Gå til innhold

Er det forskjell på drivstoff?


Core2Duo

Recommended Posts

  • Moderatorer

Hei.

Jeg kom til å tenke på at Shell, Esso, Statoil, YX og de forskjellige drivstofftilbyderne har sine egne "hemmelige" tilsetninger i drivstoffet. Jeg søkte litt rundt på internett, og en som jeg syntes skiller seg ut er Shell. Mange sier bilen oppfører seg rart, den har mindre drivkraft også videre..

Så da lurer jeg på; Hvor fyller du drivstoff?

Og; Merker du noe forskjell på drivstoffet til de forskjellige stasjonene?

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel, så vidt meg bekjent, kun Oktanen som er forskjellen på div. drivstoff. Ellers er vel Esso 95 lik som Statoil 95, ellers hadde det vel funka dårlig å fylle Statoil bensin/diesel etter å ha fylt Esso :P

Ellers meina eg å ha hørt at diesel (muligens bensin og (?)) nedoveri Europa inneholder mindre parafin, eller ett eller ant, enn norsk. Dette skal visst gjøre drivstoffet utenfor norge litt meir effektivt enn norsk. MEN, no skal da påpeikast at dette kun er et rykte eg har hørt :)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Nå har jeg bare fylt diesel på Shell siden jeg fikk bilen min, da jeg har sånn Trumf-kort, og stasjonen her pleier å være billigst, så jeg har liksom ikke prøvd noe annet :P

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good find, men lite hjelpsomt om man leser kommentarene under :P Da er vi tilbake på "Square One" :P

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Ja, jeg vet det kommer fra Mongstad alt sammen, men det er de tilsetningene jeg mener..

Og, som du kan lese i kommentarene under artikkelen så er det folk som påstår de får både det ene og det andre etter å ha fylt drivstoff fra for eksempel Statoil. :P

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker du forskjell er det fordi det er kondens i tankene til den ene stasjonen.

Shell sin inneholder dyserens, men kjører du bilen som den skal kjøres merker du ikke forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en del Large Scale RC og de fleste der fyller shell da de har "bedre" fuel enn statoil..

Kan ikke si hva som gjør det eller hvorfor osv, men vi er en gjeng som har testet litt forskjellig og alle er enig i att shell bensinen virker bedre. Dette er 2takere som ligger på alt fra 13-22.000 rpm..

Vi tilsetter panolin 2T olje for å takle dette og det går som krutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Statoil er vel den kjeden med høyest innhold av bioetanol i bensinen/ dieselen.

Fyller kun på statoil btw. Ene og alene pga de har best kvantumsrabatt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statoil er vel den kjeden med høyest innhold av bioetanol i bensinen/ dieselen.

Fyller kun på statoil btw. Ene og alene pga de har best kvantumsrabatt :-)

Dette er hva jeg har hørt også, og kan selvsagt være noe av grunnen til att en 2T motor går bedre på shell sin, på bilen min så fyller jeg stort sett statoil, og kan ikke si jeg merker noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 av 10 liter jeg fyller kommer fra Esso, men nå nylig prøvde jeg en halv tank med Shell sin 95 "fuel save(r?)". Forbruket (iflg. computeren) har gått opp med ca. 0,5l/100km.

Men samtidig synes jeg den manuelle bensinmåleren går nedover unormalt sakte... :wacko:

Ingen merkbar ytelsesforskjell heller, så jeg holder meg nok til Essojuice pga. rabattordningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Trodde at det stort sett var akkurat samme suppe jeg. Feks her på østlandsområdet kommer ikke bare bensinen fra mongstad men tankbilene fyller på samme sted i Oslo. Har de i additiver på tankene på bensinstasjonene?

Hvis ikke kan jeg ikke se annet enn at de stort sett sender ut samme bensin for alle selskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Lenge siden jeg har vært på Sjursøya nå men det "nye anlegget" leverer ferdig tilsatt bio bensin og diesel( hhv en228 og en590) som maks tillater 5% i bensinen og 7% i dieselen. Vet det var ett kjør mot å få E10(10% tilsetting) som standard for noen år siden men om det har skjedd vet jeg ikke. CEN har sikkert mer info om det. Den skikkelige biodieselen(B30 og B100) kommer fra Litauen, men om noen kjøper det lengre vet jeg ikke da prisen vel var snaue 2kr mer pr liter.

http://www.cen.eu/cen/pages/default.aspx

Lenge siden jeg har holdt på med dette så mye kan nok være feil eller utdatert hehe! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fylle på statoil 98 oct pga jeg får tenningsbank.. så noe forskjell må det være.. har fått akkurat samme resultat 2 ganger.. Forsvant når jeg fikke på esso/shell fuel.. (kun 98 oct bilen kjøres på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...
stinebrensel

Trodde alt var av samme ulla jeg, er det ikke sånn? Har hørt noe om E85 som har mer andel bioetanol, stemmer det? Er det mest miljøvennlig da eller? Vil gjerne velge så miljøvennlig som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stinebrensel

Trodde alt var av samme ulla jeg, er det ikke sånn? Har hørt noe om E85 som har mer andel bioetanol, stemmer det? Er det mest miljøvennlig da eller? Vil gjerne velge så miljøvennlig som mulig...

Endret av stinebrensel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen
2 timer siden, stinebrensel skrev:

Trodde alt var av samme ulla jeg, er det ikke sånn? Har hørt noe om E85 som har mer andel bioetanol, stemmer det? Er det mest miljøvennlig da eller? Vil gjerne velge så miljøvennlig som mulig...

Det er forskjell på sommer og vinter (10% forskjell), men stinebrensel, det finnes bedre alternativer for miljøet - i og med at du vil kjøre så miljøvennlig som mulig. 

(troll eller bot?)

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...