Gå til innhold

Poleringsmiddel til Saab


krah

Recommended Posts

Har prøvd å finne noen tråder angående "den beste" poleringen til Saab-lakk, men det var ikke helt lett. Har funnet noen S&S, men noe varierende hva folk bruker. Derfor tar jeg sjansen på å lage en ny tråd om produkter uten å bli halshugget :ph34r:

Bilen er en Saab 9-3 med espresso black metallic:

DSC_0464.jpg

Jeg skal kjøpe meg en DAS6PRO, og trenger da også litt vidundermiddel som vil fjerne både swirls og rds. Har allerede Gtechniq P1 og kan supplere med P2, men står lite om denne poleringen på forumet. Har lest enkelte plasser at den ikke er grov nok?

Har et lite ønske om å handle hos bilnerden, da jeg skal legge inn en ordre der, og de har gitt meg veldig god service tidligere. Tenker dermed også kanskje på Menzerna? Men her er jeg forholdsvis blank.

Så dersom det skulle være noen alternativer ser jeg at folk anbefaler Scholl, og da S3gold på gul scholl og s30+ på oransje scholl.

Skulle noen gidde å eventuelt tipse meg om jeg trenger andre bakplater, hadde det også vært supert. Leste en plass at de som fulgte med DAS6PRO utvilker en del varme i paden?

Så må jeg igjen bare beklage for at dere, atter en gang, må svare på ting som det trolig finnes svar på her allerede. Men slet litt med å finne relevante tråder som inneholder Saab-lakk (håper ikke den er så ille som enkelte skal ha det til, ref "lakk fra helvete" osv :shocking2: ). På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Har ingen erfaring med Saab lakk annet enn at jeg har lest meg frem til at den kan være litt kranglete mtp hologrammer.

Menzerna har jeg heller ikke brukt. Vet at det er noen som bruker produkter fra Menzerna og er fornøyd med det. Disse produktene må vel kjøres på en spessiell måte? Trappe ned farten før du avslutter for å bryte ned produktet (?)

Selv har jeg brukt litt 3M. Startet med dette da dette er veldig lett å skjønne pga du har farger på korken og paddene som passer sammen.

Har nylig kjøpt inn litt Scholl da mange her bruker det og har god erfaring med det. Det er da mye lettere å få hjelp her på forumet om du lurer på noe. Jeg startet for noen dager siden denne tråden for å sammle litt infor om Scholl på et sted, så det skal være enkelt for meg og for andre å bruke Scholl. Ta gjerne en titt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, har fått veldig god hjelp til alt jeg har lurt på, men forstår at de som har vært her en stund gjerne blir litt lei slike tråder som dette her etter hvert :)

Jeg har lest tråden din :thumbup: , og det er fra bernhard sitt innlegg jeg har det jeg nevner om s3gold på gul scholl osv.

Fant derimot lite informasjon om dette funker like bra på Saab-lakk, som på "alt annet". Derfor jeg opprettet tråden :) Skal følge med i Scholl-tråden videre :)

Dersom Menzerna må kjøres på en spesiell måte tror jeg at jeg styrer unna. Her må det være så enkelt som mulig! :ph34r:

Edit: Ja, jeg er glad i smileys :fun:

Endret av krah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dahlsveen

Føler jeg kan bidra litt her siden jeg holder på med en sort Saab 9-5 og bruker Menzerna og DAS6 PRO fra nettopp Bilnerden ^_^

Det jeg har opplevd så langt er at man må over bilen sikkert fire eller fem ganger med DA maskin kontra en eller to ganger med roterende maskin. Jeg bruker roterende maskin, IP2000 og oransje Uber pads til den groveste jobbinga. Så har jeg brukt IP2000 og FF3000 om hverandre på grønn Uber som et mellomsteg, fortsatt med roterende, for så å avslutte med SF4000, blå Uber og DAS maskinen :)

Jeg er ikke helt ferdig med jobben så kan evt holde deg oppdatert ang erfaringer og triks jeg kommer på underveis. Du kan bare forberede deg på at Menzernaen trenger varme omgivelser for å funke godt, og at den har laaang kjøretid jo finere polishen blir.

Hvis Saaben din har like myk lakk som 9-5en må du regne med et holohelvete og sikkert en strafferunde, men det som har funket bra for meg er å kjøre med minimal mengde polish (vi snakker softgun-kule size) og ta små områder av gangen. Menzernaen er så oljete at det har fungert selv på grov kombo! Jeg tar wipedown etter hvert panel for å sjekke resultatet også.

Pass på at padden er rein og børst gjerne av etter fire-fem påfyllinger slik at polishen ikke klumper seg. Lykke ti :thumbup: l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S17+ er knallgrovt på disse, gjør lakken ofte matt (clouding) og plenty holos.

Dette gjelder uansett om du kjører DA eller roterende.

S17+ funker derfor fint til å fjerne alt mulig rart, men du må over med s30+ eller tilsvarende fin polish på fin/medium pute etterpå.

Sist jeg tok en slik kjørte jeg kun s30+ på oransje DA for å fjerne vaskeriper og heve glansen. Det var da lite->ingen rds å spotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg tror faktisk den første og eneste Saaben jeg har tatt var samme farge som din. For meg så var det en "fyrstikk og bensin"-bil, ihvertfall den gangen.

Jeg klarte aldri å få den bilen helt bra uten å bruke DA maskin.

Blå Uber og Menzerna 106FA er en god kombo for å knekke hologrammer vil jeg tippe, men vær forsiktig når du tørker av så du ikke lager microstriper med MF.

