0388.jpg

Ser fremdeles den dype ripa såvidt

_DSC0392.jpg

Må nesten bare anta at det er korrigert ferdig på skjermen, og at dette er en halvt om halvt mot passasjerdør. Ser nesten slik ut.

_DSC0395.jpg

Venstre bakskjerm.. Det var litt tynnere lakk her faktisk, langs hele denne sida opp mot vinduet uten at jeg så noe mønster, litt flekkvis altså. Dekket til rillene med en fille for å unngå for mye støv nedi motorrommet.

_DSC0396.jpg

Og etter

_DSC0397.jpg

Kjørte over lykta to ganger også, ble igjen litt merker uansett

_DSC0401.jpg

Men dette! Det er faktisk _ikke_ en halvt om halvt :wub: Jeg måtte nemlig gjøre meg ferdig med dørene så Elling kunne komme og sette setene på plass igjen, og hoppet fram på bilen etter å ha tatt bakre del av skjermen.

_DSC0402.jpg

Og basert på støvet synlig på maskeringstapen og den fine glansen i ripene har jeg nok allerede kjørt over her en gang.

_DSC0403.jpg

Litt dårlig lakkjobb... lurte litt på om det satt godt fast

_DSC0404.jpg

Tenkte fort at her måtte skarpere lut til! Ull og S3 Gold

_DSC0406.jpg

Endel bedre, ja

_DSC0407.jpg

_DSC0408.jpg

Og da tenkte jeg at jeg trengte større kanon!! Våtslip med 2000 grit. Har noen pads fra Mirka, første gang jeg tester dem, for hånd riktignok siden jeg ikke var tøff nok i trynet til å smekke den på maskina, og det var WIN! For å si det sånn så skal jeg prøve å skaffe flere! Disse kjøpte jeg på sluttsalget hos Autobahn Bilpleie. Målte en god del med PTG underveis men det var et hav å ta av!

_DSC0409.jpg

Syntes den runden med slip tok det som var nødvendig for å løfte det siste hakket opp fra gulvet.

_DSC0410.jpg

_DSC0411.jpg

Fremdeles litt igjen, men med tanke på at jeg skulle gjøre det beste utav det uten å slite meg ut så sa jeg stopp.

_DSC0412.jpg

Siden jeg var ferdig med døra og kunne fjerne litt tape kom mannemennesket mitt innom med en kompis for å lirke inn setene. (Han har en ganske rå MX-5, var så heldig å få sitte på halvannen runde på Rudskogen. Til motoren døde. Dessverre var det den første turen min den dagen.. Alt annet føltes som å kjøre Yaris etterpå. Det jeg fikk var "oppvarmingsrunden" men kjørestilen hans gjør alt etterpå litt trist og rart :lol:)

_DSC0414.jpg

Så var det den andre frontlykta. Her allerede etter mye papir og slip, og montering av pute på maskin...

_DSC0415.jpg

Blei skikkelig fed up av den hersens lykta og titta på litt mer oksidert lakk bakpå bilen istedet.

_DSC0416.jpg

Brukte opp alt våtslip-papiret jeg hadde, begynte å bli sulten og det er ikke do i garasjen, så jeg måtte ta en tur hjem etter forsyninger. Tok også med en tom vindusspylerkanne fylt med varmtvann så jeg skulle få gått over interiøret. Åt to skiver på vei ned trappa, og hadde med fire kornmo med brunost i en liten boks tilbake til herr Carrera.

Litt mer lykt.

_DSC0417.jpg

Tror det er verdt å minne om utgangspunktet. Det er ikke så lett å se i øvre del, men i nedre del er det en liten grå trekant som ligger ned over det oransje. I utgangspunktet trodde jeg at dette grå var lakksprut. Etter mye pussing kom jeg fram til at det grå sannsynligvis var det som ikke hadde lakk på seg :shocking2:

En innskutt kommentar for nye lesere (dette kom opp i et svar litt lenger ned i tråden): Lyktene har ikke bare fått litt søl på seg under lakkering, det virker nesten som de er lakkert! Grundig dekket med klarlakk!!

