Simen 1 329 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Show & Shine Toyota Avensis 1998 (tidsforbruk: 45 t.) Forord. Da var det på tide å gjøre ett røsk på bilen til mine kommende svigerforeldre. Denne jobben gjorde jeg gratis, for å vise litt takknemlighet ovenfor våre hovedsponsorer til bryllupet denne sommeren. Hadde tenkt til å gjøre alt jeg pleier, men hjulene ble ikke tatt av denne gangen, og det var utrolig hvor mye tid jeg sparte på det. Denne bilen brukte jeg også bare fem dager på, noe som er noe helt annet enn de 3 siste S&S'ene mine. Det er forøvrig jeg som har vært vaskeansvarlig for denne bilen (eksteriør), men har ikke hatt tid til å vaske så mye i det siste. Det kan bildene før start bekrefte (dog var fugledritten ganske fersk, ca. 1-2 dager)... Far har rygget på en lyktestople, desverre... Mange som har vært borti lakken... ...og slikt blir det riper av seff: Iløpet av vinteren har bakskjermen fått en syk ripe som går gjennom det som er av lakk. Og nei, ikke jeg som har gnidd fingeren og lagd ennå flere riper rundt.. Beveger oss inn i bilen. Hold dere fast, for dette ser ikke bra ut... Så, nok å ta tak i her, spesielt inne i bilen. Mye barn som sitter på i denne bilen, da de er besteforeldre til mange småbarn, og de vet ikke hva det vil si å ta hensyn til lakk og slikt. Har også sett moren til dama vært borti lakken MYE med jakka si når hun har satt seg inn, så forventa en del "vaskeriper" på dørene her. Dag 1. (tidsforbruk: 9 t.) Forvask. Første dagen var det grundig vask/rens før maskinkjøring som gjaldt. Som sagt gjorde jeg en vri mtp. vasking av hjul denne gangen, disse aluminiumsfelgene er originale fra bilen var ny og de er såpass råtne og stygge at jeg ikke følte at det var verd å bruke maaaange ekstra timer på. Men vask skulle de få, så jeg starta med å legge Scholl Rim7 (1:1) på alle felgene. Så fant jeg frem utstyret imens det fikk virke. Så ble Prickbort lagt på tørr bil - hele bilen. Bilen stod i sola, men valgte å ikke flytte den denne gangen, for sola stod veldig høyt og det var lite skygge rundt huset. Bensinlokk ble selvfølgelig også dynket med PB: Lot Prickbort virke i 4-5 minutter. Tok en kikk på hjulene imens, og så at Rim7 virka greit på dem. Var spent på Swissvax Autobahn fra ifjord fortsatt hang på felgene (lagt i september). Her er virkningen på forhjulene etter rundt 10 minutter: Så spylte jeg grundig på felgene og på bilen, nedenfra og opp. Så var det klart for Surfex HD på våt lakk, i blandingen 1:5. Sprayes også godt inn i kriker og kroker for å pumpe ut så mye møkk som mulig fra utilgjengelige plasser. Fikk virke et par minutter etter påføring, så spylte jeg bilen fra der jeg startet. Spyler fra cirka 20 cm. avstand overalt, men rundt dørhåndtaket på førerdøra der det er rust og lakkflassing holdt jeg meg litt lengre unna. Mekanisk vask. Etter en grundig høyttrykksvask fant jeg frem bøtte med såpevann á la Citrus Wash & Gloss, blandet opp med HT, og ett par detaljkoster fra Swissvax. Den med svart teip bruker jeg inni dører og på andre svært skitne områder, den andre bruker jeg på rene og delikate overflater. Begynte bak. Sprayet Surfex HD 1:5 rundt bagaselokket og mellom bakruta og gummilist, og jobbet det inn med detaljkost dyppet i såpevann (dette for å gjøre kosten mykere og mer skånsom)... En fin måte å spyle av dette på sedan er å dynke bakruta med vann midt på, da skyller man hele veien rundt. Så fortsatte jeg videre i dørkarmer og innsiden av dørene. Med rett spylerteknikk og HT i "dusjmodus", kommer det ikke så voldsomt mye vann inn i bilen, hvertfall ikke så mye mer enn når man åpner døra på en regnværsdag. Etter å ha tatt alle dørene bytta jeg detaljkost og gikk over eksteriøret på samme måten med Surfex HD 1:5 og detaljkost dyppet/skyllt i såpevannet. Gikk over vinduslister, trange plasser, i emblemer, o.l. Deretter håndvasket jeg hele bilen med Bilnerdens Spesialsvamp, men er desverre ikke så voldsomt imponert over den ift. Zymol-svampen. Men bilen ble ren, det var det viktigste. Brukte tilslutt åpen hageslange for å drukne panelene, da dette kan hjelpe ift. tørking pga. vannavrenningen. Så også at bilen fortsatt hadde beskyttelse, men det tror jeg er fordi jeg har brukt QD/QD ett par ganger iløpet av vinteren/våren... Så må hjula få litt berøring også. Påførte først P21S 1:1 på to og to hjul, og etter ett par minutters virketid jobba jeg det inn med Swissvax Wheel-kosten... Vasket også innsiden med EZ Detail Brush (både Rim7 og P21S hadde jeg sprayet godt inn mellom eikene også) Ferdig vasket og spylt, høyre