Gå til innhold

Få frem lakkfargen?


Gry

Recommended Posts

Har en 118i med denne Sparkling graphite-fargen. Og den endrer seg litt med lys og vinkel og humør sånn ellers, noe som gir den sjarm og liv slik jeg ser det. Og jeg har ganske stor (som i at enhver detailer legger merke til det straks) fargeforskjell på det som er lakket opp.

Nå tar jeg bilder av overgangene og ser forskjellene fra forskjerm til framdør, og framdør til bakdør, men jeg får jo ikke sammenlignet en forskjerm med bakdøra

Åssen kan jeg ta bilder som får fram fargeforskjellen uten å måtte ta bilder relativt til resten av bilen? Tenkte om det gikk an å legge et hvitt ark mot bilen og sette kameraet på supermanuell og påtvungen blitz? Hva skal jeg i såfall ha av innstillinger? Bare passe på at alt er likt? Tenkte at å stå i en garasje uten annen belysning enn blitz kanskje gir mest sammenlignbart resultat, evt hvis jeg har en lampe jeg kan flytte med meg som overstyrer evt takbelysning?

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste her er at du beholder akkurat samme hvitbalansen. Tar du i RAW format kan dettw stilles manuelt i ettertid, og da kan det være lurt å tatt med et A4-ark slik at dette kan stilles helt nøytralt. Annet viktig punkt er at du kun bruker en type lyskilde (en fargetemperatur), hvis ikke forvirrer du kamera, og risikerer feil resultat. Blitz er sånn sett en bankers, selve blinket varer bare ett totusendelssekund eller noe slikt, og da blir det lite tid til annet lys å komme til (om du har høy blender) utfordringen med blitz kan være at lyset blir skarpt og veldig direkte, og da bør også vinkelen på lyskilden i forhold til lakken være lik. Du kan også bruke en softboks på blitzen, om du ikke har dette er matpapir en rimelig løsning. Eller kjøre blitzen rett i taket om du har hvitt tak (kanskje ikke det vanligste i en garasjen)

Nå kjenner ikke jeg til lakken og spillet i den, men å ta nøyaktig farge er ikke rett frem. Men å bruke en nøytral referanse som f.eks en hvit a4 side er et godt startpunkt om du kan justere hvitbalansen i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg bruker innimellom et WhiBal nøkkelkort når hvitbalansen er viktig. Hver gang oppsettet endres (posisjon eller innstillinger på involverte ting), fyrer man av med kortet i bildet. Da kan man bruke "sample"-verktøyet på kortet i f.eks. Lightroom, som vil gi deg perfekt og konsistent hvitbalanse på bilde tatt i samme oppsettet. Det nevnte verktøytet i slike programmer bruker nemlig klikk-punktet som 18% nøytral grå — som forøvrig er hva lysmåleren i kameraet prøver å oppnå under auto-innstillinger.

Mente jo å ta med en link også; http://michaeltapesdesign.com/whibal.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...