Uansett så må du ha lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve det du allerede har før du går på leting etter andre produkter? Det er stor forskjell fra bil til bil når det gjelder hardhet. De fleste saabene jeg har jobbet med var helt greie med medium hard lakk :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Mighty her. Tror nok P1 på grov nok pad gir greit med cut. Spørs jo hva slags stand det er på lakken din da men. Min SAAB har ganske så hard lakk og hadde mye RDS og jeg fikk fjernet akkurat det jeg ville med P1, riktignok med roterende og ull men læll.

Sleng en mail til Bilnerden og hør om han kan foreslå noe :)

Og på hvilke måte var Menzerna spesiell på kjøringa Øyvind? Har kjøpt en flaske selv så hadde vært kjekt å visst. Ser Zenith anbefales, men det er vel ikke så uvanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Det er Zenith metoden jeg tenker på. Tror ikke du må bruke den metoden med 3M og Scholl? Jeg har hvertfall ikke gjort dette når jeg har brukt 3M.

Sier ikke at det er noeproblem å bruke Zenith metoden, men ville bare si at dette er riktig måte å gjøre det på med Menzerna sine produkter.

Noe mer enn dette vet jeg ikke om dette, så andre med mer erfaring kan føye til litt om dette eller endre på det jeg har sagt hvid noe er feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Roterende vil lage "ugang" på mørke farger på Saab (grå / steel grey er NULL problem, #105 på ull lager såvidt litt ugang..)

2. DA-maskin (uten tvungen rotasjon) er alltid et must for å få holo-fritt på mørkere Saab-farger (hvis man ikke er über-god på roterende kjøring da)

3. Kjør alltid juvellering / skimming (ned i RPM, null/nada press (løft nesten opp litt) og kjør ut produktet 1-2 pass)

4. Wipedown x 4 for å sjekke for holo

5. Hvis wipedown + MF-buffing lager ugang i lakken - få til holofri avslutning først, og kutt ut wipedown deretter på resten av bilen

Bare å spørre hvis du lurer på noe mer :)

edit: og espresso black er sjukt bra når den er velstelt og ny-striglet :thumbs:

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :)

Kanskje P1 først og deretter P2/106FA/S30+ da? Da kan jeg som noen nevner iallefall prøve P1 først, og så får jeg bestemme hvilken finish jeg skal gå på med.

Kan sende en mail avgårde til bilnerden, selv om de sikkert er litt subjektive med tanke på at de "kun" har gtechniq og menzerna :P

Gode råde Essiek. Til punkt 3: er dette ment som avslutning på den fine polishen/paden, eller også på den grove? Har du kanskje noen råd til polish også, siden du tydeligvis har kontroll på Saab-lakk? :)

Edit: fant noe du har skrevet i en annen tråd: "spredd på 1, gått opp til 3, 2-3 pass der med bittelitt press, så ned til 1 og "skimme" 2-3 pass der". Noe ala det du tenker er "oppskriften" her også?

Når vi snakker wipedown, så snakker vi type Scholl CF02 og lignende sant? Kan være jeg som er dårlig til å lete, men finner ingen slike sprayer hos bilnerden?

Igjen, takk for all hjelp!

Endret av krah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøre DAS6-Pro så blir det å spre på 1, bumpe til 5, godt med press 1-3 pass, slippe press, 1-2 pass, ned til 2, null press / løfte litt. Har hatt god suksess med dette på både sort (2007 Saab) og rød (2006). På min egen 2001 Steel Grey så kan jeg kjøre meget hardt med roterende / grov polish / grov pad (eller ull) og det blir nesten ikke kjøremerker / hologrammer.

Wipedown er CF02, 3M control spray, 50/50 blanding isopropanol/batterivann, Meguiars Final Inspection etc etc

edit: jeg bruker Meguiars, Scholl, Menzerna (PO85RE) om hverandre jeg :) #105 / #205 / D151 fra Meguiars, S03G / S17+ / S30+ fra Scholl. Har også SV CFP og S40, men de bruker jeg ikke ofte siden #205 og S30+ avslutter meget bra begge to

Endret av Essiek
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest i utallige timer tror jeg at konklusjonen er at jeg skal gi P1 og P2 en sjanse. Dette fordi flere har hatt gode resultater med disse og at de er vannbasert (lettere rengjøring). Gir de en sjanse, og så får vi se om de duger. Tror ikke jeg trenger noe med mer cutting på min lakk.

Takk for all hjelp! :thumbup:

Skal heller oppdatere tråden om noen er interessert, men blir et par-tre uker til :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Roy Inge

Jeg har hatt 3 latSaaber de siste to åra, 2 av de den siste uka(henholdsvis nyere 95-svart, nyere 93-grå som din bil krah, og den siste en eldra 93 rød / kamin-rød), og jeg må si som Scholl fan at S2 Orange på ullpute gir det beste reultatet på ripete lakk. Dette er nok noe grov finnish, så jeg går alltid over med en DA(min er uten tvungen rotering) med et mildere produkt på) før jeg legger på voks.

Jeg har også brukt S3 Gold på Spiderpad -helt uten press, og dette har en helt suveren korrigeringseffekt, men jeg erfarer at det etterlater masse hologram og spøkelser i lakken.

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eplesjekk

Jeg har samme bil og trolig også samme farge (blir brun i sollys). Det fungerte fint for meg med DA6 pro med S17 blå pad og S30 oransj pad, men bilen hadde i utgangspunktet ganske fin lakk da jeg kjøpte den, så det var ikke all verdens jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...