Gå til innhold

S&S BMW 316 E46 :) (Min første)


Glenn L

Recommended Posts

S&S BMW 316i E46

Da var det på tide med min første S&S :) Fikk tak i DAS-6 PRO rett før påsken, så var vel egentlig aldri noe tvil om hva ferien skulle brukes til ;)

Bilen er min egen lille elskling – En Bmw 316i 2000 mod. Denne har nok dessverre ikke fått verdens beste behandling opp gjennom årene, og tidligere eier har helt sikkert vært like gira på detailing, som jeg er på maskinvask :P

Men nok om det, på tide å starte ;)

First things first.

Vask

Utstyrsliste:

Nilfisk C115.3

Foamcannon

Prickbort

Surfex HD

Sonax extreme wheel cleaner

Chemical Guys – Honeydew Snowfoam

Meguiars NXT car wash

Dodo juice – Sourpower

Bøtte m/Gritguard

Chenille vaskehanske

«no-name» pensel

Fredag (7,5 timer)

Før vask..

DSC_0661.jpg

DSC_0663.jpg

DSC_0667.jpg

Bilen var altså ikke alt for møkkete, trodde jeg... :P

Begynte med Sonax felgrens, og denne reagerte ganske så momentant på skitten som satt fast på felgene:)

DSC_0671.jpg

Mens denne fikk stå å virke dusja jeg inn bokstavelig talt hele bilen med prickbort (Faktisk første gang jeg prøver denne.. har trodd turtle extreme prewash gjorde samme nytten)

Glemte bilde her, men effekten vises senere ;)

Etter 2-3 minutter sjekket jeg hvordan det lå an med felgene, og joda, sonax jobber for harde livet :P

DSC_0685.jpg

Så var det å gyve på med surfex, blandet 1:10 bare for å være sikker.. Nok en gang fikk hele bilen et godt lag, og nok en gang glemte jeg å ta bilde... :P

Men, fra nå av ble kameraet med på det aller meste som skjedde ;)

iiiit's FOAMTIME =D (....jada, vet det ikke er nødvendig... men gud så morsomt! :P)

Foamcannon ble ladet opp med en rimelig sterk blanding av CG snowfoam og nxt såpen, som ga ganske så fint skum :)

DSC_0690.jpg

DSC_0691.jpg

Her kom det tydelig frem at Prickbort tar en del skit som turtle's prewash ikke får av..

DSC_0706.jpg

DSC_0707.jpg

Ferdig avspylt :) :

DSC_0721.jpg

Etterpå ble det håndvask med Dodo – Sourpower, en helt fantastisk såpe imo :)

(Ingen bilder, kameraet gikk tomt for strøm....-.-)

Etter en kjapp «Hosedown», var vi da klare til neste steg.

DSC_0750.jpg

You guessed it! På tide å gnikke en leireklump på lakken ! :)

DSC_0751.jpg

Dagens clay var Bilt hamber soft autoclay, som kun skal ha vann som lube. Var litt skeptisk til dette, men så ut til å funke rimelig bra :)

Eneste som var litt problematisk var å holde clayen varm (3-4 grader ute), men dette ble løst ved å ha 2 biter liggende klar i varmt vann :)

Etter taket :

DSC_0753.jpg

Var altså ikke så mye å finne der :)

Etter panser og nedre paneler :

DSC_0774.jpg

Her var det litt mer ja ;) Ingen overraskelse akuratt :P

Omtrent alle paneler utenom tak gav ca like mye skitt på clayen, så det ble en del knaing og bytting, men kom da i mål til slutt :)

Etter clay fikk bilen en kjapp avspyling igjen, før den ble tørket og satt klar til inspisering :)

DSC_0727.jpg

DSC_0728.jpg

DSC_0756.jpg

Har sånn omtrent 300 bilder til av lakken, men disse får holde for øyeblikket :)

Bilen led dessverre av rikelige mengder swirls,rds etc.. Så det var rikelig å ta av :P

Korrigering

Begynte med friskt mot med denne komboen :

DSC_0785.jpg

Men fant fort ut at denne ikke tok nok, så det ble byttet over til mg 105 på burgunder pad.

Test spot:

DSC_0783.jpg

Etter 1 runde med mg105 på burgunder (4 pass med hardt press, før 2 med lett/ingen press) :

DSC_0792.jpg

Gikk så over på mg 205 med sort finish pad, og da skjedde dette....

