Gå til innhold

Toyota Avensis 1998 - sommershine


Simen

Recommended Posts

Simen

Show & Shine

Toyota Avensis 1998 (tidsforbruk: 45 t.)

IMG_7059.jpg

Forord.

Da var det på tide å gjøre ett røsk på bilen til mine kommende svigerforeldre. Denne jobben gjorde jeg gratis, for å vise litt takknemlighet ovenfor våre hovedsponsorer til bryllupet denne sommeren. Hadde tenkt til å gjøre alt jeg pleier, men hjulene ble ikke tatt av denne gangen, og det var utrolig hvor mye tid jeg sparte på det. Denne bilen brukte jeg også bare fem dager på, noe som er noe helt annet enn de 3 siste S&S'ene mine. Det er forøvrig jeg som har vært vaskeansvarlig for denne bilen (eksteriør), men har ikke hatt tid til å vaske så mye i det siste. Det kan bildene før start bekrefte (dog var fugledritten ganske fersk, ca. 1-2 dager)...

IMG_6508.jpg

IMG_6509.jpg

IMG_6510.jpg

IMG_6511.jpg

IMG_6512.jpg

IMG_6513.jpg

IMG_6515.jpg

IMG_6517.jpg

IMG_6518.jpg

IMG_6519.jpg

Far har rygget på en lyktestople, desverre...

IMG_6520.jpg

IMG_6521.jpg

IMG_6522.jpg

IMG_6524.jpg

Mange som har vært borti lakken...

IMG_6525.jpg

...og slikt blir det riper av seff:

IMG_6527.jpg

IMG_6530.jpg

Iløpet av vinteren har bakskjermen fått en syk ripe som går gjennom det som er av lakk. Og nei, ikke jeg som har gnidd fingeren og lagd ennå flere riper rundt..

IMG_6531.jpg

Beveger oss inn i bilen. Hold dere fast, for dette ser ikke bra ut...

IMG_6563.jpg

IMG_6564.jpg

IMG_6565.jpg

IMG_6566.jpg

IMG_6567.jpg

IMG_6569.jpg

IMG_6570.jpg

IMG_6571.jpg

IMG_6572.jpg

IMG_6573.jpg

IMG_6574.jpg

IMG_6575.jpg

IMG_6576.jpg

IMG_6577.jpg

IMG_6578.jpg

IMG_6579.jpg

IMG_6580.jpg

IMG_6581.jpg

IMG_6582.jpg

IMG_6584.jpg

IMG_6585.jpg

IMG_6586.jpg

IMG_6587.jpg

IMG_6588.jpg

IMG_6589.jpg

IMG_6590.jpg

IMG_6591.jpg

IMG_6592.jpg

IMG_6593.jpg

IMG_6594.jpg

IMG_6596.jpg

IMG_6597.jpg

Så, nok å ta tak i her, spesielt inne i bilen. Mye barn som sitter på i denne bilen, da de er besteforeldre til mange småbarn, og de vet ikke hva det vil si å ta hensyn til lakk og slikt. Har også sett moren til dama vært borti lakken MYE med jakka si når hun har satt seg inn, så forventa en del "vaskeriper" på dørene her.

Dag 1.

(tidsforbruk: 9 t.)

Forvask.

Første dagen var det grundig vask/rens før maskinkjøring som gjaldt. Som sagt gjorde jeg en vri mtp. vasking av hjul denne gangen, disse aluminiumsfelgene er originale fra bilen var ny og de er såpass råtne og stygge at jeg ikke følte at det var verd å bruke maaaange ekstra timer på. Men vask skulle de få, så jeg starta med å legge Scholl Rim7 (1:1) på alle felgene.

IMG_6534.jpg

Så fant jeg frem utstyret imens det fikk virke.

IMG_6535.jpg

Så ble Prickbort lagt på tørr bil - hele bilen. Bilen stod i sola, men valgte å ikke flytte den denne gangen, for sola stod veldig høyt og det var lite skygge rundt huset.

IMG_6537.jpg

IMG_6539.jpg

Bensinlokk ble selvfølgelig også dynket med PB:

IMG_6541.jpg

IMG_6540.jpg

Lot Prickbort virke i 4-5 minutter. Tok en kikk på hjulene imens, og så at Rim7 virka greit på dem. Var spent på Swissvax Autobahn fra ifjord fortsatt hang på felgene (lagt i september). Her er virkningen på forhjulene etter rundt 10 minutter:

IMG_6543.jpg

IMG_6542.jpg

Så spylte jeg grundig på felgene og på bilen, nedenfra og opp.

IMG_6546.jpg

Så var det klart for Surfex HD på våt lakk, i blandingen 1:5. Sprayes også godt inn i kriker og kroker for å pumpe ut så mye møkk som mulig fra utilgjengelige plasser.

IMG_6550.jpg

IMG_6549.jpg

IMG_6555.jpg

Fikk virke et par minutter etter påføring, så spylte jeg bilen fra der jeg startet. Spyler fra cirka 20 cm. avstand overalt, men rundt dørhåndtaket på førerdøra der det er rust og lakkflassing holdt jeg meg litt lengre unna.

IMG_6547.jpg

IMG_6557.jpg

Mekanisk vask.

Etter en grundig høyttrykksvask fant jeg frem bøtte med såpevann á la Citrus Wash & Gloss, blandet opp med HT, og ett par detaljkoster fra Swissvax. Den med svart teip bruker jeg inni dører og på andre svært skitne områder, den andre bruker jeg på rene og delikate overflater.

IMG_6599.jpg

Begynte bak. Sprayet Surfex HD 1:5 rundt bagaselokket og mellom bakruta og gummilist, og jobbet det inn med detaljkost dyppet i såpevann (dette for å gjøre kosten mykere og mer skånsom)...

IMG_6601.jpg

IMG_6602.jpg

En fin måte å spyle av dette på sedan er å dynke bakruta med vann midt på, da skyller man hele veien rundt.

IMG_6604.jpg

IMG_6607.jpg

Så fortsatte jeg videre i dørkarmer og innsiden av dørene. Med rett spylerteknikk og HT i "dusjmodus", kommer det ikke så voldsomt mye vann inn i bilen, hvertfall ikke så mye mer enn når man åpner døra på en regnværsdag.

IMG_6609.jpg

Etter å ha tatt alle dørene bytta jeg detaljkost og gikk over eksteriøret på samme måten med Surfex HD 1:5 og detaljkost dyppet/skyllt i såpevannet. Gikk over vinduslister, trange plasser, i emblemer, o.l.

IMG_6611.jpg

IMG_6612.jpg

IMG_6613.jpg

Deretter håndvasket jeg hele bilen med Bilnerdens Spesialsvamp, men er desverre ikke så voldsomt imponert over den ift. Zymol-svampen. Men bilen ble ren, det var det viktigste.

