Gå til innhold

Scholl-tråden. (Erfaringer, tips osv)


Øyvind G

Recommended Posts

Hva med S30+? Funker den som oftest bra på svart pute?

Etter å ha prøvd forskjellige ting på scholl over lang tid, så har jeg kommet frem til at de beste komboene er de som anbefales på flaska, S30+ har oransj og grønn som anbefalte pader.

Den runde "padvelgeren" fra scholl er grei å ha egentlig, samt å se litt på scholl sine hjemmesider om hva som er anbefalt til de forskjellige problemene.

Scholl S17+

Padcircle

Endret av Popp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Takk for gode linker, Popp, de er fine å ha i denne tråden (kanskje lage en liten oversikt/oppsummering av alt i førsteposten, Øyvind G.?) :)

Har korrigert videre idag, og det jeg har merka idag er at S17+ sammen med lilla pad korrigerte nesten like bra som Scholl S3 gold på gul pad - faktisk. Men, når jeg bytta den gule pute ut med denne oransje rubbingputa, fikk jeg virkelig fart på S3, da cutta den plutselig mye bedre og hadde ingen problemer med å polere opp etter våtsliping med 2000-papir. Så den vaffel-pad'en var det virkelig krutt i. Men igjen, dette er jo avhengig av lakk, så den gule puta hadde sikkert vært bedre å korrigere med på en annen lakk (merka også at den var vanskeligere å styre enn både lilla og oransj vaffel-cuttingpad).

Slik det er nå har jeg jo 3 forskjellige puter som fint kan brukes til grovkorrigeringen; lilla, gul og oransj vaffel - men burde jeg ha den blå også? Føler på en måte at 3 grove puter er nok?

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt orange vaffel og S2 orange som ett-stegs på E87. Blankt og fint og holofritt på panseret der jeg fikk til å legge nok trykk på og få opp varmen (not so much på døra da jeg begynte bli sliten)! Har ikke testet den orange vaffelen med andre poleringsmiddel riktignok. Den er ganske stiv så jeg slet litt med å kontrollere den. Synes du gul var verre å styre altså? Men det syntes jeg gjaldt både blå og lilla også, frem til de var vasket en gang eller to (nei, jeg kan ikke egentlig si jeg vet forskjellen på dem)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Ja på denne lakken syntes jeg faktisk oransj vaffelpad var enklere å styre. Var bedre på alle måter faktisk.. Den har jo en stiv bunn, men det oransje partiet som du bruker på lakken er jo ganske myk og god. Det at den hadde en stivere oppbygging følte jeg ikke var noen ulempe. Syntes på en måte jeg heller hadde mer kontroll over puta. :) Men, både lakk og folk er forskjellige. S3 Gold og den vaffelputa utmerket seg her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hva med S30+? Funker den som oftest bra på svart pute?

Nei, S30+/Easy Clean skal brukes med oransje pute.

Kan den komboen være fordi det er hard lakk du har polert? Vil det være samme utfall med myk lakk?

Så å si hele bilen var omlakkert (flere ganger), men det var holos overalt, så hard var den nok. Vil faktisk tro det hadde blitt enda verre på myk lakk...

Etter å ha prøvd forskjellige ting på scholl over lang tid, så har jeg kommet frem til at de beste komboene er de som anbefales på flaska, S30+ har oransj og grønn som anbefalte pader.

Den runde "padvelgeren" fra scholl er grei å ha egentlig, samt å se litt på scholl sine hjemmesider om hva som er anbefalt til de forskjellige problemene.

Scholl S17+

Padcircle

Den "grønne" paden fra Scholl er faktisk ullpad. :)

Jeg har ellers lagt merke til at de ikke har gul noe sted i den padsirkelen eller på flaskene... hvor kommer gul og blå fra og hvorfor skriver ikke Scholl noe om dem?

