Gå til innhold

Hva må jeg gjøre før jeg legger på voks igjen ?


villans

Recommended Posts

Har en Passat som ble polert og vokset for ca 2 mnd siden, har planer om å legge på ny voks selv om ca 1 mnd tid og lurer da på om det holder å gjøre bilen rein på vanlig måte først(prickbort,surfex HD 1:5, autofoam,berøringsvask ) eller om det er noe merer jeg bør gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg riktig bruker du Surfex 1:5 til vanlig vask? Dette er da altfor sterkt :)

1:20 holder i massevis ;)

For å svare på spørsmålet ditt kan du vaske som du sier, og etter tørk kan du kjenne på lakken om det er mye nupper eller lignende på lakken. Hvis det er det hadde det vært smart med en runde clay, men du overlever om du bare legger voks også ;)

Hvis lakken føles helt glatt er det bare å kjøre på med voks med en gang :)

- Edit : Kjapp du Trogha! :P

Endret av Glenn L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg riktig bruker du Surfex 1:5 til vanlig vask? Dette er da altfor sterkt :)

1:20 holder i massevis ;)

For å svare på spørsmålet ditt kan du vaske som du sier, og etter tørk kan du kjenne på lakken om det er mye nupper eller lignende på lakken. Hvis det er det hadde det vært smart med en runde clay, men du overlever om du bare legger voks også ;)

Hvis lakken føles helt glatt er det bare å kjøre på med voks med en gang :)

- Edit : Kjapp du Trogha! :P

Bruker vanligvis 1:30 på surfex´en til vask tenkte å bruke 1:5 før voksing :)

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal clay brukes uten polering da? lager ikke den noe merker overhodet?

Clay kan lage merker som må korrigeres/poleres bort, så skal man claye før man legger voks er det greit å ha det i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Vil egentlig ikke anbefale clay før voks, uten at du tar polering først. Om du det så skulle være litt småtteri på lakken så tror jeg det er bedre å dra det pittelitt utover (lage små riper) i stedet for å dra clayen rundt å lage større riper.

Selv bruker jeg ikke clay før voks uten at jeg skal frem med maskinen, men sørg for riktig vask :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg stiller ett spørsmål her,men tenkte å slippe å lage en egen tråd om vasking før polering og voksing. Når jeg vasker med surfex 1:5 og deretter berørings vask før polering eller voks pålegging blir det ofte ett sånt slags grå/hvitt belegg på lakken (sort mercedes) som gjør at jeg må polere i stedet for bare å legge voks. Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg stiller ett spørsmål her,men tenkte å slippe å lage en egen tråd om vasking før polering og voksing. Når jeg vasker med surfex 1:5 og deretter berørings vask før polering eller voks pålegging blir det ofte ett sånt slags grå/hvitt belegg på lakken (sort mercedes) som gjør at jeg må polere i stedet for bare å legge voks. Er dette normalt?

Høres ut som du lar den sterke surfex blandinga tørke på lakken..

Neste gang det skjer kan du jo ta en ny runde surfex og spyle av og se om ikke likt løser likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg stiller ett spørsmål her,men tenkte å slippe å lage en egen tråd om vasking før polering og voksing. Når jeg vasker med surfex 1:5 og deretter berørings vask før polering eller voks pålegging blir det ofte ett sånt slags grå/hvitt belegg på lakken (sort mercedes) som gjør at jeg må polere i stedet for bare å legge voks. Er dette normalt?

Hvordan blir lakken etter vask når du vasker vanlig da, med mildere surfex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du lar den sterke surfex blandinga tørke på lakken..

Neste gang det skjer kan du jo ta en ny runde surfex og spyle av og se om ikke likt løser likt :)

Stemmer nok det... var litt sol når jeg vasket med surfex 1:5. Mulig jeg må skaffe meg en skumcannon så jeg kan lage skum av maxi suds2 over surfex`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No handler denne tråden om å berre legge på eit nytt lag med voks etter vask, da bilen er polert for ikkje so lenge siden.

Og ikkje ein skikkelig runde med polering.

Lakkrens/polering er ikkje nødvendigt før ein berre skal legge på eit lag med voks kort tid etter ein skikkelig polering. Men dette bestemmer du sjøl.

Lakkrens/polering er vanligt å gjera 2 ganger i året. Men man kan jo legge på eit lag med beskyttelse oftare.

IronX er ein avfetting som tar metallpartikler. Har du ein del metallpartikler i lakken, er jo det ein fordel å bruke IronX før eit nytt lag med voks.

Er jo greit at lakken er glatt før ein styre på med den.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...