bakhjul: Felgene ble enkelt rene, så mye tydet på at det forstatt var beskyttelse der, lakken kjentes glatt ut etter vask også. Så da fortsatte jeg videre med hjulbuer og dekk. Brukte Surfex HD 1:3 og Mother's Hjulbuebørste og Mother's Dekkbørste. Allerede ved påføring av Surfex HD kunne jeg se møkk som rant ut av dekkene. Dette er før skrubbing: Skrubber deretter med mye makt... I hjulbuene sprayet jeg først Surfex HD, så spylte jeg grundig med høyttrykk, for så å påføre igjen, og jobbe med hjulbuebørsten... Ferdig vasket og tørket foran og bak på høyre side... ...dekket så ut til å ha riktig farge etter vask (ikke brunt!). Skulle ønske det gikk an å vaske bort lakkskader på felgene også da men, får bare gjøre det beste ut av det. IronX. Dette var en av de varmeste dagene i slutten av mai, så lakken tørka fortere enn jeg rakk og finne frem CarPro IronX. Påførte hele bilen og felgene. Etter cirka 5 minutter spylte jeg grundig av. Igjen... Clay. Årets første S&S med utendørs claying dette. Deilig å kunne stå ute i godværet og claye bilen. Bilen var våt og fant etterhvert ut at Pinnacle Ultra Poly Clay funker bra med bare vann også, så jeg brukte hageslangen for å holde lakken våt. Etter panser og frontfanger: Tak: Høyre side: Venstre side: Det var mest på bakparten, men mye av dette var helt nederst "under" bilen: Spylte over bilen tilslutt, igjen med åpen hageslange, så kjørte jeg bilen inn i garasjen for.... Tørk. Gikk over kriker og kroker med trykkluft, så tørket jeg bilen med Swissvax XL Drying Towel og CG Ultra Plush mikrofiberkluter. Maskering. Så gikk det med en time eller to til skikkelig maskering, noe som er et must for meg... Lakkdybdemåling. Hadde ikke lakkdybdemåler da jeg tok denne bilen i høst, så jeg gikk over panelene for å sjekke hvor mye lakk det var her. Følgende bilder viser cirka gjennomsnittsmålingene på de forskjellige panelene. Panser: Tak: Dører på høyre side, over list: Dører på høyre side, under list: Høyre bakskjerm: Dører på venstre side, over list: Dører på venstre side, under list: Venstre bakskjerm: Bakluke: Jevnt over trygge og gode verdier. Målte 82,5 på det laveste et sted på taket, men ellers var det meste over 100, så her var det nok klarlakk til en del korrigering. Inspeksjon. Så over alle panelene grundig, og flytta rundt på halogenlampene for å få sett skikkelig på alt. Fått noen stygge RDS på panseret: En dyyyp RDS på høyre fordør, kjente den godt med negelen... Subbemerker langs sia: Var mye rundt dørhåndtak. De har mange barnebarn i alderen 2-7 år, som ikke har lært at man ikke skal på lakk når man skal inn i bilen. Det får konsekvenser... Mange stygge "vaskeriper" på høyre del av passasjerdøra. Her har konemor dratt jakka si bortover på møkkete bil mange ganger iløpet av vinteren, har sett det med egne øyne desverre. Har prøvd å forklare at det blir riper av sånt, men har gitt opp siden hun ikke klarer å lære seg det. Så da blir det sånn (de verste ripene nederst er nok glidelåsen): Stygt ved bakdøra også, og bakskjermen har fått gjennomgå under kjøring... Bakskjerm på høyre side hadde en stygg RDS... Riper etter (mest sannsynlig) negler på bakluka: Stygg RDS ved emblemet: Har også prøvd å forklare dem at de ikke skal lukke bakluka ved å dytte rett på lakken men det har dem desverre heller ikke klart å fått "inn i blodet"... Bakfangeren er utrolig stygg, får ikke dette fint desverre. Dessuten har min kommende svigerfar rygga på en lyktestolpe så det er en stygg lakkskade på høyre hjørnet... Venstre bakskjerm hadde også en dyp RDS, men denne var mye verre. Gikk gjennom det som var av lakk denne desverre: Utrolig stygt rundt hjulbuen ved bakdøra: Noen områder så helt perfekt ut, uten noen riper i det hele tatt. Her f.eks., er det fortsatt fint etter korrigeringen i september: Matt speil: Mye stygt langs venstre siden... Lakkskade ved dørhåndtaket foran: Forskjermene så bra ut, da det er en av de steden der folk ikke er så mye borti... Men den hadde et stygt merke etter noe i fremkant: Skade på frontfanger, dette skulle jeg også prøve å få dempa litt: Dag 2. (tidsforbruk: 7 t.) Kombotesting. Fant frem Flex DA, en fin og en medium fin pute, samt 3M Ultrafina SE og Extra Fine Compound. Kombotesting ble gjort på bakluka denne gangen. Startet med mildeste kombinasjon, Ultrafina SE på CG Hex-logic blå pad... Spredde utover på hastighet 1-2, så kjørte jeg 4-5 pass med mye press på hastighet 5-6. Etter wipedown sjekka jeg om dette var tilstrekkelig. Bilen ble rygga ut i sola. Som vist på de to neste bildene så tok dette vaskeripene..: ...men det er jeg som har vaska denne bilen og vaskeripene var ekstremt små/fine, så Ultrafina slet med RDS, noe som det var mye av på denne bilen. Så da prøvde jeg nestemann med samme kjøremetode, 3M EFC på CG Hex-logic grønn pad: Dette var bedre på de litt dypere ripene, og så ikke ut til å lage noen særlig hologrammer heller. Etter wipedown med 3M Kontrollspray: Korrigering - del 1. Fortsatte videre og fullførte bakluka. Satt den opp med en trestav når jeg skulle ta nederst på luka. Et 50/50-bilde fra området der det var mest riper: Ferdig, blank og fin, fikk også dempa den stygge RDS'en til høyre for emblemet en del... Den ripa fikk mange ekstrarunder, og var litt uheldig en runde og glapp maskinen over kanten slik at bakplata subba litt borti lakken oppå bakluka. Ble noen merker av dette: Det gikk dog overraskende lett bort igjen med en strafferunde, så det ble ingen permanente merker. Glemte å ta bilde etterpå. Så stod bakfangeren for tur. Her er ett heller dårlig 50/50 bilde i altfor mye dagslys, men man ser hvertfall at det ble en del blankere: Etter bakfangeren fortsatte jeg på taket. Der var det svært lite riper, men de som var der fikk jeg hvertfall tatt. 4 stk. 50/50 fra tak: Så flytta jeg meg enda lengre frem og tok panseret. Samme fremgangsmetode som tidligere, men kjørte på maks hastighet her og tok større områder. Litt 50/50 her også: Etter å ha tatt andre siden av panseret tok jeg ferdig taket også... Så gikk jeg løs på frontfangeren. Starta på venstre side, og prøvde å utbedre en skade etter påkjørsel. Før korrigering: Ble 4-5 runder med mange pass på hastighet 4 her (pga. at dette er plast). Etter korrigering: Kjørte videre på lykta, og den ble overraskende pen etter et par runder: Andre lykta ble også bra, men det var kondens inne i lykta desverre: Så tok jeg partiet i midten, og med litt kantkjøring her ble det overraskende bra... Skaden på venstre side av fangeren ble overraskende mye bedre, synd jeg ikke har ett før-bilde fra samme vinkel (men er bilde av dette i inspeksjonsdelen på dag 1). For ordens skyld, her er bildet fra inspeksjonen, slik det så ut før korrigering: Fortsatte videre på høyre side, og jekka opp bilen for å komme til litt bedre nederst... 50/50 forskjerm: Speil før og etter (beklager litt feil fokus på før-bildet, men speilet var faktisk så matt som det ser ut til allikevel): Fremdøra hadde en ripe som trengte noen strafferunder for å bli akseptabelt dempet. Før: Etter: Ett 50/50-bilde litt lengre bort, rett ovenfor lista: To viktige ting denne dagen, kontrollspray for å sjekke resultatet underveis og vann for å få nok væske på en svært varm dag... 50/50 under list: Fortsatte på venstre del av døra. Området rundt dørhåndtaket før: Etter korrigering (to runder): Så kom jeg til ett av de verste områdene. Her trengte jeg å kjøre flere enn 2 runder... Etter 4-5 runder ble det greit, men desverre har jakka til kommende svigermor lagd litt for dype RDS her... Her kommer det garantert nye RDS etter bare ett par ukers bruk, så brukte ikke mere krefter på dette (hadde dessuten ikke så voldsomt mye krefter, litt slått ut av varmen). 50/50 bakdør: Så kom jeg etterhvert til hjulbuen som også har skrapt borti noe under kjøring. Før korrigering: Etter (områdene ellers på bakskjermen er også tatt her): "Hey folks!" lol Som nevnt tidligere var det en dyp RDS på bakskjermen som jeg kjente med negelen. Men fikk dempa den overraskende godt. Før start: Etter noen pass ble den akseptabel, og stoppa når den så slik ut: Hadde egentlig tenkt til å ta ferdig hele bilen denne dagen, da jeg hadde som mål å få korrigert ferdig alt på en dag for en gangs skyld. Men det gikk ikke denne gangen heller gitt. TTT! Dag 3. (tidsforbruk: 8 t.) Korrigering - del 2. Starta dagen med å gjøre et forsøk på å polere opp vindusramma rundt høyre bakdør, siden fordøra hadde blankere finish: Fant frem oransj spotpad og 3M FCP for dette faktisk. Testa mildere kombinasjon først, men etter wipedown forble det matt, så jeg trengte noe med mere slipemidler... Etter noen runder ble forskjellen litt mindre: Måtte gi meg siden jeg så at jeg begynte å gå gjennom kanten øverst, så det måtte forbli en forskjell her. Pad'en viser hvertfall at jeg har slipt bort en god del... Så var det høyresiden som stod for tur, og denne gangen starta jeg bakerst. Starta med Flex DA på bakskjermen. Prøvde å korrigere noen heftige defekter langs hjulbuen, men tilslutt brant jeg desverre gjennom kanten: Shit happens, var ergelig men sånt kan man risikere når man prøver seg på dype riper langs hjulbuen. Fikk hvertfall bort det meste, slik at det ble mye penere, og kanten jeg brant igjennom på er ikke slikt man legger så godt merke til, men eier ble selvfølgelig informert: Etter dette fikk jeg lyst til å kjøre litt Biltema DA igjen. Oransj Cyclo-pads og Meguiar's Ultimate Compound, siden jeg hadde stor suksess med dette sist... Og det så ut til å korrigere bedre enn gul 3M og Flex DA faktisk, her er 50/50 etter bare en runde med hardkjør: Spredde på 2-3, kjørte opp på maks hastighet og mye press saaakte, 2-3 pass, så avslutta jeg med lite press. Morro dette, så jeg bestemte meg for å ta resten av bilen med dette. 