Gå til innhold

.


oppdatert

Recommended Posts

Meringdal

Hei du.. Er ikke så lenge siden jeg demonterte dørene på en slik. Jeg blander litt med fremdørene, men jeg tror det skal være clips på innsiden av panelene. På undersiden er det noen skruer.

Du fjerner først skruene, så prøver du å bende ut panelet litt å se om hvor de andre sitter. Er temmelig usikker på hvor mange skruer det var... Clipsene sitter temmelig godt, men pass på at du ikke drar i for hardt så de går i stykker. Om du er uheldig å knekker noen så får du dem ganske billig på nærmeste møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel 2-3 skruer under dørtrekket, så må du fjerne bryterpanelet til el vinduer foran hvis det er førerdøren, under der skal det også sitte 3 skruer. ellers er det bare å bende det forsiktig ut der som klipsene sitter. Lurt å ha sånne klips i reserve, for de ryker titt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BimmerPower

Hei! Jeg jobber på møller og har demontert disse dørene et par 100ganger :P

Du må av med dørtrekket først ja, da er fremgangsmetoden slik:

- 2 torx skruer helt nede med dørtrekket (synlige) også har du et deksel med elknapp til vinduet som må av (litt makt må til) så under der er det 3 torx skruer som må ut. Nå kom det jeg hater mest! bakpå er det 6 klips som henger seg fast i dørplaten, her bruker vi spesialverktøy en type klype som vi banker inn på siden av klipset da spretter klipsene ut (altså løsner fra dørplaten) veldig lett og knekke festene som selve klipset står på, jeg limer de på igjen vist de knekker (plastikk fantastisk :P) nå er dørtrekket løst og da er det bare til å ta av wieren til håndtak og div stikkhus.

Når dørtrekket er av må du av med dørplaten (for å komme til selve dør metallet) da må du ta av 2 svarte gummi propper (for å komme til festene til ruten) kjør ruten opp sånn at du ser boltene (2stk som er 10mm) når du har løsnet de kan du trekke opp ruten og teipe den fast så høyt som du får den. Så må du løse alt av stikkhus for elnette skal ligge igjen i døren når du har tatt av dørplaten, 2 stikkhus: til låsekasse og airbag (crash sensor) som er på baksiden av dørplaten må løsnes når du har løsnet dørplaten helt. Når du har gjort alt dette er det bare til å løsne alle 10mm boltene rundt hele dørplaten og 2 tolvkant M6 bolter på siden av døren til låsekassen. SÅ! må du ta av dørhåndtak og pyntedeksel/låsesylinder i døren (2 skruer på siden av døren) den bakerste må helt ut (holder låsesylinderen på plass og den andre skrur du ut til låsesylinderen kan trekkes ut. her har vi 2 forskjellige feste måter for å åpne døren, enten har du et lite "stempel fra låsekassen og til dørhåndtaket som bare blir trykket på, da er det bare til å løsne denne, den andre typen er en hel plate med torx 20 skrue som må av, denne platen henger i låsekassen på innsiden så den må av for å få av dørplaten. NÅ SKAL DET GÅ AN Å TA AV DØRPLATEN, KAN VÆRE LITT STRESS :P

Så nå er det bare til å huske stikkhus til airbag og låsekasse så er du i mål ;)

Mye tull med låsekassene på Passat pga vann i wier (den fryser seg fast, eller vann i låsekassen) så når du har gjort alt dette for å dunke ut en bulk hadde eg like godt bare skiftet låsekasse og utvendig wier :P

De 6 klipsene i døren bør byttes (16kr for 6 nye eller noe) anbefaler deg på det sterkeste å skaffe det spesialverktøyet! ligner på en gaffel bare med 2 pinner istedenfor 3 og mye større og tynn helt ute på spissene :) vet ikke hvor du kan kjøpe det.

Da gjenstår det bare å ønske deg lykketil!

- Fakeworth

  • DCN Poeng 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BimmerPower

hei og mange takk for respons. det gjelder bakdøren. ser det er en skru akkurat midt under dekselet, er litt usikker på hvor jeg begynner for å få av dekselet. noe tips?

Du snakker vell om dette dekslet?

lastned.jpg

Bruker en plastikk pinne med skarpe spisser som eg får bak dekslet og presser av, litt makt må til her også :P tåler mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er bedre å levere den inn ja, de klarer nok å rette den uten å måtte ta ut noen form for dørbekledning..

Ellers har man jo alltids denne metoden.. OBS: eget ansvar.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BimmerPower

Fakeworth utrolig bra beskrivelse, tusen takk for så bra beskrivelse, men jeg ble nok skremt der, hadde nok kommet til å laga mere skade enn det er :/

Det gjelder hele det sorte plastikk dekselet som dekker døren, for å komme til metallet.. Mulig det er bedre å ta dette til en oppretter.. det er 3 bulker som er relativt "runde" og ikke dype, men på størrelse med et såpestykke. Verste bulken er kanskje den som er bak krom lista, :@ F@£@$£ - oppgitt nå, og tenker stygge tanker om alle med rød gammer rustholk.

