Gå til innhold

Produktspørsmål fra en nybegynner !


Cyber

Recommended Posts

Hei alle sammen !

Jeg har planer om å kjøpe meg litt utstyr til å detaile bil. Jeg skal først å fremst lære meg det på min egen bil så kan jeg videre ta bilene i nærmeste familie. I første omgang har jeg lyst til å prøve dette på en ordentlig måte med bra utstyr.

Derfor lurer jeg på om det e noen som har lyst til å hjelpe meg med å velge alt av utstyr. Jeg har et budsjett på rundt 6000,-. Hadde vært fint om noen kunne sette opp en liste til meg med hvilke produkter jeg bør kjøpe.

Jeg tar gjerne i mot andre anbefalinger på hvordan jeg kan gå frem også. Jeg har lest på dette forumet i noen uker nå så føler jeg vet hvordan ting skal gjøres i teorien hvertfall. Men noen gode forklaringen takker jeg for.

Med vennlig hilsen

Cyber

Endret av ØHN
presiserte trådtittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Velkommen til forumet! :)

Det du kan starte med er en enkel og grei DA maskin. Denne er oscilerende, og vil derfor ikke rotere slik som noen andre maskiner. Dette er en helt safe maskin som det skal mye til før du skader lakken.

Jeg vil anbefale en DAS6, enten PRO eller standard. Denne fåes kjøp hos de ulike forhandlerne som finnes her inne.

Av produkt til korrigering vil jeg anbefale Scholl Concept. Disse har ulike korn i seg slik at du til en hver tid har riktig produkt.

Her kan du godt skaffe deg en sånn prøvepakke med S03, S17 og S30, der S30 er den avsluttende poleringen og s03 den groveste Her trenger du forskjellige padder også. Jeg kan anbefale Uber til denne maskinen, men det finnes mange forskjellige å velge i.

Til slutt gjelder det å finne seg en god voks man liker å jobbe med. Disse får du som regel kjøp i krukker på 200ml, så her er det egentlig bare hvor mye lommeboka tåler. Nattys Paste Waxes er utrolig gode og varer lenge, spesielt den blå, Auto glym HD wax er til å anbefale eller dersom du har råd, Swissvax Shield :)

Når det gjelder Microfiberkluter så trenger du en del. ikke vær sparsom på dem, men skift ved jevne mellomrom. Legg i et par kroner ekstra slik at du får skikkelige kluter som ikke riper. De du får hos biltema for 20kr er like gode som sandpapir.

Spør om det er noe. Regner med flere kommenterer denne tråden etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en mail til en av våre samarbeidspartnere: Blankbil, Bilnerden, Parts&retards eller Scandicshine.

De kan ordne en god pakke til deg. :)

Når det gjelder bilpleie produkter, så er det nesten like mange meninger, som det finnes medlemmer her på DCN.

Men våre samarbeids partnere, selger populære og bra varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som bare ligger noen måneder foran deg i løypa:

Vaskeutstyr du MÅ ha:

- Vaskebøtte med lokk og grit guard (helst to stk)

- Surfex HD

- Prickbort

- God felgrens, f.eks. Scholl Rim 7 eller P21S. Like greit å kjøpe 5 liter med en gang, samt god sprayflaske (eks. Kwazar)

- Vaskehanske i ull / mikrofiber

- Bilshampo fra et av de store merkene (Chemical Guys, Dodo Juice, Swissvax, Meguiars e.l.)

- Lavtrykkskanne® til prickbort og surfex = 2 stk

- Interiørrens, f.eks CG Green Clean. Kan blandes i mange styrkeforhold etter behov. Funker også på f.eks. hjulbrønner / gummimatter.

- Tørkehåndklær i mikrofiber, minst 2 stk til vanlig personbil

- God høytrykkspyler med minst 120 bar trykk, helst over 460 l/t.

- Mikrofiberkluter til korrigering og mye annet, 20-30 stk. (Gruppekjøp nå på 50 stk til ca 550,- ink frakt hos Nanolotus tror jeg det var)

Bør ha:

- Iron-x forvask, til metallpartikler i lakken og på felger

- Clay og clay-lube (f.eks Optimum No Rinse, som også kan brukes som "sjampo", trenger ikke skylles av)

- Wipedown for å sjekke resultat av korrigering / hologrammer. Flere ting kan brukes, Scholl CF02, Surfex eller IPA (Isopropanol og batterivann 50/50)

- Påføringspads for voks

- Buffehåndklær for voks

Som du ser drar det fort på seg cash-messig - lykke til :)

Edit: la til felgrens

Endret av 19quiz76

Blodfersk, men hekta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Mye gode forslag over her.