DSC_0878.jpg

Prøvde om og om igjen, men neida, slik forble det.. Endte med at jeg tok kvelden og søkte hjelp her inne, hvor jeg fikk vite at dette mest sannsynlig var pga polish/tape rester fra grovkorrigeringen. (Logisk nok, bare slurv fra min side :P)

Lørdag + Søndag (14 timer) :

Denne dagen startet da med en kjapp vask med surfex + foam, og etter tørk var vi igang igjen :)

Kjørte på med 105 og burgunder pad som dagen før, og da var resultatene tilbake på den positive siden :)

De aller fleste steder fikk 1-2 runder, 4-5 pass med hardt press etterfulgt av 2-3 med lett press.

Fikk vekk det aller meste av swirls og lette rds, men det var noen som rett og slett ikke ville bort..

Noen bilder fra panseret :) :

DSC_0922.jpg

Ble til

DSC_0926.jpg

Videre gikk vi fra dette:

DSC_0928.jpg

Til :) :

DSC_0932.jpg

(Var noe igjen der, men fikk det vekk til slutt! :P )

Etter halve panseret var ferdig :

DSC_0939.jpg

Tja.. Kan muligens påstå at mg 105 støver bittelitt.. Men det går bra! :)

Etterhvert var vi ferdige med panseret(Grovkorrigering vel og merke), og bilen ble trilla ut i sola for en ekstra kontroll :

DSC_0966.jpg

DSC_0969.jpg

og et lite refleksjonsbilde ^^,

DSC_0963.jpg

Så var det inn igjen for å fortsette

:)

Tok en kjapp inspeksjon på siden av bilen :

DSC_1068.jpg

Etter en runde :

DSC_1101.jpg

Var noe igjen her, men etter en runde til med Latterlig mye press ble det bedre

:)

DSC_1102.jpg

Da var det på tide med noen 50/50 :)

DSC_1157.jpg

og etter hele var tatt :

DSC_1159.jpg

Speil :

DSC_1231.jpg

Skjerm :

DSC_1257.jpg

Bakfanger: (Her var det enormt mye swirls....)

DSC_0065.jpg

og et fra siden igjen :

DSC_0113.jpg

Må si jeg synes 50/50 er utrolig tilfredstillende å se på egen lakk

:P

Etter noe slike bilder her og der var vi plutselig ferdige med grovkorrigering, og klokken var litt mer enn beregnet, så da gikk vi til sengs

:P

Mandag(9 timer):

Bilen ble trillet ut for å få en skikkelig wipedown, med surfex 1:2 og sterk såpeblanding i foamcannon

:)

DSC_0132.jpg

Surfex virker :

DSC_0128.jpg

Fulgt av et herlig lag med skum =)

DSC_0140.jpg

Da la jeg plutselig merke til at denne latterlig sterke surfex blandingen tok noe skitt fra dekka som jeg ikke hadde fått bort tidligere o.O

DSC_0149.jpg

Ferdig avspylt

DSC_0156.jpg

Så tok jeg meg en sigg og en kopp kaffe, mens jeg ventet på at bilen skulle kvitte seg med vannet

(Gammel vane), kom tilbake etter ca 10 min og ble møtt av denne utrolige sheetingen:

DSC_0166.jpg

Ikke mye lsp å skryte av her

Etter masse irritasjon og 2 søkkvåte tørkehåndkle ble bilen omsider tørr, og da så det slik ut :

DSC_0206.jpg

:)

Mandag (9.5 timer)

Dette ble en ganske så travel dag.. Skulle rekke å gå over bilen med mg205 samt å få på plass noe LSP, og det ble derfor ikke så aaalt for mye bilder denne dagen.

Men noen har vi da

;)

Komboen som ble brukt :

DSC_0237.jpg

Begynte like greit med en 50/50 på panseret:)

Var rimelig vanskelig å få frem forskjellen 205 faktisk gjorde, men for å ta det med ord: "Den tar finishen til et heeelt annet nivå! Forsøk på å vise resultat (Høyre side ferdig)

DSC_0260.jpg

Så slenger bi med et lite refleksjonsbilde etter panseret var ferdig

:)

DSC_0263.jpg

Det var omtrent det jeg hadde bilder av fra denne prosessen ... x)

Men, når jeg nermet meg ferdig fikk jeg en ny ide til 50/50 :

DSC_0275.jpg

Ble ganske imponert med tanke på at dette var en fin polish, men den har tydeligvis noe cut!