IMG_6618.jpg

Brukte tilslutt åpen hageslange for å drukne panelene, da dette kan hjelpe ift. tørking pga. vannavrenningen. Så også at bilen fortsatt hadde beskyttelse, men det tror jeg er fordi jeg har brukt QD/QD ett par ganger iløpet av vinteren/våren...

IMG_6620.jpg

IMG_6621.jpg

Så må hjula få litt berøring også. Påførte først P21S 1:1 på to og to hjul, og etter ett par minutters virketid jobba jeg det inn med Swissvax Wheel-kosten...

IMG_6622.jpg

IMG_6624.jpg

IMG_6626.jpg

IMG_6628.jpg

Vasket også innsiden med EZ Detail Brush (både Rim7 og P21S hadde jeg sprayet godt inn mellom eikene også)

IMG_6630.jpg

IMG_6633.jpg

Ferdig vasket og spylt, høyre bakhjul:

IMG_6629.jpg

Felgene ble enkelt rene, så mye tydet på at det forstatt var beskyttelse der, lakken kjentes glatt ut etter vask også. Så da fortsatte jeg videre med hjulbuer og dekk. Brukte Surfex HD 1:3 og Mother's Hjulbuebørste og Mother's Dekkbørste.

IMG_6636.jpg

Allerede ved påføring av Surfex HD kunne jeg se møkk som rant ut av dekkene. Dette er før skrubbing:

IMG_6637.jpg

Skrubber deretter med mye makt...

IMG_6639.jpg

IMG_6640.jpg

I hjulbuene sprayet jeg først Surfex HD, så spylte jeg grundig med høyttrykk, for så å påføre igjen, og jobbe med hjulbuebørsten...

IMG_6643.jpg

Ferdig vasket og tørket foran og bak på høyre side...

IMG_6644.jpg

IMG_6645.jpg

...dekket så ut til å ha riktig farge etter vask (ikke brunt!). Skulle ønske det gikk an å vaske bort lakkskader på felgene også da men, får bare gjøre det beste ut av det.

IronX.

Dette var en av de varmeste dagene i slutten av mai, så lakken tørka fortere enn jeg rakk og finne frem CarPro IronX. Påførte hele bilen og felgene.

IMG_6646.jpg

IMG_6648.jpg

IMG_6649.jpg

Etter cirka 5 minutter spylte jeg grundig av. Igjen...

IMG_6652.jpg

Clay.

Årets første S&S med utendørs claying dette. Deilig å kunne stå ute i godværet og claye bilen. Bilen var våt og fant etterhvert ut at Pinnacle Ultra Poly Clay funker bra med bare vann også, så jeg brukte hageslangen for å holde lakken våt. Etter panser og frontfanger:

IMG_6654.jpg

Tak:

IMG_6657.jpg

Høyre side:

IMG_6659.jpg

Venstre side:

IMG_6667.jpg

Det var mest på bakparten, men mye av dette var helt nederst "under" bilen:

IMG_6662.jpg

Spylte over bilen tilslutt, igjen med åpen hageslange, så kjørte jeg bilen inn i garasjen for....

Tørk.

Gikk over kriker og kroker med trykkluft, så tørket jeg bilen med Swissvax XL Drying Towel og CG Ultra Plush mikrofiberkluter.

IMG_6668.jpg

IMG_6674.jpg

Maskering.

Så gikk det med en time eller to til skikkelig maskering, noe som er et must for meg...

IMG_6675.jpg

IMG_6676.jpg

IMG_6679.jpg

IMG_6677.jpg

Lakkdybdemåling.

Hadde ikke lakkdybdemåler da jeg tok denne bilen i høst, så jeg gikk over panelene for å sjekke hvor mye lakk det var her. Følgende bilder viser cirka gjennomsnittsmålingene på de forskjellige panelene.

Panser:

IMG_6683.jpg

Tak:

IMG_6685.jpg

Dører på høyre side, over list:

IMG_6688.jpg

Dører på høyre side, under list:

IMG_6689.jpg

Høyre bakskjerm:

IMG_6686.jpg

Dører på venstre side, over list:

IMG_6692.jpg

Dører på venstre side, under list:

IMG_6693.jpg

Venstre bakskjerm:

IMG_6691.jpg

Bakluke:

IMG_6690.jpg

Jevnt over trygge og gode verdier. Målte 82,5 på det laveste et sted på taket, men ellers var det meste over 100, så her var det nok klarlakk til en del korrigering.

Inspeksjon.

Så over alle panelene grundig, og flytta rundt på halogenlampene for å få sett skikkelig på alt. Fått noen stygge RDS på panseret:

IMG_6696.jpg

En dyyyp RDS på høyre fordør, kjente den godt med negelen...

IMG_6700.jpg

IMG_6701.jpg

Subbemerker langs sia:

IMG_6703.jpg

Var mye rundt dørhåndtak. De har mange barnebarn i alderen 2-7 år, som ikke har lært at man ikke skal på lakk når man skal inn i bilen. Det får konsekvenser...

IMG_6705.jpg

Mange stygge "vaskeriper" på høyre del av passasjerdøra. Her har konemor dratt jakka si bortover på møkkete bil mange ganger iløpet av vinteren, har sett det med egne øyne desverre. Har prøvd å forklare at det blir riper av sånt, men har gitt opp siden hun ikke klarer å lære seg det. Så da blir det sånn (de verste ripene nederst er nok glidelåsen):

IMG_6706.jpg

Stygt ved bakdøra også, og bakskjermen har fått gjennomgå under kjøring...

IMG_6707.jpg

IMG_6710.jpg

Bakskjerm på høyre side hadde en stygg RDS...

IMG_6713.jpg

IMG_6711.jpg

Riper etter (mest sannsynlig) negler på bakluka:

IMG_6718.jpg

Stygg RDS ved emblemet:

IMG_6720.jpg

Har også prøvd å forklare dem at de ikke skal lukke bakluka ved å dytte rett på lakken men det har dem desverre heller ikke klart å fått "inn i blodet"...

IMG_6721.jpg

Bakfangeren er utrolig stygg, får ikke dette fint desverre. Dessuten har min kommende svigerfar rygga på en lyktestolpe så det er en stygg lakkskade på høyre hjørnet...

IMG_6726.jpg

IMG_6727.jpg

Venstre bakskjerm hadde også en dyp RDS, men denne var mye verre. Gikk gjennom det som var av lakk denne desverre:

IMG_6728.jpg

IMG_6729.jpg

Utrolig stygt rundt hjulbuen ved bakdøra:

IMG_6733.jpg

Noen områder så helt perfekt ut, uten noen riper i det hele tatt. Her f.eks., er det fortsatt fint etter korrigeringen i september:

IMG_6736.jpg

Matt speil:

IMG_6746.jpg

Mye stygt langs venstre siden...

