Gå til innhold

2009 Mazda 2 blå - Ett-stegs shine


Gry

Recommended Posts

Ny show and shine fra tunet!

Tenkte selv at dette ble bare en kort og enkel tråd, men så ser jeg at jeg har klart å finne 65 bilder allikevel så noe mer ble det. (For sammenligningens del, jeg hadde 163 bilder, pluss ti-tolv som jeg slettet da jeg så dem på pcen)

Denne gangen er det foreldrene til huseier som til slutt lot seg overtale til å gi fra seg en av bilene lenge nok til at jeg kunne stelle den. Selv dro de med MG'en på pinsetur, så jeg fikk ta med meg bilen fredag-tirsdag.

Bilen er en Mazda 2 1.3 liter 2009-modell, metallic blå. Ikke så veldig skinnende som den har potensiale til. Avtalen var en ett-stegs, fruen var litt bekymret for denne maskinpoleringen og om lakken var tykk nok for dette, så jeg lovte å ta det rolig.

Går rett på noen før-bilder, før vask og allting!

_DSC8409.jpg

Ikke så veldig skittent, litt størknet fett bare

_DSC8480.jpg

_DSC8481.jpg

_DSC8482.jpg

Noen må har vært bortpå denne med maskin?

_DSC8483.jpg

_DSC8484.jpg

_DSC8485.jpg

_DSC8486.jpg

Skrubbsår

_DSC8488.jpg

_DSC8489.jpg

Stylet potte? Ser ut som krom tredd utenpå

_DSC8490.jpg

_DSC8491.jpg

_DSC8492.jpg

Nye felger, knappe uken gamle

_DSC8493.jpg

En litt mer markant skrape

_DSC8495.jpg

_DSC8496.jpg

_DSC8497.jpg

_DSC8498.jpg

Litt støvete motorrom

_DSC8499.jpg

Nok å ta av altså!

Forvask. Prickbort på alt under vinduene (etter en lei opplevelse med sorte lister på egen bil holder jeg meg unna så langt det går)

_DSC8500.jpg

Testet Turtlewax Plast og gummi rens på fremre venstre og bakre høyre, mot Surfex 1:5 på motsatt.

Ingen bilder av resultatet, men Surfex i det blandingsforholdet tok bedre.

_DSC8501.jpg

Og så har jeg mekket på skumkanonen min, både filet ned fatningene og kappet røret for å få den til å passe. Den passer men spyler i intervaller... (Trykkspesifikasjonen på kanonen skal gå overens med spyleren, men jeg ser at inngangen på kanonen har mindre diameter enn de originale delene til spyleren). Irriterende da det alltid kommer endel vann hver gang den starter opp igjen, men fremdeles mye bedre enn med skumpistol. Valetpro Auto Foam ren i kanonen, prøvde litt forskjellig på alt som lot skru på seg siden det er første gang.

_DSC8502.jpg

Lot bilen tørke litt før jeg hadde på Deironizer på all lakk og på felger og lot det tørke.

Som sagt, nye felger

_DSC8503.jpg

Litt indre blødninger

_DSC8504.jpg

Rakk å spyle bittelitt før jeg kom på at jeg ville ha bilder av tørket Deironizer

_DSC8506.jpg

Dette var eneste blødningen på lakk jeg fant, bakluka

_DSC8507.jpg

Siden jeg hadde brukt opp blandingen min med Surfex på døråpninger og under panser, testet jeg å spraye Auto Foam på dekksider og skrubbe. Virket sånn høvelig, mye skum av en eller annen grunn:-P

_DSC8511.jpg

Hadde ikke med Iron X, så muligens derfor leira så slik ut etter en runde på taket. Taket fikk jo ikke prickbort heller. Meguiar's clay, vann som smøring.

_DSC8512.jpg

Så tok jeg en pause til neste dag og vi har alle slitt med gule biler i det siste

_DSC8514.jpg

Baserte meg på å forsiktig dra en mikrofiber over lakken for å børste av løst pollen, og deretter vaske rent med en annen mikrofiber. Tror rett og slett jeg brukte lunkent vann.

En liten test-flekk. Scholl S30 og grønn Uber på DA. Ikke noe særlig demping av riper, men slik lakken oppførte seg så var jeg ikke overrasket. Var borti akkurat det samme på Volvoen, rett og slett ikke noe lett å dempe enkelte riper. Nå er bildet litt vagt som sådan, visser ikke tydelig hva som skjedde med vaskerosene.

