Gå til innhold

Bilpleieprodukter i dagligvarebutikk?


Glenn L

Recommended Posts

Go'kveld :)

Har vært inne på en liten tanke en stund, og tenkte jeg kunne dele denne for å få noen kjappe tilbakemeldinger/andre synspunkter rundt dette.

Jeg jobber for tiden i en dagligvareforretning, hvor vi står rimelig frie til å selge de produkter vi ønsker (innenfor norsk lov, selvfølgelig ;) )

Så tenker jeg litt rundt dette med å implementere hobby og arbeid, ved å kanskje ha et "bilpleie hjørne i butikken hvor det kan være diverse produkter. (Ja det finnes butikker som har dette, men tanken er at "mannen i gata" også skal kunne få tak i andre ting enn Turtle Wax :)

Hvis dette skulle bli realisert, er det viktig å huske at dette ikke blir en fullverdig bilpleie-forretning som f.eks Scandicshine, eller bilxtra for den del. Hovedsaklig blir det nok enkle produkter, og i all hovedsak kun i sammenheng med bilvask :P

Så, fire away!

Hva synes dere om å kunne nappe til dere en flaske "CW&G" eventuelt en ny wash-mitt når dere er og handler ?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Def noe jeg mener flere skulle fått opp øynene for ja, men en må nok også tenke pris når en skal gjøre noe slikt, en har ikke en overentusiastisk selger som forklarer hvorfor noe koster 3-10 ganger så mye som noe annet.

-Prickbort feks bør en klare å selge litt av

-Får en opp et ok antall bøtter med gritguard så kan nok den prises bra også

-En washmitt feks kommer jo i alle priser, så det skal la seg gjøre.

-Såpe finner en garantert en del av som er bra og ikke for kostbart.

-Felgkoster kan det nok la seg gjøre å selge litt av.

-Av polish og sealer så tror jeg lett jobba rens og en lett jobba sealer er en ide. (Duragloss 101 + 111 feks)

Sikkert noe en kan selge dette, men har du en som blør litt for varene så selger du mye mer av det, en han som pluker selv fra hylla. Da er det gamle gode ofte vanligst å kjøpe så fremt ikke det andre er svinbillig har jeg følelsen av.

Best i test lable, plassering og profilering i butikk er nok vesentlig, har du banner med feks "aldrr har det vært lettere å polere bilen" sammen med feks DG 101 og 111 så lokker det nok til seg noen det også. samt at det ikke er jug :D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen har absolutt potensiale.

Se bare på f.eks Coop kjeden, stormarked.

Kjøp melk, brød, maling, slagdrill, kano og tamponger på en og samme plass.

Så klart det er plass til bilpleieprodukter! :)

Ingenting hadde vært bedre enn kunne svinge innom butikken og slenge doruller og en felgbørste på disken! :thumbs:


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte eventuelt laget et lite torg eller noe med plakater mener jeg. Er nok ikke mange som plutselig gjenkjenner eller finner en flaske prickbort eller såpe interresant i en hylle. Jeg tror felgrens hadde vært en bra ting. Alle jeg viser virkningen av å bare spraye felgen med P21S, la ligge 10min og så spyle av, har gitt meg beskjed om å bestille til dem. Tror mange syns det er ork med å vaske felg, så vis dere hadde fått frem hvor enkelt det kan gjøres, så kunne det kanskje vært noe. Men folk er gjerrige på prisen da. Tror også kanskje folk forventer slike produkter til å være ekstra billige i en dagligvare, i alle fall når flaskene og merket er helt ukjent for dem. Jeg hadde i utgangspunktet stilt meg negativ til kvaliteten til bilpleie produktene i en dagligvare. Men som sagt, enn plakat eller noe kan hjelpe på.

Tror uansett ikke det er noe dere kommer til å bli rike på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe å bli rik på nei ;) Vil bare spre det gode budskap :P

Angpende dette med at folk tror det som selges i dagligvare er dårligere en andre steder, så spørst det om ikke veien å gå ville være mer kjente produkter...

Skal kunne si meg enig i at å introdusere "Chemical Guys" til Leif borti gata, ikke er så ideelt.

Men om en f.eks i startfasen satset mer på produkter som er allment kjent, hadde dette kanskje vært lettere.

Eks. Autoglym, Meguiars... (Autoglym blir vel faktisk sett på som et veldig bra merke hos mannen i gata. (Noe det forsåvidt også er :) )

Hvis en da klarer å få folk til å innse at butikker kan selge annet enn ZIP-Bilshampo, kan en kanskje introdusere mer "eksotiske" merker etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Høh, at jeg ikke har tenkt på dette før.Snakker ofte med de som driver den butikken jeg handler mest på..Få bilpleie inn i dagligvareforretningene!Alt i bilpleie er jo igrunn dagligvare :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket prisnivå vil det da være mulig å holde i deres øyne? :P

Si at jeg kunne fått til :

Meguiars nxt wash 0.5l : kr 99.90

Meguiars mf mitt : kr 159.90 ( koster 219 på bilxtra :P )

Felgbørste : kr 99.90

Waffleweave tørkehåndkle :kr 59.90

Tror dere dette er priser som mannen i gata kunne akseptert? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å holde prisene helt greie det og skrive plakat der det står: Vi er billigst på bilpleie. Så enkelt er det :)

Med tanke på hvilken type butikk vi er er det nok ikke så enkelt ....