Dette er det jeg har funnet at de anbefaler:

S0 - Hvit puck - for hånd - ekstreme riper

S2 Orange - Oransje vaffel - maskin - dype riper/appelsinhudlakk

S3 Gold - Hvit/svart spiderpad - maskin - dype riper

S17+ - Lilla pad - maskin - kraftige riper

S17+ - Ullpad - maskin - dype/kraftige riper

A15 - Ullpad - maskin - dype/kraftige riper

A15 - Lilla pad - maskin - middels dype riper

S20 - Ullpad - maskin - dype/kraftige riper

S20 - Lilla pad - maskin - middels dype riper

S30+ - Ullpad - lette riper

S30+ - Oransje pad - maskin - hologrammer

S40 - Oransje pad - maskin - hologrammer

Finner ingenting om S17+ på svart finishing pad (eller noe andre compounds på svart pad heller).

De skriver dog at hvit spider er spesialutviklet for bruk med A15.

I tillegg er de ikke konsekvente med hva de anbefaler. Produktmatrisen sier en ting, padsirkelen sier noe annet...

Padsirkelen anbefaler følgende:

S3 Gold/S17+ på lilla, hvit/svart spider og ull for dype/kraftige riper

S17+/S20/A15 på blå og lilla for moderate riper

W6+ på oransje for lakkforsegling

A15 på lilla for lakkforsegling

S30+/S40 på oransje for hologramfjerning

S0/RAPTOR på hvit puck for hånd som alternativ til våtsliping

S3 Gold på hvit/svart spider/ullpad for fjerning av støv i lakken og appelsinhud

S2 Orange på orange (vaffel, antar jeg) eller blå pad for fjerning av støv i lakken og appelsinhud

Svart pad er listet som "finnes", men ikke i kombinasjon med noen av polishene...

Oppsummeringsvis virker det som at man kommer veldig langt med lilla, gul og oransje pads, samt muligens ull eller hvit/svart spiderpad.

Scholl har en downloadside som er noenlunde oppdatert: http://www.schollconcepts.com/endconsumer/index.php?option=com_content&view=article&id=39&Itemid=47&lang=en

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg har sett sort listet under ett-stegs kombinasjon, men hvor det står... har du sett foran på flaskene da du laget den lista? På 1kg-flaskene står det anbefalte putevalg.

edit: da fant jeg Microfine sort vaffel på en gammel sirkel:

Schollpad%20circle.jpg

Skrevet ut

S0: håndpuck mot appelsinhud og ved nedmatting

S3: orange pute mot appelsinhud, støvkorn, grove riper

A15: ull mot grove riper, hvit (?) eller sort vaffel mot hologrammer, blå mot vaskeriper

S17: ull mot grove riper/appelsinhud/støvkorn, hvit (?) eller sort vaffel mot hologrammer, blå mot vaskeriper

S40: oransje mot hologrammer

En av Scandicshine-gutta var innpå i en annen tråd og sa de jobbet med å få laget en norsk Scholl-sirkel. Håper da de får med flere farger, som blå/lilla og gul!

Skrivi fra Tapatalk på en Zulu

Endret av Gry

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg mener jeg har sett sort listet under ett-stegs kombinasjon, men hvor det står... har du sett foran på flaskene da du laget den lista? På 1kg-flaskene står det anbefalte putevalg.

En av Scandicshine-gutta var innpå i en annen tråd og sa de jobbet med å få laget en norsk Scholl-sirkel. Håper da de får med flere farger, som blå/lilla og gul!

Skrivi fra Tapatalk på en Zulu

Nei, sitter på jobb nå og flaskene står hjemme i boden :)

Brukte produktmatrisene Scholl har på downloadsiden jeg urlet til sånn for enkelhets skyld, og siden produsenten burde vite hva som funker med hva (uten at det på noe vis tar høyde for kranglete lakktyper).

Norsk Scholl-sirkel hadde vært knall, men hvis det kommer nok konkrete tilbakemeldinger og eksempler på ting som funker her i tråden, så kan vi jo sette opp en egen sirkel etterhvert...