_DSC8519.jpg

Glemte nesten at jeg hadde med PTG, målte døra. Ganske representativt for tykkelsen på alt jeg målte, fra 103-110.

_DSC8520.jpg

_DSC8538.jpg

Og selvfølgelig tanklokk. Her klarte jeg i ærlighetens navn å gleppe taket i ptgen så den sang i bakken og batteriet spratt ut, og laget også et lite merke i selve tanklokket da den sklei ut av pølsefingrene mine. Dette merket gikk heldigvis bort uten problemer, var bare et helt overfladisk subbemerke i klarlakken.

_DSC8539.jpg

Byttet til orange Uber for å få mer kutt. Hadde ikke oransje i samme størrelse som grønn, så detter er dessverre en pute som er 2cm større i diameter enn bakplata, i tillegg til at denne størrelsen Uber er rund i kantene og ikke rett..

_DSC8526.jpg

Litt bedre, sa meg fornøyd med denne.

_DSC8528.jpg

_DSC8530.jpg

Kjørte to runder på det hele, noen ganger tre hvis jeg så det var igjen mye riper. Bl.a nederst på dørene, i buen før knekken i karosseriet var det ille. La mye press på og holdt på til jeg fikk lunk. Taket var vanskelig, skulle ikke mer til enn vekta av et eple så bonket det. For ikke å snakke om at vibrasjonene i seg selv fikk hele panelet til å resonnere!

Her er forskjellen mellom korrigert og ukorrigert

_DSC8532.jpg

Kjørte også over lyktene to runder, akkurat her kunne jeg nok gått på grovere da det var mer å ta av.

Denne er ennå ikke rørt.

_DSC8533.jpg

To-tre runder

_DSC8534.jpg

Sånn ser en orange uber ut etter en hel bil. Bakplata passer ikke, tok dessverre ikke bilde av baksida men der ser man tydelig avtrykket etter bakplata en cm innenfor borrelåsen. Sikkert derfor den har sprukket litt opp.

_DSC8642.jpg

_DSC8643.jpg

_DSC8644.jpg

Så var det ny runde heftig avfetting og vask før det bar inn i garasje og unna pollenet. Vasken skjedde ganske seint om kvelden så jeg fikk ikke sett på bilen i sollys. Men da brukte jeg et triks jeg plukket opp fra en hmsilset-S&S, nemlig skru av lyset i garasjen og bruke kun en enkelt lyskilde.

Denne her så jeg allerede før jeg tok takbelysningen, trodde først jeg hadde glemt å buffe bort noe polish.

_DSC8540.jpg

Men så ser jeg at her har det jo vært lakket opp, har stått ute og polert og sola har tydeligvis blendet meg (har ikke polert på paneler som står i sola, har forsøkt å få bilen i skygge for å unngå å bli så satans solbrent, blei godt svidd på lørdagen da jeg polerte frontfanger i tolv-tida..)

_DSC8544.jpg

Eier visste ikke at det var lakket opp, de kjøpte bilen brukt etter kun en eier (3000km på telleren da de tok over). Her er også en grov lakkovergang. Det var rester av en bitteliten bulk på skjermbuen, kanskje det er grunnen til lakkeringsjobben? Fargen er uansett perfekt.

_DSC8546.jpg

Gikk over med S17+ på gul uber om jeg ikke husker feil. Dempet det bra ned.

_DSC8543.jpg

Leter etter hologrammer.

_DSC8548.jpg

Der og da syntes jeg det lignet på hologrammer men nå er jeg litt usikker igjen.

_DSC8550.jpg

Tatt stående på hodet på passasjerdøra, uskarpt riktignok

_DSC8554.jpg

Fant en flekk på bakluka og en på frontfanger der jeg tenkte at her må jeg jaggu på med en omgang, plusst nederst på dørene på passasjersida fremdeles var veldig ripete. Men etter å ha tenkt meg litt om og sett på før-bildene ombestemte jeg meg igjen. Lett et-stegs utvendig skal det være, timene flyr!

Polerte over både front og bakrute med samme kombo som resten av bilen, da vannet hang i kalkstriper på alle vinduer. La Biltemas Rain-off på alle ruter, var litt usikker på om de ville like ruteforsegling men typen fortalte meg at de bruker Rain-X på brillene når de kjører MG'en.

