Gå til innhold

Trenger desperat hjelp etter MG 205 :/


Glenn L

Recommended Posts

Hei! ...

Fikk begynte på min første korrigering med Das-6 pro her idag, og det begynte som en grei opplevelse..

Etter mg #105 på gul mg-pad :

post-3899-0-24206400-1333743992_thumb.jp

Fikk vekk det meste av swirls, men noen RDS ble igjen. Så jeg kjørte på med burgunder pad og samme polish og joda, ble noe bedre igjen :)

(Høyre = før, Venstre = etter)

post-3899-0-48507000-1333744083_thumb.jp

Etter IPA så dette ganske så fint ut, så jeg kjørte på med mg#205 på sort finishing pad fra mg, og da gikk alt galt... marring, swirls, holo? det ble rett og slett nesten like galt som utgangspunktet, og når jeg prøvde å buffe vekk polishrester så det ut som jeg dro med meg noe lim/evt tørket polish rundt på panelet, som var et rent hel#"#" å få vekk igjen..

Tok en ny runde med gul pad og m205, for så å gå over med sort pad igjen med m205..

Resultatet er dette...

post-3899-0-42851500-1333744396_thumb.jp

post-3899-0-98729300-1333744414_thumb.jp

post-3899-0-74700100-1333744576_thumb.jp

Hva gjør jeg galt? O.o

Endret av ØHN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Mange mulige feilkilder.

Mest sannsynlig:

Polish fra #105 som ikke er nedbrutt har havnet i mikrofiberen - mulig årsak: Du har brukt finish mikrofiberen til å fjerne rester fra maskeringstapen etter grovkorrigeringen.

Limrester fra maskeringstape har havnet i poleringspaden du brukte med #205

Veldig viktig å vaske bilen grundig etter grovkorrigering - særlig når man er fersk og bruker litt for mye polish på paden. Restene fra grovpolish har en lei tendens til å bli med i utstyret når man går over på finpoleringen, særlig hvis det er større rester ved maskering her og der.

Jeg vasker alltid grundig etter bruk av grov rubbing. I tillegg bytter jeg mikrofiber etter hvert panel ved finpolering. Om noe havner i mikrofiberkluten, er det bare det ene panelet som blir skadet. Det neste panelet fikk ren klut og derfor ble ikke forurensingen tatt med videre og man slipper å korrigere hele bilen på nytt.

Blir nok dessverre en "strafferunde" finpolering etter dette. Vask bil og utstyr grundig, og start på nytt med #205 der du har fått mikroriper :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Prøvd ipa på panelene?

Så merkelig ut det der, nesten som om pads var møkkete..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ ØHN :

Så da bør jeg altså gå først over med grov polish/kombo kontrollere resultat og fortsette til hele bilen er grovkorrigert, for så å ta en skikkelig vask for å fjerne alle mulige rester, før jeg fortsetter med fin-polish? eller blir det samme rekkefølge som over bare et panel om gangen?

@truhaa :

IPA ble brukt etter hver runde for kontroll, dog litt usikker på fremgangsmåten med IPA-en.. Skal den ligge en stund, eller er det "wowo" som gjelder her?

Pads burde ikke kunne være møkkete da de kom rett fra forseglet pose, ubrukt..

Men, jeg kjører på med friskt mot imorgen og ser hva den dagen bringer. Ingen ting er da så galt at det ikke er godt for noe! Så nå er jeg i det minste en erfaring rikere ^^,

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN
Så da bør jeg altså gå først over med grov polish/kombo kontrollere resultat og fortsette til hele bilen er grovkorrigert, for så å ta en skikkelig vask for å fjerne alle mulige rester, før jeg fortsetter med fin-polish?

Ja, det er tryggest for å unngå dette ;)

... litt usikker på fremgangsmåten med IPA-en.. Skal den ligge en stund, eller er det "wowo" som gjelder her?

Den kan ligge noen sekunder, men bør tørkes av før 2-propanol andelen dunster bort. IPA er mest effektiv til å fjerne oljer hvis overflaten buffes med begge ingredienser tilstede i væsken :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen Øyvind ;)

Da blir det full vask og grovkorrigering med 105+Burgunder imorgen, så satser jeg på at 205+gul pad klarer å avslutte fint nok :) Virka egentlig som en rimelig hard lakk på BMW'en :P

Angående press og m105/m205, har jeg forstått det riktig hvis jeg sier at på grunn av at disse er non-diminishing skal du først kjøre med medium/hardt press for så å slippe opp presset de siste "passene" ? :)

(Vet dette er noe en kan finne ut ved å prøve å feile, men når vi har så kompetente folk her inne, satser jeg heller på å spørre litt ekstra, for å slippe å feile så mye ^^,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Husk også å la panelet kjøle seg litt ned før du bruker ipa + mikrofiber, om lakken er bløt kan du lage merker når den er varm..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker truls, den hadde jeg ikke tenkt på! :)

Kom på et lite spm til i farten; Pleier dere å prime padden med produkt? i den forstand at en dekker hele overflaten med polish..

Gjorde en stor tabbe og bestilte kun små flasker med polish så er livredd for å gå tom i prosessen xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Bruk en dusj vann mht priming, bruker en stripe og to prikker første runden her, så 3-4 prikker resten. Lett å overdrive polishbruken etterhvert, mye er ofte ikke bedre ;)

Ikke overdriv vannet, da blir dt bare søl, en spray holder :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Du bruker antagelig opp #105 først, og kommer til å ha mest igjen av #205 etter du er ferdig. #205 kan fint brukes til å prime paden med for så å fortsette med #105. Vann kan også bruke til priming

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...