Jeg ville i tillegg investert i en felgbørste og en detaljkost.

Kjekt å ha for å komme til i kriker og kroker (motorrom, dørsider m.m) :rolleyes:


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjøp deg et VIP-medlemsskap først som sist. Med budsjett på 6000 og +/-10% rabatt hos endel forhandlere sparer du inn igjen de 200 kronene fort som fy :)

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for alle gode svar ! Jeg ska ta alt dere har skrevet til vurdering.

VIP-medlemsskap skal ordnes så fort som mulig.

Jeg savner fortsatt et forslag til en handleliste hos eventuelt. Swissvax, Scandicshine o.l. Jeg kan godt bestille hos flere leverandører.

Håper noen kunne tatt seg til tid å ordne dette til meg :)

Med vennlig hilsen

Cyber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til DCN!

First up, become a VIP ;)

Og for det andre: Les litt på forumet her om div produkter. 19quiz76, nevner mye bra i sin post. En person kan lett sette opp ei liste til deg, men om du blir fornøy er en annen sak, smaken er som baken ;) Les om dei produktene som 19quiz76 nevnte og så kan du se om du finner alternativer som kanskje har fått bedre omtale eller verre. Da finner du ut ka du vil ha til slutt ;) Er en dyr hobby, og du kommer til å ha mye av det samme (mange typer såpe, polish, voks osv.), det kommer bare til å skje, fordi du vil prøve, og for å finne det som passer deg og din bil best.

Prøv å leit litt etter produkter her inne, lag deg ei liste og post den her, så får du nok svar på om du mangler noe eller. Og tips om alternative produkter, bruks måte, kvantum osv. :)

Lykke til :)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan anbefale http://bilnerden.no/ og http://www.scandicshine.no/ http://shinearama.co.uk/ . har ikke bestilt fra swissvax enda men er nokk bra kjappe det og =)

gritguard bøtte 1-2 stk er ett must

wash mitt ullhanske fantastiskt gode og bra etter min mening, tror di fleste har disse

voks: collinite 915 sinnsykt bra til bra pris. denne har bilnerden og shinearama

bilsåpe: CC maxi suds II liker jeg veldig bra

microfiber kluter

surfex hd

listen kan gå uendelig, men dette kommer jeg på i farten :)

så har du jo polerings maskin/høytrykkspyler og skum kanon

og det starter som en hobby men snur seg kjapt til galskap og du finner fort ut at 6000,- ikke når langt når du kommer inni det :)

lykke til og velkommen til forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søketips: Google f.eks. "Swissvax Shield site:detailersclub.no" for å få opp alle poster på dette forumet som omhandler det du setter foran site:etc. :)

Blodfersk, men hekta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei liste over noen produkter jeg vurderer å kjøpe. Er det noe mer jeg trenger ? Er det noe jeg ikke trenger ? Er det noe jeg kan bytte ut med noe annet bra? Jeg skal ca. bruke 6000 med alt i første omgang ! Har en liten følelse på at dette kommer til å balle på seg, så 6000 blir vel fort til både 10.000 og 15.000 etter hvert.

Scholl Concepts Bakplate

Scholl Concepts Bakplate

Scholl Concepts Lilla Rubbingpute

Scholl Concepts Fin Poleringspute

Scholl Concepts Lammeullspute

Scholl Concepts Rubbingpute

Scholl Concepts S40

Scholl Concepts S30 Easy Clean

Scholl Concepts S17+

Scholl Concepts S3 Gold

Optimum No Rinse

3M 233+

Swissvax Autobahn

Scholl Concepts Rim7

Chemical Guys Citrus Wash & Gloss

Mac 124 Prickbort.

Bilthamber Surfex HD

Swissvax Shield Voks 200 ml

Elite Super Premium Microfiber

Swissvax Cleaner Fluid 250 ml

XL Drying Towel

Swissvax Luksus Vaskepakke

Swissvax Paint Rubber Sett Blå

Noe mer jeg trenger/ Ikke trenger ? Skal kjøpe DAS6 PRO også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kun ska bruke DA maskin, trenger du ikke ull-pute. tror også du kan droppe s40 når du har s30+ men det skal jeg ikke si for sikkert :P

edit : kan likegreit bare kjøpe 5l surfex med en gang :)

Endret av Glenn92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene ! Man lærer mens man lever :)

Tar til meg alt av lærings nytting informasjon. Men er det noe mer jeg trenger enn det jeg har listet opp ? Hvordan bakplate kan jeg bestille til DA maskin ?

Mvh.

Cyber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...