Legger denne i to lag (legger på i rette streker, først en vei, la det tørke og så den andre) for å være sikker på at den dekker. Holdbarheten er ikke like bra som f.eks Nanolotus, og hvis de uansett ikke liker det er det lett å fjerne med litt polering siden. På bakruta kan det se ut som jeg allikevel klarte å ikke få god nok dekning, er noen striper i forseglingen så jeg under vask, men det er heldigvis ganske langt ned så det er muligens ikke forstyrrende.

_DSC8556.jpg

På de nye felgene la jeg Swissvax Autobahn på yttersiden, ikke noe på gummi da jeg tenkte å spørre om de ville ha noe på (det glemte jeg av grunnen som står lenger ned).

La på Autoglym HD wax med en fuktet Meguiar's pad. (Spørsmål: er det bare jeg som bruker fuktet pute? Står på boksen men jeg er jammen ikke sikker på om resultatet blir bedre). Etter fadesen med å smøre inn E91'en med et centimetertykt lag så var jeg veldig forsiktig, orket ikke tanken på å tørke av voks i timesvis. La et lag og buffet når det var størknet, lot herde en time i mellom, la et til. Kjørte ut.

Nytt spørsmål: la jeg for tynt? Er det egentlig mulig å _se_ voksen på lakken?

To bilder jeg har herjet mye med for å få vist frem det jeg så utendørs. Dette er panseret, det har blitt skjoldete? Eventuelt har det vært skjoldete hele tida, det var det jeg tenkte først, at her har noen lakket i fylla. Men PTG'verdiene herfra tilsier original-lakk (målte ikke det som jeg vet er lakket, så jeg har egentlig ikke sammenligningsverdier)

_DSC8560.jpg

_DSC8563.jpg

Sola kom på da jeg var kommet hjem fra nattevakt neste dag, og fikk som vanlig sure oppstøt da jeg tenkte hologrammer men dette er vokssvetting/voksoverskudd

_DSC8569.jpg

_DSC8572.jpg

_DSC8574.jpg

Jeg kan vel i det minste skrote teorien om at det ikke var varmt nok, for var det en ting det var så var det varmt. Riktignok var det såpass surt den kvelden jeg var ferdig med vokslegging at jeg følte behov for å dra på meg både langbukser og langermet, det blåste heftig og var blitt overskyet. Men inni garasjen var det godt og varmt. Så jeg trøstet meg med at "det blir borte etter en vask"

Nei, det blir det ikke.

Vasket bilen med 1:30 surfex og en kork Glossworkz i en GG-bøtte.

_DSC8605.jpg

Lener meg frem og gnir med fingrene rundt steinspranget så jeg har et holdepunkt. Ikke noe tvil, dette er voksrester.

_DSC8606.jpg

Det er litt frustrerende. Samtidig har jeg finni ut at Bilthambers Auto-Balm muligens ikke er svaret på

alt. La denne i døråpninger pga sin antikorrosive egenskap, og også på utvendig plast og sort lakk. La den på pianolakken på E91'en til typen også. Og slik ser lakken ut etter svak Surfex.. Ble litt tendenser på plasten rundt speilhusene også, men ikke så ille som dette. Plasten nederst på fangerne ser fremdeles fin ut.

_DSC8607.jpg

(Hmmmm skulle akkurat til å dobbeltsjekke bruksanvisningen hos Bilt-hamber men der ser det jammen ut til at noen prøver å få meg til å installere en trojaner gitt. Installere en setup-fil som informationhazardsrisk.in velger å gi meg helt gratis! Super plan)

Clipboard02.jpg

Inni døråpninger

_DSC8590.jpg

_DSC8591.jpg

Etter å ha skrubbet av mye gammelt må jeg jo nesten smøre opp igjen

_DSC8592.jpg

Vanskelig å se lyseblått fett på blå bil. Men Multilube er vanskelig å se på de fleste farger, og tiltrekker seg ikke like mye støv som annet fett.

_DSC8594.jpg

Motorrommet er sprayet ned med Surfex HD 1:5 og agitert med kost. Dynket i Auto-foam, og vasket med NXT da jeg var ferdig med resten av bilen.

_DSC8595.jpg

Ferdigbilder, ikke så mange men så er det en utvendig jobb på en liten bil også. Mistet litt motivasjonen av all vokssvettinga må jeg innrømme.