_DSC0273.jpg

Etter å ha brukt opp det lille jeg hadde av 600 grit, et helt ark 1200 pluss et løst kvart ark (syntes de bet bedre tørre enn våte, bakpå det ene arket sto det nemlig WETORDRY så Why not!), to 2000 puter og mye tålmodighet, var det på med ull to omganger før jeg dro fram blå og S2.

Jeg er veldig glad for at den nye eieren slipte den andre lykta!

_DSC0419.jpg

Rutene var jo temmelig nedgrodde de og, så jeg dro over med filtpute og 3M glasspolish. Kjørte en omgang med medium press til produktet gikk tørt, var først og fremst ute etter en grundig rens men la litt trykk på da det var litt viskermerker. Tok alle rutene.

_DSC0420.jpg

Disse glemte jeg helt etterbilde av, gnidd kjapt over med CG Metall Polish med restene av en gammel t-skjorte.

_DSC0421.jpg

Rygget bilen ut og plasserte høyttrykkspyleren inne i garasjen med slangen stikkende ut, da naboene her klager tildels ekstremt mye på støy. Ikke at jeg synes det støyet særlig mye mindre, da lyden av vannet ut av dysen var ganske kraftig! Kanskje den ikke bar så langt.

Dynket hele bilen i eventyrmiks med ca 1:2 surfex og skvettet oppi resten av Grime Reaperen (kanskje 1.5dl til 1 liter vann) og sprutet liberalt utover. Glass Polishen måtte jeg gni på med fingrene for å få skikkelig av.

Enbøtte vask med en god klem Citrus Wash og en dæsj Maxi Suds II. Dette skummer bra og hånden er glatt inni mitten, men synes allikevel den suger seg fast i lakk, synes ikke den glir så bra.. Dette har jeg opplevd endel ganger nå og på tre forskjellige bilder med forskjellig såpemikser og forskjellige hansker også, skjønner ikke hva det er egentlig.

Litt dårlig med interiørbilder. Støvsuget og tørket over innvendig før setene ble satt på plass igjen.

Vasket all plast med resten av en 1:15 Green Clean helt over i 4 liter varmt vann. Gikk også over flekker på teppet.

Vasket ruter med Meguiar's Glass Cleaner (første gang jeg prøver denne) og Glass Master på front og bakrute. Og jeg har visst vasket klutene mine feil for alle glassklutene legger fra seg bittesmå hår :thumbdown:

Kun støvsuget matter, håper ny eier snarest skaffer seg nye matter.

_DSC0422.jpg

'Nuff said

_DSC0423.jpg

Dette er lakken på fremre venstre skjerm, de sorte prikkene er sånn halvveis synlige i klarlakken og nedi klarlakken

_DSC0433.jpg

Så ba jeg om backup til vokslegging. Elling begynte å legge Autoglym HD Wax med fuktet pad mens jeg stellet skiltholdere og skilt og uansett ventet på at voksen skulle haze.

_DSC0424.jpg

Dessverre oppdaget jeg en flekk på passasjerdøra som tydeligvis hadde ramlet av inspeksjonslasset.. "tydelig" merke etter våtslip.. I hui og has grep jeg en lilla scholl og S2 (har testet blå, lilla og gul mot hverandre før og tenkte at lilla og blå burde gjøre samme jobben siden den blå lå nederst i bøtten med skitne kluter akkurat da) og polerte opp denne flekken. Sannsynligvis var jeg for rask på labben, ikke nok varme, ikke nok pass what ever.. Uansett oppdaget jeg _etter_ buffing av voks at jeg hadde produsert et 25x25cm felt med hologrammer her. Fåkk heller :(

Siden jeg også oppdaget at jeg ble sort på fingrene da jeg lente meg inn i bilen måtte jeg jo gå over skinnet med Leather Balm en gang til! Er det vanlig at det kommer så mye overskuddsfarge? Kom ikke så mye i kluten egentlig, men mer enn nok til at jeg er litt bekymra for klærne til den som setter seg.

