Gå til innhold

Motorvask BMW 316i E46


Glenn L

Recommended Posts

Hei. Sitter og tenker litt på det forferdelig skittne motorrommet i bimmeren, og har i månedvis tenkt at jeg skulle fått tatt en motorvask.. Problemet er bare; Jeg tør ikke xD

Har lest mer eller mindre hver eneste post på dette forumet tror jeg ang. motorvask, for å prøve å tenke meg til hvordan jeg skal gå frem uten å ta livet av bilen.. Men argh...

Slik jeg ser for meg vask, skulle det være noe slik ;

1. spraye på en form av motorvask/APC/Surfex

2. Etter noe virketid, Børste/gnikke med "pensel" og mf-mitt.

3. Skumlegge

4.Skylle rent med hageslange? (Med/uten munnstykke?)

Men, problemet er at jeg aner ikke om det er noe som er ømfintlig for vann under der...

Noen som kan yte noen hjelpfulle ord til en desperat detailer som grøsser av tanken på hvordan det ser ut i motorrommet? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt E46 med samme type motor (318i) og her har jeg sauset på avfetting og brukt varmtvannsteamer. Gjort dette sikkert 2-3-4 ganger i året. Har alltid gått bra. Ingen host og hark etterpå. Har kun dekket til luftfilteret siden jeg hadde åpent konfilter. Og så har jeg tatt det litt med ro med strålen akkurat i nærheten av dynamo og boksen med elektronikken oppe i hjørnet på førersiden. Så ellers er det bare å pøse på.

Kan jo være greit å sjekke at lokk og luker er godt satt på før du begynner.

På andre biler jeg har tatt i det siste har jeg også skumlagt. Eneste jeg angret på var at jeg skumla litt vel mye på matta som sitter oppunder panseret. Det ble spylt i lange tider etterpå for å få ut alt skummet....

Mine BMWer

 

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

Jeg pleier og dekke til dynamo, luftfilter og batteriet :) Så kjører jeg på med avfetting, jobber denne godt inn, så spyler jeg med HT.

Gjentar prossesen hvis nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen
Sitter og tenker litt på det forferdelig skittne motorrommet i bimmeren, og har i månedvis tenkt at jeg skulle fått tatt en motorvask.. Problemet er bare; Jeg tør ikke xD

Da er vi to! :P Men tilslutt må man nesten bare gjøre det. Jeg kommer til å dekke til alt det Christoffer H nevnte, pluss en del annet jeg er redd for... Det jeg tenker å gjøre er å dynke med Grime Reaper 1:1 eller 1:2, jobbe inn med detaljkost og såpevann, for så å spyle det av igjen med hageslange i "dusjmodus". Husk å starte tørke bort det verste med en fille etterpå, og start motoren med en gang. Lykke til, og husk å ta bilder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekker til dynamo også sauser jeg inn motorrommet, jobber litt med div. børster og spyler av med HT.

Bruker du litt sunn fornuft i.fht vanntrykk og hvor nært du spyler, skal det i teorien være helt safe.

Etter avspyling starter jeg motoren så litt vann fordamper, også går jeg over det meste av kontakter med trykkluft og demonterer et plastdeksel på toppen av motoren for å komme til plugger og coiler da det samler seg en del vann og dritt oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huska at på noken BMW motorer, iallefall M50/52 og 54 motorene. (og andre motorer for den del) så sitte tennplugger langt nede i blokka for mest mulig tenningseffekt og brenselseffekt. Pass då på at du ikkje fyller tennplugg hullene med vann og lager overslag fra tennhette til blokk ;) BMWer med slike motorer som kjører i dype dammer eller mykje regnvær uten deksel under, fusker litt no og då pga. dette ;)

Også, på E46, iallefall min, så har demper matten i panseret en tendens til å krympe når den blir våt og varm (kjørt med når den er våt). Så anbefaler deg å ta denne utav eller lavær å sprute på den. Ellers så bare dekk til luftfilter og dynamo. samt evt. andre plugger her og der kanskje med noen poser og tape :) Og ikkje spyl for nære på plugger og annen elektronikk med HT, hold litt avstand ;)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Husk at det er en del safe'ere å vaske en diesel bil vs bensin da.

Men genereltsett, når man har tenkt litt på dette, planlagt, dekket til og ikke prøver på å fjerne dritt direkte med spyledysa så går motorvask, som regel, uten problemer :)

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke finne harde fakta om dette, men når det gjelder matta under panseret så skal ikke den spyles og skrubbes og dynkes evig... Den er visst satt inn med noe som forhindrer/demper varme. Dette stoffet skummer.