50/50 nederst på bakdøra: Førerdøra var det ikke så mye riper på, men fikk tatt de som var. Avslutta korrigeringa på forskjermen, der det var en liten defekt: Men det gikk lett bort etter en runde med UC: Men vi må ikke glemme speilet. 50/50 etter 3M EFC på Flex DA: Rutekorrigering. Har fått sansen for rutepolering, så måtte kjøre litt på frontruta her også. Fant frem Makita roterende, filtpad, og 3M Glasspolish... Maskert opp skikkelig, og teipet fast papir over luftinntaket foran ruta... Etter to runder ble det overraskende mye bedre: med blitz kan man se riper etter viskeren på venstre side, men ikke på høyre side som er ferdig korrigert: Vasket også over frontruta på innsiden for å se resultatet bedre, og ble litt satt ut over hvor møkkete det var... Så ble resten av ruta kjørt på samme måte, selvfølgelig... Glasspolishen er nesten umulig å buffe av tørt, men med vann går det ganske enkelt... Polishvask. En polishvask var nødvendig, spesielt etter glasspoleringen. 3M EFC støva også overraskende mye iforhold til tidligere bruk. Tok først en titt på bilen i sola, for se etter hologrammer (hadde jo tatt wipedown de fleste plasser)... Så ut som noen mikroriper på siden, men dro fingeren over og det var tydeligvis rester etter polish: Kunne ikke se noe særlig til hologrammer, det så meget bra ut. Kom på at jeg hadde glemt inn dørhåndtakene, så jeg gnikka skikkelig for hånd før jeg gikk igang med vask. Parkerte bilen i skyggen også. Så ble bilen dynket med Surfex HD 1:5 og høyttrykksspylt... Ble også håndvask denne gangen, da jeg ikke syntes det var noen stor suksess å droppe det sist... Druknet tilslutt bilen med åpen hageslange, og vannet rant ganske raskt av... Kjørte så bilen rett inn i garasjen og tørket den med Cobra Guzzler... Høyglanspolering. Fant så frem 3M Ultrafina SE og blå 3M-pute (ombestemte meg ift. den hvite Hex-logic paden)... Siden bilen ikke hadde noen hologrammer i sola (sjekka etter vask også), måtte jeg sjekke om det hadde noe for seg å polere bare for å få opp glansen, så jeg teipa opp en del på panseret... Og det hadde absolutt noe for seg... Ultrafina SE gir en flott finish. Her er ett bilde etter å ha tatt panseret ferdig: Kjørte enkelt over på denne måten: Spredde på rundt 1-2, kjørte ett pass med lett press på hastighet 4, så ett siste pass med maskinens egenvekt som press. Tok mange paneler før jeg buffet med mikrofiber. Ferdig etter cirka halvannen time... Før jeg tok kvelden gikk jeg over alle plastlister med Surfex HD, etterfulgt av Swissvax Protecton Matt. Dag 4. (tidsforbruk: 8 t.) Glaze. Kjørte som vanlig over med CG Black Light før voks. Sveipet over bilen med støvkluten først, da det hadde kommet mye iløpet av natta. Hvite cyclo pads på Biltema DA ble brukt for å legge glaze. LSP: Glass. Imens Black Light fikk haze litt gikk jeg over rutene med 3M Glassrens og la deretter Nanolotus Glassforsegling... Glassforseglingen sprayes jevnt utover først, så sprer jeg den utover med en nanosvamp. Brukte vernebriller og hansker til dette, da jeg føler at glassforseglingen er noe av det verste å få på hendene og i øynene. La kun på front og bakrute, da siderutene fortsatt hadde utrolig bra beading fra økten i septemer (imponerende av Nanolex Ultra!) Eksosrør. Gjorde også en liten innsats på eksosrøret. Her ble det brukt Unik stålull og Autosol krom glans. Før: Etter: Så buffet jeg glassforseglingen, da det hadde gått 15-20 min. siden påføring. Deretter buffet jeg Black Light. Merka at jeg hadde venta litt for lenge denne gangen, da den var litt tung å tørke av. Men det gikk fint... LSP: Hjul og hjulbuer. Swissvax Pneu Glossy ble først påført på alle dekkene. Sprayet på, så fordeler jeg det jevnt utover med Pneu-kosten... CG Bare Bones ble påført i hjulbuer, og på skvettlapper. Så la jeg Swissvax Autobahn på felgene. Påførte med fingrene... Begynner å bli lite i krukka mi, men har en ny en stående... Buffing etter cirka 10 minutter. Autobahn