IMG_6738.jpg

IMG_6737.jpg

IMG_6740.jpg

IMG_6743.jpg

IMG_6744.jpg

Lakkskade ved dørhåndtaket foran:

IMG_6742.jpg

Forskjermene så bra ut, da det er en av de steden der folk ikke er så mye borti...

IMG_6747.jpg

Men den hadde et stygt merke etter noe i fremkant:

IMG_6748.jpg

Skade på frontfanger, dette skulle jeg også prøve å få dempa litt:

IMG_6749.jpg

Dag 2.

(tidsforbruk: 7 t.)

Kombotesting.

Fant frem Flex DA, en fin og en medium fin pute, samt 3M Ultrafina SE og Extra Fine Compound. Kombotesting ble gjort på bakluka denne gangen.

IMG_6750.jpg

IMG_6752.jpg

IMG_6754.jpg

IMG_6755.jpg

Startet med mildeste kombinasjon, Ultrafina SE på CG Hex-logic blå pad...

IMG_6757.jpg

Spredde utover på hastighet 1-2, så kjørte jeg 4-5 pass med mye press på hastighet 5-6.

IMG_6758.jpg

Etter wipedown sjekka jeg om dette var tilstrekkelig. Bilen ble rygga ut i sola. Som vist på de to neste bildene så tok dette vaskeripene..:

IMG_6760.jpg

IMG_6761.jpg

...men det er jeg som har vaska denne bilen og vaskeripene var ekstremt små/fine, så Ultrafina slet med RDS, noe som det var mye av på denne bilen. Så da prøvde jeg nestemann med samme kjøremetode, 3M EFC på CG Hex-logic grønn pad:

IMG_6767.jpg

Dette var bedre på de litt dypere ripene, og så ikke ut til å lage noen særlig hologrammer heller. Etter wipedown med 3M Kontrollspray:

IMG_6771.jpg

IMG_6768.jpg

IMG_6772.jpg

Korrigering - del 1.

Fortsatte videre og fullførte bakluka. Satt den opp med en trestav når jeg skulle ta nederst på luka.

IMG_6774.jpg

Et 50/50-bilde fra området der det var mest riper:

IMG_6778.jpg

Ferdig, blank og fin, fikk også dempa den stygge RDS'en til høyre for emblemet en del...

IMG_6781.jpg

IMG_6784.jpg

Den ripa fikk mange ekstrarunder, og var litt uheldig en runde og glapp maskinen over kanten slik at bakplata subba litt borti lakken oppå bakluka. Ble noen merker av dette:

IMG_6785.jpg

Det gikk dog overraskende lett bort igjen med en strafferunde, så det ble ingen permanente merker. Glemte å ta bilde etterpå.

Så stod bakfangeren for tur. Her er ett heller dårlig 50/50 bilde i altfor mye dagslys, men man ser hvertfall at det ble en del blankere:

IMG_6788.jpg

Etter bakfangeren fortsatte jeg på taket. Der var det svært lite riper, men de som var der fikk jeg hvertfall tatt. 4 stk. 50/50 fra tak:

IMG_6792.jpg

IMG_6793.jpg

IMG_6794.jpg

IMG_6795.jpg

Så flytta jeg meg enda lengre frem og tok panseret. Samme fremgangsmetode som tidligere, men kjørte på maks hastighet her og tok større områder. Litt 50/50 her også:

IMG_6796.jpg

IMG_6797.jpg

IMG_6798.jpg

IMG_6803.jpg

IMG_6799.jpg

Etter å ha tatt andre siden av panseret tok jeg ferdig taket også...

IMG_6804.jpg

IMG_6805.jpg

Så gikk jeg løs på frontfangeren. Starta på venstre side, og prøvde å utbedre en skade etter påkjørsel. Før korrigering:

IMG_6809.jpg

Ble 4-5 runder med mange pass på hastighet 4 her (pga. at dette er plast). Etter korrigering:

IMG_6813.jpg

Kjørte videre på lykta, og den ble overraskende pen etter et par runder:

IMG_6816.jpg

Andre lykta ble også bra, men det var kondens inne i lykta desverre:

IMG_6817.jpg

Så tok jeg partiet i midten, og med litt kantkjøring her ble det overraskende bra...

IMG_6814.jpg

IMG_6815.jpg

Skaden på venstre side av fangeren ble overraskende mye bedre, synd jeg ikke har ett før-bilde fra samme vinkel (men er bilde av dette i inspeksjonsdelen på dag 1).

IMG_6823.jpg

For ordens skyld, her er bildet fra inspeksjonen, slik det så ut før korrigering:

IMG_6749.jpg

Fortsatte videre på høyre side, og jekka opp bilen for å komme til litt bedre nederst...

IMG_6824.jpg

50/50 forskjerm:

IMG_6825.jpg

IMG_6826.jpg

IMG_6827.jpg

IMG_6828.jpg

Speil før og etter (beklager litt feil fokus på før-bildet, men speilet var faktisk så matt som det ser ut til allikevel):

IMG_6833.jpg

IMG_6836.jpg

Fremdøra hadde en ripe som trengte noen strafferunder for å bli akseptabelt dempet.

IMG_6840.jpg

Før:

IMG_6838.jpg

Etter:

IMG_6843.jpg

IMG_6844.jpg

Ett 50/50-bilde litt lengre bort, rett ovenfor lista:

IMG_6850.jpg

To viktige ting denne dagen, kontrollspray for å sjekke resultatet underveis og vann for å få nok væske på en svært varm dag...

IMG_6841.jpg

50/50 under list:

IMG_6858.jpg

IMG_6856.jpg

Fortsatte på venstre del av døra. Området rundt dørhåndtaket før:

IMG_6861.jpg

Etter korrigering (to runder):

IMG_6862.jpg

IMG_6863.jpg

Så kom jeg til ett av de verste områdene. Her trengte jeg å kjøre flere enn 2 runder...

IMG_6864.jpg

Etter 4-5 runder ble det greit, men desverre har jakka til kommende svigermor lagd litt for dype RDS her...

IMG_6865.jpg

IMG_6868.jpg

Her kommer det garantert nye RDS etter bare ett par ukers bruk, så brukte ikke mere krefter på dette (hadde dessuten ikke så voldsomt mye krefter, litt slått ut av varmen). 50/50 bakdør:

IMG_6875.jpg

IMG_6878.jpg

IMG_6891.jpg

Så kom jeg etterhvert til hjulbuen som også har skrapt borti noe under kjøring. Før korrigering:

IMG_6892.jpg

Etter (områdene ellers på bakskjermen er også tatt her):

IMG_6897.jpg

"Hey folks!" lol

IMG_6914.jpg

Som nevnt tidligere var det en dyp RDS på bakskjermen som jeg kjente med negelen. Men fikk dempa den overraskende godt. Før start:

IMG_6919.jpg

Etter noen pass ble den akseptabel, og stoppa når den så slik ut:

IMG_6923.jpg

IMG_6925.jpg

Hadde egentlig tenkt til å ta ferdig hele bilen denne dagen, da jeg hadde som mål å få korrigert ferdig alt på en dag for en gangs skyld. Men det gikk ikke denne gangen heller gitt. TTT!