Perling fra vasken

_DSC8580.jpg

_DSC8581.jpg

_DSC8602.jpg

_DSC8600.jpg

_DSC8603.jpg

_DSC8604.jpg

Det skal sies at fruen tok fra meg bilen da jeg prøvde å gnikke bort voksrester. Prøvde først med det fuktige håndkleet fra vasken, et tørrere hjørne av samme håndkle, fingrene, en rein tørr og myk Autoglym mikrofiber. Og da forsvant bilen inn i garasjen "Den er blank nok nå, Gry, aldri vært så fin". Jeg rakk altså ikke hente quick detailer og teste det.

Det går forhåpentligvis bort etter "noen" vask. Én var i hvertfall ikke nok.

Jeg er i det minste knusfornøyd med å ha klart å la vær å plutselig gå for en grovere kombo underveis, det har jeg jo gjort mer enn en gang før og endt med å banne over hologrammer og kjørespor i stedet.

Og jeg skal ikke bruke Notepad neste gang jeg skriver tråd, har brukt litt for lang tid på å fjerne falske sideskift..

Nå må jeg bruke task manager for å lukke Chrome pga den satans hackdritten, så da skrur jeg like godt av maskina og vasker egen bil som har stått parkert i nesten en uke :fun:

edit: 3 bilder av den oransje uberen med tekst

Endret av Gry
  • DCN Poeng 22

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torkild

Fin en-stegs dette Gry, var godt du klarte å holde igjen, slik at det ikke ble en langdryg 2-3 stegs.

Kan tenke meg det fristet for å få til et mer perfekt resultat, er vel noen detailer gener det der som slår til i tide og utide..

Cred avlevert. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78

Synes du fikk tatt mye med Scholl S30 og orange Uber pad, fin enstegs dette.

Bra jobba, cred for denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øivind S

Ble blank og fin denne :) Når det gjelder AG HD voks, så bruker jeg også pad'en fuktet. Legger den på i garsjen, slik at det er skygge og nogen lunde svalt. Jeg lar den stå i 10-15 min som anvisningen sier før jeg buffer den av. Har ikke opplevd at den svetter slik som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Fin jobb dette :) Når det kommer til å fukte påføringspad, så vil jeg tro det gjør at du får med deg mye mer voks på padden. Jeg gjør i alle fall ikke dette, og har ikke slitt med å legge for tykt med noen av voksene jeg har. Og på de mattlakkerte b-stolpe listene, test SV Opaque! Super til slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Flott 1 stegs jobb og ikke minst en veldig fin S&S.

Kjedelig med voksrestene. Er det svetting eller er det voks som du ikke har fått buffet av? Får du muligheten, så ville jeg lagt voks en gang til og sett om det forsvinner. Er dette det samme som jeg har sliti med en god stund så får du det ikke vekk med vanlig vask.

Ang. HD wax så skal denne legges med fuktig aplikator. Bruker du ikke de som følger med? Har testet selv med HDW og tørr aplikator og må si det er bedre å bruke den fuktige aplikatoren som følger med.

Når jeg ser på beading bildene dine så får jeg lyst til å legge HDW igjen :P Rå beading og lakken blir ekstremt glatt etter denne. Det eneste negative med den er at den er litt tyngere å jobbe med enn mange andre vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev et svar på denne istad, men så skulle jeg bare sjekke noe og rullet oppover i teksten, og lukket Chrome uten å tenke meg om da typen lurte på om jeg var klar til å dra.. :wacko: Klar som et egg!

Tusen takk for cred! Et-stegs må vel være de verste jobbene, der man prøver å få mest mulig resultat ut på minst mulig tid (egentlig summerer det opp til mest mulig jobb og masse stress). Ikke at tida var noe problem, det var mer det at det ble bestilt ett steg.. Men bilen ble jo utrolig fin, eierne er superfornøyde så jeg skal prøve å la være å sutre over alt jeg kunne ha gjort.

Fin jobb dette :) Når det kommer til å fukte påføringspad, så vil jeg tro det gjør at du får med deg mye mer voks på padden. Jeg gjør i alle fall ikke dette, og har ikke slitt med å legge for tykt med noen av voksene jeg har. Og på de mattlakkerte b-stolpe listene, test SV Opaque! Super til slikt :)

Jeg sikler på SV opaque! Jeg ser mer og mer behovet for den også, jeg liker ikke å samle bare for samlingens del, jeg må trenge det. Jeg har så mye annet som er kjekt å ha så jeg må prøve å være både selektiv og strukturert (for eksempel kunne jeg i mange år ikke gå inn i en bokhandel uten å komme ut igjen med minst én kokebok... hvor mange meter med bøker om kaker og supper trenger man egentlig? Spesielt når det ligger så mye på nett som er søkbart).

