Gå til innhold

10A sikring - Karcher K6.450, problem?


olavkige

Recommended Posts

Hei godtfolk

Bauhaus har tilbud på K6.450 til kr 3999,-. Denne kunne jeg godt tenkt meg, men jeg har kun 10A klasse B sikring til garasjen. Det står at K6.450 har motor på 2,5 kW,

Har noen erfaring med om den trekker det som er oppgitt på max?

Jeg vet pr idag ikke hvaslags dimensjon kabelen til garasjen har, men dersom det er 1,5mm², så har jeg vel mulighet til å sette inn 13A sikring ? Hvis det er noen elektrikere som kan uttale seg litt her hadde jeg satt pris på det :D

-Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Håkon

En 10A sikring tåler ca 2300W, er vel helst startstrømmen som tar den isåfall :) Ligger kabelen åpent på vegg, så kan du sette inn 13A sikring, hvis kabelen ligger skjult i vegg så er det max 10A kurs på den kabelen. :) 13 A sikring med C-karakteristikk er det du trenger, og da er det vel bare å håpe at du har åpent anlegg :-)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et 100% åpent anlegg. Kabelen går ut fra sikringskapet ned på list i gangen, så rett ut av huset, og på undersiden av en drager langs hele huset og så inn i garasjen. Ser kabelen hele veien. Jeg må prøve å finne ut av om det er 1,5mm2 eller 2,5mm2. Hvis det er sistnevnte som er brukt, så hadde jo 16A sikring vært helmax.

Har noen overslag over hva det koster å skifte fra 10 til 13 A sikring i sikringskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Håkon

Ca 1100 kr for en 13A sikring, automat sikring med 30mA jordfeilbryter. Det å bytte den gjør en elektriker på max 20 minutter, fra han går inn døra til han er i bilen igjen tenker jeg :)

Har du automat sikringer, eller skrusikringer?

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Glimrende med så bra svar! :D Alt av el-anlegg ble byttet i 2004, så det er automatsikringer rund baut. Men jeg tror ikke forrige eier var like interessert i komponenter som medfører høyt strømforbruk i garasjen som meg selv. Derfor er det sikkert satt inn bare 10Amp sikring mot garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Håkon

Jess, men da er det bare å sjekke åssen kabel som ligger der, er det 1,5mm2 er det bare å heve inn en 13A c Sikring, er det 2,5mm2 er det bare å få satt inn en 16A C sikring :) Så blir det nok futt i høyttrykk spyleren tenker jeg ;)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Billigversjonene er å la HT bli matet fra en lang 1,5mm2 skjøteledning, dette vil dempe startstrømsjokket som trigger sikringen, er verdt å prøve iallefall. Men ikke la skjøteledningen henge sammenrullet på en trommel, da vil den smelte sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Siden det er såpass enkelt å bytte kabelen, så hadde i alle fall jeg ikke tvilt på å enten sjekka om den er 2,5mm2 og da rett inn med en 16A sikring, eller så hadde jeg faktisk røska vekk den 1,5mm2 og lagt opp for 16A kurs med en gang. Sikringen koster jo det samme, montering fra trikker det samme, så alt tillegg er å legge opp den nye kabelen. Alt unnagjort på under 1t tipper jeg. :thumbup:

Edit: Bauhaus har også tilbud på Foma/IPC 925 til 3999.- om dagen ser jeg. Godt alternativ til Karcher'n det. ;)

Endret av Hirobofly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Foma 925 ja. Den så meget flott ut, men den KREVER 16A. Så dersom jeg kjøper den så blir det jo et påskudd for å legge opp ny kabel og gjøre alt klart før en elektriker kan komme og koble opp ny sikring og koble opp kontaktene og koblingspunktene. Samtidig ser jeg at det er mulig å spare noen kroner sammenlignet med hva 925 ligger på andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...