Jeg sto nemlig og spylte på E91en til samboeren og reagerte på at det stadig kom skum, da jeg ikke hadde hatt på noe særlig såpe på den (bare en liten sprut 1:30 surfex akkurat der det var en skitten flekk). Så da forklarte han vennlig at det var fordi den skulle være sånn.

Den forklaringa han fikk på Furubakken BMW-verksted i den tida han spant rundt og gjorde Bærum utrygg i Z3en sin, var nettopp at den matta oppunder panseret er satt inn med noe guff. Når guffet er borte mister gjerne matta form, farge og funksjon.

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke finne harde fakta om dette, men når det gjelder matta under panseret så skal ikke den spyles og skrubbes og dynkes evig... Den er visst satt inn med noe som forhindrer/demper varme. Dette stoffet skummer.

Jeg sto nemlig og spylte på E91en til samboeren og reagerte på at det stadig kom skum, da jeg ikke hadde hatt på noe særlig såpe på den (bare en liten sprut 1:30 surfex akkurat der det var en skitten flekk). Så da forklarte han vennlig at det var fordi den skulle være sånn.

Den forklaringa han fikk på Furubakken BMW-verksted i den tida han spant rundt og gjorde Bærum utrygg i Z3en sin, var nettopp at den matta oppunder panseret er satt inn med noe guff. Når guffet er borte mister gjerne matta form, farge og funksjon.

Da ryker kanskje tanken min om å ta den ut, vaske med apc og børste og våtsuge?

Vet du noe om hvor ømfintlig dette stoffet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe mer enn at det lar seg skylle bort når man holder på lenge nok. Klarte ikke google opp noe lurt (sliter litt med relevant søkeord, jeg kan jo ikke så mye bil)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny matte fra GS koster 3000kr så ville vært forsiktig :P Får den på schemidmann for ca. 1000 men alikavel :P Ta motor rommet, skit i det teppe og undersiden av paneret ;)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Matten under panseret er satt inn med et flammebestandig/varmedempende stoff for å beskytte panseret og ikke minst lakken på panseret mot ekstrem varme. Dette stoffet skummer, som Gry påpeker, når det blir spylt med vann. Dette betyr at man fjerner beskyttelsen, og når all beskyttelsen er borte tørker matten inn og blir faktisk brannfarlig.

En vask og spylings skader nok ikke så mye, men om man gjør dette hver gang man vasker bilen...

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hehe det visste ikke jeg heller nei, da skal jeg holde meg unna den matta..

Jeg druknet jo min egen i fjor sommer og syntes den skummet noe helt jævlig og altfor lenge... Etter noen minutter kom jeg frem til at "dette kan ikke være riktig" og sluttet. Etter noen samtaler med bilkyndige kompiser fikk jeg vite at man ikke skal spyle for mye på disse mattene av overnevnte grunner. Hvis den har blitt helt tørr bør den fjernes.

Jeg fikk videre vite at noen produsenter/forhandlere kan etterbehandle mattene med dette varmedempende stoffet hvis skaden ikke er for omfattende, men ellers er det ny matte som gjelder. Rengjøring av disse bør skje med en myk børste (type skinnbørste/skobørste/neglebørste) og mildt såpevann fra sprayflaske.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel bestilla meg ei ny matte eg då ettersom forgje eigar har vaska den soppas at den er krympte og henger litt løst i eine hjørne... jaja 1000kr +++ i ny då...

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vasket motorrommet med alt fra MG APC, Prickbort, ARO og Grime Reaper. Bruker en kost og går over i kroker og kriker. Skyller av med hageslange. Eneste jeg dekker til er det åpne luftfilteret. Aldri hatt noe problem ;)

Endret av Dr_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg tatt motorrommet! :)

Dekket til batteri og fordelerlokket, og guffa den godt inn med en mer eller mindre ukjent microavfetting. Lot virke i 2-3 min før jeg gikk over med kost, og deretter la et såpe/skum lag over (nokså mild blanding), og til slutt renspyling med HT i "dusj-modus". Ble ganske så bra og bilen starta til og med etterpå! :) :)

Angående den der matta under panseret, tok jeg bare en tørr børst og gikk over med. Ble som nytt mer eller mindre :)

Bilder komme nok i loggen etterhvert, men glemte selvfølgelig før-bilder -.-... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med et nytt spørsmål sånn plutselig..

Noen som vet hvorfor motoren har sånnen "gul-brun" misfarging, og enda viktigere, hvordan får jeg dette vekk? :P

post-3899-0-84556000-1334278716_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...