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ellers lagt merke til at de ikke har gul noe sted i den padsirkelen eller på flaskene... hvor kommer gul og blå fra og hvorfor skriver ikke Scholl noe om dem?

Virker som at pad-sirkelen er byttet ut opp til flere ganger, og at det er flere padder avmerket på flaskene enn på sirkelen.

Svart pad blir anbefalt på 1kg-flaska til S17

product_S17.jpg

Endret av Popp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Takk for gode linker, Popp, de er fine å ha i denne tråden (kanskje lage en liten oversikt/oppsummering av alt i førsteposten, Øyvind G.?) :)

Har egentlig hatt planer om dette, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette best mulig. Skal jeg gjøre det så enkelt at jeg quoter de beste tipsene i første posten?

Edit:

Har nå samlet sammen litt av tipsene fra denne tråden, omformulert det litt og postet det i første post. :)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Meget informativ tråd! :) Som nevt over her, sliter jeg også litt med kort kjøretid på s17+

Kladder seg og blir fort tørr!

Har du opplevd dette på en bil eller på flere biler?

Dette vil hvertfall skje mye fortere på en så kaldt sticky lakk. Har du sticky lakk, så må du passe på så panelet ikke blir for varmt når du holder på. Nå har ikke jeg testet S17+ enda, men har opplevd dette med 3M på min svarte bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nyeste sirkelen og andre datablad burde kanskje blitt lagt ut på forsiden av dette emne? :-) veit at driver å finne på scholl sindre nettsider under download, men ikkje alle veit det;-)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Har du en link til meg, så kan jeg ordne det?

Hvis det er denne du tenker på, så er det den jeg har linket til i første post. (Dette er den samme som Popp linker til over her)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Har du opplevd dette på en bil eller på flere biler?

Dette vil hvertfall skje mye fortere på en så kaldt sticky lakk. Har du sticky lakk, så må du passe på så panelet ikke blir for varmt når du holder på. Nå har ikke jeg testet S17+ enda, men har opplevd dette med 3M på min svarte bil.

S17+ synes jeg går fort tørr uansett lakk, og kladder seg fort deretter. Derfor blander jeg inn litt S40, og dette har funket knall hittil, men jeg har nå sett gjennom produktlistene i de andre S&S'ene mine, og da har jeg brukt lilla pad på Flex DA. Nå brukte jeg svart og roterende... og jeg burde brukt hvit/svart spider og S3 Gold. Med idiotmye press og varme. Får notere meg det bak øret og gjøre det riktigere neste gang... :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Har egentlig hatt planer om dette, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette best mulig. Skal jeg gjøre det så enkelt at jeg quoter de beste tipsene i første posten?

Edit:

Har nå samlet sammen litt av tipsene fra denne tråden, omformulert det litt og postet det i første post. :)

Bra jobbet. Da blir dette en fin samletråd for oss Scholl-nybegynnere. :)

Men synes kanskje noe av det du hadde omformulért av Bernhard sitt første innlegg så litt rart ut. Som at "S17+ brukes hovedsaklig som en-stegs..." (det gjelder vel strengt tatt han), også kommer det en setning som starter med "Jeg..." - kanskje endre så det står i stil til resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Da har jeg ordnet opp i det Simen. Fint at du/dere sier ifra om sånne ting.

Si også ifra hvis jeg skal ta bort noe eller legge til noe. :)

Det er klart at mye av dette er forklart sånn som Bernhard gjør det. Dette er jo bare en pekepinn på hvordan man skal gå fram som en nybegynner. Det finnes jo ingen fasit på dette så egene erfaringer, metoder og meninger kommer mer og mer etterhvert som man holder på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også bruker S17 som ett-stegs. Men også som en del av en to-stegs på myk lakk som korrigerer lett og får hologrammer herfra til månen uansett. Eller var det bruken av "hovedsaklig" som stakk i øyet?

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...