Dag 3.

(tidsforbruk: 8 t.)

Korrigering - del 2.

Starta dagen med å gjøre et forsøk på å polere opp vindusramma rundt høyre bakdør, siden fordøra hadde blankere finish:

IMG_6929.jpg

Fant frem oransj spotpad og 3M FCP for dette faktisk. Testa mildere kombinasjon først, men etter wipedown forble det matt, så jeg trengte noe med mere slipemidler...

IMG_6930.jpg

Etter noen runder ble forskjellen litt mindre:

IMG_6933.jpg

Måtte gi meg siden jeg så at jeg begynte å gå gjennom kanten øverst, så det måtte forbli en forskjell her. Pad'en viser hvertfall at jeg har slipt bort en god del...

IMG_6931.jpg

Så var det høyresiden som stod for tur, og denne gangen starta jeg bakerst.

IMG_6935.jpg

Starta med Flex DA på bakskjermen. Prøvde å korrigere noen heftige defekter langs hjulbuen, men tilslutt brant jeg desverre gjennom kanten:

IMG_6956.jpg

Shit happens, var ergelig men sånt kan man risikere når man prøver seg på dype riper langs hjulbuen. Fikk hvertfall bort det meste, slik at det ble mye penere, og kanten jeg brant igjennom på er ikke slikt man legger så godt merke til, men eier ble selvfølgelig informert:

IMG_6956.jpg

Etter dette fikk jeg lyst til å kjøre litt Biltema DA igjen. Oransj Cyclo-pads og Meguiar's Ultimate Compound, siden jeg hadde stor suksess med dette sist...

IMG_6951.jpg

Og det så ut til å korrigere bedre enn gul 3M og Flex DA faktisk, her er 50/50 etter bare en runde med hardkjør:

IMG_6952.jpg

IMG_6954.jpg

IMG_6955.jpg

Spredde på 2-3, kjørte opp på maks hastighet og mye press saaakte, 2-3 pass, så avslutta jeg med lite press. Morro dette, så jeg bestemte meg for å ta resten av bilen med dette. 50/50 nederst på bakdøra:

IMG_6958.jpg

IMG_6963.jpg

Førerdøra var det ikke så mye riper på, men fikk tatt de som var.

IMG_6968.jpg

Avslutta korrigeringa på forskjermen, der det var en liten defekt:

IMG_6970.jpg

Men det gikk lett bort etter en runde med UC:

IMG_6974.jpg

IMG_6979.jpg

Men vi må ikke glemme speilet. 50/50 etter 3M EFC på Flex DA:

IMG_6980.jpg

Rutekorrigering.

Har fått sansen for rutepolering, så måtte kjøre litt på frontruta her også. Fant frem Makita roterende, filtpad, og 3M Glasspolish...

IMG_6986.jpg

Maskert opp skikkelig, og teipet fast papir over luftinntaket foran ruta...

IMG_6983.jpg

Etter to runder ble det overraskende mye bedre:

IMG_6988.jpg

IMG_6987.jpg

med blitz kan man se riper etter viskeren på venstre side, men ikke på høyre side som er ferdig korrigert:

IMG_7021.jpg

IMG_7023.jpg

Vasket også over frontruta på innsiden for å se resultatet bedre, og ble litt satt ut over hvor møkkete det var...

IMG_7042.jpg

Så ble resten av ruta kjørt på samme måte, selvfølgelig...

IMG_7037.jpg

Glasspolishen er nesten umulig å buffe av tørt, men med vann går det ganske enkelt...

IMG_7039.jpg

IMG_7040.jpg

Polishvask.

En polishvask var nødvendig, spesielt etter glasspoleringen. 3M EFC støva også overraskende mye iforhold til tidligere bruk. Tok først en titt på bilen i sola, for se etter hologrammer (hadde jo tatt wipedown de fleste plasser)...

IMG_7044.jpg

IMG_7046.jpg

Så ut som noen mikroriper på siden, men dro fingeren over og det var tydeligvis rester etter polish:

IMG_7048.jpg

Kunne ikke se noe særlig til hologrammer, det så meget bra ut.

IMG_7050.jpg

IMG_7051.jpg

Kom på at jeg hadde glemt inn dørhåndtakene, så jeg gnikka skikkelig for hånd før jeg gikk igang med vask. Parkerte bilen i skyggen også.

IMG_7053.jpg

Så ble bilen dynket med Surfex HD 1:5 og høyttrykksspylt...

IMG_7055.jpg

Ble også håndvask denne gangen, da jeg ikke syntes det var noen stor suksess å droppe det sist...

IMG_7056.jpg

Druknet tilslutt bilen med åpen hageslange, og vannet rant ganske raskt av...

IMG_7058.jpg

IMG_7059.jpg

Kjørte så bilen rett inn i garasjen og tørket den med Cobra Guzzler...

IMG_7061.jpg

Høyglanspolering.

Fant så frem 3M Ultrafina SE og blå 3M-pute (ombestemte meg ift. den hvite Hex-logic paden)...

IMG_7062.jpg

Siden bilen ikke hadde noen hologrammer i sola (sjekka etter vask også), måtte jeg sjekke om det hadde noe for seg å polere bare for å få opp glansen, så jeg teipa opp en del på panseret...

IMG_7063.jpg

Og det hadde absolutt noe for seg...

IMG_7067.jpg

IMG_7066.jpg

Ultrafina SE gir en flott finish. Her er ett bilde etter å ha tatt panseret ferdig:

IMG_7068.jpg

Kjørte enkelt over på denne måten: Spredde på rundt 1-2, kjørte ett pass med lett press på hastighet 4, så ett siste pass med maskinens egenvekt som press. Tok mange paneler før jeg buffet med mikrofiber. Ferdig etter cirka halvannen time...

IMG_7078.jpg

IMG_7076.jpg

IMG_7077.jpg

IMG_7073.jpg

Før jeg tok kvelden gikk jeg over alle plastlister med Surfex HD, etterfulgt av Swissvax Protecton Matt.

IMG_7081.jpg

Dag 4.

(tidsforbruk: 8 t.)

IMG_7084.jpg

Glaze.

Kjørte som vanlig over med CG Black Light før voks. Sveipet over bilen med støvkluten først, da det hadde kommet mye iløpet av natta.