Ble blank og fin denne :) Når det gjelder AG HD voks, så bruker jeg også pad'en fuktet. Legger den på i garsjen, slik at det er skygge og nogen lunde svalt. Jeg lar den stå i 10-15 min som anvisningen sier før jeg buffer den av. Har ikke opplevd at den svetter slik som her.

Samme her; fuktet pute -- har bare brukt den som følger med. Bør legge et tynt lag, den blir nokså tung å tørke av når den blir lagt litt tykt.

Kjedelig med voksrestene. Er det svetting eller er det voks som du ikke har fått buffet av? Får du muligheten, så ville jeg lagt voks en gang til og sett om det forsvinner. Er dette det samme som jeg har sliti med en god stund så får du det ikke vekk med vanlig vask.

Ang. HD wax så skal denne legges med fuktig aplikator. Bruker du ikke de som følger med? Har testet selv med HDW og tørr aplikator og må si det er bedre å bruke den fuktige aplikatoren som følger med.

Da jeg la HD wax på 3-serien til typen brukte jeg de røde applikatorene som fulgte med, sprayet vann på for å holde den fuktig, og jeg er ganske sikker på at jeg bannet et nytt hull i ozonlaget. Jeg brukte nok voks til 7 store biler (og skuldrene verket som etter 7 biler også etter at voksen endelig var gnidd av lakken igjen), og selve puta rullet rundt i fingrene på meg, den hektet seg i lakken og foldet seg under fingertuppene. Var ganske sliten i fingrene dagen etterpå etter å ha forsøkt å holde grepet på denne. Skal ikke se bort i fra at det er noe med teknikken så jeg er villig til å prøve igjen. På en LITEN flate.

Har ikke sett noe til ekstra voks på 3'eren men den er jo sølvgrå og jeg ble nesten snøblind sist jeg prøvde å titte nærmere etter i sola. Under vokspålegging sto vi inne i garasjen i skygge, med porten åpen (siden det var litt trangt), veldig godt og varmt ute.

Da jeg vokset Mazdaen sto jeg inne i garasje, der jeg hadde kjørt inn bilen våt for tørk (pollen..). Det er vifte der så temperaturen var fin for jobbing i shorts og kortermet selv om utetemperaturen ikke var oppe i tropene lenger. Brukte Meguiars gule applikator, fuktet i bøtte (lagt i bøtte og klemt utav så den ikke dryppet) og var veldig bevisst på å ikke få med for mye voks, var nesten helt sikker på at jeg ikke fikk nok voks enkelte steder men jeg har klart å legge så tynt at det nesten ikke synes med MG#16 også så jeg var ikke bekymret. Jeg tenker på luftfuktighet som en faktor.

Svetting eller voksoverskudd? Tja, si det. Jeg skal forville meg innom vokstråden din etterpå og lese litt, Øyvind. Kanskje skrive litt også :unsure:

Jeg kommer til å se bilen igjen jevnlig, så jeg får tvangsvaske den når de er tilbake fra hytta og se om jeg får skikk på sakene. ;)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Da jeg la HD wax på 3-serien til typen brukte jeg de røde applikatorene som fulgte med, sprayet vann på for å holde den fuktig, og jeg er ganske sikker på at jeg bannet et nytt hull i ozonlaget. Jeg brukte nok voks til 7 store biler (og skuldrene verket som etter 7 biler også etter at voksen endelig var gnidd av lakken igjen), og selve puta rullet rundt i fingrene på meg, den hektet seg i lakken og foldet seg under fingertuppene. Var ganske sliten i fingrene dagen etterpå etter å ha forsøkt å holde grepet på denne. Skal ikke se bort i fra at det er noe med teknikken så jeg er villig til å prøve igjen. På en LITEN flate.

Kjøp deg et par slike:

http://www.elitecarcare.co.uk/poorboys-microfibre-detailing-gloves-pair.php

Når du har brukt dem en gang skjønner du ikke at du klarte deg uten.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...