Glenn L 51 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Hei. Sitter og tenker litt på det forferdelig skittne motorrommet i bimmeren, og har i månedvis tenkt at jeg skulle fått tatt en motorvask.. Problemet er bare; Jeg tør ikke xD Har lest mer eller mindre hver eneste post på dette forumet tror jeg ang. motorvask, for å prøve å tenke meg til hvordan jeg skal gå frem uten å ta livet av bilen.. Men argh... Slik jeg ser for meg vask, skulle det være noe slik ; 1. spraye på en form av motorvask/APC/Surfex 2. Etter noe virketid, Børste/gnikke med "pensel" og mf-mitt. 3. Skumlegge 4.Skylle rent med hageslange? (Med/uten munnstykke?) Men, problemet er at jeg aner ikke om det er noe som er ømfintlig for vann under der... Noen som kan yte noen hjelpfulle ord til en desperat detailer som grøsser av tanken på hvordan det ser ut i motorrommet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig J 608 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Har selv hatt E46 med samme type motor (318i) og her har jeg sauset på avfetting og brukt varmtvannsteamer. Gjort dette sikkert 2-3-4 ganger i året. Har alltid gått bra. Ingen host og hark etterpå. Har kun dekket til luftfilteret siden jeg hadde åpent konfilter. Og så har jeg tatt det litt med ro med strålen akkurat i nærheten av dynamo og boksen med elektronikken oppe i hjørnet på førersiden. Så ellers er det bare å pøse på. Kan jo være greit å sjekke at lokk og luker er godt satt på før du begynner. På andre biler jeg har tatt i det siste har jeg også skumlagt. Eneste jeg angret på var at jeg skumla litt vel mye på matta som sitter oppunder panseret. Det ble spylt i lange tider etterpå for å få ut alt skummet.... Siter Mine BMWer Instagram: Privat: @stigj77 Bil: @bmwe86driver Gnikk: @unikbilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Jeg pleier og dekke til dynamo, luftfilter og batteriet Så kjører jeg på med avfetting, jobber denne godt inn, så spyler jeg med HT. Gjentar prossesen hvis nødvendig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Sitter og tenker litt på det forferdelig skittne motorrommet i bimmeren, og har i månedvis tenkt at jeg skulle fått tatt en motorvask.. Problemet er bare; Jeg tør ikke xD Da er vi to! Men tilslutt må man nesten bare gjøre det. Jeg kommer til å dekke til alt det Christoffer H nevnte, pluss en del annet jeg er redd for... Det jeg tenker å gjøre er å dynke med Grime Reaper 1:1 eller 1:2, jobbe inn med detaljkost og såpevann, for så å spyle det av igjen med hageslange i "dusjmodus". Husk å starte tørke bort det verste med en fille etterpå, og start motoren med en gang. Lykke til, og husk å ta bilder! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Dekker til dynamo også sauser jeg inn motorrommet, jobber litt med div. børster og spyler av med HT. Bruker du litt sunn fornuft i.fht vanntrykk og hvor nært du spyler, skal det i teorien være helt safe. Etter avspyling starter jeg motoren så litt vann fordamper, også går jeg over det meste av kontakter med trykkluft og demonterer et plastdeksel på toppen av motoren for å komme til plugger og coiler da det samler seg en del vann og dritt oppi der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BChris 30 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Huska at på noken BMW motorer, iallefall M50/52 og 54 motorene. (og andre motorer for den del) så sitte tennplugger langt nede i blokka for mest mulig tenningseffekt og brenselseffekt. Pass då på at du ikkje fyller tennplugg hullene med vann og lager overslag fra tennhette til blokk BMWer med slike motorer som kjører i dype dammer eller mykje regnvær uten deksel under, fusker litt no og då pga. dette Også, på E46, iallefall min, så har demper matten i panseret en tendens til å krympe når den blir våt og varm (kjørt med når den er våt). Så anbefaler deg å ta denne utav eller lavær å sprute på den. Ellers så bare dekk til luftfilter og dynamo. samt evt. andre plugger her og der kanskje med noen poser og tape Og ikkje spyl for nære på plugger og annen elektronikk med HT, hold litt avstand Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Makki_ 1 099 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Husk at det er en del safe'ere å vaske en diesel bil vs bensin da. Men genereltsett, når man har tenkt litt på dette, planlagt, dekket til og ikke prøver på å fjerne dritt direkte med spyledysa så går motorvask, som regel, uten problemer Siter Makki's CarSPA Koch-Chemie®: Excellence for Experts Colourlock®: Get the best out of your leather! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Jeg klarer ikke finne harde fakta om dette, men når det gjelder matta under panseret så skal ikke den spyles og skrubbes og dynkes evig... Den er visst satt inn med noe som forhindrer/demper varme. Dette stoffet skummer. Jeg sto nemlig og spylte på E91en til samboeren og reagerte på at det stadig kom skum, da jeg ikke hadde hatt på noe særlig såpe på den (bare en liten sprut 1:30 surfex akkurat der det var en skitten flekk). Så da forklarte han vennlig at det var fordi den skulle være sånn. Den forklaringa han fikk på Furubakken BMW-verksted i den tida han spant rundt og gjorde Bærum utrygg i Z3en sin, var nettopp at den matta oppunder panseret er satt inn med noe guff. Når guffet er borte mister gjerne matta form, farge og funksjon. Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn L 51 Skrevet 11 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Jeg klarer ikke finne harde fakta om dette, men når det gjelder matta under panseret så skal ikke den spyles og skrubbes og dynkes evig... Den er visst satt inn med noe som forhindrer/demper varme. Dette stoffet skummer. Jeg sto nemlig og spylte på E91en til samboeren og reagerte på at det stadig kom skum, da jeg ikke hadde hatt på noe særlig såpe på den (bare en liten sprut 1:30 surfex akkurat der det var en skitten flekk). Så da forklarte han vennlig at det var fordi den skulle være sånn. Den forklaringa han fikk på Furubakken BMW-verksted i den tida han spant rundt og gjorde Bærum utrygg i Z3en sin, var nettopp at den matta oppunder panseret er satt inn med noe guff. Når guffet er borte mister gjerne matta form, farge og funksjon. Da ryker kanskje tanken min om å ta den ut, vaske med apc og børste og våtsuge? Vet du noe om hvor ømfintlig dette stoffet er? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Ikke noe mer enn at det lar seg skylle bort når man holder på lenge nok. Klarte ikke google opp noe lurt (sliter litt med relevant søkeord, jeg kan jo ikke så mye bil) Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BChris 30 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Ny matte fra GS koster 3000kr så ville vært forsiktig Får den på schemidmann for ca. 1000 men alikavel Ta motor rommet, skit i det teppe og undersiden av paneret Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 12 April, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 12 April, 2012 (endret) Matten under panseret er satt inn med et flammebestandig/varmedempende stoff for å beskytte panseret og ikke minst lakken på panseret mot ekstrem varme. Dette stoffet skummer, som Gry påpeker, når det blir spylt med vann. Dette betyr at man fjerner beskyttelsen, og når all beskyttelsen er borte tørker matten inn og blir faktisk brannfarlig. En vask og spylings skader nok ikke så mye, men om man gjør dette hver gang man vasker bilen... Endret 12 April, 2012 av Christer Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bangdalen 5 Skrevet 12 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2012 Aha! Jeg som trodde det hadde lagret seg evig med såpe der etter utallige vasker gjennom årenes løp. Da lærte vi no nytt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 12 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2012 Hehe det visste ikke jeg heller nei, da skal jeg holde meg unna den matta.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 12 April, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 12 April, 2012 Hehe det visste ikke jeg heller nei, da skal jeg holde meg unna den matta.. Jeg druknet jo min egen i fjor sommer og syntes den skummet noe helt jævlig og altfor lenge... Etter noen minutter kom jeg frem til at "dette kan ikke være riktig" og sluttet. Etter noen samtaler med bilkyndige kompiser fikk jeg vite at man ikke skal spyle for mye på disse mattene av overnevnte grunner. Hvis den har blitt helt tørr bør den fjernes. Jeg fikk videre vite at noen produsenter/forhandlere kan etterbehandle mattene med dette varmedempende stoffet hvis skaden ikke er for omfattende, men ellers er det ny matte som gjelder. Rengjøring av disse bør skje med en myk børste (type skinnbørste/skobørste/neglebørste) og mildt såpevann fra sprayflaske. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BChris 30 Skrevet 12 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2012 Får vel bestilla meg ei ny matte eg då ettersom forgje eigar har vaska den soppas at den er krympte og henger litt løst i eine hjørne... jaja 1000kr +++ i ny då... Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 12 April, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 12 April, 2012 En liten kostnad i forhold til at matten tar fyr og bilen din brenner opp, vil jeg si. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S 130 Skrevet 12 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2012 (endret) Har vasket motorrommet med alt fra MG APC, Prickbort, ARO og Grime Reaper. Bruker en kost og går over i kroker og kriker. Skyller av med hageslange. Eneste jeg dekker til er det åpne luftfilteret. Aldri hatt noe problem Endret 12 April, 2012 av Dr_S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn L 51 Skrevet 12 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 12 April, 2012 Da fikk jeg tatt motorrommet! Dekket til batteri og fordelerlokket, og guffa den godt inn med en mer eller mindre ukjent microavfetting. Lot virke i 2-3 min før jeg gikk over med kost, og deretter la et såpe/skum lag over (nokså mild blanding), og til slutt renspyling med HT i "dusj-modus". Ble ganske så bra og bilen starta til og med etterpå! :) Angående den der matta under panseret, tok jeg bare en tørr børst og gikk over med. Ble som nytt mer eller mindre Bilder komme nok i loggen etterhvert, men glemte selvfølgelig før-bilder -.-... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn L 51 Skrevet 13 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13 April, 2012 Endte opp med et nytt spørsmål sånn plutselig.. Noen som vet hvorfor motoren har sånnen "gul-brun" misfarging, og enda viktigere, hvordan får jeg dette vekk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.