IMG_7087.jpg

Hvite cyclo pads på Biltema DA ble brukt for å legge glaze.

IMG_7090.jpg

LSP: Glass.

Imens Black Light fikk haze litt gikk jeg over rutene med 3M Glassrens og la deretter Nanolotus Glassforsegling...

IMG_7092.jpg

IMG_7094.jpg

Glassforseglingen sprayes jevnt utover først, så sprer jeg den utover med en nanosvamp. Brukte vernebriller og hansker til dette, da jeg føler at glassforseglingen er noe av det verste å få på hendene og i øynene. La kun på front og bakrute, da siderutene fortsatt hadde utrolig bra beading fra økten i septemer (imponerende av Nanolex Ultra!)

IMG_7122.jpg

IMG_7097.jpg

IMG_7099.jpg

Eksosrør.

IMG_7118.jpg

Gjorde også en liten innsats på eksosrøret. Her ble det brukt Unik stålull og Autosol krom glans. Før:

IMG_7113.jpg

IMG_7115.jpg

Etter:

IMG_7127.jpg

IMG_7131.jpg

Så buffet jeg glassforseglingen, da det hadde gått 15-20 min. siden påføring.

IMG_7133.jpg

Deretter buffet jeg Black Light. Merka at jeg hadde venta litt for lenge denne gangen, da den var litt tung å tørke av. Men det gikk fint...

IMG_7138.jpg

LSP: Hjul og hjulbuer.

Swissvax Pneu Glossy ble først påført på alle dekkene. Sprayet på, så fordeler jeg det jevnt utover med Pneu-kosten...

IMG_7143.jpg

IMG_7145.jpg

IMG_7146.jpg

CG Bare Bones ble påført i hjulbuer, og på skvettlapper.

IMG_7148.jpg

Så la jeg Swissvax Autobahn på felgene. Påførte med fingrene...

IMG_7156.jpg

IMG_7151.jpg

Begynner å bli lite i krukka mi, men har en ny en stående...

IMG_7158.jpg

Buffing etter cirka 10 minutter.

IMG_7162.jpg

Autobahn gir en fin glans...

IMG_7167.jpg

IMG_7166.jpg

Venstre bakhjul før og etter behandling:

IMG_7142.jpg

IMG_7163.jpg

LSP: Lakk.

Fant frem en gavepakke til madammens foreldre...

IMG_7179.jpg

Hva skjuler seg i posen? Ja riktig, Swissvax Concorso.

IMG_7192.jpg<

Varmet opp voksen bittelitt foran halogenlampa...

IMG_7198.jpg

Så primet jeg pad'en godt og påførte i rette linjer.

IMG_7200.jpg

IMG_7201.jpg

Påførte på hele bilen før buffing.

IMG_7211.jpg

IMG_7213.jpg

IMG_7221.jpg

IMG_7216.jpg

Når hele bilen hadde fått voks, gikk jeg tilbake til panelet jeg hadde starta på og tok fingertesten for å sjekke om voksen hadde tørka...

IMG_7233.jpg

Så ikke helt ferdig ut, så venta litt til. Imens jeg venta voksa jeg eksosstussen med Swissvax Autobahn.

IMG_7237.jpg

IMG_7238.jpg

Så buffet jeg av Concorso.

IMG_7246.jpg

IMG_7244.jpg

IMG_7252.jpg

Holdt varmen oppe i garasjen (var litt kjøligere ute denne dagen) for å la voksen herde. Satte på antenna tilslutt, og sa meg ferdig med eksteriør for denne gang.

IMG_7259.jpg

Interiør - del 1.

IMG_7260.jpg

Fikk begynt på interiøret denne dagen også. Etter en litt tafatt innsats på S&S'en sist, bestemte jeg meg for å veie skikkelig opp denne gangen. Begynte med å ta ut alle matter og alt jeg fant av rusk og rask rundt i bilen. Var MYE greier i denne bilen...

IMG_7276.jpg

Gulvmattene var av gummi, men bagasjeromsmatta var av tekstil og trengte sårt en rens:

IMG_7261.jpg

Så skrudde jeg ut setene også, for å få tatt et skikkelig røsk på gulvteppet i bilen (beklager sovesveis på bildet)...

IMG_7266.jpg

IMG_7267.jpg

IMG_7270.jpg

Kobla fra kontaktene under, og satte opp setene slik:

IMG_7299.jpg

IMG_7305.jpg

Plukka ut luftveiene under setene, vaska dem for hånd i springen og la de ute til tørk, det samme ble gjort med dekslene som var over boltene...

IMG_7285.jpg

IMG_7533.jpg

Litt inspeksjonsbilder før start. Førersiden:

IMG_7275.jpg

IMG_7277.jpg

IMG_7278.jpg

IMG_7279.jpg

IMG_7282.jpg

IMG_7284.jpg

Passasjerside:

IMG_7288.jpg

IMG_7290.jpg

IMG_7289.jpg

IMG_7292.jpg

IMG_7291.jpg

IMG_7293.jpg

IMG_7294.jpg

IMG_7295.jpg

Begynte selvfølgelig med støvsuging for å få opp alle løse partikler og annet rusk. Så da fant jeg frem BilXtra Tørr- & våtstøvsuger.

IMG_7307.jpg

Støvsugde grundig. Brukte stort sett ikke munnstykke.

IMG_7310.jpg

IMG_7316.jpg

Men satte på det spisse munnstykke for å få tatt skikkelig i kriker og kroker:

IMG_7322.jpg

Slik så det ut etter støvsuging:

IMG_7339.jpg

IMG_7341.jpg

IMG_7342.jpg

IMG_7344.jpg

IMG_7323.jpg

IMG_7327.jpg

IMG_7334.jpg

Støvsugde også bagasjeromsmatta, og satte på Foma-munnstykket for å få litt bredere suging på den store overflaten...

IMG_7349.jpg

IMG_7351.jpg

IMG_7354.jpg

Så tok jeg ut støvsugerposen og satte på filter, også fant jeg frem CG Green Clean (1:8), Meguiar's tekstilbørste, og en sprayflaske med vann.

IMG_7357.jpg

IMG_7359.jpg

Fremgangsmetode for rensing foregikk slik:

1.) Spray på et godt men jevnt lag Green Clean utover stoffet.

IMG_7370.jpg

2.) La virke i 1-2 minutter.

IMG_7374.jpg

3.) Jobbe det godt inn med børsten, fram og tilbake, loddrett og vannrett.

IMG_7377.jpg

4.) Dynke området med vann.

IMG_7389.jpg

5.) Sug det opp med våtstøvsugeren.

