Gå til innhold

Moms på frakt?


svenrik

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

Jupp, varepris og frakt blir det Mva på..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil Holthe

Du betaler vel mva på frakt om varens verdi er over 200. Blir da mva på hele beløpet, mens det kommer anpå hvilken kategori vare du handler om det skal fortolles i tillegg. Bilpleie er vel tollfritt mener jeg å ha lest et sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ved privatimport til Norge gjelder følgende regler (og dette har jeg skrevet før):

Hvis varens (på deklarasjonsseddelen/faktura) verdi ved ankomsttidspunktet til Norge har en verdi under NOK 200, skal det ikke betales merverdiavgift (mva, moms) av varen eller fraktkostnaden.

Hvis varens (på deklarasjonsseddelen/faktura) verdi ved ankomsttidspunktet til Norge har en verdi som overstiger NOK 200 (kun varen), skal det betales 25% moms på av beløpet varens verdi+fraktkostnad. I tillegg tar speditør et gebyr for forenklet tollbehandling; dette gebyret varierer fra speditør til speditør og fastsettes ikke av Tollvesenet.

Jeg har uthevet ankomsttidspunktet, da Tollvesenet opererer med valutakurser som typisk ligger 1-3 måneder etter dagens gjeldende kurser, så varens verdi på kjøpstidspunktet og ankomsttidspunktet er ikke nødvendigvis den samme, og verdien Tollvesenet regner ut fra sine kurser stemmer derfor heller ikke med det man faktisk har betalt for varen.

Man kan nekte å betale mva-kravet ved henting av pakken på postkontoret og kreve å fortolle den selv; isåfall sendes pakken tilbake til Tollvesenet for ny vurdering, og importør (kjøper) må deretter sende dokumentasjon på varens verdi i form av faktura/kvittering til Tollvesenet. Tollvesenet vil da bruke fakturaen som grunnlag for utregning av nytt mva-krav. Hvis verdien av varen som spesifisert på faktura/kvittering da er lavere enn tollgrensen på NOK 200, vil mva-kravet som regel frafalles, men man risikerer å måtte betale et fortollingsgebyr direkte til Tollvesenet i stedet, og denne kan være høyere enn mva-kravet var i utgangspunktet.

Man kan sende melding til Tollvesenet før pakken ankommer Norge og informere om at det kommer en pakke fra utlandet og at man ønsker å fortolle denne inn selv; isåfall sender man inn dokumentasjon før pakken ankommer.

Hvis noen lurer, så har jeg gjort dette, og ja, jeg har også brent meg på å fortolle varen inn selv. :)

Bøker er alltid toll- og momsfrie.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...