:)

DSC_0279.jpg

Det ble omsider kveld, og bilen ble kjørt ut for wipedown

DSC_0304.jpg

Så ble bilen omhyggelig tørket før det var på tide med den siste kosejobben

:)

DSC_0315.jpg

Ble ikke tatt noe underveis bilder med voksen, så det får vi ta skriftlig

:P

Bilen fikk et halv-tynt lag med Lusso oro, ikke supertynt da jeg er såpass paranoid at jeg ikke tror jeg får dekket bilen da

:P Så fikk det stå å tørke i en ca 30min (Fuktig vær og kaldt ette midnatt:P) Tok en kjapp swipe test, og joda den va klar :)

Ang. voks så er det vel sagt tidligere at denne kun står for 5% av finish og slikt, så noe dramatisk forskjell ble det da ikke. Men, uansett hva konklusjon ang voks blir, så ser jeg forskjell, enten det er innbilning eller ikke

:)

Noen ferdigbilder i mørket :

DSC_0325.jpg

DSC_0331.jpg

Endelig kommer ferdigbildene

:)

DSC_0652.jpg

DSC_0655.jpg

DSC_0665.jpg

DSC_0667.jpg

DSC_0670.jpg

Totalt tidsforbruk : 31 timer..

Da var vi ferdige for denne gang

:) Håper dere liker lesestoffet, og gi gjerne tips til hva som kan gjøres annerledes;)

Vet det er litt risky å takke noen spesielle i tilfelle noen føler seg glemt, men det er en som virkelig fortjener det og det er ØHN her på forumet

:)! Har mått lide seg gjennom utrolig masse spørsmål fra meg, men har kommet med enormt mange gode tips og hjulpet meg masse på vei ! :)

Endret av Glenn92
  • DCN Poeng 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Lookin good. Bra første-S&S dette synes jeg, absolutt. Angående sollyset så har jeg erfart at sol gjennom sky, på den måten, ikke viser så mye riper egentlig. :( Ellers lurte jeg på hvorfor du ikke brukte IronX? Men bra jobba, og cred fra meg, blir bra å se fortsettelsen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra dette! Ble blank og fint :)

Kass fargekode er lakken?

Anbefaling ved vask neste gang er å ta prickbort på, vente ca. 10 min, spyle av igjen og så bruke surfex ;) Surfex og PB fungerer ikkje så godt sammen, har eg merka av egen erfaring. Tar mykje meir kvar for seg :)

Ellers er cred gitt og gleeeder meg til fortsettelsen ;) Har E46 sjøl (bare facelift) og liker å se S&S av disse nydelige bilene ;)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greit ut det her Glenn... :) Du får oppdatere så vi får ferdigbilder :)

Skal oppdatere så snart jeg får tid :) Ferdigbilder kommer etterhvert de også, men først en aldri så liten 10 timers økt med mg#205 ;)

Godt å se noen tar korrigering på BMW-lakk med samme DA-maskin som jeg har bestilt meg :) Ser bra ut dette, og gleder meg til resten!

Takktakk :) Fungerte ganske greit med DA, men følte lakken var gaanske så hard.. dog har jeg ingenting å sammenligne med :P Men du må nok forvente å være litt redusert i etterkant :P

Ble veldig fin og blank :D

hvilken farge e det på bilen?

Takker:)

Umm, Fargen er sort metallic, usikker på hva bmw "kaller den"..

flott S&S :) Ser ut som du fikk tatt veldig mye av swirlsene iallefall :)

Ser frem til resten! :) Cred

Takk:) Etter siste økten fant jeg faktisk ikke noe rds heller. Så kan være bildene ikke er helt up to date. Vanskelig å sortere gjennom nærmere 1000 stk xD Men resten kommer straks! :)

Lookin good. Bra første-S&S dette synes jeg, absolutt. Angående sollyset så har jeg erfart at sol gjennom sky, på den måten, ikke viser så mye riper egentlig. :( Ellers lurte jeg på hvorfor du ikke brukte IronX? Men bra jobba, og cred fra meg, blir bra å se fortsettelsen! :)

Nei fant også ut at sol ikke viste mye gjennom skyene.. Men med litt bøying og tøying fikk jeg øye på et par som ble bekreftet med blitz, og måtte rett å slett ta en udokumentert strafferunde på panser :P

Iron X ble rett og slett ikke brukt, da det ble glemt når jeg bestilte utstyr:P

Men takk så mye for cred :)

Meget bra dette! Ble blank og fint :)

Kass fargekode er lakken?