_DSC0443.jpg

Ja, det skjedde litt på slutten. Pluss Rain-X på alle ruter og speil. Skal denne vises som skjolder når man dugger ned ruten etter avtørking? Spruter på litt vann når jeg tørker av hvis ikke sliter jeg meg helt ut med buffing. Har sagt til ny og gammel eier (selger har ordnet seg en kjekk avtale med at han har en viss bruksrett i et år såvidt jeg skjønte) at hvis de ikke liker det så må de si fra. Kjapt å polere over og fjerne om de blir forstyrra av ujevn sheeting.

Gikk over bilen en gang helt til sist med den vaflete rutekluten min for å fjerne absolutt alle rester av voks og antydninger til svetting, det hjalp endel sist jeg vokset bil.

Tok en titt nedi motorrom og tørket bort polishrester og vann. Lot bilen stå fem-seks minutter på tomgang etter vask, inne i garasjen med porten oppe i et håp om et lyden ikke skulle være for plagsom. Lyden var ikke plagsom i det hele tatt for meg, hvertfall!

_DSC0425.jpg

Så var det mørkt ute, og som vi alle vet ser nesten alle biler blanke ut under lysstoffrør men jeg håper underveisbildene allikevel forteller litt om sluttresultatet. Selgeren mente han kunne ha fått 30.000 mer for bilen nå...

_DSC0427.jpg

_DSC0428.jpg

_DSC0429.jpg

_DSC0430.jpg

Panseret var forresten ganske bulkete! I tillegg til alt annet som var feil med lakken

_DSC0431.jpg

_DSC0441.jpg

_DSC0442.jpg

_DSC0438.jpg

_DSC0434.jpg

_DSC0435.jpg

Sånn ellers

-Felger, kaliper, hjulbuer ble kun vaska som under en vanlig grundig vask ("Hva har du gjort med felgene egentlig?" hvorpå svaret var Vasket dem. Legen hadde nemlig også vasket dem mens han hadde bilen hjemme. Tror de blei litt bedre av en runde utblanda Rim7, felgrens er vidunderlige greier så lenge jeg slipper å få det i øyet)

-Plasten rundt speilhusene og under frontvindu kan nok polytroliseres, det rakk jeg bare ikke selv om jeg hadde det med. Bilen var stadig våt eller full av polishrester.

-Rakk såvidt litt Seal Feed på lista som er synlig i bakkant av dørene, fikk ikke tørke i 30 minutter men antar at 10 min er bedre enn ikkeno'

-Endel gremm over at jeg laget hologrammer på den døra, håper virkelig at resten av bilen faktisk blei bra og at jeg ikke har skjult noen riper med produktrester eller noe annet teit. Sjekka jeg egentlig fangerne godt nok?

-Skjolder og Rain-X, går kanskje over ved å ta to strøk i hverandre? Det var det jeg gjorde sist. Da jeg hadde bedre tid på innspurten.

-Effektivitet, effektivitet, effektivitet!! Oh my God at det er mulig å jobbe så seint!

Hva i all verden er greia med at det smittet farge fra setene? Skal jeg styrte til telefonen og få bilen tilbake for en runde rens og lotion? Vi har hatt på to omganger med Leather balm som har blitt tørket av, en dag i mellom.

Tidsbruk:

Meg selv 22 timer

Elling 5 timer

Skrive tråd og ordne bilder rundt 4 timer.

Håper det smakte!

edit: la til en kommentar om klarlakk på lyktene.

Og så har jeg regna litt feil, 24 timer skal det være på meg sjæl

Endret av Gry
  • DCN Poeng 46

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Dere må ha jobbet ganske raskt mener nå jeg da :) Synes dere har fått gjort denne bilen veldig bra! Det er veldig viktig å pusse ned plastlykter forsiktig og med litt finere papir enn en egentlig skulle trodd ;) Sist brukte jeg 1,5 timer med konstant maskinpolering pr lykt.Lagde jigg for å få mere press og la på våt mf over lyktene for å la de kjøle litt innimellom passene:)

Cred!