IMG_7383.jpg

Matta ble fin etter en runde, men måtte ta en strafferunde på noen flekker. Eksempel:

IMG_7384.jpg

IMG_7385.jpg

IMG_7386.jpg

50/50, høyre side ferdig renset, etter tørk:

IMG_7396.jpg

IMG_7393.jpg

Så ble resten tatt. Her er jeg ferdig:

IMG_7458.jpg

IMG_7460.jpg

Så bevegde jeg meg inn i bilen. Starta med å vaske pedaler og fotstøtte skikkelig med Surfex HD 1:3 og en liten børste.

IMG_7421.jpg

Så gikk jeg løs på det stygge gulvet, og det var desverre umulig å gjøre gulvet 100% pent. Måtte desverre gi meg tilslutt, da jeg så at det ikke ble noen bedring. På de verste områdene renset jeg skikkelig minst 10 ganger (!), men måtte konkludere med at dritten hadde sitti for lenge i stoffet, slik at stoffet hadde endra farge. Det ble hvertfall rent, da skummet var helt hvitt de siste gangene jeg renset. Ferdig renset på førersiden:

IMG_7436.jpg

IMG_7434.jpg

IMG_7441.jpg

IMG_7429.jpg

50/50 bak etter det hadde fått tørket:

IMG_7427.jpg

IMG_7418.jpg

IMG_7416.jpg

Vet det ikke ser perfekt ut, men ble rett og slett ikke bedre. Før og etter rens foran:

IMG_7339.jpg

IMG_7436.jpg

Og bak...

IMG_7344.jpg

IMG_7429.jpg

Renset også teksilen i dørtrekkene. 50/50 førerdør etter rens og tørk:

IMG_7448.jpg

IMG_7450.jpg

Bakdør før og etter rens:

IMG_7463.jpg

IMG_7469.jpg

Dagen begynte å bli lang og jeg begynte å bli småsliten, men gjorde en økt i reservehjulsbrønnen før jeg tok kvelden. Eieren av bilen hadde bemerka masse vann baki der, og ikke bare i brønnen...

IMG_7444.jpg

IMG_7445.jpg

Sugde alt vannet opp med våtstøvsugeren...

IMG_7615.jpg

Vaska så over reservehjulsbrønnen med APC og mikrofiber. I sia der ble det ikke gjort mer enn å bare få bort vann/fukt, det var trangt, superskittent og en del rust der desverre. Alt så hvertfall mye bedre ut etterpå.

IMG_7455.jpg

IMG_7615.jpg

IMG_7626.jpg

IMG_7625.jpg

IMG_7623.jpg

Så var det natta og sove noen timer for å lade opp til dagen derpå.

Dag 5.

(tidsforbruk: 13 t.)

Interiør - del 2.

Hadde som mål å bli ferdig på den femte dagen, og det klarte jeg egentlig også. Måtte gjøre et par småting morgenen etter, men det var så lite at det blir for dumt å kalle det en dag, så det går inn under "Dag 5" her. Begynte selvfølgelig dagen med å rense passasjersiden.

IMG_7472.jpg

IMG_7443.jpg

Her er et 50/50-bilde fra gulvet foran. Ble dog ikke helt fornøyd, så hele området ble renset flere ganger senere...

IMG_7479.jpg

Moving on...

IMG_7481.jpg

Ble ekstremt mange strafferunder på vanskelige flekker...

IMG_7488.jpg

IMG_7490.jpg

Ble til tider veldig mye vann/skum i børsten, og da er det kjekt å dra over med munnstykket slik:

IMG_7484.jpg

Så noen ferdig bilder av passasjersiden (igjen, noen plasser ble desverre ikke penere etter utallige runder, men det er faktisk rent selvom det ikke ser helt bra ut)...

IMG_7498.jpg

IMG_7495.jpg

IMG_7494.jpg

IMG_7492.jpg

Før jeg satte stolene på plass igjen, vaska jeg midtkonsollen med Green Clean.

IMG_7505.jpg

IMG_7536.jpg

IMG_7538.jpg

IMG_7542.jpg

IMG_7543.jpg

IMG_7550.jpg

Så hadde jeg noe å sitte i for å rense taket. Men beina holdt jeg utenfor, for å ikke dra noe møkk/støv inn i gulvet igjen.

IMG_7552.jpg

I taket kom jeg til greit overalt med Foma-munnstykket...

IMG_7555.jpg

IMG_7556.jpg

I taket jobbet tyngdekrafter for meg, i motsetning til i gulvet, så jeg kunne gi Green Clean litt lengre virketid (2-3 min.) før børsting ( i gulvet synker det jo nedover mot bunnen og det er viktig å ikke vente for lenge - i taket blir det bare litt drypping. 50/50 etter tørket tak:

IMG_7563.jpg

IMG_7565.jpg

IMG_7566.jpg

Renset så andre halvdel på samme måte, og det ble rent og pent. Desverre ingen ferdigbilder av taket. Tømte så ut vannet, og skyllte både tank, slange og munnstykke® godt. Passelig ufyselig vann etter å ha renset gulv og tak...

IMG_7590.jpg

IMG_7591.jpg

Så var det klart for vask av plast og vinyl. Fant frem SV-bøtten, Nanolotus Mikrofiber, og Green Clean 1:10...

IMG_7582.jpg

Vasket over panelene på følgende måte...

1.) Dypping/skylling av klut.

IMG_7595.jpg

2.) Vrir godt opp, og bretter kluten to ganger.

IMG_7599.jpg

3.) Sprayer litt CG på kluten, og vasker over panelene. Snur og bretter etterhvert som jeg fanger opp støv og møkk. Når alle flatene er "brukt opp", skyller jeg kluten grundig i bøtta og fortsetter på samme måte.

IMG_7601.jpg

IMG_7602.jpg

IMG_7607.jpg

På vanskelige flekker blir GC sprayet på, og får virke litt før skrubbing med kluten.

IMG_7610.jpg

Men området på bildet ovenfor ble ikke noe bedre av bare GC:

IMG_7611.jpg

Da prøvde jeg med Surfex HD og en stiv børste, for å se om det hjalp...

IMG_7612.jpg

IMG_7614.jpg

Ble ikke noe særlig bedring av dette heller, så konkluderte med at disse skomerkene var permanente. Ville ikke bruke nanosvamp siden det matter ned plasten veldig lett.

Vannet etter vaskingen:

IMG_7627.jpg

Reservehjulet så ren ut, men friska den allikevel opp litt. Før:

IMG_7628.jpg

Gikk over felgen med Meguiar's Ultimate Quick Detailer, og dekket ble tørket over og fikk et strøk Pneu Glossy.

IMG_7629.jpg

Ser straks mye bedre ut. Etter:

IMG_7635.jpg

Satte reservehjulet og bagasjeromsmatta som nå var tørr på plass igjen. Resten av bagasjerommet (veggene) ble støvsugd grundig...

