Gå til innhold

2-stegs på BMW og fortsatt vaskeriper


Kristoff

Recommended Posts

Har gått i gang på min sorte 1-serie, 2005 modell. Den eier en god del vaskeriper, men ikke så mye mer enn det. Så jeg tenker at disse vil være mulig å få bort, men det lar seg ikke så enkelt gjøre gitt.

Polerer alt med roterende opp til 1700 rpm, ish. Hard lakk på denne så utvikler mye varme (så det er ubehagelig å ta på panelet).

Panseret.

Her startet jeg så grovt som med menzerna most agresive cut og ullpad et par tre pass.

Videre med MG #83 orange pad.

Avslutta med MG#82 på hvit pad.

Får opp glansen og fargen veldig bra, men blir ikke fornøyd mtp. riper (vaskeriper primært). Burde jeg ikke klare å få bort disse med denne kombinasjonen?

Ellers har jeg begynt å gå over resten av bilen med de to sistnevnte, men sliter fortsatt med samme problem.

Til rådighet har jeg et utvalg av gule, orange/rød og hvite pads samt Menzerna og Meguiars produkt fra light til heavy cut, noen som har en killerkombo med disse jeg kan prøve?

Endret av Kristoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Er usikker hvordan disse produktene er, men jeg kan tilføye at det er svært hard lakk på disse.. Anbefaler på det sterkeste å la panelene kjøle seg ned litt etter endt rubbing. Dette gjør at du slipper unna med mye holos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Du må nok bare holde på mer på hvert område. Du har polishen og putene som trengs, og klarer å få opp varmen - da er det mer polering som skal til. :thumbup:

Det kreves mye polering for å fjerne det meste av riper. Mye mer enn folk tror, før de har prøvd selv. Derfor ligger det ofte minst 20 timers maskinpolering bak de bilene med hard lakk som man ser i f. eks S&S her inne. Bare å smøre seg med tålmodiget ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal, du tenker på mellom stegene?

For pleier som regel kjøle ned hvert område med 2-3 pass med "maskinvekt +" på 900-1000 rpm, men dette gjør jeg jo rett etter full hastighet. Har ikke hatt noe stort problem med holos forløbig, kun en hel drøss av de etter heavy cuten, men de fikk jeg bort med medium.

ØHN, da er det vell mest naturlig at jeg jobber lenger med #83, for finishen tar vell ikke noe særlig?

Endret av Kristoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Meringdal, du tenker på mellom stegene?

For pleier som regel kjøle ned hvert område med 2-3 pass med "maskinvekt +" på 900-1000 rpm, men dette gjør jeg jo rett etter full hastighet. Har ikke hatt noe stort problem med holos forløbig, kun en hel drøss av de etter heavy cuten, men de fikk jeg bort med medium.

ØHN, da er det vell mest naturlig at jeg jobber lenger med #83, for finishen tar vell ikke noe særlig?

Jobb til du har fjernet ripene med den grove polishen fra Menzerna og den groveste puten du har. Hvis den du kaller Heavy Cut fra Meguiar's, er burgunder, ville jeg valgt den. ;) Deretter kjører du en runde eller to med MG#83 og til slutt MG#82 hvis den klarer å gjøre det noe blankere. MG#82 tar nesten ingenting, så mulig du ikke har bruk for den på denne lakken. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler på det sterkeste å la panelene kjøle seg ned litt etter endt rubbing. Dette gjør at du slipper unna med mye holos.

Hva mener du egentlig her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb til du har fjernet ripene med den grove polishen fra Menzerna og den groveste puten du har. Hvis den du kaller Heavy Cut fra Meguiar's, er burgunder, ville jeg valgt den. ;) Deretter kjører du en runde eller to med MG#83 og til slutt MG#82 hvis den klarer å gjøre det noe blankere. MG#82 tar nesten ingenting, så mulig du ikke har bruk for den på denne lakken. :)

Ser jeg skrev litt uklart, har gule, røde og hvite pads og produkter fra menzerna og meguiars i fine, medium og heavy cut ;)

Men da skal jeg prøve det, kanskje jeg rett og slett dropper den fineste, og bare bruker grov og medium som du sier.

