Gå til innhold

Grove riper på bagasjeluka også trenger start-kit


Torra

Recommended Posts

Har endelig kjøpt meg en bil som er verdt å bry seg om :)

Men selvsagt kommer den med sine skjønnhetsfelt... Jeg har ingenting av utstyr fra før av bortsett fra en DA maskin fra biltema.

Tenker å handle følgende:

http://www.scandicsh...&product_id=426

http://www.scandicsh...&product_id=177

http://www.scandicsh...&product_id=186

Er det noe mer vesentlig jeg har glemt?

Trenger også litt hjelp i riktig retning for å bryne meg på følgende riper:

IMG_0827.jpg

Endret av Torra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ihvertfall ha mer microfiberkluter, og i.fht ripene kommer du langt med DA maskin, Ultimate Compound (meguiars) og f.eks sonax pads fra clas ohlson. Div.avfettinger til forvask og felgrens er også kjekt for å vaske bilen mest mulig skånsomt. Søker du litt finner du nok mye info da slike tråder startes omtrent daglig ;)

Kunne sikkert gjort "må ha" lista uendelig lang, men en plass må man jo begynne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, skulle søkt mye mer, men kunne tenkt meg å lagt inn en bestilling så jeg kan starte litt pleie til helgen :)

Men mener du at de 3 klutene som følger med "startpakken" ikke er nok?

Får slenge med en slik ultimate compound i handlekurven :)

Bør man ha mange forskjellige pads også?

Endret av Torra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du trenger flere enn 3 microfiberkluter, det går det masse av. Jeg er ikke kjent med pads fra sonax, men slik jeg ser det trenger du bare ett sett med cutting pads og ett sett med finishing pads, greit å ha to å velge mellom da hardhet på lakk varierer.

Har du en Bilxtra butikk i nærheten? De fører ett ganske så bredt utvalg av gode produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener du at de 3 klutene som følger med "startpakken" ikke er nok?

Får slenge med en slik ultimate compound i handlekurven :)

Her går det som regel mellom 10 og 30 kluter til innvendig og utvendig shine, så jeg mener at 3 kluter er altfor lite.

Tror ikke du finner ultimate compound hos scandicshine, og tar du en titt i tilbakemeldingstråden til nevnte nettbutikk ser du at sjansene for at du kan shine noe til helga vil være forholdsvis små.. ;)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har raidet nermeste bilxtra og slanka lommeboka GROVT igår :P Men mangler fortsatt en god del.. Fikk kjøpt det mest essensielle bortsett fra grit guard :) Og det tok ikke lang tid før jeg skjønte at 6 microfiberkluter var alt for lite :P Men sliter med å få bort de ripene som er på det første bildet.. Må jeg kanskje våtslipe først? Eller skulle jeg hatt et sett med flere forskjellige polisher i forskjellig grovhet? Slik som f.eks chemical guys v34, v36 og v38?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiandyb

Om du ikke har kjangs med den groveste compounden, så må du vel kjøpe deg et våtslipe kitt eller noe.

Men nå vet ikke jeg hvilken type du bruker da, men det hjelper lite å bruke for eksempel Scholl S40 på det der, da den er alt for fin om du skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har raidet nermeste bilxtra og slanka lommeboka GROVT igår :P Men mangler fortsatt en god del.. Fikk kjøpt det mest essensielle bortsett fra grit guard :) Og det tok ikke lang tid før jeg skjønte at 6 microfiberkluter var alt for lite :P Men sliter med å få bort de ripene som er på det første bildet.. Må jeg kanskje våtslipe først? Eller skulle jeg hatt et sett med flere forskjellige polisher i forskjellig grovhet? Slik som f.eks chemical guys v34, v36 og v38?

Jeg fjernet noen slike riper med scholl s03 og svart hex logic pad, uten problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte meguiars ultimate compund og de sonax paddene fra clas ohlsson..

Men tenker å kjøpe en slik pakke med grov, middels og fin polish + tilsvarende pads til disse, er det noen å anbefale til ikke så altfor dyr pris? Lurer på å prøve scholl s03, s17 og s40. Eller burde jeg ha med s30 også? Hvilke pads går til hvem?

Hadde vært digg å få fjerna ripene uten å måtte våtslipe, så kan vel prøve meg på comboen som Jac beskriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Riper etter L-merke det der tenker jeg? Har du lakkdybdemåler? Våtsliping går fint om det gjøres riktig. :)

Jeg fjernet noen slike riper med scholl s03 og svart hex logic pad, uten problemer :)

Svart pute, hvor kjøpte du den? Har ikke sett den selv. Har gul som den groveste, samt grønn, blå og hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, du sier noe der! Kan godt være pga L-merke! Kjøpte bilen av noen som har hatt den i 5 år og sønnen har iallefall blitt 18 iløpet av de åra...

Men vil det være mulig å få bort med den ultimate compound altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, du sier noe der! Kan godt være pga L-merke! Kjøpte bilen av noen som har hatt den i 5 år og sønnen har iallefall blitt 18 iløpet av de åra...

Men vil det være mulig å få bort med den ultimate compound altså?

Jeg vet ikke om du vil klare å fjerne dem helt, men du vil i allefall kunne dempe dem en god del! Jeg skal ikke si for sikkert, men vet ikke om den har så mye cut at det vil gå? Du kan prøve med UC og en DA maskin, godt med press, 4-6 pass og en orange pad så kanskje det går? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier orange pad, er det slik at alle pads har "fargekoding" for grovhet/cut?

Isåfall skal jeg vaske bil imorgen og prøve ivei på nytt!

Men en annen ting jeg lurer på er press, hvor mye skal jeg egentlig presse ned? Er redd for å gjøre ting verre ved å presse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Aha, du sier noe der! Kan godt være pga L-merke! Kjøpte bilen av noen som har hatt den i 5 år og sønnen har iallefall blitt 18 iløpet av de åra...

Men vil det være mulig å få bort med den ultimate compound altså?

Vil tro det, etter X antall runder. :) Så da ikke så dypt ut? Husk å bruke mye press og kjør saaaakte bortover..

"Kjenner igjen" ripene da det er noen slike på damebilen faktisk. Det verste er at ripene er etter min øvelseskjøring... (den var først faren min sin, så min, nå madammens Carisma :P)

PS: Med den DA'en er det bare å presse så mye som både du og maskina orker!

Endret av Simen
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier orange pad, er det slik at alle pads har "fargekoding" for grovhet/cut?

Isåfall skal jeg vaske bil imorgen og prøve ivei på nytt!

Men en annen ting jeg lurer på er press, hvor mye skal jeg egentlig presse ned? Er redd for å gjøre ting verre ved å presse...

Orange er vel stort sett representert som en pad som kutter mye, om jeg ikke tar helt feil. Det finnes jo unntak, sånn som at svart pad, som er fin pad uten altfor mye cut, kan ha mer cut sammen med S03 enn det en orange pad kunne hatt med samme produkt.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...