Gå til innhold

Arbeidslys, LED, Metallhalogen eller lavenergi?


Borgvar

Recommended Posts

Metallhalogenlyskaster 150W IP65 fra Jula

Ledlyskastere fra LedOnline.no, flere alternativer

Lavenergi lyskastere fra Biltema

Jeg har prøvd å finne en god lyskaster til å ha i garasjen som arbeidslys til poleringsarbeid, men

det er ikke spesielt enkelt å gjøre noen konklusjon da det jo ikke finnes noen steder hvor man faktisk kan se hva slags lys de forskjellige lampene gir.

Jeg var hos Mekonomen igår og kikket på en lavenergilampe som gir rundt 1350Lumen og den hadde et veldig behagelig lys som man ikke ble blendet av når man så på lampa men jeg synes at den ble litt i svakeste laget.

Hvilke lampe anbefales og er det noen som har erfaringer med kvaliteten på de produktene jeg har linket over??

Jeg ønsker ikke skarpt lys som du blir blind av å se på, men lampe/r som lyser godt nok til at man slipper å sitte med inspeksjonslommelykt hele tiden.

Ja, og prisen bør være vettug. Jeg kan strekke meg til 1500-2000kr hvis det er ei bra lampe.

All hjelp mottas med takk da jeg ikke klarer å konkludere på egen hånd.

Endret av Borgvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis du har anledning til å reise rundt og se hvilket lys lampene gir er vel det det beste. Hvis de ikke koster allverden (sjekket ikke linkene) kan du jo kjøpe og se om det gir tilstrekkelig lys til formålet.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blei det bytur og ny metallhalogenlyskaster er kjøpt inn.

Valget falt på denne rakkeren, RIGG Lyskaster IP65 70W til 812kr med

HCI-TS 70W/830 WDL PB UVS RX7s pære til 336kr, samt et vanvittig solid

Teleskopstativ Universal Max 2,7m til 373kr, totalt rett i overkant av 1500kr.

Selve lyskasteren er relativt stor, ca 3ganger størrelsen av en vanlig jalla halogen lyskaster type biltema e.l.

Jeg hadde tenkt å kjøpe 250W utgaven men den er vanvittig stor og måler 510mm x 490mm x 240mm og er strengt tatt beregnet på fast veggmontering.

Uansett så har jeg nå montert og satt den til å lyse opp trappa til andre etasje og må si meg veldig imponert over lysmengden denne saken produserer.

Så konklusjon er at lyskasteren er bygd i ekstremt solide materialer, armert glass og glassfiberforsterket plastchassis. Den virker strengt tatt uknuselig. Stativet er bygd i veldig overdimensjonert stål og står ekstremt støtt.

Så 1500kr for alt dette fremstår som et røverkjøp, jeg er ihvertfall veldig imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som den leverte godt med lys den lampa der ! du får holde oss oppdatert på hvordan den får frem urenheter i lakken osv, ifh til vanlige halogen lamper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt hvitt lys med god fargegjengivelse ifølge datasheet. Det den belyser ser ut som det pleier så det stemmer nok.

Av de lampene de har i sortimentet så er det denne og 150watt utgaven som er i sånn noenlunde håndterlig størrelse.

Denne lampa er 70watt og gir 6800lumen mens 150watt utgaven gir det dobbelte, rundt 13000lumen.

Jeg er litt usikker på om 150watt utgaven passer på det stativet men det lar seg jo evt, tilpasse med å borre nye hull i festet.

Levetiden på disse Metallhalogenpærene skal ligge oppunder 15000timer.

Endret av Borgvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo kjempebra ut. :) Og det stativet så veldig bra ut også. er det aluminium ?

Synes lampa så mistenkelig lik jula sin metallhalogen lyskaster. http://www.jula.no/metallhalogenlyskaster-70-w-ip65-427579 som jeg har vurdert å handle meg.

Men ser at pærene på jula het R7S, mens den pæra du handla het RX7S. Lurer i såfall på hva forskjellen er (hvis det er det samme greiene da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Det så jo kjempebra ut. :) Og det stativet så veldig bra ut også. er det aluminium ?

Synes lampa så mistenkelig lik jula sin metallhalogen lyskaster. http://www.jula.no/metallhalogenlyskaster-70-w-ip65-427579 som jeg har vurdert å handle meg.

Men ser at pærene på jula het R7S, mens den pæra du handla het RX7S. Lurer i såfall på hva forskjellen er (hvis det er det samme greiene da)

Alt for tidlig på morningen så her sto det bare tull.

Men takk for link til grei side. Har brukt prolys litt selv. Kjekt og kunne sjekke opp hva andre har :-)

Endret av Sigmund S Dy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stativet er i galvanisert stål og er ekstremt godt bygd. Du kan nok ha veldig tunge lamper på dette da det står ekstremt støtt.

Det veier dog endel, jeg kan ikke komfortabelt bære det med 1 hånd pga av vekta av lampa og stativet. Det er nok et 2 hånds stativ. :rofl1:

Jeg har sett mange stativer opp gjennom åra og dette er i en helt annen klasse enn noe annet jeg har vært borti, og til den prisen så er det et røverkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo kjempebra ut. :) Og det stativet så veldig bra ut også. er det aluminium ?

Synes lampa så mistenkelig lik jula sin metallhalogen lyskaster. http://www.jula.no/m...0-w-ip65-427579 som jeg har vurdert å handle meg.

Men ser at pærene på jula het R7S, mens den pæra du handla het RX7S. Lurer i såfall på hva forskjellen er (hvis det er det samme greiene da)

Utseendet er likt men dimensjonene på lampa er helt forskjellig etter det jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stativet er i galvanisert stål og er ekstremt godt bygd. Du kan nok ha veldig tunge lamper på dette da det står ekstremt støtt.

Det veier dog endel, jeg kan ikke komfortabelt bære det med 1 hånd pga av vekta av lampa og stativet. Det er nok et 2 hånds stativ. :rofl1:

Jeg har sett mange stativer opp gjennom åra og dette er i en helt annen klasse enn noe annet jeg har vært borti, og til den prisen så er det et røverkjøp.

Hørtes veldig bra ut. Greit å ha et stativ som tåler en støyt. Det var da heller ingen upris på det heller. :)

Utseendet er likt men dimensjonene på lampa er helt forskjellig etter det jeg kan se.

Oki. Tenkte hvis det var den samme, så kunne man fått den på sin lokale jula i stedet for å bestille på nett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Audi S8

Har handlet fra Elektroimportoren før, ikke noe tull der :) tror jaggu ej går for den på 150W + stativet, greit å kjøpe noe i bra kvalitet. :)

Endret av Audi S8

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...