Gå til innhold

Min første. Mitsubishi Lancer 2011


Rune_H

Recommended Posts

Etter å endelig ha fått den nye bilen, så var det på tide å brette opp armene og kjøre på med en liten shine.

Jeg har lite bilder, annet enn noen etterbilder jeg tok i dag, men jeg skal beskrive så godt jeg kan.

Det første jeg gjorde var å spraye hele bilen inn med Prickbort, som jeg lot virke i ca 5min, før jeg spylte det av med høytrykk,

Blandet meg en bøtte med såpe og gjøv løs med min nye Meguiars vaskemitt.

Etter å ha vasket den nøye, så tørket jeg med Meguiars tørkehåndkle, som strengt tatt var en liten skuffelse når det gjelder å tørke bilen, men den ble nå tørr til slutt :o

Ny erfaring: Speil, bagasjeluke, dører og grill holder på utrolig mye vann utrolig lenge, så neste gang skal jeg se om ikke jeg får liv i kompressoren, så skal jeg prøve å blåse det vekk. Utrolig kjipt å måtte ha håndkle på baklomma for å tørke vekk mens jeg gjør andre ting som helst ikke skal ha vann på seg.

Med mine utrente øyne så lakken nå bra ut. (Jeg har lite lyst til å hive meg på med clay og DA på ny lakk når jeg aldri har så mye som tatt på noen av dem før)

Neste trinn var å få litt pene, blanke flater og paneler. Meguiars 1-2-3 skrider til verket. Kuttet ut trinn 1, hoppet rett på trinn 2.

Enda en ny erfaring: Det lønner seg å lese hele bruksanvisningen, OG å prøve nye ting på et lite område. På den engelske delen av bruksanvisningen står det at produktet skal tørke før det buffes av. Den norske som sto under sa det motsatte, og gjett hva.... Norge har rett. Så etter å ha påført dette på HELE bilen, så det virkelig rakk å tørke, var det bare tre ting å gjøre. Nemlig banne mye, gå ned på Statoil og kjøpe en pølse og så gnikke av alt sammen, noe som var tidkrevende og frustrerende så det holdt.

Når jeg endelig hadde fått av alt, var det på tide med trinn 3. Denne gangen hadde jeg lært. Ett lite testområde som ble massert godt inn, før det ble buffet av med en ren MF før det rakk å tørke. Heldigvis gikk det lett av, så jeg satte igang med resten og plutselig var det kos å holde på.

Dro fram støvsugeren og fjernet det som var kommet på gulvet, samt støvsugde setene.

Til slutt gikk jeg over interiøret med Meguiars Interior Cleaner og vips, så var det lille støvlaget som hadde rukket å legge seg på dashen og i krinkelkrokene borte vekk.

Ivrig fotograf som jeg er, kjørte jeg langs sjøen hjem og stoppet på veien for å få med litt penere bakgrunn enn bare en vaskehall.

Bilen ser nå 98% ut, noe jeg egentlig er fornøyd med, siden det er min første gang.

Det som gjenstår er å finne noe jeg kan legge på vinduene, samt felgene. Blir nok en handlerunde på nett etterhvert som jeg ser behovene og tør å prøve med nye ting.

Mine tre ferdigbilder:

post-4668-0-80635800-1336839007_thumb.jp

post-4668-0-45790400-1336839010_thumb.jp

post-4668-0-02284600-1336839013_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen negativitet i det, Glenn. Min første gang, som sagt, så tips mottas med takk. (Bilen var forresten kjørt fra bilforhandleren og hjem, 2 mil på tørr asfalt, så jeg tror det gikk bra.)

Må nok ha meg en liten online-handlerunde ganske snart, så Surfex og foamgun er definitivt på den listen.

Takker, Torkild. Jeg falt totalt for bilen, så godt andre også liker den :P

Endret av Rune_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil! En av få biler som faktisk kler sølvfargen godt uten å bli " -_-"

Husk å hooke deg opp med VIP-medlemsskap før du klikker vinkel på nettbutikkene, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk =) Er kjempefornøyd selv. 1.8DI-D intense+ er det fulle navnet på den. Heldigvis er tiden hvor diesel betyr kjedelig motor over :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det ikke på bildet men hvis du ikke har skvettlapper framme er det bare å kaste seg rundt å bestille ASAP. bilen er vanvittig upraktisk designet foran bakdekket. forrige eier på min hadde ikke og den ser ikke ut. 600,- ca for front sett for bil med sideskjørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det tipset. Ifølge Mitsubishi er det ikke plass til dem pga sideskjørtene som er montert, men skader jo ikke å ta en tlf til for å dobbelsjekke. (Isåfall skal de få lov å ordne det gratis, siden selger sa de skulle monteres, og så trakk det tilbake da det visstnok ikke var plass.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Hørtes rart ut. Det finnes en egen type til sideskjørt. Ser ikke for meg at de har endret de på nyere modeller. Dette var noe de fikk rimelig mye pes for å ikke montere fra fabrikk.

En kar jeg kom i snakk med da vi parkerte identiske biler på motorforum engang, viste meg 2 steinsprut som gikk inn til stålet som han fikk andre mnd han hadde bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette :) Meguiars 1-2-3 serie er grei som start den, men ville byttet ut Step 3 med Meguiars NXT wax, eller hva den nå heter. Men skal du ha en bestillingsrunde blir vel en ny god voks eller sealer sikkert prioritert. Kan sjøl anbefale SV Shield som voks, eller Wolf's Body Wrap som sealer :)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skal prioriteres er nok litt andre ting enn voks og ny sealer/LSP. Mer avfetting/prewash, en god såpe, foam gun, glassbeskyttelse og litt annet småtteri. (Masse MF, kan ikke få nok av det har jeg funnet ut.) =)

Men produkttipsene er skrevet opp bak øret til neste gang jeg skal ha noe lignende :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen planer for bilen da? oppgraderinger eller ekstrautstyr. bare å si fra, jeg har satt meg inn i det meste og trålt nettet for det som finnes. hatt av front og bakfanger, samt alt av lys og lykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råstilig bil :) Og bra jobba!

Takk for det, Daniel =)

noen planer for bilen da? oppgraderinger eller ekstrautstyr. bare å si fra, jeg har satt meg inn i det meste og trålt nettet for det som finnes. hatt av front og bakfanger, samt alt av lys og lykter.

Foreløpig har jeg ingen andre planer enn at jeg vurderer ett sett med større felger. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte sett oem 18" felger ganske rimelig på finn. Originaldimensjonen på mine er forresten 215/45 r18 og ett lite stalltips er å gå opp til 55 i profil.feks continental. Angrer på at jeg ikke gjorde det selv for det fyller hjulbuene bedre og ser skamlekkert ut uten å senke bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...