Gå til innhold

Shell's nye drivstoff: V-power Nitro+


Simen

Recommended Posts

Simen

Noen som har prøvd denne? Virker jo som en spennende nyhet. Skal gi bedre ytelse og umiddelbar virkning, men kan man virkelig merke forskjell fra blyfri 95?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Min svoger hadde en ford sierra automat som gikk litt rykkete på lavt turtall. fant ikke ut hva det var på verksted, men etter en tank med vanlig Vpower så ga problemet seg, så noe rensende effekt har det nok, og friksjonshindrende middel har vært på markedet lenge. Det skal jo hjelpe på gassresponsen. Har både diesel og bensin selv og kommer sikkert til å prøve lettpåvirkelig som en er.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel en mer eller mindre rensende/smørende effekt. Noe spesiell ytelsesforbedring tror jeg ikke du får, men kan være forbruket blir senket litt :)

Anyways, jeg kjører på 95 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Noen som vet om Nitro+ erstatter Diesel Extra, eller vil det nå være to typer Diesel?

Endret av Core2Duo

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktantall:

Bensinens evne til å motstå selvantennelse.

Dersom motoren har bankesensor vil den justere fortenningen i forhold til oktantallet. Da kan man bruke både 95 og 98 (99) oktan. Effekt-/forbruksmessig snakker vi kanskje om 1%, noe som i praksis nesten ikke er målbart.

(Personlig kjører jeg på høyeste tilgjengelig oktantall, siden det teoretisk gir høyere effekt og lavere forbruk - selv om det i praksis neppe er verdt prisforskjellen.)

Tilsetninger:

Shell V-Power har blitt testet tidligere. Noen biler får en marginal økning, noen ingenting, og noen får til og med en reduksjon. På noen eldre biler er det blitt påstått at for eksempel bensinpumpen kan smuldre opp.

(Personlig kjører jeg på V-Power når det er tilgjengelig, siden jeg innbiller meg at tilsetningene er bra for motoren (rensende), og at det blir mindre rykking/napping/småfusking.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har testet dette (ikke Nitro-greien, dog) og forbruket på min bil gikk opp fra 0.8-ish på milen til 1.2 på milen, og har blitt der siden... Den gikk muligens noe jevnere på 98-oktan enn 95, men det kan like gjerne ha vært placebo. I det store og det hele var det penger ut vinduet for min del.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget plutselig at 98 var erstattet med v-power98 på automaten når jeg skulle velge bensin her om dagen. Noen som vet om den koster mer enn vanlig 98 gjorde?

Jeg kjører alltid den høyeste tilgjenglige oktan, så da blir det nok v-power på tanken fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne filmen viser vel noe av det som diskuteres her.

Har du en turboladet bil med litt hk vil du få et merkbart antall ekstra hester.

Alt uten ekstra hjelp og lite HK <-150 er det heller lite merkbart..

Værtfall på nyere biler..

Endret av MadsH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På biler med bankesensorer vil man få effektøkning ved å gå opp i oktan, men det er som regel kun merkbart i form av lavere forbruk.

I tanklokket på 325en min står det at man skal kjøre, 92, 95, 98, 100 eller høyere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne filmen viser vel noe av det som diskuteres her.

Har du en turboladet bil med litt hk vil du få et merkbart antall ekstra hester.

Alt uten ekstra hjelp og lite HK <-150 er det heller lite merkbart..

Værtfall på nyere biler..

Dette kan stemme i norge også, hvis vi har samme kvalitet på "standard bensinen" som de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde 95 V-power på BMW'n for noen år siden og det var ingen merkbar forskjell i det heletatt.

EVO'n derimot får en økning på 10-15 hester fra 98 til 99 oktan (selges ikke 99 nord for dovre :( ). Om denne 98 V-power Nitro greiene utgjør noe kontra vanlig 98 er jeg meget skeptisk på. Er mulig det renser bedre, men jeg tipper det er snakk om så små marginer att det nesten ikke er målbart.

Uansett er de vanlige 98 pumpene her byttet med 98 V-power nitro nå så jeg har ikke så mye annet valg enn å teste :) Ser ut som prisen er lik den vanlige 98? + - 1 krone dyrere enn 95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hva kan man merke seg i forskjell med tanke på Diesel? Bensin har jo forskjellig oktan og sånn, men hva med Diesel?

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Jeg har testet dette (ikke Nitro-greien, dog) og forbruket på min bil gikk opp fra 0.8-ish på milen til 1.2 på milen, og har blitt der siden... Den gikk muligens noe jevnere på 98-oktan enn 95, men det kan like gjerne ha vært placebo. I det store og det hele var det penger ut vinduet for min del.

What the...? Høres ut som at jeg kanskje ikke burde prøve nitro+? Når det er sagt så har jeg prøvd 98 V-power og bilen min bruker godt over en liter pr. mil. Du og jeg har jo samme motor? (men jeg har lettere bil, så jeg vinner :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ja, jeg angrer som en hund på at jeg prøvde 98-oktan, for å si det sånn :)

Jeg har fått byttet plugger og olje (to ganger) med filtere, har kjørt tanken helt tom (fylte 58,7L på en 60L-tank), fått sjekket bensinfilteret og luftmengdemålere og alt sånt fjas... og har fått forbruket ned i 1.15L/mil. Hurra!

Jeg vet jeg har en ørliten eksoslekkasje som helt sikkert gjør at jeg taper litt effekt og bruker litt mer suppe, men ikke så mye at bilen skal ligge stødig på 1.15L/mil.

Forbruket tatt i betraktning kjører jeg nå kun på billigste bensin inntil jeg finner ut hvorfor den er så innmari tørst. Jeg skal innrømme at jeg stort sett bedriver småkjøring og at det nok trekker forbruket opp en del også, men første halvannet året etter at jeg hadde kjøpt bilen lå den på 0,87L/mil på småkjøring/bykjøring, og jeg hadde den nede i 0,6 på langkjøring (Bergen-Oslo-type turer).

Jeg vet også at felger og dekk spiller en rolle, men jeg har kjørt på 18" på sommer og 17" på vinter siden jeg kjøpte den, så der er det heller ingen endring. Jeg har byttet dekkmerke på sommerdekkene, men har holdt meg til samme vinterdekk. Første sesongen på Uniroyal-sommerdekk merket jeg heller ingen økning i forbruk...

Jeg har også prøvd å kjøre kjempeforsiktig og økonomisk uten at det har hatt noen som helst effekt. Så jeg aner ikke hva som skjer, og vet ikke engang hvor jeg skal begynne å feilsøke nå, siden jeg allerede har fått feilsøkt de vanlige synderne. Hvis noen har tips blir jeg ytterst takknemlig...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket avhenge jo av tap i heile drivlinja, så bytte av olje på girkasse og differensialar vil vel kunne ha litt å seie. Men er du sikker på at problemet kom etter at du kjørte på 98 oktan har nok ikkje det noko med saken å gjere uansett :) Prøvd å reboote ecu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være feil på feks luftmengdemåler eller lambda. lambda kan jo ha fått en støyt med dritt/bensin el pga bilen ikke var klar for 98 som henger igjen/ har ødelagt den.. selv om det er en smallband har den noe å si for forbruket.. kan også være noe så dumt som temp sensor i blokken slik bilen går på kald modus hele tiden :S Kjenner ikke disse motorene da. men alt er feil jeg har sett før

eksos lekasje etter grenrør gjør vanligvis ingenting utenom å bråke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...