Roy Inge 201 Skrevet 17 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2012 (endret) Da har jeg muligheten til å utligne mitt forrige prosjekt hvor jeg prøvde å vise folket hvorfor man ikke gjør slik som jeg demonstrerte. Jeg prøver ike å si at her kommer fasiten fra meg, men her kommer ihvertfall en S&S som demonstrerer min vanlige fremgangsmåte, både i arbeidsmåte og i lokaler. Jeg fikk forespørsel fra en jeg kjenner på fredag formiddag om å polere bilen og gi den en skikkelig behandling utvendig og innvendig. Situasjonen på bilen var ved overrekkelse fredag ettermiddag mye vaskeriper, tilsynelatende lite asfalt i lakken. Noen før-bilder: Jeg begynte rellativt kjapt på med å koble opp høyttrykkvaskeren jeg har med meg. Jeg er ganske fleksibel på den måten at jeg både kan ta behandling av biler hjemme, eller komme ut til kunde der hvor denne er. Så denne bilen blir tatt på en gård, med mulighet for å stå innendørs i en bruktbilhandlers hall. Av den grunn er det meget greit med en liten lett og mobil høyttrykkvasker. Når jeg holdt på å koble opp denne fikk Prickbort stå å arbeide i fred. Jeg bruker i dag ren BiltHamber AutoFoam i skumkanonen. Jeg har på min vasker mulighet til å justere blandingsforholdet fra 1 til 10. Her brukte jeg vel 4-5. Såpa fikk stå å virke i knappe 5 minutter før jeg begynte avspylinga. -Jeg får aldri tid til å ta noen bilde av skumminga før det renner av, så gidder ikke å prøve en gang I sammen med såpeblandinga og prickbort fikk også motoren sin første vask. Prickbort og AutoFoam. Avspylt sammen med resten av bilen. Så fikk jammen meg felgene en liten rens, som vanlig med P21S felgvask gel. Meget god såpe til å vaske felger med i slike situasjoner. Men jeg ville nok vurdere å bruke Iron-X ved vask isammenheng med dekkskift. Driten sitter litt for godt på innsiden da. -Når felgene ikke er behandlet med noe lurt da... Appropos Iron-X. Denne fikk også jobbe litt på lakken, jeg hadde ikke noe tro på at den skulle finne noe å sette fingeren på, men jammen var det litt å bite i. Det underbygger bare at dette stoffet faktisk fungerer meget bra. Jypling! Håndvask med Skikkleig ull-mitt, rundt reknet 17 liter med vann, en god dasj med CG Citrus wash. Da jeg fant ut at jeg hadde glemt Scholl sin Spam hjemme, så gikk jeg over dørkarmer og lister med detalj-koster og brukte da bare såpevannet som ble til overs etter håndvaken. Jeg syns at høyttrykkspyleren min hostet litt, og tenkte at jeg måtte sjekke kompresjonen.. Men den ser visst helt OK ut. litt over 120 bar.. Clay Representativt bilde for hele bilen egentlig. Men ett lite spørsmål: Hvorfor får jeg blåfarge i clayen min? Jeg har aldri fått lakkfarge i clayen før. Ikke på en bil med klarlakk. Noen teori på hvorfor? Edit: Jeg fikk en teori om at bilen kan være behandlet med bonemiddel som også inneholder litt farge.. Bilen ble parkert innendørs, der hvor jeg skal arbeide med den i på lørdagen. Planen for den dagen blir følgende: Maskere lister opp og lister ned, lakkmålinger, 50/50. Antar at dette i seg selv vil ta en time halvannen. Kanskje mer siden dette er en forhåldsvis stor bil. Jeg planlegger også en 2 stegs operasjon. Muligens med Scholl S2 eller S3, for så å bruke Swissvax sin cleanerfluid pro. etterpå. Alternativt blir det Meguiars #105 etterfulg at #205. Jeg er også meget spent på hvordan lakken på denne bilen er å arbeide med. Jeg kan se for meg at den er midt på treet. Ikke helt kanonhard BMW-type, ei heller en ultramyk Citroën lakk.. So, let`s see tidsbruk fredag(bare vask): ca 3 timer. Litt bilder av lakken slik den egentlig er: Dag 2 Starter dagen med maskering og lakkmålinger, som planlagt. Lakkmålinger: Gjennomsnittlig ca 130 my på hvert panel, bortsett fra bakluka, denne må muligens være byttet pga rust en gang tidligere, gjennomsnittelig lakkdybde her er rett rundt 100. Det ser ikke helt logisk ut... Bakfangeren er tydelig opplakkert, men dette kan selvfølgelig ikke bevises med lakkmålinger da det er plast. 