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ha jobbet ganske raskt mener nå jeg da :) Synes dere har fått gjort denne bilen veldig bra! Det er veldig viktig å pusse ned plastlykter forsiktig og med litt finere papir enn en egentlig skulle trodd ;) Sist brukte jeg 1,5 timer med konstant maskinpolering pr lykt.Lagde jigg for å få mere press og la på våt mf over lyktene for å la de kjøle litt innimellom passene:)

Cred!

Største problemet med lyktene her var jo at de var dekket i klarlakk.. som ifølge Gry var litt hardere enn plasten under :)

  • DCN Poeng 1

...o.O... småbarnsfar ...o.O...
'12 BMW F11 528i

'00 BMW E46 323Ci

'93 Caterham Seven HPC Evo2+
x15 Mazda 3 2.2D
x08 BMW E61 520d
x ca alle andre BMW'r..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Her ga noen timers innsats, stor glede for bil og eier :thumbup:

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow! litt av en jobb, og kjempebra writeup! liker veldig godt når en skriver om problemer, prøver og finne svar osv.

Selv ville jeg prøvd en kork med ONR lube oppi vaskeblandingen, da garanterer jeg god glid :)

cred er gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Største problemet med lyktene her var jo at de var dekket i klarlakk.. som ifølge Gry var litt hardere enn plasten under :)

Aha :) Klarlakk på plastlykter kommer en ikke borti hver dag, hehe.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang ruteforsegling og skjolder så har jeg god erfaring med å buffe de med en våt klut.

Normalt forsvinner skjoldene etter første vask eller første tur i regnvær med viskere på.

Jeg syns også at RainX lager litt mer skjolder enn både Nanolotus og Nanolex (med unntak av Urban som er skikkelig oljete).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bayersk-mach-werk

dette blei jo virkelig bra :thumbs: bruker storbilvasken på rud du også ja, ganske kjekk den på kveldstid når det ikke er så innmari mye andre biler innom, da får man tid til å ta en skikkelig dcn vask.

blei litt sjokka når jeg hadde lest igjennom alt dere hadde gjort på så kort tid ^_^

en av de bedre s&s jeg har lest i det siste :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Skjolder og Rain-X, går kanskje over ved å ta to strøk i hverandre? Det var det jeg gjorde sist. Da jeg hadde bedre tid på innspurten.

Yup! Etter mye prøving og feiling har jeg funnet ut at minimum 2, gjerne 3, lag med Rain-X er nødvendig for å unngå skjolder og annet ugg. I hvert fall på frontruten. Pleier ikke få den hazen bruksanvisningen beskriver før etter lag nr 2 heller.

Credworthy uansett! Setene ble jo gull :fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Kjempe kobb du har gjort her Gry! Løfetet verdien på denne bilen en god del dette. :thumbs:

Jeg har også problemer med skjolder etter ruterens. Er veldig synlig når det er dugg på ruten (vi har vel kanskje begge diskutert dette i LSP tråden min?). Tidligere har jeg fått strøkent resultat ved å legge 2 ganger. Forige gang jag la (på den nye frontruten på den ene bilen min) hjalp det ikke å legge 2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice. Den ble plutselig blank den porcha der ;)

Takk, fjernet vel stemplet "den ekleste Porscha jeg noensinne har sett"!

Flott jobb dette :thumbup: kult 50/50 bilde av lykta ;)

Takk for det!

Solid løft av en sliten Porsche :thumbup:

Cred!!

Toppers!

+1cred for god tråd, mange bilder og beskrivelser og flott resultat :)

Flott at det falt i smak :fun:

Meget bra løft, og jeg kjenner meg igjen i innspurtpanikken der... Cred avgitt!

Og slutt å blande såper :)

Takk for det.

Men alle andre blander jo såper?!? :( hehehe

Eller er det kanskje til skumkanon? Jeg har ikke holdt på lenge med det såpetullet, tror jeg skal avvenne meg rimelig lett og se om det bedrer seg igjen

Her ga noen timers innsats, stor glede for bil og eier :thumbup:

Selgeren kom innom og sa jo "jøss, den ser jo nylakket ut"

Skjønner etterhvert at det kanskje ikke var så mye ineffektivitet likevel? Takk for kommentar.

