Gå til innhold

Forsterker... Bilstereo ! :)


Hassel

Recommended Posts

Antall kanaler er normalt det samme som utganger på forsterkeren.

En 2-kanaler blir normalt brukt til 2 høyttalere ja, eller du kan koble kanalene sammen (brokoble) for å drive en subwoofer feks.

En 4 kanaler blir både brukt til 4 høyttalere og 2 høyttalere og 1sub (brokoble 2 av kanalene).

Du får også 5 og 6 kanalere, og du har normalt stor fleksibilitet når det gjelder koblinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg husker riktig, så stemmer det ja. En 2-kanals forsterker har utganger til 2 høyttalere, mens en 4-kanalers har utganger til 4 høyttalere.

En del av 4-kanalerne har også muligheter for å brokoble, sånn at du kobler 2 høyttalere på den og øker effekten. (Se bruksanvisning for hvordan det skal gjøres)

Håper det var et greit og kort svar. =)

Edit: Jeg var for treg :-/ Knutis var raskere :-P

Endret av Rune_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1, mono block forsterker er en enkanals forsterker og spiller bare en kaal (sub)

2. 2-kanals forsterker har to kanaler, (høyre + venstre, forran eller bak)

3, 4-kanals forsterker har 4 kanaler (h+v, forran og bak)

2 og 4 kanalere kan ofte brokobles og spilles på sub

edit: ser det kom 4 svar før meg:P

Endret av fregje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg vil koble på 13cm i dører + 6x9 i hattehylla på en forsterker så må jeg ha en fire-kanaler? :)

Rent praktisk lar det seg gjøre med en 2-kanaler også, men jeg anbefaler det ikke. Slik du forklarer det vil den beste løsningen være en 4-kanaler ja. Da kan du også justere fader mellom høyttalerne foran og de bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen (for maaaange år siden) jeg drev litt med bilstereo, så var ikke Biltema noe high-end, men at den kan gi deg betraktelig mye bedre lyd enn originalanlegg er det ikke noe tvil om.

Worst case, så kjøper du den og er ikke fornøyd. Finn.no gjør det enkelt å bli kvitt ting man ikke vil ha selv. Kanskje du kan legge alt opp og høre med gutta på BT om du kan prøve den før du kjøper den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer for å bli drept for den linken her er jeg redd :P

Noen som har noe å si om denna?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Forsterkere/Sluttrinn-24763/

:D:P

Du skal ikke bruke mange hundrelappene ekstra før du får noe som er mye bedre:

http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_161&products_id=5013

Den Biltema-ampen er så veik at den er knapt bedre enn å bruke forsterkeren i spilleren for å dra høyttalerne. I tillegg øker forvrengningen mye på volum, så du kan ikke spille spesielt høyt før det begynner å vrenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det er en forsterker på 1000w og jeg skal ha fire høyttalere på så blir det 250 på hver da? :) Enkel matte :P

Drit i antall watt de forskjellige oppgir, strømtrekk gir et bedre bilde av ytelsene. :)

I dette tilfellet anbefaler jeg Hertz fordi jeg har prøvd de selv og de gir deg mye for pengene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Antall watt er nok i mange tilfeller en salgsgimmick ja. Hadde en Boss forsterker en gang i tida med 1000 eller 1500 watt. Denne ble etterhvert byttet ut med en Phoenix Gold forsterker på rundt 250 watt som spillte mye bedre.

Når vi er inne på dette, så sniker jeg inn et spørsmål.

I min 940 har jeg orginale høytalere foran og Hertz i bakdørene (ingen forsterker. Kun cd spiller og høytalere). Dette spiller helt ålreit i mine ører, men det er takket være orginalhøytalerene fra 98 som er laget av papp! Hertz høytalerene skurrer raskere enn de orginale. Hva kommer det av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller kjøpt den der enn biltema forsterkeren ihvertfall, virka som ok specs til prisen.

Øyvind G: Det kan være lavere følsomhet på hertz høytalerne = de trenger mere guffe for å spille like høyt, noe spilleren sannsyneligvis ikke greier å levere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det står 4x50 watt i rms, det er ikkje stort mykje meir enn ein cd spelar:P men cd spelerane har vel 4x 50 watt max

4x50w rms vil gi betraktelig mye bedre lyd enn en cd spiller ;)

standard cd-spillere ligger på rundt 4x50w max, som ofte tilsvarer 4x17-21w rms :)

altså en økning i effekt på rundt 150% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...