50/50 eller prøve-sonen, som jeg kan finne på å kalde den, ble utprøvd med litt forskjellige kombinasjoner. Nytt denne gangen fra tidligere er ullputer fra Mirka. Lammeulls puter. kjøpt over disk hos Mulitlakk på Sandnes. pris u/rabatt ca 200 kr pr pute. Meguiars #105 på gul skumpad: Tok litt, men ikke så mye som jeg hadde håpet på. Scholl S3 Gold. Tok mye mer, men faktisk ikke så mye som Scholl S2 Orange på den nye Mirka-puta mi Den var regelrett bare best i test i dag. S2 Orange på orange vaffel-pute fra Scholl tok faktisk litt mindre enn S3 Gold. Det var i mine øyne litt overraskende. Men jeg har hørt rykter om at S3 er litt grovere enn S2 av en eller annen grunn. Men jeg syns jeg skulle ha et steg nr 2 for sikkerhets skyld, med tanke på skjolder og ufoer og spøkelser i lakken. Ufoer?? hm.. Så jeg tar tak i Swissvax Cleaner Fluid Professional og svart Mirka skumpute(ble senere byttet over til Svart vaffel pute fra Scholl). Jeg ble glad da jeg fant ut at lakken var så myk og god som jeg hadde håpet på. Selv om at Meg #105 og gul skum tydelig sa ifra om at dette ikke var noe denne komboen kunne gjøre noe med. For det var ikke mer enn 2-3 pass med middels press så var det meste av swirls borte. Et par pass senere med litt mer press, så var det ganske så akseptabelt. Putene ble vasket etter hvert panel denne gangen. Tidligere har jeg bare tatt meg selv i å vaske putene 3-4 ganger i løpet av hele bilen. Men siden jeg brukte en helt ny ullpute, og hadde med meg padwasher, så var det bare å fyre løs Noen bilder under veis: Primært 50/50 bilder Passajer dør Ullputa nettopp vasket og mildt sagt setrifugert Det heter seg så at man bruker det man haver, og når man da har en løftebukk i det lokalet man står og arbeider, så bruker man den ved behov. I dag falt behovet seg slik at jeg ville bruke den når jeg skal polere nedre deler av dørene og kanalene. Fangerene og eksos-stussen er også fine ting å polere når man først får en fornuftig arbeidshøyde på de. Eksos-stussen fikk en god behandling med Alu-Polish, og dette piffet opp glansen meget bra. Jeg har desverre ikke noe bilder av denne, ei heller når den fikk autobahn voks til beskyttelse. Fint å kunne klargjøre felgene med cleanerfluid når de kan roteres i praktisk arbeidshøyde After-wash Bilen ble vasket med en god mengde Prickbort som ble spylt av med såpeskum påfulgt av rent vann. Dette tok jo det meste av oljer som var igjen, men kjørte alikevel på med en omgang med Surfex HD. Nå var bilen blitt ren og pen. Og klar for voks å di. Jeg kjørte bilen inn for å la den tørke litt til morgendagen, da jeg vil legge voks på. Men for å utnytte litt "tørketid", så begynte jeg på interiøret. Liten og hendig støvsuger. ikke mer enn 500watt, men den fungerer til slike "små jobber" som denne skal til med nå. Jeg begynte med å plukke ut gummimattene rundt om, og støvsuge det lille som var av bås i bilen. Mattene ble enkelt behandlet med Spam og Purple fra Scholl. Dette gav dem en helt ok finnish. Tenkte å gi dem et lag med f.eks. Pneu, men tenkte at dette også vil gjøre en altfor fin glans i mattene.. Jeg fant litt aluminium rundt om kring, og dette ble satt inn med litt alu-polish. Hadde jeg hatt en dertil egnet pute, ville jeg brukt roterende maskin på denne lista, og kanskje fått bort litt småriper, men det hadde jeg da ikke. Jeg fikk erfare det på Scaniaen