Anbefaling ved vask neste gang er å ta prickbort på, vente ca. 10 min, spyle av igjen og så bruke surfex ;) Surfex og PB fungerer ikkje så godt sammen, har eg merka av egen erfaring. Tar mykje meir kvar for seg :)

Ellers er cred gitt og gleeeder meg til fortsettelsen ;) Har E46 sjøl (bare facelift) og liker å se S&S av disse nydelige bilene ;)

Takk takk :) Skal få sjekka lakk-koden så snart jeg får sjangsen(les: orker å gå ut:P)

Skal få prøvd de hver for seg også neste gang, takk for tipset :)

og ja, e46 er nydelige biler om jeg får si det selv ;)

Kjempebra jobba :) Gleder meg til å se etterbilder! Cred for fin første S&S :thumbup:

takk! :) Etterbilder og siste økt kommer nok iløpet av det neste døgnet ;)

Dokumentasjon og utførelse av jobb er bra utført.

Finfin første S&S så langt.

Takktakk :) (Lurer på hvor mye tid som kunne blitt spart uten dokumentasjon:P Men det hadde da ikke vært gøy:P )

Meget bra turnover. på en fin fin E-46.Bra valg av produkt og.Cred gitt.Vel fortjent.

Takktakk ;) Var veldig greie produkter å jobbe med:) Men, lurer på om 105 ble noe påvirket av tempen da den kødda seg litt av og til (4-5 grader) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Flott jobb, å du fikk tatt mye, med bare en DA maskin. Jeg tror muligens det er Diamantswartz kode 181

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjørn : Takk for det:) Joda kjekke biler disse her ;)

Var ute for å se etter lakk-kode, men fant den ikke noe sted..

btw: Noe sjanse for at det kommer S&S på din? :) Var jo direkte lekker den bilen :D

@Tommy:

Gøy å høre fra en approved detailer og greier :) takk så mye ;)

Som sagt ovenfor så vet jeg rett og slett ikke hvilken lakk det er, da jeg ikke finner lakk-koden... -.-

Edit:Jeg fant, jeg fant! :P Cosmos sort met. var det ja;)

Endret av Glenn92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjørn : Takk for det:) Joda kjekke biler disse her ;)

Var ute for å se etter lakk-kode, men fant den ikke noe sted..

btw: Noe sjanse for at det kommer S&S på din? :) Var jo direkte lekker den bilen :D

Tror det skal stå på høyre "fører siden" støtdemper tårn/ hjulbue. Gjør det på min hvertfall ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Du fikk gjort en flott jobb her, og fikk fjernet mye swirls, til tross for hard lakk :)

Cred for en fin S&s med bra Writeup :thumbup:

Ps: Ikke legg tinga oppå felgene da, versåsnill :fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er diamantswartz.

pent gjort og pen bil, fikk du testet ut noen rare vinkler når du skulle ta front fangeren? den har ganske mange kurver :)

Redigerte tidligere innlegg etter å ha funnet ut at det var Cosmos sort lakk ;)

Fikk en del rare vinkler/liggestillinger/kropps"Twisting"/younameit med den der frontfangeren ja....

Men tror jeg skal gå over den + andre småsteder om igjen når jeg får fatt i 4" pads, er ikke bare bare å få til med 7" det der :P

Du fikk gjort en flott jobb her, og fikk fjernet mye swirls, til tross for hard lakk :)

Cred for en fin S&s med bra Writeup :thumbup:

Ps: Ikke legg tinga oppå felgene da, versåsnill :fun:

takk! :)

Hadde en følelse av at det var rimelig hard lakk ja.. Men var egentlig ganske grei skuring å polere speil og fangere. Muligens fordi plast blir fortere varmt?

ang felgene: er da bare vinterfelger :P men skal ikke gjøre det igjen ! ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Kjempe flott S&S med mye fine før og etter bilder + 50/50 bilder og et speilblankt resultat. Imponert av at du klarte å ta så mye som dette med DA maskin. :thumbup:

Hvordan var Lusso Oro å jobbe med?

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...