IMG_7640.jpg

IMG_7645.jpg

Gikk så over dørkarmer og innsiden av dørene med Meguiar's UQD...

IMG_7647.jpg

IMG_7650.jpg

Så må jo rutene også få litt oppmerksomhet. Til det ble det brukt Meguiar's NXT Glassrens som gir krystallklare ruter med riktig fremgangsmetode...

IMG_7658.jpg

Fjerna hodestøttene bak for å komme bedre til på bakruta...

IMG_7558.jpg

Vasker rutene på denne måten:

1.) Sprayer produktet jevnt utover området.

IMG_7660.jpg

2.) Drar mikrofiberkluten med forholdsvis mye press fra ytre kant av "boksen", drar langs kanten og bort til hjørnet, slipper opp litt før hjørnet for å ikke dra dritten ut til kanten av ruta, så presser jeg oppå fra hjørnet og jobber meg nedover langs kanten, og gjør det samme ved neste hjørnet. Når jeg har kommet meg rundt på denne måten, vasker jeg området i midten opp og ned.

IMG_7661.jpg

IMG_7662.jpg

IMG_7663.jpg

IMG_7664.jpg

IMG_7665.jpg

IMG_7666.jpg

IMG_7668.jpg

3. Gjentar prossessen en gang til, da en gang nesten aldri er nok for å få det helt rent. Buffer skikkelig tilslutt, to ganger med tørr glass-MF...

IMG_7674.jpg

Da blir det bra, og man kan se godt gjennom ruta...

IMG_7677.jpg

IMG_7679.jpg

Så behandlet jeg dashbord og dørtrekk med SV Protecton Matt...

IMG_7682.jpg

Gir en pen finish...

IMG_7684.jpg

IMG_7693.jpg

Gikk så over ventilasjonsdyser og andre trange plasser med interiør kost, støvsuger og MF tilslutt. Hentet litt inspirasjon fra en S&S av Øyvind aka. ØHN her på forumet...

IMG_7702.jpg

IMG_7705.jpg

Område rundt girspaken før og etter:

IMG_7701.jpg

IMG_7709.jpg

Så støvsugde jeg alle hodestøttene som lå i bagasjerommet, og alle setene.

IMG_7699.jpg

IMG_7715.jpg

Så var det klart for rens igjen...

IMG_7725.jpg

IMG_7726.jpg

IMG_7729.jpg

IMG_7730.jpg

IMG_7732.jpg

Setene ble jo renset i høst, så de var slettes ikke ille. Renset alle tilgjendelige sider av fremstolene. Når jeg kom til bakseteryggene hekta jeg setebeltene i festet til en av stolene fremme og i håndtaket i taket.

IMG_7741.jpg

Ferdig renset bakseter:

IMG_7745.jpg

Avslutta med passasjersetet foran...

IMG_7757.jpg

Fikk opp møkk fra setene også:

IMG_7778.jpg

Så fikk det stå og tørke litt, var varmt i garasjen, så setet jeg starta på var tørt allerede. Så var det på tide å behandle litt gummi! Gikk over gummilister og pakninger med Surfex HD 1:2 og lofritt papir...

IMG_7803.jpg

Renser gummien slik:

1.) Sprayer på papir 1-2 ganger.

IMG_7806.jpg

2.) Gnikker fram og tilbake på et lite område.

IMG_7807.jpg

3.) Ser til at jeg får dratt ut tilstrekkelig med møkk, og gjentar om papiret ser veldig ille ut.

IMG_7809.jpg

Bytter til nytt papir forholdsvis ofte, så det går med en del papir pr. dør/dørkarm...

IMG_7813.jpg

Når alt var rengjort skikkelig, dro jeg frem Swissvax Seal Feed. Påførte med fingrene...

IMG_7816.jpg

IMG_7819.jpg

IMG_7826.jpg

Påført, så fikk dette stå og trekke en times tid før buffing av overflødig produkt...

IMG_7830.jpg

IMG_7831.jpg

IMG_7833.jpg

IMG_7837.jpg

Så måtte gummimattene også få litt stell. De ble tidligere vasket ute. Før vask:

IMG_7511.jpg

IMG_7512.jpg

IMG_7513.jpg

Fant frem Surfex HD 1:2, en stiv børste og en liten børste. Skiltene ble også med på vask...

IMG_7515.jpg

Begynte med mattene. Sprayet på Surfex HD og lot det virke noen minutter før jeg spylte av med HT:

IMG_7517.jpg

IMG_7518.jpg

Påførte Surfex HD igjen, og jobbet det inn med børstene; den hvite for flatene og den lille for sprekker:

IMG_7519.jpg

IMG_7525.jpg

IMG_7522.jpg

Skiltene var nesten helt nye, og de ble også vaska med Surfex HD og detaljkost...

IMG_7527.jpg

IMG_7532.jpg

Etter at gummimattene hadde fått lufttørke, ble de tatt med inn for videre behandling.

IMG_7842.jpg

IMG_7844.jpg

Som vanlig var det Swissvax Pneu som ble brukt.

IMG_7846.jpg

Sprayer et jevnt lag utover, og fordeler det utover med Pneu-kosten...

IMG_7848.jpg

Ubehandlet vs. behandlet gummi:

IMG_7855.jpg

IMG_7854.jpg

Etter at alle mattene hadde fått Pneu, impregnerte jeg gulvteppet og alle setene med CG Fabric Gurard...

IMG_7793.jpg

Hadde kjøpt en ny Pneu-kost, og teipa over ordet "Pneu" siden denne skal kun brukes til tekstilforsegling.

IMG_7795.jpg

Sprayer jevnt utover og jobber det litt inn med kosten.

IMG_7797.jpg

En boks med Hawaiian Gardens (min favoritt) fra California Scents, ble plassert under passasjersetet.

IMG_7802.jpg

Skiltene ble vokset med Swissvax Autobahn før de ble satt på igjen...

IMG_7858.jpg

Før jeg kjørte bilen ut for å ta ferdigbilder la jeg merke til et enormt lag med støv på bilen, så da gikk jeg over med Meguiar's UQD først. Uansett greit å få gjort for å fjerne eventuell vokssvette på lakken...

IMG_7875.jpg

IMG_7874.jpg

Ferdigbilder.

IMG_7877.jpg

IMG_7880.jpg

IMG_7917.jpg

IMG_7881.jpg

IMG_7882.jpg

IMG_7886.jpg

IMG_7887.jpg

IMG_7889.jpg

IMG_7891.jpg

IMG_7893.jpg

IMG_7894.jpg

IMG_7896.jpg

IMG_7897.jpg

IMG_7899.jpg

IMG_7901.jpg

IMG_7912.jpg

IMG_7903.jpg

IMG_7905.jpg

IMG_7906.jpg

IMG_7936.jpg

Bilen skulle på EU-kontroll, og min vordende svigerfar så fornøyd ut;

IMG_7909.jpg

Jeg ble med på levering av bilen ifb. litt handling, og tok noen flere ferdigbilder av eksteriør utenfor merkeverkstedet.