gir en fin glans... Venstre bakhjul før og etter behandling: LSP: Lakk. Fant frem en gavepakke til madammens foreldre... Hva skjuler seg i posen? Ja riktig, Swissvax Concorso. < Varmet opp voksen bittelitt foran halogenlampa... Så primet jeg pad'en godt og påførte i rette linjer. Påførte på hele bilen før buffing. Når hele bilen hadde fått voks, gikk jeg tilbake til panelet jeg hadde starta på og tok fingertesten for å sjekke om voksen hadde tørka... Så ikke helt ferdig ut, så venta litt til. Imens jeg venta voksa jeg eksosstussen med Swissvax Autobahn. Så buffet jeg av Concorso. Holdt varmen oppe i garasjen (var litt kjøligere ute denne dagen) for å la voksen herde. Satte på antenna tilslutt, og sa meg ferdig med eksteriør for denne gang. Interiør - del 1. Fikk begynt på interiøret denne dagen også. Etter en litt tafatt innsats på S&S'en sist, bestemte jeg meg for å veie skikkelig opp denne gangen. Begynte med å ta ut alle matter og alt jeg fant av rusk og rask rundt i bilen. Var MYE greier i denne bilen... Gulvmattene var av gummi, men bagasjeromsmatta var av tekstil og trengte sårt en rens: Så skrudde jeg ut setene også, for å få tatt et skikkelig røsk på gulvteppet i bilen (beklager sovesveis på bildet)... Kobla fra kontaktene under, og satte opp setene slik: Plukka ut luftveiene under setene, vaska dem for hånd i springen og la de ute til tørk, det samme ble gjort med dekslene som var over boltene... Litt inspeksjonsbilder før start. Førersiden: Passasjerside: Begynte selvfølgelig med støvsuging for å få opp alle løse partikler og annet rusk. Så da fant jeg frem BilXtra Tørr- & våtstøvsuger. Støvsugde grundig. Brukte stort sett ikke munnstykke. Men satte på det spisse munnstykke for å få tatt skikkelig i kriker og kroker: Slik så det ut etter støvsuging: Støvsugde også bagasjeromsmatta, og satte på Foma-munnstykket for å få litt bredere suging på den store overflaten... Så tok jeg ut støvsugerposen og satte på filter, også fant jeg frem CG Green Clean (1:8), Meguiar's tekstilbørste, og en sprayflaske med vann. Fremgangsmetode for rensing foregikk slik: 1.) Spray på et godt men jevnt lag Green Clean utover stoffet. 2.) La virke i 1-2 minutter. 3.) Jobbe det godt inn med børsten, fram og tilbake, loddrett og vannrett. 4.) Dynke området med vann. 5.) Sug det opp med våtstøvsugeren. Matta ble fin etter en runde, men måtte ta en strafferunde på noen flekker. Eksempel: 50/50, høyre side ferdig renset, etter tørk: Så ble resten tatt. Her er jeg ferdig: Så bevegde jeg meg inn i bilen. Starta med å vaske pedaler og fotstøtte skikkelig med Surfex HD 1:3 og en liten børste. Så gikk jeg løs på det stygge gulvet, og det var desverre umulig å gjøre gulvet 100% pent. Måtte desverre gi meg tilslutt, da jeg så at det ikke ble noen bedring. På de verste områdene renset jeg skikkelig minst 10 ganger (!), men måtte konkludere med at dritten hadde sitti for lenge i stoffet, slik at stoffet hadde endra farge. Det ble hvertfall rent, da skummet var helt hvitt de siste gangene jeg renset. Ferdig renset på førersiden: 50/50 bak etter det hadde fått tørket: Vet det ikke ser perfekt ut, men ble rett og slett ikke bedre. Før og etter rens foran: Og bak... Renset også teksilen i dørtrekkene. 50/50 førerdør etter rens og tørk: Bakdør før og etter rens: Dagen begynte å bli lang og jeg begynte å bli småsliten, men gjorde en økt i reservehjulsbrønnen før jeg tok kvelden. Eieren av bilen hadde bemerka masse vann baki der, og ikke bare i brønnen... Sugde alt vannet opp med våtstøvsugeren... Vaska så over reservehjulsbrønnen med APC og mikrofiber. I sia der ble det ikke gjort mer enn å bare få bort vann/fukt, det var trangt, superskittent og en del rust der desverre. Alt så hvertfall mye bedre ut etterpå. Så var det natta og sove noen timer for å lade opp til dagen derpå. Dag 5. (tidsforbruk: 13 t.) Interiør - del 2. Hadde som mål å bli ferdig på den femte dagen, og det klarte jeg egentlig også. Måtte gjøre et par småting morgenen etter, men det var så lite at det blir for dumt å kalle det en dag, så det går inn under "Dag 5" her. Begynte selvfølgelig dagen med å rense passasjersiden. Her er et 50/50-bilde fra gulvet foran. Ble dog ikke helt fornøyd, så hele området ble renset flere ganger senere... Moving on... Ble ekstremt mange strafferunder på vanskelige flekker... Ble til tider veldig mye vann/skum i børsten, og da er det kjekt å dra over med munnstykket slik: Så noen ferdig bilder av passasjersiden (igjen, noen plasser ble desverre ikke penere etter utallige runder, men det er faktisk rent selvom det ikke ser helt bra ut)... Før jeg satte stolene på plass igjen, vaska jeg midtkonsollen med Green Clean. Så hadde jeg noe å sitte i for å rense taket. Men beina holdt jeg utenfor, for å ikke dra noe møkk/støv inn i gulvet igjen. I taket kom jeg til greit overalt med Foma-munnstykket... I taket jobbet tyngdekrafter for meg, i motsetning til i gulvet, så jeg kunne gi Green Clean litt lengre virketid (2-3 min.) før børsting ( i gulvet synker det jo nedover mot bunnen og det er viktig å ikke vente for lenge - i taket blir det bare litt drypping. 