Gå til innhold

Gummimatter med fæl lukt - hvordan bli kvitt lukta


Simen

Recommended Posts

Simen

God morgen!

Har en bil her med fæl mugg-lukt inne i bilen, og gleder meg til å få rensa ut driten etterhvert. Men, nå har jeg vasket og tørket gummimattene, og de stinker ennå. Vaska dem grundig med Grime Reaper 1:5 (to runder) og detaljkost, men dette hjalp tydeligvis ikke mot lukta selvom de ble rene.

Noen tips? Kan det hjelpe å "lufte" mattene ved å la dem ligge utendørs en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Jeg ville gjerne prøvd en sterk blanding med SurfexHD.

Sprøyt på og la virke 2 min før du skrubber godt med en stiv børste.

Spyl så av med høytrykk.. :)

SurfexHD renser gummi utrolig godt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel og mishandlet gummi lukter gjerne dritt uansett hva du gjør.

Jeg har gjerne skrubbet de godt med Surfex HD eller Espuma Revolution, og så satt de inn med CG VRP-dressing, Pneu eller PERL og da fått et kurant resultat. Godt lukter de uansett ikke, men det er det nærmeste jeg har kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Jeg ville gjerne prøvd en sterk blanding med SurfexHD.

Sprøyt på og la virke 2 min før du skrubber godt med en stiv børste.

Spyl så av med høytrykk.. :)

SurfexHD renser gummi utrolig godt.. ;)

Ja dette er første gangen jeg bruker noe annet enn sterk Surfex HD. Visse personer mente GR var enda bedre enn Surfex på gummi, så det var egentlig derfor jeg kjøpte det inn. :P Men ja, kan jo prøve sterk Surfex HD og en neglbørste f.eks.

Gammel og mishandlet gummi lukter gjerne dritt uansett hva du gjør.

Jeg har gjerne skrubbet de godt med Surfex HD eller Espuma Revolution, og så satt de inn med CG VRP-dressing, Pneu eller PERL og da fått et kurant resultat. Godt lukter de uansett ikke, men det er det nærmeste jeg har kommet.

Ja okei. Tenker jeg lar de ligge ute i hele dag, vaske på nytt, og sette dem inn med Pneu. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til at billige gummimatter kan lukte litt niffy. Mattene i gamlebilen til fruen lukta også dritt. Lukta sur gummi, men gjorde aldri noe med det før bilen ble solgt. Men en lett dusj med Surfex burde vel kurere dette greit vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Avhengig av bilmerke, så koster det ikke mange hundrelappene for nye matter. Ta en telefon til merkeforhandler og spør om pris, og ring så til kunden og forklar at mattene lukter fjøs og at uansett om du bruker en helg på å skrubbe dem blir de ikke bra, og at nye matter koster X kroner og kan fås på dagen. Er jo ikke snakk om at du skal legge ut for dem heller :)

Hvis kunden ikke vil bruke de ekstra hundrelappene har du hvertfall sagt fra om at de ikke blir bedre enn de er etter at du har skrubbet dem så godt du kan, og så får han ta en vurdering på det når han henter bilen.

Synes uansett det blir feil at du skal bruke litervis av produkt for å skrubbe matter som muligens aldri blir bra igjen... koster jo litt det også, så du må nesten ta en avregning - 400 kroner i produkter du muligens ikke får betalt for med usikkert resultat, eller 400 kroner i nye matter og en mer fornøyd kunde? :)

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Christer: Det er en VAG.

Eieren er i Tyrkia på ferie, så jeg vil ikke forstyrre han unødvendig der han sitter med solbriller og badebukse (+ eventuellt solhatt også!). Men kan ta kontakt med han om jeg ikke får bort den fæle lukta. :)

Menneh, hvordan i all verden skal jeg klare å bruke 400 kroner i Surfex HD til dette? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Synes uansett det blir feil at du skal bruke litervis av produkt for å skrubbe matter som muligens aldri blir bra igjen... koster jo litt det også, så du må nesten ta en avregning - 400 kroner i produkter du muligens ikke får betalt for med usikkert resultat, eller 400 kroner i nye matter og en mer fornøyd kunde? :)

Tjaaa, jeg har nå aldri brukt mere enn en halv desiliter med sterk blanding SurfexHD på ekstra skitne matter så litervis er vel å overdrive litt.. :P

Og etter litt kjapp regning så koster en halv dl SurfexHD ca 3 kroner og 90 øre.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Christer: Det er en VAG.

Eieren er i Tyrkia på ferie, så jeg vil ikke forstyrre han unødvendig der han sitter med solbriller og badebukse (+ eventuellt solhatt også!). Men kan ta kontakt med han om jeg ikke får bort den fæle lukta. :)

Menneh, hvordan i all verden skal jeg klare å bruke 400 kroner i Surfex HD til dette? :P

Aner ikke, jeg bare plukker tall ut av luften :P

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Hehe det er viktig å overdrive litt for å få frem ett poeng vøtt. :thumbup:

Og etter litt kjapp regning så koster en halv dl SurfexHD ca 3 kroner og 90 øre.. :P

:rofl1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Sånn, da tror jeg mattene er lukt-frie faktisk. De lå utendørs (men under tak) i over 2 døgn, og nå har jeg nettopp stått på alle fire og skrubba skikkelig med en stiv børste og Surfex HD 1:2. Nå henger de til tørk, og jeg lukter ingenting selvom jeg har nesa 1 cm. unna mattene og sniffer skikkelig hardt. :thumbup: Takk for innspill folkens. Surfex HD rocker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...