Gå til innhold

Avfetting


alexanderst

Recommended Posts

alexanderst

Hei, jeg er 15 år og har fått oppgaven med å gjøre ren min fars bil. Har vært medlem her inne i noen måneder nå og fulgt med litt på hva det innebærer å gjøre ren biler skikkelig uten å ripe eller slite på lakken. Jeg har et spørsmål ang. det med å avfette bilen. Skal man både avfette å skumlegge bilen, eller skal man bare skumlegge eller bare avfette? Evt. hva er anbefalt og hva er best?

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Avfetting først, så skumlegger du oppå der igjen. Skum er ikke på langt nær så viktig som avfetting :)

Takk for raskt svar :thumbup:

Ikke nødvendig å skumme. Prickbort og Surfex HD er det du trenger før håndvask. Evt. Iron-X hvis det er behov.

Får man kjøpt disse produktene i butikker?

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man kjøpt disse produktene i butikker?

Prickbort får man kjøpt på bl.a flere bensinstasjoner, Bilxtra og Mekonomen.

Surfex HD får man ikke kjøpt over disk med mindre du bor i nærheten av en bilpleie forhandler som Scandicshine, Parts & Retards osv. Den er på ukestilbud hos Bilnerden til 200,- for 5 liter: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=61&products_id=11

Iron-x får man kjøpt hos en av våre forhandlere, bl.a :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Skumlegging med f.eks BH Autofoam er jo anbefalt. Det vil jo i tilfelle bli som å skumlegge med Surfex HD som denne er basert på (mener jeg).

Ellers er det viktig å huske på at det er flere forskjellige typer avfetting. Den ene erstatter ikke den andre.

Type MAC Prickbort er whitesprit-basert (?) og bør legges på helt tørr bil for best virkning.

Surfex HD el. er vannbasert og kan derfor blandes ut til ønsket styrket. Denne kan dermed legges på våt bil uten at effekten forringes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Takk for nyttige svar! :rofl1:

Skumlegging med f.eks BH Autofoam er jo anbefalt. Det vil jo i tilfelle bli som å skumlegge med Surfex HD som denne er basert på (mener jeg).

Ellers er det viktig å huske på at det er flere forskjellige typer avfetting. Den ene erstatter ikke den andre.

Type MAC Prickbort er whitesprit-basert (?) og bør legges på helt tørr bil for best virkning.

Surfex HD el. er vannbasert og kan derfor blandes ut til ønsket styrket. Denne kan dermed legges på våt bil uten at effekten forringes.

Surfex HD skal altså blannes ut med vann? Vi har tidligere hatt biltema avfetting(skandale?), men jeg slo hånda i bordet etter at vi i forrige uke kjøpte oss en helt ny bil. Evt. Blandingsforhold?

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Takk for nyttige svar! :rofl1:

Surfex HD skal altså blannes ut med vann? Vi har tidligere hatt biltema avfetting(skandale?), men jeg slo hånda i bordet etter at vi i forrige uke kjøpte oss en helt ny bil. Evt. Blandingsforhold?

Mange forskjellige meninger her ang blandingsforhold, men du kan f.eks blande:

1:5 - 1:10 = Sterk

1:20 - 1: 40 = Svak

Bland iforhold til hvor møkkete bilen er. De sterkeste blandingsforholdene jeg har skrevet her kan redusere levetiden til LSP, så ikke bland så sterkt ved vanlig hverdagsvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfex HD skal altså blannes ut med vann? Vi har tidligere hatt biltema avfetting(skandale?), men jeg slo hånda i bordet etter at vi i forrige uke kjøpte oss en helt ny bil. Evt. Blandingsforhold?

Den skal blandes ut med vann, og kan ikke sammenlignes med Biltemaavfetting. Den er vel mer egnet for asfalt som Prickbort, tror jeg :)

Blandingsforhold varierer etter hvor møkkete bilen er, om du har på voks osv. Dersom du har en veldig møkkete bil så kan du evt ha blandingsforhold 1:15, men om den er støvete, behandlet og lett møkkete kan man f.eks ha 1:40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Riktig. Å bruke ren Surfex HD er veldig effektiv, men i mine øyne sjeldent nødvendig. På en møkket bil holder det med 1:3-1:5, selvom den ikke er blitt vasket DCN-style hele veien. :)

Om Biltema avfettingen er skandale eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, har ikke brukt det på flere år... :) Siste "mannen-i-gata" avfettingen jeg var borti var BilXtra sin og den fungerer greit den.

Blandingsforhold er det mange tråder om, søk litt rundt!

Og velkommen til galskapen, ny-bilen kommer til å få god pleie :fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å skille mellom avfetting og avfetting her. Prickbort står for fjerning av asfalt mens surfex blandingen fjerner vanlig skitt og trafikkfilm. Surfex har ingen særlige avfettings egenskaper i forvask blanding.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Riktig. Å bruke ren Surfex HD er veldig effektiv, men i mine øyne sjeldent nødvendig. På en møkket bil holder det med 1:3-1:5, selvom den ikke er blitt vasket DCN-style hele veien. :)

Om Biltema avfettingen er skandale eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, har ikke brukt det på flere år... :) Siste "mannen-i-gata" avfettingen jeg var borti var BilXtra sin og den fungerer greit den.

Blandingsforhold er det mange tråder om, søk litt rundt!

Og velkommen til galskapen, ny-bilen kommer til å få god pleie :fun:

Ja, skal sette meg litt bedre inn i bilpleien :thumbup: Takker for nyttige svar alle sammen! :thumbs:

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Question mark

Bare et kjapt nybegynnerspørsmål, hvordan måler man opp for eksempel blandingsforhold 1:40, 1:15 osv.?

Blandingsforhold app som er laget er av personer her på forumet. En for apple og en for android :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et kjapt nybegynnerspørsmål, hvordan måler man opp for eksempel blandingsforhold 1:40, 1:15 osv.?

http://www.detailersclub.no/forum/topic/14122-forskjellige-blandingsforhold/

I første post er det en link til et skjema man kan printe ut og ha der man pleier å blande kjemi.

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...