50/50 etter tørket tak: Renset så andre halvdel på samme måte, og det ble rent og pent. Desverre ingen ferdigbilder av taket. Tømte så ut vannet, og skyllte både tank, slange og munnstykke® godt. Passelig ufyselig vann etter å ha renset gulv og tak... Så var det klart for vask av plast og vinyl. Fant frem SV-bøtten, Nanolotus Mikrofiber, og Green Clean 1:10... Vasket over panelene på følgende måte... 1.) Dypping/skylling av klut. 2.) Vrir godt opp, og bretter kluten to ganger. 3.) Sprayer litt CG på kluten, og vasker over panelene. Snur og bretter etterhvert som jeg fanger opp støv og møkk. Når alle flatene er "brukt opp", skyller jeg kluten grundig i bøtta og fortsetter på samme måte. På vanskelige flekker blir GC sprayet på, og får virke litt før skrubbing med kluten. Men området på bildet ovenfor ble ikke noe bedre av bare GC: Da prøvde jeg med Surfex HD og en stiv børste, for å se om det hjalp... Ble ikke noe særlig bedring av dette heller, så konkluderte med at disse skomerkene var permanente. Ville ikke bruke nanosvamp siden det matter ned plasten veldig lett. Vannet etter vaskingen: Reservehjulet så ren ut, men friska den allikevel opp litt. Før: Gikk over felgen med Meguiar's Ultimate Quick Detailer, og dekket ble tørket over og fikk et strøk Pneu Glossy. Ser straks mye bedre ut. Etter: Satte reservehjulet og bagasjeromsmatta som nå var tørr på plass igjen. Resten av bagasjerommet (veggene) ble støvsugd grundig... Gikk så over dørkarmer og innsiden av dørene med Meguiar's UQD... Så må jo rutene også få litt oppmerksomhet. Til det ble det brukt Meguiar's NXT Glassrens som gir krystallklare ruter med riktig fremgangsmetode... Fjerna hodestøttene bak for å komme bedre til på bakruta... Vasker rutene på denne måten: 1.) Sprayer produktet jevnt utover området. 2.) Drar mikrofiberkluten med forholdsvis mye press fra ytre kant av "boksen", drar langs kanten og bort til hjørnet, slipper opp litt før hjørnet for å ikke dra dritten ut til kanten av ruta, så presser jeg oppå fra hjørnet og jobber meg nedover langs kanten, og gjør det samme ved neste hjørnet. Når jeg har kommet meg rundt på denne måten, vasker jeg området i midten opp og ned. 3. Gjentar prossessen en gang til, da en gang nesten aldri er nok for å få det helt rent. Buffer skikkelig tilslutt, to ganger med tørr glass-MF... Da blir det bra, og man kan se godt gjennom ruta... Så behandlet jeg dashbord og dørtrekk med SV Protecton Matt... Gir en pen finish... Gikk så over ventilasjonsdyser og andre trange plasser med interiør kost, støvsuger og MF tilslutt. Hentet litt inspirasjon fra en S&S av Øyvind aka. ØHN her på forumet... Område rundt girspaken før og etter: Så støvsugde jeg alle hodestøttene som lå i bagasjerommet, og alle setene. Så var det klart for rens igjen... Setene ble jo renset i høst, så de var slettes ikke ille. Renset alle tilgjendelige sider av fremstolene. Når jeg kom til bakseteryggene hekta jeg setebeltene i festet til en av stolene fremme og i håndtaket i taket. Ferdig renset bakseter: Avslutta med passasjersetet foran... Fikk opp møkk fra setene også: Så fikk det stå og tørke litt, var varmt i garasjen, så setet jeg starta på var tørt allerede. Så var det på tide å behandle litt gummi! Gikk over gummilister og pakninger med Surfex HD 1:2 og lofritt papir... Renser gummien slik: 1.) Sprayer på papir 1-2 ganger. 2.) Gnikker fram og tilbake på et lite område. 