Gå til innhold

Billig men brukbar luftkompressor?


Simen

Recommended Posts

Simen

God kveld. :)

Tenker jeg drar og kjøper meg en luftkompressor iløpet av uka, da jeg er dritt lei av "trykkluft på boks", men trenger noen innspill. Hvilken burde jeg gå for? Burde være billig, men burde også funke som den skal. Den skal hovedsaklig bare brukes til å blåse rent på kundebiler og egne biler før polering/voksing. Funker f.eks. en av disse:

Biltema oljefri kompressor

Biltema oljefri minikompressor

Jula oljesmurt kompressor

Cotech oljesmurt kompressor (Clas Ohlson)

Hvilken praktisk forskjell er det på oljefrie og oljesmurte kompressorer? Sorry, har dårlig peiling på dette. :P

Så også etter brukt på finn.no, men fant ingen i nærheten så da gidder jeg ikke det.

Takk for innspill!

Edit: La til et alternativ til (er denne prisklassen jeg ser etter).

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Simen

    15

  • Lena Kristin

    11

  • Øyvind G

    5

  • BChris

    5

Mest aktive i dette emnet

Om eg sjøl sku kjøpt kompressor no, hadde eg nok valgt ein med hjul ;) Greit å ha når den flyttes rundt, lettere å dra den med seg med en rull med skøyteledning bak enn å kjøpa 10-20 meter slange og dra rundt på å kveile opp osv. :) Me har ein gammal haug frå Biltema heima, den funker gull til det meste :) Ikkje kraftig nok til pnaumatisk verktøy (går, men kun på ting som ikkje sitter for godt fast, og da er pnaumatisk verktøy unødvendig) og slikt, men fin til blåsing, lett lakkering (ikkje for trang dyse og tjukk lakk i boksen), fylling av luft i dekk osv. :)

Men ja, 3 ting eg ville sett på; Hjul, størrelse på tank og støy :)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Hvilken ville du gått for av de jeg har lista opp der da? Blir nok ikke aktuellt med noe dyrere, da jeg som sagt bare kommer til å bruke den til tørkehjelp i kriker og kroker på biler, og har heller ikke et hav av penger så jeg må holde meg til maks 1000,- desverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig valg, men ville sikkert gått for biltema sin. Kan tenka meg at oljesmurte er mer vedlikehold på, da oljo sikkert må skiftast på skruo/stempelet no og då. den e og Lettast av dei 2 og e greit å kunna flytta den uten masse stress, sikkert mulig å ettermontera hjul eller noke ;)

Sikkert noken her inne so har meir peiling enn meg, alt av kompressorer eg har vore borti er store doble stempelkompressorer til starteluft og service/controlluft på båter, og det er mykje større skala enn dette :P Snakker da om kompressorer med 40-50kg tunge elektromotorer på noen KW som driver kompressoren :P

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JMossige

Du kan jo bruke blåsefunksjonen på våtsugeren Simen. Jeg bruker bare et vanlig munnstykke, men hvis du hadde lagt noe med mindre hull, så blir det mer konsentrert, og mye mer effektivt. Tenkte jeg skulle prøve å lage noe snart til min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Jeg har den kompressoren fra Clas Ohlson og er meget fornøyd med den. Du skal kjøre den MYE og lenge før du må bytte olje på den. Bruker den til alt fra spikring, til renblåsing og små lakkering/sandblåsing.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Takk for svar!

Mossige: Neh, den bruker jeg kun til interiør. :P Neida, men syntes det hørtes litt tungvint ut? F.eks. når du skal blåse ut luft fra f.eks. takrails?

Lena Kristin: Takk for tilbakemelding, flott med konkrete erfaringer. :) Har du brukt den til å blåse ut vann fra sprekker og trange plasser på bil før? Er den kraftig nok til å få ut alt vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste forbruker kompressorer har vel arbeidstrykk opp mot 8 bar.. største forskjellen er hvor fort de "lader" seg opp igjen og størrelse på tank.

Jeg har brukt tilsvarende til denne Cotech oljesmurt kompressor (Clas Ohlson) bare annet merke flere år. Funker fint til å skifte dekk, fylle dekk, blåse bort alt mulig rart :) har heller aldri skiftet olje på den.. (den jeg hadde før den var nok opp mot 15år skiftet kondensator på den engang)..

