Gå til innhold

Trenger tips! Menzerna/DAS6 Pro


Christian_R

Recommended Posts

Christian_R

Hei hei

Etter et par år med Autoglym og handmakt har jeg omsider kjøpt meg en Kestrel DAS6 Pro og Menzerna poleringsmiddel. Trenger litt tips på bruken av disse. Prøvde litt selv, men det endte i masse masse støv og klumper av poleringsmiddel som flakset veggimellom i garasjen så jeg regnet med jeg gjorde noe feil og stoppet. :)

Bilen er en 2001 BMW 318Ci med orient blue metallic som er rimelig stygg i lakken. Masse swirls, en drøss rds, et par veldig stygge riper etter noen har keyet bilen (dekt til med dekklakk, men rimelig stygt i rett vinkel i sola).

Jeg har følgende produkter til rådighet;

  • Kestrel DAS 6 Pro
  • Uber pads
    • Menzerna Fast Gloss FG500
    • Menzerna Power Finish PF2500
    • Menzerna Super Finish SF4000
      • Collinite Marque D'Elegance 915
        • Meguiars Quick Detailer (fra clay pakke)

        [*]Prickbort

        [*]Surfex HD

        [*]3M maskeringstape

        [*]Swissvax Crystal

        [*]Høytrykkspyler, børster, ymse varianter av microfiber kluter og sånt.

        Det jeg lurer på er;

    [*]Hvor mye produkt er det man egentlig skal bruke? Priming av pad?

    [*]Når jeg kom borti kanter o.l. sist jeg prøvde sprutet det masse støv/klumper, er det normalt, eller hadde det med at jeg hadde for mye produkt på eller noe? Jeg *kan* ha hatt for mye produkt på og så kjørt for kort med det jeg hadde på padden tipper jeg. :P

    [*]Jeg så på paden jeg brukte sist at produktet (FG500 på gul uber) tørket inn i padden. Skjer dette uansett produkt eller gjorde jeg noe feil?

    [*]Tips på fremgangsmåte? Jeg skjønner man starter med den fineste komboen, men bilen har ikke blitt polert siden den var ny. Ikke langt unna, iallefall. Hører også rykter om at min BMW muligens har hard lakk?

    [*]Fjerning av polish rester etter polering for inspeksjon. Kan jeg bruke Surfex HD blandet med vann? Mener jeg leste det her på forumet, men vil bare være sikker på blandingsforhold.

    [*]Kan jeg bruke noen av produktene på lyktene?

    [*]Er rimelig plaget av måseskit på bilen. Tips for fjerning av dette uten å måtte vaske bilen hver eneste dag hele sommern? :)

    [*]Tips på vasking av pads etter bruk?

    Andre tips hvis noen har noen mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Bruk minst muligt produkt. Når du primer paden må du ha på litt meir produkt. Ellers holder det vel med ca 4 rundinger på størrelse med litt store erter.

2: Er ikkje uvanligt at det spruter litt! Eg er ikkje so erfaren, men det virker som om grove produkter og pads er ein god kombinasjon for at det skal sprute. Farten har og litt å sei.

Kan være greit å renske paden for kvar runde og å vaske paden for kvart panel.

3: Kan være lakk, framgangsmåte, produkt osv. Rens paden for kvar runde.

4: Du tester med finaste kombinasjonen for å sjekke om den tar nok. Gjere den ikkje det, so tar du grovare steg. osv.

F.eks. Grønn uber med 4000. Tar det alrfor lite. Oransje uber med 2500.Har du det nesten da, so tar du pad eller produkt grovare. Viss ikkje tar du både pad og produkt grovare. (gul uber med 500)

Er du ferdigt med det grovaste, må du bruke finare produkt. F.eks eit steg ned på produkt og pad.

5: Man bruker vanligvis eit sprayprodukt som er beregna for dette. Surfex brukes etter polering for å få vekk produktrester ifra kriker og kroker.

6: Ja, Du har plastikklykter? Litt forsiktig med varme. (so med DA maskina er jo det greit, men kjenn på lykta etter polering for sikkerheits skyld!)