jeg kjører til daglig at det var en gullfin måte å fiffe opp aluminiumsdekselet på eksosrøret som går opp bak fører hytta, ved å bruke roterende maskin og en ullpute. Det var en solid utfordring å få rensa denne puta etterpå, men det gikk til slutt med Surfex HD. Jeg har lagt slagplanen om å ta skinnbehandlingen mens det andre laget med voks får stå å herde på søndag. Søndag Bare litt kosejobbing igjen før jeg sier at bilen er klar for overlevering. Jeg jobber som planlagt med å buffe av Crystal Rock med dertil egnet Swissvx-mf. Jeg syns det er en drøm å jobbe med disse voksene. De er bare så lette å legge på og buffe av igjen -Litt skryt må vel kunne gis. Når dette er gjordt så lar jeg bilen få stå litt før jeg legger på Shield voksen. Jeg begynner da med Bella Lustra og legger dette på dekkene. Smøres utover med Pneu-kosten, og tørker av overflødig guffe etter 10 minutter ca. Så går jeg over taktrekket(det lille som er da det stort sett er panorama-glasstak i store delre av taket) og finner litt smuss som må fjernes. Det er også litt fingermerker på solskjermene. -Hadde jeg vært lur så hadde jeg vasket vinduene på innsiden når jeg først var inni bilen, men av en eller annen grunn hadde jeg bestemt meg for å gjøre dette helt til slutt, etter skinnbehandlinga.. Shield lagt for hånd(uten hanske!) før jeg gikk over til voks aplikator. Svissvax Shield legges i dag med voks aplikator. Fingrene mine var litt medtatt etter noen dager med litt uforsitig omgang i vaskinga og litt hissig avfetting(bruker som regel hansker ved vasking), så jeg brukte engangshansker og ville derfor ikke legge voksen for hånd. Ellers ville jeg lagt også denne voksen på bilen for hånd. Det er nesten en litt merkelig følelse å legge voks med aplikator når man har blitt vandt med å bruke "bare nævane" Tipper voksen fikk herde en god time eller mer, mens jeg bl.a. brukte innholde i Leather Care Kit fra Swissvax på skinnsetene. Det tyder på at skinnsetene har vært behandlet før, fordi det var ikke mye skitt å finne i setene, ihvertfall ikke bak. PS! filla som er brukt er vasket i maskin etter forrig behandling et par uker tidligere, men jeg fikk den ikke 100% hvit igjen. Det er litt skitt i dørpanelene, i armlenet, og litt i selve førersetet. Grunnen til at jeg mener setene har vært behandlet før, er ikke fordi bilen er tålig ny og folk kanskje alltid har vært rene når de går inn i bilen. Men da jeg renset baksiden av førersetet, litt oppforbi der hvor små barn sitter å spenner med beina i stolene forran, der var det ganske mye møkk å finne. -Iforhold til resten av skinnet, da. Etter rens ble det lagt på Leather milk når setene var blitt tørre etter første steg. Jeg syns at blitzen fikk fremhevet forskjellen på behandlet skinn og ubehandlet skinn på en overnaturlig måte... ...sånn ja, uten blitz ble det litt mer realistisk Dette skal jo stå å trekke inn en stund, så da legger jeg på Autobahn felgvoks imens. Og denne må jo også få stå å herde en liten stud, så hva skal jeg gjøre da? Joda jeg har planen klar, vask vinduene utvendig. Så da blir det Crystal på rutene. Om dette valget var riktig vet jeg ikke, men jeg brukte Seal Feed på vinduspakninger på utsiden, altså ikke en heldekkende behandling men mest for å gjenvinne glansen i gummilistene. Skulle jeg valgt et annet produkt enn Sea Feed? Jeg vet ikke hva de forskjellige microfibrene mine heter, så jeg nevner derfor ikke hvilke jeg bruker, men for min egen del så heter de "lilla for vinduer og grønn for fleger". Resten av samlinga mi er en eller annen karakter av blå. Noen mer fluffy en andre. Jeg vet hvilke som er Swissvax sine, det er de eneste jeg har litt kontroll på Og