Gå til innhold

Kjøpe nye felger, hjelp til dimensjoner


shiznit

Recommended Posts

Skal kjøpe felger til en a4 avant 2013 mod. Orginalsenket 20mm

har sett på felger som er 19x8,5 med dekk 235/35

så langt så vel.. men innpress??

kan velge mellom et 25/35/45

Noen som vet hva som vil passe/se bra ut/være lovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest kuttakmina

Skal kjøpe felger til en a4 avant 2013 mod. Orginalsenket 20mm

har sett på felger som er 19x8,5 med dekk 235/35

så langt så vel.. men innpress??

kan velge mellom et 25/35/45

Noen som vet hva som vil passe/se bra ut/være lovlig?

http://www.motormann.no/felg/

http://www.motormann.no/dekk/

fyll inn orginal og det du ønsker så ser du hvor mye avvik du får.

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

http://www.lovdata.n...4-0918-013.html

Endret av kuttakmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du dekkdimensjon?

Tenkte på kombinasjon av felgbredde,dekkbredde og innpress. Viktig at det ser bra ut, ikke tar borti og at det er lovlig.

Kanskje et dumt spørsmål, men har lite peiling på dekk/felg.

Tror orginalt innpress er rundt 45, men hva som vil passe og se bra ut er jeg litt usikker på. 25 og 35 blir nok uansett for lavt.

Ja jeg mener jeg har lest 43 eller noe sånn.. dersom jeg velger 45 kan jeg vel legge på spacere for å "fylle ut" hjulbuen litt.

hørt at a4 har store hjulbuer..

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn_A

Sikkert mye info og finne om du googler og sjekker ut audi forums og slikt.

Men er du i tvil mellom 35 eller 45 så er det jo bare og kjøpe felger med ET 35... og skulle d ikke gå så kan du kjøpe spacere for og fixe :P

-Bmw iX3 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mye info og finne om du googler og sjekker ut audi forums og slikt.

Men er du i tvil mellom 35 eller 45 så er det jo bare og kjøpe felger med ET 35... og skulle d ikke gå så kan du kjøpe spacere for og fixe :P

Du mente ET 45 nå? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.motormann.no/felg/

http://www.motormann.no/dekk/

fyll inn orginal og det du ønsker så ser du hvor mye avvik du får.

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

http://www.lovdata.n...4-0918-013.html

Se der ja! Da må jeg bare finne orginalt innpress.

Takk for respons, ble litt klokere nå :)

Hadde gått for ET45 med 245/35 dekk på 19" felger

Det er en felgpakke med 235/35, men kan jo være de kan leveres med andre dim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn_A

Du mente ET 45 nå? ;)

Meget mulig :P Er ikke helt stødig i dette felg oppstyret jeg heller :D heh

Men synker ET når en legger på spacer ? Altså om han tar felger som er ET 45 og finner ut at de ikke passer helt og legger på 10mm spacer så blir ET 35 ?

-Bmw iX3 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 vill bli 35 ja med 10mm spacer, men er ikke mange som er godkjente der da.

Ville gått for ET35, har ET30 på min A4 b6, 8.5x19 da ligger den pent i kanten på bua. Min er senket 40mm og tar ikke i noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Hva er originaldimensjonen på dekkene dine?

Kjørt 50.000 med spacere nå og har enda ikke byttet hjullagere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginal dim er 8x18 245/40-18. Leste i en brosjyre for 09 modell at det er et43 på 19.

Dersom jeg velger et35 endrer jeg 16m, altså 1 mm over grensa. Gjør forsåvidt ingenting, så lenge den ikke tar i buen.

Problemet er at bilen ikke kommer før i mai/juni, så får ikke testa det i praksis. Men virker som både et35 og et45 burde funke.

Takk for responsen, ikke så dumt dette forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at bruk av spacers tar hardt på hjullagrene!

Det er sporviddeøkningen som gir økt belastning på hjullagrene, ikke spacerne isolert sett.

(Felger med innpress 35 gir altså like stor belastning som felger med innpress 45 pluss 10mm spacere.)

Det er mange som har store felger på Audi, jeg anbefaler at du kommer i kontakt med noen som har tilsvarende dimensjon slik at du får sett og prøvd selv. Husk at Audi har dimensjonert og testet bilen med den leverte dimensjonen, så endring gir andre egenskaper.. Bare du kan for eksempel avgjøre om ulempen med økt sporing er verdt den visuelle forbedringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiz, jeg ville ha tatt en kikk på audizine eller stanceworks evt sånne forum, de får alt til å passe så alt er blitt gjort før. ;)

Når det er sagt kjører jeg a4 b7 som har original ET på 42, på denne har jeg 19" 8,5" brede felger med 35ET, de bygger ut kant i kant med hjulbuen, helt perfekt.

Gjorde litt research på forhånd vel å merke.

Spacere har jeg kjørt med før, men uten er å foretrekke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her!

Shiz, jeg ville ha tatt en kikk på audizine eller stanceworks evt sånne forum, de får alt til å passe så alt er blitt gjort før. ;)

Når det er sagt kjører jeg a4 b7 som har original ET på 42, på denne har jeg 19" 8,5" brede felger med 35ET, de bygger ut kant i kant med hjulbuen, helt perfekt.

Gjorde litt research på forhånd vel å merke.

Spacere har jeg kjørt med før, men uten er å foretrekke. :)

Var inne å kikket på din, det så jo helt perfekt ut :) Kommer nok til å gå for det samme. Vet du om det er gjort endringer på hjulbuen fra b7 til dagens?

Denne http://www.rimsntires.com/specs.jsp er overlegen hva gjelder å regne ut hva som passer og ikke. Lærer/forstår litt i samme slengen.

Genialt verktøy!

Ser jo lyst ut:

Suspension 100% clear (leaves even more room than OEM) Fenders 100% clear (leaves even more room than OEM) Wheelwells 100% clear (leaves even more room than OEM)

Endret av shiznit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mye likt, men kan ikke bekrefte 100%, det er derfor jeg anbefaler audizine, det er et sykt bra forum med egne b7, b8 forum der det er bøtter av sånn info :)

Er alltid noen som har gjort sykere ting enn oss hehe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...