Selv om jeg tror det blei borte en time eller to fra regnskapet mitt og det var nærmere 24 timer totalt, så var det kanskje ikke så ille.

wow! litt av en jobb, og kjempebra writeup! liker veldig godt når en skriver om problemer, prøver og finne svar osv.

Selv ville jeg prøvd en kork med ONR lube oppi vaskeblandingen, da garanterer jeg god glid :)

cred er gitt!

Tusen takk!

Vet ikke om jeg tør å trosse Christer og teste ONR, hehe, kanskje neste gang jeg vasker egen bil da den har blitt neglisjert endel likevel..

Dere må ha jobbet ganske raskt mener nå jeg da :) Synes dere har fått gjort denne bilen veldig bra! Det er veldig viktig å pusse ned plastlykter forsiktig og med litt finere papir enn en egentlig skulle trodd ;) Sist brukte jeg 1,5 timer med konstant maskinpolering pr lykt.Lagde jigg for å få mere press og la på våt mf over lyktene for å la de kjøle litt innimellom passene:)

Cred!

Skal tenke på det neste gang jeg tar en sliten lykt.

Takk ^_^

Største problemet med lyktene her var jo at de var dekket i klarlakk.. som ifølge Gry var litt hardere enn plasten under :)

Aha :) Klarlakk på plastlykter kommer en ikke borti hver dag, hehe.

Skal legge det inn i teksten, ja. Nevnte det ikke spesifikt, så da blir det fort oppfattet som om det bare var standard overspray, men disse var jo så grundig nedsauset at jeg tror noen må ha anstrengt seg for å dekke dem. Knallhardt!

Ang ruteforsegling og skjolder så har jeg god erfaring med å buffe de med en våt klut.

Normalt forsvinner skjoldene etter første vask eller første tur i regnvær med viskere på.

Jeg syns også at RainX lager litt mer skjolder enn både Nanolotus og Nanolex (med unntak av Urban som er skikkelig oljete).

Skal ta to neste gang, ja. Tar ikke så mye tid ekstra men jeg surret bort påføringsputene. Jeg bruker bomullsputer, slike fra apoteket/sminkeavdelingen, men de var borte og det ble i stedet en liten firkant av den gammel t-skjorte som jeg hadde med til Autosol..

dette blei jo virkelig bra :thumbs: bruker storbilvasken på rud du også ja, ganske kjekk den på kveldstid når det ikke er så innmari mye andre biler innom, da får man tid til å ta en skikkelig dcn vask.

blei litt sjokka når jeg hadde lest igjennom alt dere hadde gjort på så kort tid ^_^

en av de bedre s&s jeg har lest i det siste :thumbup:

Rud er flotte greier, bruker den mest når det er kaldere. Og helst om kvelden og i helgene for ikke å komme i konflikt med yrkessjåførene.

Takk for ros ^_^

niceness and creds :)

Takk!

Flott stykke arbeid. Å kansje selgeren tenker på å kontakte deg FØR han skal selge en bil neste gang.

Takk for det. Og kanskje han husker det til han skal kvitte seg med pickupen, for den hadde hologrammer som syntes i lyset av en fyrstikk :shocking2:

Dette er creds! Meget bra tidsforbruk.

Bra å høre!

Flott jobb! Som Knutis også sier, så sparer man seg skjoldet ved bruk av litt funtighet! Jeg bruker p ta et spray med vann på hver rute for å få fukt på den før avbuffing :)

Takk!

Yup! Etter mye prøving og feiling har jeg funnet ut at minimum 2, gjerne 3, lag med Rain-X er nødvendig for å unngå skjolder og annet ugg. I hvert fall på frontruten. Pleier ikke få den hazen bruksanvisningen beskriver før etter lag nr 2 heller.

Credworthy uansett! Setene ble jo gull :fun:

Takk! Har allerede bestilt mer ting til skinn og lær, selv om det var samboeren som tok jobben med setene fristet det til gjentakelse (på sko og veske :blush:)

Og pååårsjen er observert med barnesete utenfor barnehagen så den er i daglig drift :P

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...