Gå til innhold

felger


SyncroKuba

Recommended Posts

SyncroKuba

hey jeg har ikke den største peiling på dekk på bil me, har tenkt å kjøpe meg 19" med 225/35/r19 dekk også var jeg på dekkkalkulatoren

195/65-R16 225/35-R19 Endringer Avvik 80 km/t

Omkrets 207.31 cm 201.09 cm -6.22 cm (-3 %) 77.53

Diameter 65.99 cm 64.01 cm -1.98 cm

også i vogn korte står det at mak skal vare 195/65/r16 ror jeg. noen som veit om jeg må til vegvesne og godkjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SyncroKuba

jeg lurer på om noe av dere veit om jeg må godkjene de hos vegvesne eller går det fint uten. som sakt kan ikke mye om regler og slikt. vil ikk bli tatt i teknisk og det ikke god kjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Custom

Bare pass på at felgkanten ikke stikker utenfor hjulbuen.

Var å viste bilen pga senkesett for noen år siden, og da sa de ingenting på hjula som stod på bilen min. Og disse er ikke i orginalstørrelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Pass også på at LI er innenfor det du skal ha, tror det er 87 som står på Passat, mulig mer på syncro.

Sjekk også ET slik at det ikke overskrider for mye..

På min så kan jeg ha 8,5x19 ET 35 og få det godkjent i vognkort sålenge jeg har med meg TUV på at felgene er godkjent på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SyncroKuba

ok i vogkotre står det

Dekk, foran 195/65 R 15 Dekk, bak 195/65 R 15 Felg, foran 6J Felg, bak 6J Innpress, foran 45 Innpress, bak 45

6J er jo breden på felg, kan jeg putte på støre da eller må de godkjnenes,

skal ikke vare lett nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Custom

Ja går fint med større. Du kan ha felger med inpress på 45+/- 7,5 mm. Bare pass på at det ikke tar borti ved fullt rattutslag. Tuv papirer får du vel med felgene.dette skal ikke by på noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må sjekke er som tidligere nevnt at felg/dekk ikke er utenfor skjermbuen.

Det er ikke tillatt med mer enn 15mm sporvidde-endring enn det som står i vonkortet. Det betyr 7,5 mm på hvert hjul, altså ET.

Rulleomkrets skal ikke ha større avvik enn 5% i forhold til orginal :thumbdown:

Endret av ODDATLE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Du kan fint ha felger som er feks ET 35 sålenge du har TUV..

Er du innenfor 15mm så trenger du ikke TUV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

8,5" bredde med originalt innpress kan skape problemer ved at det kan ta i oppheng eller skjermkant (eller begge deler). Husk på at felgen er 1,5" (75mm) bredere enn originalfelgen, så den bygger 32,5mm innover og 32,5mm utover i hjulhuset. En felg med ET rundt 38 vil nok være bedre egnet med 8,5" bredde.

1010tires.com har en flott offset-kalkulator som gir deg en visuell indikasjon på hva ET/innpress/offsett (samme sak, mange navn) har å si for plassbruken i hjulhuset.

Ut fra det du skriver er originaldimensjon 195/65R15. Hvis du går til 225/35R19 blir avviket 0,88% større rulleomkrets enn originalt, altså godt innenfor hva som er tillatt uten at ny godkjenning kreves. Du kan gå til 225/40R19 og få 4,43% større rulleomkrets og fremdeles være innenfor lovverket. Med høyere profil (40-profil) vil du også få litt bedre kjørekomfort enn med 35-profil, men det er smak og (u)behag :)

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

8,5" bredde med originalt innpress kan skape problemer ved at det kan ta i oppheng eller skjermkant (eller begge deler). Husk på at felgen er 1,5" (7,5mm) bredere enn originalfelgen, så den bygger 3,25mm innover og 3,25mm utover i hjulhuset. En felg med ET rundt 38 vil nok være bedre egnet med 8,5" bredde.

1010tires.com har en flott offset-kalkulator som gir deg en visuell indikasjon på hva ET/innpress/offsett (samme sak, mange navn) har å si for plassbruken i hjulhuset.

Ut fra det du skriver er originaldimensjon 195/65R15. Hvis du går til 225/35R19 blir avviket 0,88% større rulleomkrets enn originalt, altså godt innenfor hva som er tillatt uten at ny godkjenning kreves. Du kan gå til 225/40R19 og få 4,43% større rulleomkrets og fremdeles være innenfor lovverket. Med høyere profil (40-profil) vil du også få litt bedre kjørekomfort enn med 35-profil, men det er smak og (u)behag :)

2,5 tomme mener du :)

Og 235/35/19 er en mer standard dim enn 225/40/19 og ikke minst billigere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

2,5 tomme mener du :)

Og 235/35/19 er en mer standard dim enn 225/40/19 og ikke minst billigere :)

Selvsagt mente jeg 2,5", og du har sikkert rett, jeg kjører selv bare på 18" og har ikke sjekket priser på 19" i noen dimensjoner :)

Så deg forresten i fint driv i venstrefeltet fra Moss forrige mandag :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...