Gå til innhold

S&S Renault Kangoo


Hans Marius

Recommended Posts

Hans Marius

Renault Kangoo

IMG_8748.jpg

Denne bilen er det også en gammel kollega og kompis som eier. Bilen skal selges, og eier ville gjerne få bilen litt blankere i lakken. Han ville også ha meg til å fjerne det som var igjen av klistremerker på taket. Dette skulle dermed være en 1-stegs jobb utvendig, og that's it.

Før vask

IMG_8678.jpg

IMG_8679.jpg

IMG_8680.jpg

IMG_8681.jpg

IMG_8682.jpg

IMG_8683.jpg

IMG_8684.jpg

IMG_8685.jpg

Vask

Som dere ser av bildene ble vasken gjort i regnvær, så det ble ikke så mye bilder. Startet med å legge Autosmart Smart Wheel 1:3 på felger(hjulkapsler), Surfex 1:3 på dekk, og Prickbort til ca midt opp på dørene og ned. Resten av bilen fikk Surfex 1:3 som vanlig. Dette fikk virke litt, men pga regnet ble bilen ganske kjapt skummet med en blanding av 200 ml autofoam, 250 ml vann, en dasj Surfex, en dasj Megs APC og en skvett CG W+G. Denne blandingen fikk ligge å kose seg i noen minutter, til regnet hadde skylt bort mesteparten av skummet. Deretter ble hele bilen spylt med HT på 40 grader og max trykk. Så ble IronX sprutet på de samme stedene som PB hadde blitt påført. IronX fikk så ligge å virke mens jeg gikk rundt med felgrens og div børster. Hjulbuer fikk også Surfex 1:3, som fikk ligge noen minutter før hele bilen ble skummet igjen. Gikk så over alle lister og sprekker med detail brush, og mothers børste i hjulbuer, før bilen ble spylt av med HT igjen. Deretter ble bilen håndvasket med 2BM som vanlig, med Poorboys SS&S i bøtta og Megs vaskemitt. Etter håndvasken kjente jeg at det fortsatt var MYE asfalt igjen. Fant så frem Tardis, som ble påført de verste områdene, mens hjulkapslene fikk IronX. Avfettingene fikk ligge å godgjøre seg en stund før de ble spylt av med HT igjen. Fikk av en god del mer asfalt med dette, men ikke alt. Sprayet så Surfex 1:3 i dørkarmer, som fikk virke mens jeg clayet bilen med Bilthamber medium clay og rennende vann. Etter clayingen kunne jeg bare spyle av alt som var av olje og dritt fra dørkarmene med HT og minimum trykk.

IMG_8686.jpg

IMG_8687.jpg

Fjerning av klistremerker

Etter vasken ble bilen kjørt opp i verkstedet der den ble tørket med Dehydrator Towel og trykkluft. Gikk så på klistremerkefjerninga. Prøvde først bare med 3M sitrusspray og plastikk razorblade. Dette gikk veldig sakte, og klistremerkene knakk i små biter. Tok så frem varmepistolen i tillegg. Da ble det fart i sakene :) Varmet opp merkene noen sekunder før jeg begynte å rive i dem. Da kunne jeg dra av hel klistremerker av gangen. Fjernet limet som var igjen med sitrusrens og MF.

IMG_8688.jpg

IMG_8701.jpg

IMG_8691.jpg

IMG_8700.jpg

IMG_8702.jpg

Bilen fikk så stå med dørene oppe til dagen etter å tørke.

Inspeksjon

Startet dagen med å maskere alt som trengtes før jeg sjekket lakktilstanden. Generelt var det mye død lakk, og en god del vaskeriper. Lakken hadde en tykkelse på rundt 130 my, så det var litt å jobbe med.

IMG_8694.jpg

IMG_8696.jpg

IMG_8697.jpg

IMG_8699.jpg

IMG_8704.jpg

Korrigering

Startet så med combotesting. Testet først Scholl S17+ på orange uber med roterende. Dette tok en god del hologrammer, men la også igjen en hel del hologrammer. Byttet så padden med orange Scholl. Denne comboen tok kanskje litt mindre, men la også igjen litt mindre holos. Men det var fortsatt for mye holos syntes jeg. Testet å bytte ut S17+ med S03 Gold, da jeg slet litt med at S17+ gikk fort tørr, og det kunne være grunnen til at det ble så mye holos. Denne comboen tok naturlig nok mer riper, men det ble ikke mindre holos heller. Prøvde så Megs MG#83 på orange Scholl. Denne comboen tok mindre enn noen av de andre, og la i tillegg igjen mye mer hologrammer. Prøvde så grønn uber med S17+. Dette tok en god del død lakk, en del riper, og la ikke igjen så ille med hologrammer. Tok så kontakt med eier for å høre om han ville ha helt hologramfritt resultat, eller at jeg skulle ta mest mulig død lakk. Tross alt ville bilen bli fortere matt igjen om jeg ikke fikk tatt så mye død lakk. Eier syntes det var greit at det var igjen litt holos, så fortsatte med denne comboen. Polishen ble kjørt på følgende måte: 1 pass 800 RPM med lite press, så rett opp på 15-1800 RPM 3-4 pass med mye press, så rett av. Sprayet litt ONR på padden før hver runde for å prøve å øke kjøretiden litt. På tak og de større panelene brukte jeg stor Megs gul pad.