3.) Ser til at jeg får dratt ut tilstrekkelig med møkk, og gjentar om papiret ser veldig ille ut. Bytter til nytt papir forholdsvis ofte, så det går med en del papir pr. dør/dørkarm... Når alt var rengjort skikkelig, dro jeg frem Swissvax Seal Feed. Påførte med fingrene... Påført, så fikk dette stå og trekke en times tid før buffing av overflødig produkt... Så måtte gummimattene også få litt stell. De ble tidligere vasket ute. Før vask: Fant frem Surfex HD 1:2, en stiv børste og en liten børste. Skiltene ble også med på vask... Begynte med mattene. Sprayet på Surfex HD og lot det virke noen minutter før jeg spylte av med HT: Påførte Surfex HD igjen, og jobbet det inn med børstene; den hvite for flatene og den lille for sprekker: Skiltene var nesten helt nye, og de ble også vaska med Surfex HD og detaljkost... Etter at gummimattene hadde fått lufttørke, ble de tatt med inn for videre behandling. Som vanlig var det Swissvax Pneu som ble brukt. Sprayer et jevnt lag utover, og fordeler det utover med Pneu-kosten... Ubehandlet vs. behandlet gummi: Etter at alle mattene hadde fått Pneu, impregnerte jeg gulvteppet og alle setene med CG Fabric Gurard... Hadde kjøpt en ny Pneu-kost, og teipa over ordet "Pneu" siden denne skal kun brukes til tekstilforsegling. Sprayer jevnt utover og jobber det litt inn med kosten. En boks med Hawaiian Gardens (min favoritt) fra California Scents, ble plassert under passasjersetet. Skiltene ble vokset med Swissvax Autobahn før de ble satt på igjen... Før jeg kjørte bilen ut for å ta ferdigbilder la jeg merke til et enormt lag med støv på bilen, så da gikk jeg over med Meguiar's UQD først. Uansett greit å få gjort for å fjerne eventuell vokssvette på lakken... Ferdigbilder. Bilen skulle på EU-kontroll, og min vordende svigerfar så fornøyd ut; Jeg ble med på levering av bilen ifb. litt handling, og tok noen flere ferdigbilder av eksteriør utenfor merkeverkstedet. Sammenlignet med S&S fra ifjor syntes jeg resultatet ble bedre og blankere denne gangen. 2011: 2012: Oppsummering. Jeg syntes dette ble bra selvom jeg ikke gjorde absolutt "alt" denne gangen. Grunnen til at jeg ikke tok innsiden av hjulene var rett og slett fordi jeg ikke syntes det var verd å bruke mange timer på 14 år gamle felger som burde vært bytta ut/reparert for lenge sia pga. lakkflassing og mange skader. Og ville heller ikke ta motorvask på denne, da ting så veldig åpent og utsatt ut, i tillegg til mye rust og greier som ikke så så veldig holdent ut. Turte rett og slett ikke å utsette det for vann. Ellers er jeg fornøyd med alt som har blitt gjort, og godt å se en smilende glad eier etterpå. Håper dere likte denne S&S'en fra meg! Prøvde å gjøre den litt kortere og mer lettleselig denne gangen. Takk for meg! 48 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 6 Juni, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Credverdig kjempeløft på en hverdagssliter. Meget bra jobba! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 6 Juni, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Takk skal du ha ØHN. Og ja, en skikkelig hverdagssliter dette, men er lov å gjøre de litt blankere også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Og ja, en skikkelig hverdagssliter dette, men er lov å gjøre de litt blankere også. Dette er ikke en jobb jeg forbinder med å gjøre det litt blankere det er tydelig at du koser deg med det du gjør som en hobby da det alltid er full makeover og maaaange timer uansett bil. Sinnsykt grundig som vanlig. Du har nok en tålmodighet som overgår min! Creds vel fortjent selvfølgelig! Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein H 1 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Puh!!!!!! Utrolig bra. Ble jo sliten bare av å se igjennom alle bildene og lese teksten. Men ser jo at dette er mer enn å gjøre en bil fin. Dette er virker som ren lidenskap. Og må si jeg ble mektig imponert. Har ikke flere ord jeg, utrolig bra :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Nok en fantastisk flott og grundig utført jobb, har sikkert sagt det før men du er blitt tilsynelatende veldig dyktig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skovdahl 58 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Det tok gooode 15min å lese igjennom denne s&s'en, og resultatet var jo en enorm forbedring - særlig i interiøret!! Skjønner ikke at folk orker å ha det sånn jeg. Men tipper svigers er godt fornøyd med jobben du gjorde Cred som alltid til en meget dyktig detailer! Siter Vasker bil for terapiens skyld![ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.[X] Ford Focus ST170 '03-mod.[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar 2 446 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Kjempeløft av en sliten Toyota dette. Skjønner godt at svigers ble glad og fornøyd Du er veldig grundig og det vises på resultatene du leverer også. Meget bra Cred! Siter Daglig leder Automotive Detailing AS Håndverksvegen 15 3917 Porsgrunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FiveInline 326 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Veldig bra dokumentert S&S! Ser ut som du koser deg mens du holder på.. Cred i lange baner!