7: F.eks QD og mf. Kan lage riper so lat dritten løse seg litt opp og vær forsiktig med mf. Finnes nok mykje anna å velge imellom og. Er ein tråd om dette her ein plass.

8: Vaske dei under rennende vann for kvart panel og etter bruk. Dette er kanskje nok. Ellers bruke litt zalovann + vann etterpå. Nokre vasker dei i vaskemaskin, men det har ikkje eg prøvd.

Jo flinkere du er til å vaske paden under bruk, jo lettere er dei å rengjøra etterpå. (viss det er nødvendigt)

Endret av todleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spre middelet utover panelet på laveste hastighet og ikke løft maskinen før den har stoppet så slipper du alt for mye spruting, det spruter uansett noe men det er infernalsk hvis du løfter maskina mens den kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bilnerden.no

3-4 dråper på størrelse med erter er nok. Bruker du mer produkt enn det blir det fort mye støv. Til priming av paden kan det være lurt å bruke en av de litt mildere polishene, uansett om du skal polere med FG500.

Det kan også være lurt å følge litt med på paden mens du polerer, om du ser det begynner å klumpe seg bør du børste/vaske det bort.

Kom gjerne med en oppdatering når du har testet litt igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian_R

Hei

Takk for tips alle sammen. Skal prøve meg litt mer til helga, og vil oppdatere tråden med noen bilder av hva jeg får til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger tips her jeg også til 500. med gul og orange uber klumpet seg og sprutet bra, endte med å svampevaske hele bilen med 1/5 surfex etter polering, virker som den er for tørr, var fristet til å tilføre litt silikon i flaska.

ert metoden er ikke å anbefale da den ikke sprer, men snarere tørker inn på puta som nettop en ert.

hvis puta blir vasket underveis, hvor tørr bør den være for videre bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bilnerden.no

trenger tips her jeg også til 500. med gul og orange uber klumpet seg og sprutet bra, endte med å svampevaske hele bilen med 1/5 surfex etter polering, virker som den er for tørr, var fristet til å tilføre litt silikon i flaska.

ert metoden er ikke å anbefale da den ikke sprer, men snarere tørker inn på puta som nettop en ert.

hvis puta blir vasket underveis, hvor tørr bør den være for videre bruk?

Hmmm, dette må vi prøve å finne ut av. FG500 er kjent for å være en cutting polish med mye oljer, lang kjøretid og lite støving. Det er noe som ikke stemmer her.

Hvordan primet du pad'en? Dersom du har brukt vann til priming eller eventuelt til "reaktivering" så vil jeg tro det er dette som forårsaker problemet. FG500 skal kjøres som den er og med lite produkt. 3-4 små klumper med polish (på størrelse med erter) er nok. Det beste er å bruke en av de mildere polishene til priming, som for eksempel FG2500 eller FG3000.

For mye produkt kan også forårsake mye støving og klumping, men dersom du har brukt "ert metoden" så kan ikke det være problemet.

Håper du/dere kan gi meg en tilbakemelding her så vi kan finne ut av problemet.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian_R

Hmmm, dette må vi prøve å finne ut av. FG500 er kjent for å være en cutting polish med mye oljer, lang kjøretid og lite støving. Det er noe som ikke stemmer her.

Hvordan primet du pad'en? Dersom du har brukt vann til priming eller eventuelt til "reaktivering" så vil jeg tro det er dette som forårsaker problemet. FG500 skal kjøres som den er og med lite produkt. 3-4 små klumper med polish (på størrelse med erter) er nok. Det beste er å bruke en av de mildere polishene til priming, som for eksempel FG2500 eller FG3000.

For mye produkt kan også forårsake mye støving og klumping, men dersom du har brukt "ert metoden" så kan ikke det være problemet.

Håper du/dere kan gi meg en tilbakemelding her så vi kan finne ut av problemet.

