Hans Marius 1 267 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Renault Kangoo Denne bilen er det også en gammel kollega og kompis som eier. Bilen skal selges, og eier ville gjerne få bilen litt blankere i lakken. Han ville også ha meg til å fjerne det som var igjen av klistremerker på taket. Dette skulle dermed være en 1-stegs jobb utvendig, og that's it. Før vask Vask Som dere ser av bildene ble vasken gjort i regnvær, så det ble ikke så mye bilder. Startet med å legge Autosmart Smart Wheel 1:3 på felger(hjulkapsler), Surfex 1:3 på dekk, og Prickbort til ca midt opp på dørene og ned. Resten av bilen fikk Surfex 1:3 som vanlig. Dette fikk virke litt, men pga regnet ble bilen ganske kjapt skummet med en blanding av 200 ml autofoam, 250 ml vann, en dasj Surfex, en dasj Megs APC og en skvett CG W+G. Denne blandingen fikk ligge å kose seg i noen minutter, til regnet hadde skylt bort mesteparten av skummet. Deretter ble hele bilen spylt med HT på 40 grader og max trykk. Så ble IronX sprutet på de samme stedene som PB hadde blitt påført. IronX fikk så ligge å virke mens jeg gikk rundt med felgrens og div børster. Hjulbuer fikk også Surfex 1:3, som fikk ligge noen minutter før hele bilen ble skummet igjen. Gikk så over alle lister og sprekker med detail brush, og mothers børste i hjulbuer, før bilen ble spylt av med HT igjen. Deretter ble bilen håndvasket med 2BM som vanlig, med Poorboys SS&S i bøtta og Megs vaskemitt. Etter håndvasken kjente jeg at det fortsatt var MYE asfalt igjen. Fant så frem Tardis, som ble påført de verste områdene, mens hjulkapslene fikk IronX. Avfettingene fikk ligge å godgjøre seg en stund før de ble spylt av med HT igjen. Fikk av en god del mer asfalt med dette, men ikke alt. Sprayet så Surfex 1:3 i dørkarmer, som fikk virke mens jeg clayet bilen med Bilthamber medium clay og rennende vann. Etter clayingen kunne jeg bare spyle av alt som var av olje og dritt fra dørkarmene med HT og minimum trykk. Fjerning av klistremerker Etter vasken ble bilen kjørt opp i verkstedet der den ble tørket med Dehydrator Towel og trykkluft. Gikk så på klistremerkefjerninga. Prøvde først bare med 3M sitrusspray og plastikk razorblade. Dette gikk veldig sakte, og klistremerkene knakk i små biter. Tok så frem varmepistolen i tillegg. Da ble det fart i sakene Varmet opp merkene noen sekunder før jeg begynte å rive i dem. Da kunne jeg dra av hel klistremerker av gangen. Fjernet limet som var igjen med sitrusrens og MF. Bilen fikk så stå med dørene oppe til dagen etter å tørke. Inspeksjon Startet dagen med å maskere alt som trengtes før jeg sjekket lakktilstanden. Generelt var det mye død lakk, og en god del vaskeriper. Lakken hadde en tykkelse på rundt 130 my, så det var litt å jobbe med. Korrigering Startet så med combotesting. Testet først Scholl S17+ på orange uber med roterende. Dette tok en god del hologrammer, men la også igjen en hel del hologrammer. Byttet så padden med orange Scholl. Denne comboen tok kanskje litt mindre, men la også igjen litt mindre holos. Men det var fortsatt for mye holos syntes jeg. Testet å bytte ut S17+ med S03 Gold, da jeg slet litt med at S17+ gikk fort tørr, og det kunne være grunnen til at det ble så mye holos. Denne comboen tok naturlig nok mer riper, men det ble ikke mindre holos heller. Prøvde så Megs MG#83 på orange Scholl. Denne comboen tok mindre enn noen av de andre, og la i tillegg igjen mye mer hologrammer. Prøvde så grønn uber med S17+. Dette tok en god del død lakk, en del riper, og la ikke igjen så ille med hologrammer. Tok så kontakt med eier for å høre om han ville ha helt hologramfritt resultat, eller at jeg skulle ta mest mulig død lakk. Tross alt ville bilen bli fortere matt igjen om jeg ikke fikk tatt så mye død lakk. Eier syntes det var greit at det var igjen litt holos, så fortsatte med denne comboen. Polishen ble kjørt på følgende måte: 1 pass 800 RPM med lite press, så rett opp på 15-1800 RPM 3-4 pass med mye press, så rett av. Sprayet litt ONR på padden før hver runde for å prøve å øke kjøretiden litt. På tak og de større panelene brukte jeg stor Megs gul pad. S17+ på orange uber S17+ på orange Scholl over tapen, S03 Gold på orange Scholl under Megs MG#83 på orange Scholl S17+ på grønn uber 50/50 Før Etter Før Etter Div 50/50 Etter korrigeringen