Om noen er i Trondheim, og har tid til å hjelpe er det bare å sende på en melding :rolleyes:

Vist ikke lakken er sprukket så er det jo bare til å demontere døren, ta av dørbekledning og dørplate og da har du god plass til å jobbe på innsiden med bulkene, men ja krom list er litt værre :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig med låsekassene på disse bilene? Mine framdører har vært meget trøblete. Har vært umulig å åpne fra utsiden ihvertfall 4 ganger siste 1-2 årene :thumbdown: Går over igjen etter noen dager. Nå har jeg begynt å smøre jevnlig ved å fjerne den gummiproppen. For ikke å snakke om parkbremsen..... :thumbdown: :thumbdown:

Sorry for å bølle tråden din, men måtte få det ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BimmerPower

Hva er det egentlig med låsekassene på disse bilene? Mine framdører har vært meget trøblete. Har vært umulig å åpne fra utsiden ihvertfall 4 ganger siste 1-2 årene :thumbdown: Går over igjen etter noen dager. Nå har jeg begynt å smøre jevnlig ved å fjerne den gummiproppen. For ikke å snakke om parkbremsen..... :thumbdown: :thumbdown:

Sorry for å bølle tråden din, men måtte få det ut ;)

Forsetter litt O.T jeg da og svarer deg.

Det er synd og si, men låsekasse og utvendig wier og parkbrems er sykdom på Passat...

Det som skjer med låsekassen er at det kommer vann inni (nå har vi fått et deksel som skal festes før vi monterer ny låsekasse for å holde vannet ute) også har vi fått nye og bedre wiere som holder vannet ute (den gamle tar inn vann og når det er kaldt fryser den, da får du ikke åpnet døren utvendig).

Parkbrems har vi ingen løsning på, det som skjer er at reguleringsmotoren til håndbremsen (elektrisk håndbrems) sprekker i motoren, da får du fullt i irr inni motoren som gjør at stemplet blir tregt og få inn/ut når du trykker på knappen. Vi har hat noen biler der hjulene låser seg helt... og når vi har skiftet reguleringsmotor (5500kr for deler og arbeid pr side) så har også styreenheten som ligger under midtkonsollen blitt ødelagt (7000kr + arbeid)

Så dette + sirkulasjonspumpe til parkeringsvarmer er kjente sykdommer på passat 3C (2005-2010)

Ellers er passat en kjempe bil med lite rust problemer!! Noe mer dere lurer på?

Husk at dere har 5 årsgaranti da, vist det ikke er import/jobb bil, det mange som glemmer det og betaler mange ti tusen på annet verksted når de kunne fått det gratis på møller ;)

  • DCN Poeng 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Halelujha...

Det er så en får tårer i øyekroken av slike forklaringer Fakeworth, knallbra, samt at det gangner Møller og du tar det i fritiden... det er så credverdig som en kan få det :)

DCN style forklaringer digger vi :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter inn og legger til et lite tips; Når du tar skal ta av dette, som Fakeworth har beskrevet på en imponerende måte, kan du også veldig gjerne koble fra batteriet før du begynne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BimmerPower

Halelujha...

Det er så en får tårer i øyekroken av slike forklaringer Fakeworth, knallbra, samt at det gangner Møller og du tar det i fritiden... det er så credverdig som en kan få det :)

DCN style forklaringer digger vi :)

Hehe takker for det, men det er nå det minste jeg kan gjøre og hjelpe andre, har fått mye hjelp innpå dette forumet angående bil pleie som jeg er helt fersk på, så det minste jeg kan gjøre er å svare på det jeg kan av erfaring :)

Så bare send meg en pm vist det er noe mer folket lurer på :)

Skyter inn og legger til et lite tips; Når du tar skal ta av dette, som Fakeworth har beskrevet på en imponerende måte, kan du også veldig gjerne koble fra batteriet før du begynne :)

Selv gjør jeg aldri dette, må ha litt musikk til arbeidet :P men tenningen er alltid av :)

Tar du av stikket på crash sensoren også tar på tenningen må du inn med data for å få slettet feilen, så gjør jobben med tenningen av eller som Glenn sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gunnar Fossum

Hei!

Får ikke åpnet venstre dør foran på min passat 2006.

Prøver nå å få av dørplaten, men får den ikke av...finner ikke de 10mm boltene :/

Trodde de skulle være der jeg har farget med rødt (bilde)

post-5020-0-51359500-1342380830_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BimmerPower

Hei!

Får ikke åpnet venstre dør foran på min passat 2006.

Prøver nå å få av dørplaten, men får den ikke av...finner ikke de 10mm boltene :/

Trodde de skulle være der jeg har farget med rødt (bilde)

Hei!

Ser du er godt igang med demontering, de 2 boltene du leter etter er feste til vinduet og du må ta vinduet opp/ned til du ser dem i hullene du har markert, pga disse er festet på hevemekanismen til ruten :)

Regner med det er utsiden du ikke får åpnet ifra? da skifter du låsekasse (husk å få med kappe som beskytter for vann) også skifter du utvendig wier til håndtaket (den som du har nå er ikke vanntett)

For å få av dørplaten må du fjerne alt av ledningsnett, dørhåndtak + sylinder, låsekasse må løsnes og div skruer rundt platen.

Lykketil! bare spør vist det er noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...