IMG_7953.jpg

IMG_7957.jpg

IMG_7946.jpg

IMG_7948.jpg

IMG_7949.jpg

IMG_7952.jpg

IMG_7959.jpg

IMG_7939.jpg

IMG_7962.jpg

IMG_7964.jpg

Sammenlignet med S&S fra ifjor syntes jeg resultatet ble bedre og blankere denne gangen.

2011:

bilde31-2.jpg

2012:

IMG_7886.jpg

Oppsummering.

Jeg syntes dette ble bra selvom jeg ikke gjorde absolutt "alt" denne gangen. Grunnen til at jeg ikke tok innsiden av hjulene var rett og slett fordi jeg ikke syntes det var verd å bruke mange timer på 14 år gamle felger som burde vært bytta ut/reparert for lenge sia pga. lakkflassing og mange skader. Og ville heller ikke ta motorvask på denne, da ting så veldig åpent og utsatt ut, i tillegg til mye rust og greier som ikke så så veldig holdent ut. Turte rett og slett ikke å utsette det for vann. Ellers er jeg fornøyd med alt som har blitt gjort, og godt å se en smilende glad eier etterpå. Håper dere likte denne S&S'en fra meg! Prøvde å gjøre den litt kortere og mer lettleselig denne gangen.

IMG_7919.jpg

Takk for meg!

  • DCN Poeng 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Credverdig kjempeløft på en hverdagssliter. Meget bra jobba! :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, en skikkelig hverdagssliter dette, men er lov å gjøre de litt blankere også. :)

Dette er ikke en jobb jeg forbinder med å gjøre det litt blankere :P det er tydelig at du koser deg med det du gjør som en hobby da det alltid er full makeover og maaaange timer uansett bil. Sinnsykt grundig som vanlig. Du har nok en tålmodighet som overgår min! Creds vel fortjent selvfølgelig! :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein H

Puh!!!!!!

Utrolig bra. Ble jo sliten bare av å se igjennom alle bildene og lese teksten. Men ser jo at dette er mer enn å

gjøre en bil fin. Dette er virker som ren lidenskap. Og må si jeg ble mektig imponert.

Har ikke flere ord jeg, utrolig bra :-) :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skovdahl

Det tok gooode 15min å lese igjennom denne s&s'en, og resultatet var jo en enorm forbedring - særlig i interiøret!! :shocking2: Skjønner ikke at folk orker å ha det sånn jeg. Men tipper svigers er godt fornøyd med jobben du gjorde :) Cred som alltid til en meget dyktig detailer! :thumbup:

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Kjempeløft av en sliten Toyota dette.

Skjønner godt at svigers ble glad og fornøyd :)

Du er veldig grundig og det vises på resultatene du leverer også. Meget bra :thumbup:

Cred!

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Dette er ikke en jobb jeg forbinder med å gjøre det litt blankere :P det er tydelig at du koser deg med det du gjør som en hobby da det alltid er full makeover og maaaange timer uansett bil. Sinnsykt grundig som vanlig. Du har nok en tålmodighet som overgår min! Creds vel fortjent selvfølgelig! :)

Hehe joa du er nok inne på noe der, litt mer enn bare litt blankere da. :P Sant det, koser meg med denne hobbyen vettu, men det kan jeg ikke fra 1. Juli så må nyte det mens jeg kan. Takk for fin tilbakemelding Geir! :)

Puh!!!!!!

Utrolig bra. Ble jo sliten bare av å se igjennom alle bildene og lese teksten. Men ser jo at dette er mer enn å

gjøre en bil fin. Dette er virker som ren lidenskap. Og må si jeg ble mektig imponert.

Har ikke flere ord jeg, utrolig bra :-) :thumbup:

Takker for kompliment. :) Var ikke meninga å gjøre deg sliten da. Men ja, går vel under uttrykket 'lidenskap' dette :)

Nok en fantastisk flott og grundig utført jobb, har sikkert sagt det før men du er blitt tilsynelatende veldig dyktig :thumbup:

Tusen takk trogha. :)

Det tok gooode 15min å lese igjennom denne s&amp;s'en, og resultatet var jo en enorm forbedring - særlig i interiøret!! :shocking2: Skjønner ikke at folk orker å ha det sånn jeg. Men tipper svigers er godt fornøyd med jobben du gjorde :) Cred som alltid til en meget dyktig detailer! :thumbup:

Ikke mer? Hmmm har tydeligvis ikke skrevet nok jeg... Hehe :P Ja jeg skjønner det ikke helt selv, de er desverre ikke så flinke til å rydde opp etter seg og det spises litt for ofte i bilen.. Men tusen takk skal du ha Thomas! Forresten så ankom pakka du sendte idag. Takk skal du ha, fikk ikke muligheten til å hente i Bergen desverre. :(

Kjempeløft av en sliten Toyota dette.

Skjønner godt at svigers ble glad og fornøyd :)

Du er veldig grundig og det vises på resultatene du leverer også. Meget bra :thumbup:

Cred!

Takker og bukker Reidar!

Veldig bra dokumentert S&amp;S!

Ser ut som du koser deg mens du holder på.. :)

Cred i lange baner!! ;)

Thanks! Ja jeg koser meg vettu. ;)

Det var en sykt grundig jobb på en gammel bil, imponerende!

Joa ble grundig gitt. Selvom det er en ganske gammel bil så har de bestemt seg for å ha den i to år til. Hadde én feil på EU-kontroll, som nå har blitt retta opp i. Trofast Toyota dette, og de har faktisk hatt den i familien siden den var splitter ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedagogisk og fint:-)

Og interiørbildene minnet mistenkelig om rav'en til fattern :-D manglet bare en taktisk plassert jekk og noen øyedråper så kunne de byttet bæreposer uten å merke forskjell

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva gjør man ikke for og få ett ja fra svigerfar!!

Utrolig flott tråd dette her.. mange bilder og dokumentert det du har gjort..

Vell fortjent cred for dette..

Johan Kyrre Karlsen

Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod.

KYRRES
HOBBYPOLERING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

Endelig var den her! :) Meget god S&S, en liten ny vri syntes jeg! :) Likte det godt!

Støkent resultat som alltid, Simen! :D Absolutt credverdig :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Jammen er du nøye, selv litt eldre biler som dette. Nok en gang en strøken jobb, hvor detalj for det detalj blir behandlet nøye!

Creds i massevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

God arbeid både utvendig og innvendig.

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...