var det mye død lakk overalt på lister osv. Bestemte meg dermed for å kjøre ut bilen for å vaske den isteden for å ta wipedown med MF. Dynket bilen igjen i Surfex 1:3, før bilen ble skummet med samme blanding som ved første vask. Gikk igjen over alle lister og sprekker med detail brush. Spylte så av med HT, og tørket bilen med Supernatural drying towel. Etter vasken så jeg at det noen steder var litt vel mye hologrammer. Bestemte meg da får å ta en superrask runde med DA maskin på bilen. Det vil si 15 min på hele bilen. Brukte Megs MG#205 på hvit sonus rundt about. Ble litt bedre etter denne runden. Så fikk lakken og utvendige ruter Megs Tech Vax, mens innvendige ruter ble vasket med CG vindus rens. All utvendig plast fikk Owatrol Polytrol, eller CG New Trim Look, mens dekk fikk Megs high endurance guffe. Utvendige lister fikk 1Z Gummi Pflege, og dørkarmer fikk CRC Multilube. Ferdigbilder Ble ikke så ille til å være en 1-steg, men kunne alltids blitt bedre. Bilen ble i alle fall blankere, og eier var fornøyd 9 Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 (endret) Ha-ha, da har du kontroll når du kan ringe og spørre om kunden foretrekker litt hologrammer eller om du skal fjerne mest mulig oksidering! Kreddd for blankest kangooen jeg har sett på en stund edit: lfeiskriv Endret 11 Mai, 2012 av Gry Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilmagikeren 40 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Denne fikk seg et fint løft:) Dørkarmer ble veldig fine.. Tipper paddene ble fine og røde? Er jo en "grisjobb" dette, med masse lakkstøv over alt.. Varmepistol på klistremerker er jo gull, som du sier mye lettere å dra av hele merket. Siter Min bilpleielogg Bilmagikeren https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148 Kikk gjerne innom å se om du vil:) Swissvax certified detailer Scandicshine autorisert detailer Scholl Consepts certified detailer Mitchell and King approved detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Flott 1-stegs dette!! alltid like moro med SS lakk Cred er gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 11 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Ha-ha, da har du kontroll når du kan ringe og spørre om kunden foretrekker litt hologrammer eller om du skal fjerne mest mulig oksidering! Kreddd for blankest kangooen jeg har sett på en stund edit: lfeiskriv Hehe, siden det var en 1-steg kunne jeg ikke fjerne så mye død lakk som jeg ville uten at det ble hologrammer. Men siden eieren syntes det gikk med litt holos vil jeg si det er verdt det Denne fikk seg et fint løft:) Dørkarmer ble veldig fine.. Tipper paddene ble fine og røde? Er jo en "grisjobb" dette, med masse lakkstøv over alt.. Varmepistol på klistremerker er jo gull, som du sier mye lettere å dra av hele merket. Stemmer det. Alle paddene mine ble røde, og fint rødt støv over alt Varmepistol var tingen ja! Flott 1-stegs dette!! alltid like moro med SS lakk Cred er gitt Takk takk Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jensenjr 94 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Cred skal du ha! Skal ta en prikk lik om ikke lenge, også den før salg med død lakk og masser av riper! Artige flater å kjøre på og vel så mye plast man kan dynke i Polytrol! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 12 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 12 Mai, 2012 Cred skal du ha! Skal ta en prikk lik om ikke lenge, også den før salg med død lakk og masser av riper! Artige flater å kjøre på og vel så mye plast man kan dynke i Polytrol! Greit med flater ja, så det går unna Hehe, må si meg enig med Gry, jeg måtte nesten le litt da jeg så for meg den telefonsamtalen:) Hva gjorde du inni kantene rundt "vinduene" på sidene bak? (altså der det kunne ha vært vinduer) Gnikking med pad for hånd? Regner med at lakken ikke var bedre der enn andre steder i utgangspunktet. 205'en til megs er ganske gudd synes jeg:) Bra jobb dette, på en bil til 20? tusen:) Resultatet så iallefall bra ut på bildene! I de kantene brukte jeg liten pad som jeg tiltet ganske mye. Gikk greit, men måtte være litt obs 205'en er god den ja. Har dog enda ikke fått brukt den ordentlig som steg 2. Blir som regel alltid enten S30+ eller SV CFP Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.