Mgdesign 15 Skrevet 13 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 13 April, 2012 Ville ikke stjele tråden jeg leste isted da det var en helt annen combo. Jeg polerte idag for første gang med denne comboen (andre gang totalt) Dette er min første "nyere bil" og er derfor litt redd for den, og uten lakkmåler er jeg litt i blinde. Maskin: Meguards g220 DA Pads: 3m grønn pad + 3m blå pad + 3m gul pad (medium) Polering: 3m grønn cut + 3m blå finish. Fremgangsmåte: Startet forsiktig på MG g220 med gul pad og rubbing, men merket fort at det ble blankere, men til og med vaskeriper var 100% intakt. Grønn pad og rubbing fikk jeg bort litt, men vaskeriper ble egentlig kun rundet ned.. Etter denne fiaskoen lånte jeg en roterende (ukjent merke men kvalitet- noe på e, med digital trinnsetter og greier.) brukte den samme grønne paden med bedre cut, men med noe swirls, (som forøvrig ikke ville bort med blå og DA (nå skal det sies at jeg kanskje var litt for kjapp da klokka og ryggen begynte og gi seg.. ;-)) Har et par basic spørsmål som kanskje andre finner relevant også. Gir det gir best cut på max speed på DA? (1-5 er trinna på MG) Hvor gir det best cut på Roterende? Har hørt både sakte og på full guff, jeg brukte sakte og midt i mellom for å prøve å "finrubbe litt" Når paden er "mettet" er det da bedre og sprute en dæsj vann på paden eller ha på et stripe produkt? når jeg sprutet vann på paden ble det akkurat som jeg hadde for mye produkt, ble også litt splatter. 3m rubbinga er utrolig seig å få av, er det for mye produkt da? Wipedown med isopropanol Normalt at 3m grøn rub produkt klumper seg litt i paden? Er det en relativ svak cut i 3m'en + grøn pad? verkstedet jeg var på hadde en grusom autoglym pad som kunne ha vært 80 sandpapir, Ferdigbilde, fin langt ifra, men langt ifra fin? 3m grøn + 3m blå + CG Blacklight, skal lege CG Lava imorgen Fortsatt vaskeriper, og noen holos men sjekker status lyset imorgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 14 April, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 14 April, 2012 Generelt bør du prøve å få opp litt varme i panelet ved korrigering, da får du bedre cut. Sånn sett er roterende overlegen, men pass for kanter og husk å maskere. Jobb på et området på 30-40 cm2. Beveg maskinen rolig og juster turtall så du får opp varmen noe. Skal du korrigere grovt med DA uten tvungen rotasjon, kan du ha et par halogenlamper i nærheten av lakken for å hjelpe med få opp temperaturen. Pass på at ikke lakkert plast blir for varm. 1 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilmagikeren 40 Skrevet 14 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2012 Bruker du padbørste? Om du får en del klumper i padden,kan det hjelpe å få "renset" den litt.. Ev kanskje en liten sprut med QD. Siter Min bilpleielogg Bilmagikeren https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148 Kikk gjerne innom å se om du vil:) Swissvax certified detailer Scandicshine autorisert detailer Scholl Consepts certified detailer Mitchell and King approved detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 14 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2012 Her bruker jeg børste mellom hver eneste runde, og etter jeg begynte med det har jeg ikke slitt med klumper i pad'en. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 14 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2012 2. Jeg synes denne er enklere (og mer effektiv) å kjøre på bortimot 2000rpm. 4. Hvis den er "seig" å tørke av har du enten brukt for mye produkt eller ikke kjørt den helt "ferdig". 5. Det er normalt at den klumper seg hvis det blir for mye produkt i padn, bruk (som sagt over her) en børste mellom hver gang du har produkt på padn for å få ut litt rester. 6. Grønn+grønn 3M cutter bra, den gule sandpapir padn til AG er bare grusom, kan minne litt om de insektfjernersvampene de selger(solgte) på biltema (som forsåvidt heller ikke burde komme i nærheten av lakken) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mgdesign 15 Skrevet 14 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 14 April, 2012 Tusen takk for svar, merket jeg feiga ut når padden var litt varme i så det er nok bare være det, gikk over hardere på bakfanger ripene og det ble mer cut der, men feiga ut i tilfelle jeg tok for mye hehe.. Skal prøve å ta for meg en bil jeg ikke er så gla i for å teste litt diverse.. Så det er definitivt bedre å børste bort produktrester enn å litt sprute vann på paden og få smurt ut igjen restene? Nestegang jeg kjøper puter bør jeg gå for grønn 3m til rubbing igjen? Eller kjøpe scholl sine puter og fortsatt bruke 3m produkter? føler vel litt at jeg kan ikke kaste 2 KG med 3m produkter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 14 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2012 Du må være litt forsiktig med roterende på bakfangeren, da lakken kan slippe mye fortere der pga. varmeutviklingen siden den er av plast. Det er definitivt lurt å børste bort produktrester, men jeg bruker ihvertfall å gi den en liten dusj med vann av og til, men ikke så mye at det blir gris. Jeg har også begynt å bruke andre cuttingpads med grønn 3M (bla.scholl), mye fordi de "originlale" har litt kort holdbarhet. Du må også huske at det er mye oljer i den blå som kan skjule mye rart, og av og til kan steget fra grønn til blå bli litt stort mtp. å fjerne kjørespor/hologrammer, men du har kanskje en mellomting liggende? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mgdesign 15 Skrevet 14 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 14 April, 2012 Har ingen mellomting akkurat nå, men har gul 3m pad + grønn 3m cut, det kan være en mellomting? Gikk tom for tid når jeg holdt på igår også Hvor mye tid bruker dere på de enkelte prosessene (ca) er det 1/2 på rubbing, 1/4 på mellomsteg og 1/4 finish? for meg så virket det som om det kom til å ta eeeevigheter og ta hele bilen ripefritt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 14 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2012 Det blir en slags mellomting, men du kan også bruke gul pad og blå polish og kanskje en liten dært grønn, det er jo ikke sikkert du trenger en mellomting, men du kan jo være obs på det. Hvor lang tid man bruker på de enkelte stegen varierer veldig i.fht lakktype og mengde defekter, på medium/hard lakk som er fin å jobbe med som skal bli strøken, kan det fort gå 10-15-20 timer på korrigeringen. Også kanskje 1-4 timer på å fyke over med f.eks gul og blå 3M. Får du trøbbel med kranglete lakk og hologrammer begynner fort timene å tikke på de finere stegene i tillegg, også er det nok en variasjon i hvor fort den enkelte jobber. På ekstremt hard lakk kan det plutselig ta 4 timer å korrigere et panser, osv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trondw 59 Skrevet 14 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2012 (endret) Hei. Er ny innen polering og dette, men har og brukt samme poleringsproduktene som deg og hatt de samme problemene. Personlig synes jeg 3M sine poleringsprodukter ikke var noe bra. Grønn rubbing og pad gjorde ikke nok for å få vekk swirls å småriper i toppsjiktet.. Kjørte på ca 1200RPM, brukte jeg høyere rotasjon ble det bare alt for varmt å padden ble glovarm og full av polish og rubbet ikke ordentlig. Vasket padden hver gang jeg kom til dette stadiet, uten noe mer utslag.. Prøvde meg i 3 dager med forskjellige metoder før jeg ga opp. Nye pads, tørkekluter og div.. Fikk tak i prøver fra Wurth og prøvde det. De hadde en serie med P10-P20-30. Hadde ikke mer P10 som er den groveste cut så brukte P20 siden det sto bak på at den skulle klare å ta 2000 riper å det gjorde den glatt på halve tida enn det 3M sin gjorde, pluss den var MYE lettere å tørke av! Endret 14 April, 2012 av trondw Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mgdesign 15 Skrevet 14 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 14 April, 2012 (endret) Trogha. viste ikke at jeg kunne blande de, men det kan jo gjøre saken enklere:) Jeg brukte og sprute en sprut vann engang iblant med hell, så det ble mye mindre klumper på paden og produktet ble "brukt opp" istedet for å samle seg. Trondw: takker for input, men håper å slippe og skifte middel før jeg har brukt litt, vet egentlig at 3m grønn er mye brukt og anbefalt så problemet ligger nok hos MEG og ikke 3m hehe!! Endret 14 April, 2012 av Mgdesign Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 15 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2012 trondw: 3M produktene krever litt av den som bruker de, og hvis du ikke klarte å fjerne swirls med den grønne er det helt klart noe som ikke blir gjort rett. 1200rpm er også altfor lite, jeg kjører denne på mellom 1700-2200rpm. Gå over med en padbørste/neglbørste mellom hver gang du har produkt på padn, og ikke bruk mer enn ca. 4 store "erter" på padn, kan også hjelpe å prime padn med litt vann eller QD før du har produkt på. Evt. så har du supersticky lakk som er et helv...å polere, det kan forsåvidt gjelde trådstarter også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mgdesign 15 Skrevet 15 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 April, 2012 Jeg brukte fra noen X'er i starten (for å prime litt) til Streker etterpå så har nok alt for mye produkt på den da ja!! Trogha, vi fant ut underveis at bilen min har vert omlakkert vertfall frontfanger og til bakdørene, så der kan vel lakken være en helt annen... var forøvrig helt sinnsykt med vaskeriper på nedre halvdel av dørene så kan vel være et tegn må seig/myk lakk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 15 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2012 (endret) Trogha, vi fant ut underveis at bilen min har vert omlakkert vertfall frontfanger og til bakdørene, så der kan vel lakken være en helt annen... var forøvrig helt sinnsykt med vaskeriper på nedre halvdel av dørene så kan vel være et tegn må seig/myk lakk? Det kan være det, og det kan bare være helt normalt at det er litt ekstra defekter der, men sannsynligheten for at lakken er "lik" der den er omlakkert er minimal. Endret 15 April, 2012 av trogha 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mgdesign 15 Skrevet 15 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 April, 2012 Tusen takk for god hjelp uansett! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jås 0 Skrevet 21 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 21 April, 2013 Gammel tråd ser jeg, men har noen spørsmål som passer her tror jeg.. Jeg bruker da 3m sin serie med roterende maskin, men har hittil slitt litt med siste finishen (hologram). Har studert og lest endel samt sett noen filmer på youtube om hvordan det skal gjøres så har blitt litt klokere...MEN: Hva vil det si at det "flasher"? Ser det blir nevnt noen steder. Hvordan vet jeg hvor lenge jeg kan kjøre? Og hva er beste måten å kjøre blå 3m på? Tenker hastighet og press. Har prøvd meg litt frem,og merker at det skal noe til før det blir varme av den blå, men det er kanskje ikke så farlig på siste trinnet? Har også bestilt meg en das-6 maskin som jeg tenkte å prøve med da det virker som DA er enklere å få det fint med. Men den ser ut som laveste hastighet er 2500, er ikke det litt høyt? Eller er det andre hastigheter som gjelder med DA? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.