Skal jeg skrive plakat "vi er billigst på bilpleie", så skal det også være hevet over enhver tvil om at dette er tilfellet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare en aldri så liten detalj, så er ikke dette snakk om en butikk på størrelse med "coop obs" eller noe slikt :P

Er en koselig liten nærbutikk det er snakk om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Hvilket prisnivå vil det da være mulig å holde i deres øyne? :P

Si at jeg kunne fått til :

Meguiars nxt wash 0.5l : kr 99.90

Meguiars mf mitt : kr 159.90 ( koster 219 på bilxtra :P )

Felgbørste : kr 99.90

Waffleweave tørkehåndkle :kr 59.90

Tror dere dette er priser som mannen i gata kunne akseptert? :)

Tror du skal sjekke innpriser før du begynner å komme med utpriser. For at du skal kunne ha de prisene der må du nok enten kjøpe enda større kvanta enn hva Bilxtra gjør eller så må du selge med mye høyere tap ;) Det er godt mulig Panvulk har veilpriser også som en må følge. Men, uansett ikke noe dumt forslag for nærmiljøet ditt hvis det er langt til nærmeste konkurrent feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok vært skeptisk til å få til dette.

Som du sier er butikken nærbutikk, Joker?

De har faktisk et par flasker AG her nede på Joker men jeg tror ikke det er noe som selger og prisen er også relativt høy mener jeg.

Personlig tror jeg at dette høres fint ut for en entusiast, men det er vanskelig å forsvare prisene som man nødvendigvis må ta for å få det til å gå rundt.

I min butikk (Bunnpris Stormarked) så hadde vi noen bilpleieprodukter, bl.a. felgrens, og selv om dette var billig var det praktisk talt ikke salg på det. Felgrensen gikk ut på dato (2år tror jeg) og funka forsåvidt dårlig når jeg fikk testet den, men det hadde neppe noe med salget å gjøre. Dette var ikke et høyt profilert produkt men dog..

Det kan selvfølgelig gå om det er veldig langt til nærmeste biltema/bilxtra og det er masse rånere i området, men må også huske at lagerkostnaden for en vare er regnet som 10-25 % av innkjøpsverdi pr år, så om det ikke flytter seg blir det fort dyrt. Om dere har plass og likviditet til overs så hadde det jo vært tøft å se om det funket, men for herr og fru perodisk-bilgnikker så er "biltema det flotteste å få tak i og hvorfor i alle dager skal man betale mer for noe når man får bra nok produkter på biltema.. ?" Eller enda bedre; "Zalo koster 20 kr flaska, hvorfor skal jeg betale 100 kr for en fancy såpe når jeg ikke trenger det?"

Kanskje jeg er negativ, men kommentarene over er satt fra en butikksjef og ikke en detailer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har regnet endel over det, og dette er priser som kan være aktuelle om det ikke finnes noe regler som jeg av en eller annen grunn må følge. Dog kan dette enkelt løses med tilbudsstatus på varene;)

Høy at du tenkte Joker når jeg sa nærbutikk BTW :) liker tanken på at Joker har "top of mind" plassering innen nærhandel :)

Og når kunden har prøvd waffelhåndkle til meguiars, går han irritert tilbake til det gode gamle pusseskinnet :P

Er ikke mg waffleweave det er snakk om til den prisen ;)

EDIT : regner med at vi selger med en del lavere bruttoforjeneste enn bilxtra ja, men høy fortjeneste er noe du ikke hører ofte om i dagligvaren ;)

Endret av Glenn92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget til trogha var vel at Meguiar's Water Magnet er et elendig tørkehåndkle og med rette fortjener kallenavnet "Water Repellant" :)

Korrekt :D

Er ikke mg waffleweave det er snakk om til den prisen ;)

Det er uansett ikke verdt den prisen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Det er nok mange faktorer som spiller inn her.. Men jeg liker tanken, har selv joker rett ved(5-6km) og det hadde vært fint om jeg kunne handlet det jeg trengte om det var tomt.. Men dette er vel et prosjekt som passer for en entusiast, og du måtte vel ha regnet med en del demo/pushing på kundene? Men uansett lykke til med prosjektet om du velger å starte opp med noe:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kommer aldri til å handle bilpleieprodukter på en lokal dagligvarebutikk så lenge det finnes en biltema/torshov/bilxtra/mekonomen butikk tilgjengelig. Disse butikkene har folk tillit til, selv om de ofte er helt på jordet når det kommer til bilpleie. Det mest kompliserte man får solgt i en dagligvarebutikk er nok en avfetting. Evt en bilsåpe.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er nok inne på noe der Mighty, men jeg har troen på at produkter og utstyr til vask kan være mulig å omsette noe av. Poleringsmiddel og coatinger og slikt er nok ikke aktuelt nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir hovedpoenget med å selge litt vaskeutstyr på dagligvaren?

Det blir neppe noen økt omsetning av betydning, men du satser kanskje på å få noen likesinnede i bygda?

Jeg spør ikke for å være vanskelig, jeg bare prøver å forstå hvorfor du ser på det som en god ide å selge slikt på dagligvaren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...