Takk for svar :fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Jeg har en burgunderrød cutting pad, soft buff 2.0 (http://www.smitsgrou...2_0-Cutting-Pad)

Denne du tenkte på, sammen med Menzerna grov polish?

Har jo ullpad og, men den lager vanvittig mye hologrammer.

Ja, den burgunder paden bruker jeg til det meste av grovkorrigering. Jeg tror den paden er innblandet i de fleste S&S jeg har liggende link til i signaturen. Sammen med en grov polish har du utstyret. Forsvinner ikke ripene da, er det teknikken til mannen bak maskinen som må finjusteres ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte du ikke det, eller kverrulerer du bare for moro skyld? :)

Nei, jeg skjønte ikke hvorfor det skulle bli mindre hologrammer ved å la lakken kjøle seg ned etter rubbing, den vil jo kjøle seg ned uansett hva man gjør. Er poenget at lakken skal kjøles ned før buffing? Neste steg? Neste runde?

Men du kan jo forklare meg teorien som gjør at det blir mindre hologrammer ved å la lakken kjøle seg ned etter rubbing, regner med du vet det siden du synes at jeg kverulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dahlsveen

Kan bekrefte det du erfarer med menzernaprodukter og hard BMW lakk.. jeg tok en 320 cab med Cosmosschwarz Metallic originallakk fra 1997.. den ble som du også opplever, SYKT blank, men fortsatt satt det riper igjen etter to-tre runder med FG500 på gul uberpad og roterende maskin. Jeg måtte gå over opptil 8-10 ganger på de verste områdene før jeg fikk det ripefritt og da jobbet jeg etter zenithmetoden og brukte heller lang tid enn å gutse på med mer rpm.

Jeg har ikke PTG så tør aldri å brenne på det maskinen klarer :)

Som folket nevnet over meg i tråden så må du nesten bare ta tiden til hjelp og heller kjøre MANGE runder og smøre deg med tålmodighet. Jeg tror jeg brukte to døgn kun på grovpoleringen av den bilen jeg tok, men da ble det også bra til slutt :)

Bare å fylle på med kaffe og musikk på øret og bruke god tid :) Da kommer også godfølelsen etterhvert når du oppnår resultater. Bare se på det som et langtidsprosjekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønte ikke hvorfor det skulle bli mindre hologrammer ved å la lakken kjøle seg ned etter rubbing, den vil jo kjøle seg ned uansett hva man gjør. Er poenget at lakken skal kjøles ned før buffing? Neste steg? Neste runde?

Men du kan jo forklare meg teorien som gjør at det blir mindre hologrammer ved å la lakken kjøle seg ned etter rubbing, regner med du vet det siden du synes at jeg kverulerer.

Jeg trodde du kverrulerte på skrivemåten, for jeg missforstod det han skrev med en gang: " Da slipper du unna med mye hologrammer". Tenkte ikke på det andre :) My bad!

Endret av Jac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg litt fram i går med grov burgunder pad sammen med grov Menzerna polish, deretter to runder med medium cut Meguiars og en medium (orange) pad. Dette gir relativt gode resultater, men da blir det varmt! :P

Får se om jeg på de enkleste stedene går over med finish, men tviler på det gir så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å lakken kjøle seg ned før buffing vil vel bare fjerne risikoen for microriper fra MF?

Jepp, derfor jeg ikke helt skjønte den avkjølingsteorien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dahlsveen

Kan bekrefte både det trogha og Kristoff sier om varme, wipedown og mikroriper. Har skjedd da jeg holdt på med en sort 9-5. Tok en stund før jeg skjønte hva jeg gjorde galt ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Avbuffing av polish på varm lakk kan gi mikroriper. Ripene vil følge retningen man tørket av med kluten.

Hologrammer blir det ikke etter avbuffing på varmesensitiv lakk, bort sett fra de som har Supermann-hurtighet og magiske roterende egenskaper i håndleddet. ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er ikke det noe du ble født med Øhn? :blink:

Et nytt spørsmål. Når en kjøler ned panelet etter rubbing, altså noen pass med lavere hastighet, hvor mye press legger dere på maskina da? Og hvor mange pass?

Holder det for eksempel med 2-3 pass med maskinvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...