IMG_8703.jpg

S17+ på orange uber

IMG_8706.jpg

IMG_8707.jpg

S17+ på orange Scholl over tapen, S03 Gold på orange Scholl under

IMG_8708.jpg

Megs MG#83 på orange Scholl

IMG_8710.jpg

S17+ på grønn uber

IMG_8711.jpg

IMG_8712.jpg

IMG_8716.jpg

IMG_8717.jpg

50/50

IMG_8718.jpg

IMG_8719.jpg

IMG_8720.jpg

IMG_8721.jpg

IMG_8722.jpg

Før

IMG_8723.jpg

Etter

IMG_8724.jpg

Før

IMG_8725.jpg

Etter

IMG_8728.jpg

Div 50/50

IMG_8729.jpg

IMG_8730.jpg

IMG_8731.jpg

IMG_8732.jpg

IMG_8733.jpg

Etter korrigeringen var det mye død lakk overalt på lister osv. Bestemte meg dermed for å kjøre ut bilen for å vaske den isteden for å ta wipedown med MF. Dynket bilen igjen i Surfex 1:3, før bilen ble skummet med samme blanding som ved første vask. Gikk igjen over alle lister og sprekker med detail brush. Spylte så av med HT, og tørket bilen med Supernatural drying towel.

IMG_8735.jpg

IMG_8737.jpg

IMG_8738.jpg

IMG_8739.jpg

IMG_8740.jpg

IMG_8741.jpg

Etter vasken så jeg at det noen steder var litt vel mye hologrammer. Bestemte meg da får å ta en superrask runde med DA maskin på bilen. Det vil si 15 min på hele bilen. Brukte Megs MG#205 på hvit sonus rundt about.

IMG_8742.jpg

IMG_8743.jpg

IMG_8744.jpg

Ble litt bedre etter denne runden.

IMG_8745.jpg

Så fikk lakken og utvendige ruter Megs Tech Vax, mens innvendige ruter ble vasket med CG vindus rens. All utvendig plast fikk Owatrol Polytrol, eller CG New Trim Look, mens dekk fikk Megs high endurance guffe. Utvendige lister fikk 1Z Gummi Pflege, og dørkarmer fikk CRC Multilube.

Ferdigbilder

IMG_8748.jpg

IMG_8747.jpg

IMG_8749.jpg

IMG_8750.jpg

IMG_8751.jpg

IMG_8752.jpg

IMG_8753.jpg

IMG_8754.jpg

Ble ikke så ille til å være en 1-steg, men kunne alltids blitt bedre. Bilen ble i alle fall blankere, og eier var fornøyd :)

  • DCN Poeng 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha, da har du kontroll når du kan ringe og spørre om kunden foretrekker litt hologrammer eller om du skal fjerne mest mulig oksidering!

Kreddd for blankest kangooen jeg har sett på en stund :fun:

edit: lfeiskriv

Endret av Gry

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Denne fikk seg et fint løft:) Dørkarmer ble veldig fine.. Tipper paddene ble fine og røde?:) Er jo en "grisjobb" dette, med masse lakkstøv over alt.. Varmepistol på klistremerker er jo gull, som du sier mye lettere å dra av hele merket.

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Ha-ha, da har du kontroll når du kan ringe og spørre om kunden foretrekker litt hologrammer eller om du skal fjerne mest mulig oksidering!

Kreddd for blankest kangooen jeg har sett på en stund :fun:

edit: lfeiskriv

Hehe, siden det var en 1-steg kunne jeg ikke fjerne så mye død lakk som jeg ville uten at det ble hologrammer. Men siden eieren syntes det gikk med litt holos vil jeg si det er verdt det ;)

Denne fikk seg et fint løft:) Dørkarmer ble veldig fine.. Tipper paddene ble fine og røde? :) Er jo en "grisjobb" dette, med masse lakkstøv over alt.. Varmepistol på klistremerker er jo gull, som du sier mye lettere å dra av hele merket.

Stemmer det. Alle paddene mine ble røde, og fint rødt støv over alt :P Varmepistol var tingen ja!

Flott 1-stegs dette!! :) alltid like moro med SS lakk ;)

Cred er gitt :thumbup:

Takk takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jensenjr

Cred skal du ha! Skal ta en prikk lik om ikke lenge, også den før salg med død lakk og masser av riper!

Artige flater å kjøre på og vel så mye plast man kan dynke i Polytrol! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Cred skal du ha! Skal ta en prikk lik om ikke lenge, også den før salg med død lakk og masser av riper!

Artige flater å kjøre på og vel så mye plast man kan dynke i Polytrol! :)

Greit med flater ja, så det går unna ;)

Hehe, må si meg enig med Gry, jeg måtte nesten le litt da jeg så for meg den telefonsamtalen:)

Hva gjorde du inni kantene rundt "vinduene" på sidene bak? (altså der det kunne ha vært vinduer) Gnikking med pad for hånd?

Regner med at lakken ikke var bedre der enn andre steder i utgangspunktet.

205'en til megs er ganske gudd synes jeg:)

Bra jobb dette, på en bil til 20? tusen:) Resultatet så iallefall bra ut på bildene!

I de kantene brukte jeg liten pad som jeg tiltet ganske mye. Gikk greit, men måtte være litt obs ;) 205'en er god den ja. Har dog enda ikke fått brukt den ordentlig som steg 2. Blir som regel alltid enten S30+ eller SV CFP ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...