Gå til innhold

belysning i garasje


hugomidt

Recommended Posts

ska til å bygge garasje no

og lurer på ka anbefalinger som er på valg av tak belysning og evnt vegg .?

budsjetet er veldi minimalt

og biltema har diverse belysning te en rimelig penge ;)

er det noke spesielt eg skal sjå etter, el. anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Om jeg først skulle bygge meg ny garasje, som skulle brukes til dtailing, ville jeg lagt litt mer enn "minimalt" med kroner i det..

Tror det er ganske stor forskjell på lamper og pærer, og greit å få det bra først som sist:)

Skal ikke rakke ned på biltema, men ville sett på de til swissvax f.eks. De gir et helt annet lys enn temalampen:)

Kan kanskje blande litt med halogen og metalhalogen?

Jeg har ikke så veldig peiling på lys, men godt lys er jo viktig:)

Missunner deg ny garasje som du kan innrede til "detailingbu":)!

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe

Viktigste plassen man skal legge pengene først er å få en skikkelig garasje.

Belysning er mulig å bytte ut med tiden om man ikke er fornøyd.

Så har du minimalt budsjett, så bruk mest mulig på bygningsmassen og mindre på lys.

Kommer til å angre som en hund om du ikke gjør det du egentlig ville, slik at ting bare blir halvveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe

Driver selv på planlegger garasje til neste år. Så alle tips taes imot med takk

Men ser for meg noen metallhalogenlamper i garasjen i tillegg til lysrør i litt forskjellige vinkler og noen halogenlamper på stativ?

Har nylig handlet inn en metallhalogenlampe ifra Jula, spent på hvordan den funker. 70 W pære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står som regle på jobben når jeg rubber lakken og gjør diverse arbeid, og da er jeg veldig fornøyd med lys amaturer. Jeg føler at amaturene gir meg en god fordel ettersom jeg beveger meg rundt bilen, så vill lyset reflektere i lakken og vise tydelige defekter / helligdager i lakken. Kan også nevne at disse amaturene henger 6-8 meter over meg og forsatt gir godt lys. ( Lys amaturer er på tilbud på "Jula" per dags dato )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett satset på vanlig lysarmaturer i taket. gjerne flere om du vil :)

Jeg har totalt 12stk 2x58W lamper i min garasje som jeg kan skru på i 2 deler om jeg vil.. (når jeg er ferdig da)

slik at jeg har "oppholdslys" og arbeidslys.

Du MÅ ha en form for arbeidslys i tillegg ved detailing, lys armaturer holder ikke.

Men ha fast montert lys til dette vil kreve minimum 6-8 lyskastere om en skal være dekt i de fleste vinkler og tilfeller...

Da vil det enten bli fryktelig dyrt og veldig mye varme på i garasjen......

Ikke hensiktsmessig med det første.......

Hilsen Elektrikker/ingeniør og detailer......

  • DCN Poeng 1

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som elektrikker er jeg enig med Tyggern her.

Lysrør armaturer gir ikke fra seg lyset konsentrert nok. De "kaster" bare lyset ut de.

Som Stig skriver lenger oppe er metallhalogen veldig bra lamper. Pærene som sitter i metallhalogenlamper har bedre egenskap til å gjengi fargen i lakken på en mer korrekt måte en f.eks lysrør og halogenlamper.

Er derfor metallhalogen blir brukt i butikk og salgsbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i en 50m2 garasje 14 stk 2x58W armaturer med 965 farge (965 fargen brukes på arkitektkontorer etc der riktig fargegjengivelse er et must), disse er plassert i 2 rader med 4stk pr rad i taket, samt 2rader med 3stk pr rad ytterst i taket der vegg/tak møtes i lengderetningen, disse er montert på justerbare vinkler og lyser i 45grader inn mot midten av garasjen.

Selv med dette så er det ikke nok lys til detailing, nå har jeg shwartz2 668 sort solid lakk på bmw, denne sluker lys på en måte, litt sånn sort hull effekt hehe.

Uansett så mener jeg at en flyttbar punktbelysning med halogen og/eller metallhalogen er veien å gå i tillegg, da har du full kontroll på refleksjonsvinkel og belysning av panelene du behandler.

Mvh

gammel gretten Elektroinstallatør :fun:

Endret av cesandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de andre elektrikerene her, endel armaturer med 965 lysrør, gjerne åpen industriarmatur. Også tenker jeg at det kunne vært en lur plan å skru gitterbane (en slags kabelbro) i 90-100cm høyde, hvor du henger på en eller to åpne industriarmaturer med beveglig ledning med støpsel. Åpen armatur da disse leveres med krok til wirefeste, så da kan de henges rett på gitterbanen. :-)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse skaffer man også billig gjennom Clas, Biltema osv

Uten tvil billig der også. Men bedre å kjøpe en kvalitetslampe fra en elektriker, er jævlig kjipt om lampa skulle ta fyr.

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil billig der også. Men bedre å kjøpe en kvalitetslampe fra en elektriker, er jævlig kjipt om lampa skulle ta fyr.

Tja, Clas'ern leverer installasjonsmateriell fra Elko, så ville ikke avfeid alt derfra sånn uten videre ;)

Biltema derimot..der handler ikke jeg annet enn til bilen.

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Clas'ern leverer installasjonsmateriell fra Elko, så ville ikke avfeid alt derfra sånn uten videre ;)

Biltema derimot..der handler ikke jeg annet enn til bilen.

Neida, ikke alt. Men har ikke noe godt inntrykk av de lampene jeg har sett fra Clas før hvertfall.

Mulig de har fått noen gode lamper nå. Men kjenner man en elektriker går det sikkert ann å få litt rabatter! ;)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 9stk Jula 2x37w armaturer i min garasje på 70m2 fordelt på tre raster, en i midten og en i hver side vinklet ca 30 grader.

Dette gir plenty lys til alt jeg har drevet med der inne (hovedsaklig "vanlig" garasjearbeid, har ikke polert der enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil billig der også. Men bedre å kjøpe en kvalitetslampe fra en elektriker, er jævlig kjipt om lampa skulle ta fyr.

Blir litt feil tanke gang.

Jeg har kun sett at Clasohlson selger produkter fra store og velkjente merker.

Det er uansett utrolig kjipt om en billig eller dyr lampe skulle ta fyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erfaringsmessig er det største problemet med billiglampene at de som regel er et helxxxx å montere, og den jævla kineseren som har designet de burde vært pisket med piggtråd..... :rofl1:

Gud som jeg har bannet noen ganger over dette.

Virker som om de billigste lampene er utgåtte patenter fra 90 tallet som asia har overtatt og pøser ut på markedet igjen, kjenner igjen lamper vi monterte fra annerkjente merker på 90tallet, komme til salgs med "stilige kinanavn", også sitter en der da, med grusomme flashbacks.... :fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...