Gå til innhold

Ventilhetter


Krisse

Recommended Posts

Krisse

Kjøpt ett sett med ventilhetter i aluminium på biltema, da jeg har mista 1 i plastikk. Men så ser jeg at det kanskje ikke er så lurt? Ser en del har problemer med at de irrer seg dønn fast... Noen som har erfaring med disse, og er dette bare et problem vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisse

Hvis det kun skjer vinterstid, og med hetter som ikke er smurt inn, så går det jo greit... Eneste fettet jeg har er Weldtite Bike grease with Teflon, den funker eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandera

Jeg har brukt det en gang etter at jeg manglet en.

Når jeg skulle fylle luft på sommerdekkene etter omleggingen hang dem så godt fast at jeg måtte bytte ventilene fordi gummien ble skadet i forsøket på å fjerne de gamle.

Anbefaler heller ikke.

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto nokon aluminumshetter på sommarfelgane mine etter forrige eigar, tenkte ikkje over det og første året gjekk det fint. I år derimot etter å ha hengt i garasja over vinteren hadde 3 av 4 ventilhetter eira bom fast, prøvde med rørtang og fastnøkkel men dei var ikkje til å rikke, sausa inn med WD-40 og lot stå i vel ein time, rikka seg fortsatt ikkje. Tok så ein dremmel og skar nesten ned til gjengane i ventilane og fekk laus den første, men på nummer to var den fortsatt ikkje til å rikke sjølv om eg hadde slipt ned til gjengane heile vegen rundt omtrent, bytta så alle fire ventilane.

Eg trur ikkje det er noko problem om ein passar på å smøre ventilane jamnleg, vanlege smøremiddlar som grease osv burde vere meir enn godt nok! Og eg ville generelt ikkje kjøpt kjemikaliar på biltema, kostar ikkje så mykje for ei tube av "skikkelege" merker, og du treng ivertfall svært lite til akkurat dette føremålet. Molykote er noko vi brukar svært mykje til slikt på verftet eg jobbar, og når det fungerar i lange periodar utsatt for sjøvatn trur eg det er meir enn bra nok til ventilhetter, ellers er kobberpasta ein favoritt på gjengeforbindelsar ellers, men i denne situasjonen trur eg ikkje det er optimalt. Forøvrig ser eg heller ikkje noko problem med det utover at det kan vere litt grisete. Galvanisk korrosjon skal ikkje vere eit problem i ein slik situasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lokale biltema har en schvær advarsel i hyllen om at disse må smøres inn med alupasta, så de har nok fått mye dårlig feedback. På biltema.no er de litt mer nøktern: "Før montering, smør olje eller fett på dekkventilens gjenger" så litt tyktflytende olje er sikkert OK. Du får heller skru de av i ny og ne for å sjekke at korrosjonen ikke tar helt av.

Jeg tok ingen sjanser og kjøpte de med innsats av plast ;)

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lokale biltema har en schvær advarsel i hyllen om at disse må smøres inn med alupasta, så de har nok fått mye dårlig feedback. På biltema.no er de litt mer nøktern: "Før montering, smør olje eller fett på dekkventilens gjenger" så litt tyktflytende olje er sikkert OK. Du får heller skru de av i ny og ne for å sjekke at korrosjonen ikke tar helt av.

Jeg tok ingen sjanser og kjøpte de med innsats av plast ;)

Innsats av plast er jo heilt genialt! :D rart ikkje alle brukar det... Trur eg skal kjøpe meg eit par slike ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, det var helt glimrende. Eneste ulempen er at de blir litt større og feitere og derfor litt mer synlige. Harryfaktoren på bilen min gikk opp et lite hakk med disse på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har slike på sommer og vinter og har ikke hatt problemer med dem hittil. Har ikke smurt dem heller, så jeg går sikkert på en smell når jeg skal sjekke lufttrykket i sommerdekkene etter en lang vinter med utendørs lagring...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...