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frekkas 0 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Det var en sykt grundig jobb på en gammel bil, imponerende! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 6 Juni, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Dette er ikke en jobb jeg forbinder med å gjøre det litt blankere det er tydelig at du koser deg med det du gjør som en hobby da det alltid er full makeover og maaaange timer uansett bil. Sinnsykt grundig som vanlig. Du har nok en tålmodighet som overgår min! Creds vel fortjent selvfølgelig! Hehe joa du er nok inne på noe der, litt mer enn bare litt blankere da. Sant det, koser meg med denne hobbyen vettu, men det kan jeg ikke fra 1. Juli så må nyte det mens jeg kan. Takk for fin tilbakemelding Geir! Puh!!!!!! Utrolig bra. Ble jo sliten bare av å se igjennom alle bildene og lese teksten. Men ser jo at dette er mer enn å gjøre en bil fin. Dette er virker som ren lidenskap. Og må si jeg ble mektig imponert. Har ikke flere ord jeg, utrolig bra :-) Takker for kompliment. Var ikke meninga å gjøre deg sliten da. Men ja, går vel under uttrykket 'lidenskap' dette Nok en fantastisk flott og grundig utført jobb, har sikkert sagt det før men du er blitt tilsynelatende veldig dyktig Tusen takk trogha. Det tok gooode 15min å lese igjennom denne s&s'en, og resultatet var jo en enorm forbedring - særlig i interiøret!! Skjønner ikke at folk orker å ha det sånn jeg. Men tipper svigers er godt fornøyd med jobben du gjorde Cred som alltid til en meget dyktig detailer! Ikke mer? Hmmm har tydeligvis ikke skrevet nok jeg... Hehe Ja jeg skjønner det ikke helt selv, de er desverre ikke så flinke til å rydde opp etter seg og det spises litt for ofte i bilen.. Men tusen takk skal du ha Thomas! Forresten så ankom pakka du sendte idag. Takk skal du ha, fikk ikke muligheten til å hente i Bergen desverre. Kjempeløft av en sliten Toyota dette. Skjønner godt at svigers ble glad og fornøyd Du er veldig grundig og det vises på resultatene du leverer også. Meget bra Cred! Takker og bukker Reidar! Veldig bra dokumentert S&S! Ser ut som du koser deg mens du holder på.. Cred i lange baner!! Thanks! Ja jeg koser meg vettu. Det var en sykt grundig jobb på en gammel bil, imponerende! Joa ble grundig gitt. Selvom det er en ganske gammel bil så har de bestemt seg for å ha den i to år til. Hadde én feil på EU-kontroll, som nå har blitt retta opp i. Trofast Toyota dette, og de har faktisk hatt den i familien siden den var splitter ny! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Pedagogisk og fint:-) Og interiørbildene minnet mistenkelig om rav'en til fattern :-D manglet bare en taktisk plassert jekk og noen øyedråper så kunne de byttet bæreposer uten å merke forskjell Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild 141 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Nydelig arbeid, og som alltid lærerikt for oss som ennå ikke har kommet oss ut av sandkassa... Cred of course! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkkarl 20 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Ja hva gjør man ikke for og få ett ja fra svigerfar!! Utrolig flott tråd dette her.. mange bilder og dokumentert det du har gjort.. Vell fortjent cred for dette.. Siter Johan Kyrre Karlsen Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod. KYRRES HOBBYPOLERING Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Endelig var den her! Meget god S&S, en liten ny vri syntes jeg! Likte det godt! Støkent resultat som alltid, Simen! Absolutt credverdig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tonytic 48 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 kjempe løft på denne. veldig godt beskrevet write-up også. veldig skitten innvendig fra før! helt klart cred verdig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj john 163 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 utrolig nøye og flott arbeid av deg igjenn som fortjener cred. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Jammen er du nøye, selv litt eldre biler som dette. Nok en gang en strøken jobb, hvor detalj for det detalj blir behandlet nøye! Creds i massevis! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 God arbeid både utvendig og innvendig. Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egniii 371 Skrevet 6 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2012 Som vanlig en veldig fin S&S simen ! Du er sinnsykt nøye med det du driver med, cred i massevis ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.