Hei

Hehe, finn 1 feil her;

Når jeg prøvde meg så brukte jeg sikkert for kort kjøretid. 2-3 pass etter å ha spredt på 1, med lite press. Jeg brukte heller ikke børst eller vasket padden etter hvert panel. Peiset bare på med 3-4 erter til etterhvert, så da så jo padden tilsvarende ut etterhvert. Ble bare mer og mer tørket polish på paden. Når jeg da kom borti kanter med paden så sprutet det litt av hvert. Både klumper og støv. Primet paden (gul uber) med en del FG500 først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, dette må vi prøve å finne ut av. FG500 er kjent for å være en cutting polish med mye oljer, lang kjøretid og lite støving. Det er noe som ikke stemmer her.

Hvordan primet du pad'en? Dersom du har brukt vann til priming eller eventuelt til "reaktivering" så vil jeg tro det er dette som forårsaker problemet. FG500 skal kjøres som den er og med lite produkt. 3-4 små klumper med polish (på størrelse med erter) er nok. Det beste er å bruke en av de mildere polishene til priming, som for eksempel FG2500 eller FG3000.

For mye produkt kan også forårsake mye støving og klumping, men dersom du har brukt "ert metoden" så kan ikke det være problemet.

Håper du/dere kan gi meg en tilbakemelding her så vi kan finne ut av problemet.

For mitt vedkommende så hadde jeg ikke for kort kjøretid, men problemet ligger nok i at pad ikke ble primet,

vann ble brukt da alt klumpet seg, for å løse det opp og videre kjøring.

jeg fikk ikke kjørt mere en ca 3 pass før det klumpet seg.

men som sagt, priming er ikke prøvd, det var ikke i mine tanker å gjøre heller,

og skulle heller ikke være nødvendig, men krever middelet det så må det prøves.

er det vanlig å prime andre typer polish også, som scholl og meguiars?

Etter vask av puta, tar du den på maskina og køyrer i full fart i nokre sekunder. Da er paden tørr nok.

ok..takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problem med 500 på Imprezaen vi polerte for noen uker siden. Den cuttet som den skulle men tørket på bilen så vi måtte gnu av restene med håndbakken. Resultatet ble iogforseg greit nok men litt slitsomt å gnu av alt med henda. Det satt for hardt til at vi klarte å fjerne det med klut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problem med 500 på Imprezaen vi polerte for noen uker siden. Den cuttet som den skulle men tørket på bilen så vi måtte gnu av restene med håndbakken. Resultatet ble iogforseg greit nok men litt slitsomt å gnu av alt med henda. Det satt for hardt til at vi klarte å fjerne det med klut.

samme her ja, måtte håndvaske bilen med 1/5 surfex, prøvde svakere men det gikk ikke, hadde nok gått med varmt vann også..

men surt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian_R

https://picasaweb.google.com/chrryeng/Polering2012?authuser=0&authkey=Gv1sRgCIeMxoWc2Nbbcg&feat=directlink

Her er hva jeg fikk til iallefall. De fleste før- og 50/50 bildene ble ganske dårlig, men et par var greie nok. Ellers ble det jo ganske blankt. Fikk bort alle swirls men slet med å få vekk noen større/medium RDS. Selv ikke FG500 med gul uber. Kanskje jeg hadde noe feil teknikk, men ikke så nøye. Bilen ble med unntak av de RDSene jeg nevnte, ganske blank. :)

Brukte for det meste PF2500 og oransje uber, men gikk over til gul etterhvert da det viste seg å være masse sand i springen hos bestemor når jeg skulle vaske padden. Prøvde også en omgang med SF4000 og blå uber på et område på panseret men siden jeg ikke så noe særlig forskjell så tok jeg kun PF2500/oransje/gul komboen.

Det fungerte forresten ypperlig å børste/vaske padden imellom. Så og si ingen sprutning den her gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei blank og fin den. Jeg erfarer vel også at man må kjøre noen flere runder med 500 på dypere riper og på min bil ble det heller ingen forbedring med å kjøre 4000 etter 2500, men det er vel fordi 2500 funker bra antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har friskmeldt menzerna 500, med priming fungerer den meget godt uten klumping. den er nok rimelig tørr alene.

synes ikke menzerna ligger etter scholl polishene. har prøvd begge, og som nybegynner og førsteintrykk synes jeg menzerna var hakket bedre med de mildere polishene. vanskelig å velge padder da.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...