Skal faktisk hente kompressoren min idag for dette var jo en god ide :) (er utfaset av enn 100liters)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Cotech fra Clas Ohlson, og er svært fornøyd med den, både til å fylle dekk, og til å blåse bort vanskelig tilgjengelig støv og skitt. Clas Ohlson har også den beste modulen for fylling av luft. De andre jeg har sett har en for liten skala til å fininstille lufttrykket. Jeg kjøpte også en 9m kabel m/dispenser til å henge på veggen. Det fungerer også utmerket.

Flere her har nevnt at kompressoren brukes til smålakkering. Det har jeg aldri gjort, men har noen steinsprut skader jeg tenkte å jobbe med. Jeg har bestilt lakkstift fra verkstedet. Er bruk av kompressor på små områder (steinsprut) en praktisk løsning, eller må man ha større områder å lakkere på? Hva trenger jeg eventuelt av utstyr for å gjøre dette skikkelig?

_______________________________________________________
Torgeir Jacobsen
Riktig bilpleie er jo moro... Jeg lærer noe nytt hele tiden. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Min er hyppig brukt til å blåse bort vann med. Det har den overhode ingen problemer med. Den har trykk på opp til 8 bar hvilket er rimelig bra med tanke på pris. Jeg jobber også i Clas ohlson, og på de årene jeg har jobbet der har jeg kun hatt reklamasjon på en kompressor. Så denne kan trygt anbefales.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

I tillegg er reklamasjoner en smal sak hos Clas ohlson. I tillegg har du 30 dagers åpent kjøp, så om du ikke er fornøyd kan du mot kvittering få pengene igjen innen 30 dager

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Nice. Søkte forresten nettopp på 100% jobb hos Clas, men har ikke hørt noe fra de så regner med at det ikke blir noe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clas kompressoren ser nok ut som dei beste av dei 4 i mine auger også :) Hjul og god og stor tank :) (Hadde ikkje dette alternative i første post :P )

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JMossige

Takk for svar!

Mossige: Neh, den bruker jeg kun til interiør. :P Neida, men syntes det hørtes litt tungvint ut? F.eks. når du skal blåse ut luft fra f.eks. takrails?

Ikke tungvint i det hele tatt, men nå vet jeg ikke hvor lang slange du har på din. Jeg har 4 meter på min karcher, og da er det ingen problem å rekke taket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel R

Du kan jo bruke blåsefunksjonen på våtsugeren Simen. Jeg bruker bare et vanlig munnstykke, men hvis du hadde lagt noe med mindre hull, så blir det mer konsentrert, og mye mer effektivt. Tenkte jeg skulle prøve å lage noe snart til min :)

Dette synes jeg hørtes ut som en dårlig ide :wacko:

Med tanke på at det kan sette seg ulumskheter inne i slangen som du ikke har kontroll på er ikke dette et valg jeg ville tatt uansett.

Er du riktig uheldig kan du blåse ut en liten stein eller noe faenskap som skader lakken på bilen...

Nei kjøp deg en fra biltema du Simen, det har jeg hatt og den levde i mange år med misshandling før den slutta å funke... eneste minus er liten tank og at den sviver hele forbanna tiden når du bruker den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Det er ikke noe problem å få igjen pengene på Biltema heller hvis ikke du er fornøyd. Har ikke testet noen av disse selv, men hvis den kun skal brukes med blåsepistol, så er det egentlig bare å velge en da alle disse skal fint kunne klare det.

Ang. trykket, så er 8 bar standard. Dette kan justeres opp hvis det er ønskelig. til luftverktøy som muttertrekker osv er det maks 8 bar som er anbefalt. Med blåsepistolen har det ingen ting å si.

Selv hadde jeg gått for Biltema sin pga jeg har mye annet verktøy fra Biltema og vet at Biltema gir godt verktøy til en lav pris.

Edit:

Ville ikke gått for minikompressoren. Stor fordel om den har noen liter på tanken, så den ikke går hele tiden når du bruker den. Gå for en av de 3 andre eller noe lignende.

Ville lagt på noen få 100 lapper å kjøpt denne. Er jo ikke mange kr ekstra for å få hakket over mener jeg.

Har du vurdert å kjøpe en brukt en?

(Ble litt rotete innlegg, men du skjønner nok hva jeg mener)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Og tilsvarende denne koster 998 hos clas hehe... billigere og like bra.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...