Vinduer er det siste jeg behandler før jeg buffer av det som er igjen av voks, som i dag er felgvoksen. Etter det er det enkelt og greit en siste inspeksjon ute i dagslyset Ferdigbilder Jeg prøvde meg på en liten lykte-shine også, men jeg fikk det ikke slik som jeg ville. Jeg brukte forøvrig plastic polish fra Meguiars på DA maskin og gul Meg. pute. Men hvor mye press kan slike rar-formede hovedlykter tåle, og hvor mye varme? Burde jeg kanskje heller brukt headlight restorer og drill m/ullpute? Bella Lustra fra Migliore gir et meget bra sluttresultat SMALEN!!! Dette er faktisk bie-lort. Tro det eller ei. Noen snakka om at det var en birøkter i nærheten, og jeg tror beviset på det er avbildet her! -Frem med Quick finnish og en MF Matten er tilbake på plass En kort oppsummering: Total tid brukt på bilen: ca 20 timer Produkter brukt ved vask: -Prickbort -AutoFoam -Iron-X -Chemical Guys Citrus wash -Gul Claybar fra Swissvax -Blå claybar fra Meguiars Ripekorigering: -Scholl S2 Orange -Flex roterende maskin -Mirka Ullpute -Swissvax Cleaner Fluid Professional -Mirka svart pute -Scholl Svart vafflet pute -Meguiars DA polermaskin -Swissvax Alu-Polish Beskyttelse: -Swissvax Crystal Rock -Swissvax Shield -Swissvax Autobahn -Migliore Bella Lustra Endret 18 Juni, 2012 av Roy Inge 12 Siter MVH Roy Inge Helland SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 17 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2012 Et flott løft på bilen! Gjorde du noe med potta? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Inge 201 Skrevet 18 Juni, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2012 Et flott løft på bilen! Gjorde du noe med potta? JA... Den fikk en liten shine med Alu polish og Autobahn. Begge delere lagt med fingrene, og alupolishen ble skikkelig gnidd inn med en klut. Fikk forøvrig en liten bemerkning fra eiger om at det var en 307 ikk en 407 slik som jeg har skrevet. -Det står forøvrig på bakluka Siter MVH Roy Inge Helland SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 18 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2012 Veldig pent løft, godt jobba! Cred er gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 18 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2012 JA... Den fikk en liten shine med Alu polish og Autobahn. Begge delere lagt med fingrene, og alupolishen ble skikkelig gnidd inn med en klut. Fikk forøvrig en liten bemerkning fra eiger om at det var en 307 ikk en 407 slik som jeg har skrevet. -Det står forøvrig på bakluka Hehe, da er det vel bare å redigere det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Inge 201 Skrevet 18 Juni, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2012 Hehe, da er det vel bare å redigere det? Ja, da var det gjordt Forøvrig er kunde meget fornøyd med jobben som ble gjordt Det liker vi å høre, at kunder blir fornøyde med jobben vi gjør! Siter MVH Roy Inge Helland SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 18 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2012 Meget bra dette her Roy Inge, fikk dratt av noen år her. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Inge 201 Skrevet 19 Juni, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 Juni, 2012 Meget bra dette her Roy Inge, fikk dratt av noen år her. Takk, Tommy Siter MVH Roy Inge Helland SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Inge 201 Skrevet 20 Juni, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20 Juni, 2012 Woopss..... Glemte å legge ved ferdig bilder av motor rommet Rett etter at alt er behandlet Ett døgn etter at alt er behandlet Siter MVH Roy Inge Helland SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.