Gå til innhold

Test: Bruke 110v maskin i Norge uten omformer?


Lyssand

Recommended Posts

Lyssand

Hei!

Jeg begynte så smått med detailing for ca. 2 år siden. Ja la inn en større bestilling fra chemicalguys.com og brukte Jetcarrier til å sende pakken fra USA til Norge.

Jeg kjøpte blant annet en Flex 3403 vrg roterende maskin. Jeg tenkte ikke på at i USA bruker de 110v, og ikke 220v som det vi her hjemme bruker.

Etter en måned tid kom pakken, og jeg var sefølgelig spent og hadde lyst til å prøve maskinen og de nyinnkøpte produkene og utstyret.

Jeg åpnet esken med Flex maskinen og såg med en gang at det vare noe spesielt med stikkontakten som var på Flex maskinen.

Jeg tenkte ikke mer over dette med stikkontakten, og kjørte til europris og kjøpte en enkel 220v stikkontakt.

Kjørte hjem, kappet av 110v kontakten fra Flex maskinen og avisolerte ledningene. Monterte så kontakten jeg hadde kjøpt fra europris, stakk den nye kontakten i veggen og trykte på ”start” knappen på maskinen...

post-1464-0-12255800-1338237221_thumb.jp

post-1464-0-02902400-1338237229_thumb.jp

Så, hva skjer?

Pang? Poff? Svidd lukt? Neida, maskinen startet som normalt. Ingen ulyder, eller svidd lukt.

Jeg kjører maskinen gjennom alle hastighetene. Jeg starter og stopper maskinen noen ganger. Ingen problem.

På de 2 årene jeg har hatt maskinen har jeg brukt den minst 100 timer.

Har det vert noen problemer?

Sikringen har koblet seg ut noen ganger (16A sikring) de første gangene jeg brukte maskinen. Nå i det siste har den aldri koblet ut sikringene og alt har fungert smertefritt.

Jeg kom over en her inne som skulle selge sin Makita roterende som også hadde 110v strøm kontakt. Jeg kjøpte denne gansk billig, og tenke at det hadde vert artig å teste om jeg bare hadde vert heldig med min Flex maskin, eller om maskinene faktisk tåler å kjøre på 220v, når de egentlig skal gå på 110v.

Når jeg kappet av kontakten på Makita maskinen hadde denne 3 ledinger, svart/hvit/grønn. (Flexen hadde bare 2 ledninger, svart/hvit)

Var usikker på hvilken farge jeg skulle bruke, men valgte å bruke ledningene som var svart og hvit. (Valgte å bruke svart og hvit pga. det var de jeg brukte på Flex maskinen).

post-1464-0-16358000-1338237237_thumb.jp

post-1464-0-49744800-1338237242_thumb.jp

Startet maskinen, og den fungerte perfekt. Har ikke opplevd at sikringene har slått seg ut når jeg har brukt Makitaen.

Har brukt Makitaen ca. 20 feilfrie timer foreløpig.

Jeg tar ikke ansvar for andres maskiner hvis disse skulle bli ødelagt etter å ha ”bygget” om til 220v stikkontakt.

Mvh.

Fredrik

Endret av Lyssand

Bmw e36 m3

Bmw e34 540it kompressor (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte var at her hadde du koblet ene av de to lederne til jord. Det vil gi ~110V, men er IKKE å anbefale. E-verket kommer sikekrt på døra di og gir deg en leksjon i jordfeil :P

Ser du ikke har gjort det slik, så hvorfor det virker må en elektriker svare på tror jeg. Den grønne som du ikke kobla på Makitaen er vel jording, og det er smart å ha. Er jo en grunn til at det er der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr-Online

Det meste som blir laget idag blir lagd for 110-240v ac. Det er enklere å lage 1 modell enn å lage flere forskjellige. Eneste er klistremerket som er forskjellig. Sier ikke att dette gjelder ALT, men veldig mye verktøy gjelder dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Jeg vet i hvertfall at Makitaen har forskjellige dele nummer på følgnde deler:

Rotor

Regulator

stator

slik jeg ser det har du vert heldig, men du har også trolig mye lavere effekt på maskinene som er laget for 110V kontra de som er 220V...

Motorene i disse er nok viklet forskjellig, men det er ikke dermed sakt at de ikke virker.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Har sjekket litt Flex delenummer også.

På L3403 VRG er følgende oppført med 2 delenummer 110-120v / 220-230v

Rotor (den roterende delen i motor)

Stator (den faste delen av motor)

Børster

Bryter/knapp

spenningsregulator (sitter inne i maskinen)

Plugg/støpsel

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyssand

Jeg vet i hvertfall at Makitaen har forskjellige dele nummer på følgnde deler:

Rotor

Regulator

stator

slik jeg ser det har du vert heldig, men du har også trolig mye lavere effekt på maskinene som er laget for 110V kontra de som er 220V...

Motorene i disse er nok viklet forskjellig, men det er ikke dermed sakt at de ikke virker.

Jeg har ikke prød en roterende maskin som er kjøpt i norge, så kan ikke si om mine maskiner føles kraftigere enn den som kommer orginalt med 220v.

Jeg har aldri opplevd at mine maskiner sliter, eller har lite krefter. Selv ikke under korigering med mye press og stor pad.

Hadde vel vært enklere med et stikkadapter? =)

Kanskje, men nå har det seg slik at jeg bruker skjøteledning, og da måtte adapteren ligge og slenge rundt på gulvet og den blir dradd rundt om. Tror ikke dette hadde vert optimalt.

I tilegg må disse adapterene ofte være ganske kraftige da poleringsmaskinene trekker mye strøm.

I tillegg vil jeg tro at "min" løsning på dette problemet er det billigste.

Bmw e36 m3

Bmw e34 540it kompressor (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Lyssand

Begga maskinene fungerer veldig bra fortsatt B) Makitaen er brukt ca. 200timer og Flexen er brukt ca. 100timer.

Bmw e36 m3

Bmw e34 540it kompressor (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...