Gå til innhold

Shining av hvit bil?


Marius!

Recommended Posts

Hei.

Nå som våren er her skal jeg til med å shine opp bilen, en 2010 modell Ford Focus som er hvit.

Er det noen erfarne sjeler her som har noen gode tips å dele med meg? Sliter litt med lakken på bilen, syntes den er veldig hard og har tidligere ikke fått bort alt av vaskeriper i lakken. Bruker i hovedsak produkter fra Meguiars. Har også litt "flekker" i lakken som nesten ser ut som rust som jeg ikke har fått bort med avfetting av flere slag. Kan dette forsvinne med clay?

På min andre bil, en BMW e36 går det fint som bare det, den er lett å jobbe med og resultatet blir kjempebra, frustererende at Forden skal være så vrien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke produkter fra Megiuars bruker du? Regner med du bruker maskin? Isåfall hvilken? Du har nok nare hard lakk, men litt merkelig at det gikk greit på BMW'En som også har hard lakk. Sannsynligvis må du enten smøre deg med tolmodighet, eller bruke en grovere kombinasjon av pad og polish.

Rustflekkene fjerner du med IronX. Fås kjøpt av flere forhandlere her på forumet. Du kan også bruke clay, men går mye fortere med IronX.(Men du bør likevel gå over med clay etterpå, formå eventuelt ta siste rest. Går ikke lang tid, da det meste sannsynligvis allerede er borte).

Endret av johnsta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

-Marius!: Støtter johnsta her på IronX. Kjøp deg en god sprayflaske, f.eks Kwazar eller Gloria. Helst med Dual-Action trigger. IronX er dyr så det er viktig med en god trigger. Ellers er det veldig lett å bruke 0,5l av IronX på en bil...

Når det gjelder shine av en lys/hvit bil, er riktg bruk av lys alfa omega.

For mye lys gjør at du blir blendet, feil vinkel gjør at du ikke ser swirls en gang.

Man kan godt bruke mye lys, men da må man ha solbriller på, helst med polarisering.

Og for hvit/sølv bil synes jeg at metallhalogen lampe funker best.

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Meguiars har jeg Clay+Quik detailer, Step 1,2 og 3 med lakkrens, polering og voks, NXT generation tech og endel forskjellige puter til tohodet maskin. Mulig jeg trenger noe grovere produkter enn det jeg har brukt på BMWen. Skal kikke å se om jeg får handlet meg IronX :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megs 3-step har ingen cutå fjerner ingen defekter.. Er også laget for hånd påføring. Søk på forumet så finner du flere som har spørt/brukt denne serien.

Den skjuler kun defekter midlertidig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F. eks Scholl. Eg er fornøgd med S3 gold(S2 orange) på gul pute og S30/S40 på orange pute for å avslutte med:)

3M sin serie skal også vere bra(blå, grønn, gul med tilhørende pads)

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det billig og enkelt, ville jeg kjøpt meg Megiuars Ultimate Compound. Da hadde jeg brukt denne med maskinen, og NXT til slutt for beskyttelse. Ultimate Compound får du hos BS Bildeler, eller på ebay f. Eks.

Endret av johnsta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det høres ut som en plan :-) Handler Meguiars fra en sjappe i Skien jeg ikke kommer på navnet på for øyeblikket, mulig de har Ultimate Compound der :-) Hvordan puter burde jeg bruke på de 2 produktene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke puter har du nå? På den første bilen jeg tok brukte jeg orange pad fra Sonax. Fås kjøpt hos Clas. Funker fint med UC, men i noen tilfeller er man avhengig av noen grovere, avhengig tilstand og hardhet på lakk. På NXT ville jg bare kjøpt med Megiars sine gule skumpads, og lagt for hånd. Ikke alle som liker dem så godt, me de funger greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis putene er av ok merke, så starter du bare med en av medium grovhet og ser om den tar nok av defekter. Hvis ikke går du ned på en grovere. Blir det hologrammer må du gå over med UC og en fin pad til slutt. Dette kan du gjøre uansett, bare for å forsikre deg at du har maksimal glans:-)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...