Gå til innhold

Test av biler med 4wd


Dennis

Recommended Posts

  • Admins

Test av noen 4wd biler på Autofil idag.

http://www.autofil.n...orende-4x4-test

Viser veldig godt hva jeg opplevde flere ganger i vinter. Flere såkalt SUV som bare sto og spant i bakkene der jeg bor. Mens jeg fint kunne stoppe helt opp bak de med Subaruen og ta i gang nesten uten å spinne på piggfrie vinterdekk og brøyte snø med fronten samtidig.

Blant annet en KIA, Volvo, Honda CRV og BMW X3 SUV måtte se seg slått av litt nysnø og 0 føre opp en litt bratt bakke. Men ser ut som de er langt fra alene og komme med dårlige 4wd systemer.

Hvorfor selge en bil som liksom er laget for offroad, men levere med et 4wd system som ikke er brukende til å kjøre opp en liten bakke med gress? :P

Slik bør en 4wd bil oppføre seg ;)

Denne er jo også litt spes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig 4wd er fortsatt bedre enn 2wd.

Og når det gjelder hvilke 4wd systemer som er best, så kommer dette helt an på bruken av de.

De fleste nyere suv'er er såkalte city-suver og har bedre fremkommelighet og bakkeklaring enn en vanlig sedan, men i terrenget er det ingenting som slår et gammelt mekanisk system med manuelle sperrer.

Den Volvo-filmen er vel forøvrig fra første generasjons crosscountry med viskose 4wd? Isåfall nytter det ikke å lunte opp bakken slik de gjorde, da tester de den på feil premisser, nemlig Subaruens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt meg fortalt at en del av disse SUV'ene er ofre for dekkvalg som mer tar hensyn til det estetiske enn til det fungerende. Feil dekkvalg er vel alltid feil, men jeg har sett flere eksempler på at problemene er blitt alt fra redusert til eliminert ved overgang til andre dekk. Fortrinnsvis dekk som matcher bilen bedre i forhold til bredde, profil og mønster. Ikke alt er bra selv om det ser lekkert ut på både felgen og bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Dekk har såklart mye å si. Men ingen av disse bilene benyttet offroad dekk. Så er nok ikke veldig stor forskjell i akkurat den testen. Og Evoque hadde jo egentlig det minst egna oppsettet til offroad med 20" felger, men klarte seg best av alle.

I videoen med Subaruen og Volvoen kjørte de på like dekk. Og ser ikke hvorfor den testen ikke var noe reel? den viser jo en veldig vanlig situasjon som en person med en slik bil kan møte på :)

En annen test som ikke er noe dekk avhengig og som viser hvordan de forskjellige systemene oppfører seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste klippet der er fake :) Ingen Volvo-motor som har den lyden + at han ikke gir gass osv :) Aldri hatt problem med Haldex her, både 3. og 4. generasjon vi har hatt har vi aldri stått fast med :) sett en film på yt hvor en XC90 og en ny Landcruiser kjører sammen offroad, Toyotaen har ikke sjangs, men Volvoen ikke har noen problemer. Her er det åpenbart forskjeller i dekk osv. som i likhet med andre filmer ikke viser den fulle sannhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Siste klippet der er fake :) Ingen Volvo-motor som har den lyden + at han ikke gir gass osv :) Aldri hatt problem med Haldex her, både 3. og 4. generasjon vi har hatt har vi aldri stått fast med :) sett en film på yt hvor en XC90 og en ny Landcruiser kjører sammen offroad, Toyotaen har ikke sjangs, men Volvoen ikke har noen problemer. Her er det åpenbart forskjeller i dekk osv. som i likhet med andre filmer ikke viser den fulle sannhet :)

hehe... fake ja er jo bare å søke opp så finner du at det er en ordentlig test.

Søk også på XC90 og se hvor dårlig den også gjør det i flere tester. Og sammenligne den med en Land Cruiser er ikke noe vits en gang :P LC har sperre og er en ordentlig off road bil. Men XC90 er en bil for folk som skal på hytta. Er spent på hvordan den testen ble utført.

Et raskt søk så fant jeg denne videoen hvor XC90 er med:

Nå er jeg ikke noe ekspert på 4wd systemer. Og bare sier hva jeg finner av info. Men skal man slenge ut en påstand er det greit å ha noe dokumentasjon på det. "Vi har aldri stått fast med vår" er veldig lite verdt i en slik sammenligning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Interessant å se hvor dårlig enkelte 4WD biler egentlig er.

Jeg har en Mercedes-Benz E-klasse 4Matic by Magna Steyr, og den burde hevde seg mot Subaru i disse testene. Samme system som på Mercedes ML. Fremkommeligheten er helt rå, kun bakkeklaringen begrenser.

Lurer litt på hvorfor ikke Nissan gjør det bedre i disse videoene. Jeg trodde alle Nissan SUV hadde like bra system som vår Nissan XTrail.

T31 XTrailen vår har valg for 2WD, automatisk 4WD, men i tillegg en ekstra "lock funksjon". Hvis man skrur på "Lock" og skrur av ESP begrenses ikke motorkraften og alle hjul drar likt. Jeg har trua på at XTrailen hadde kommet lenger i den bakken enn Nissan får til på videoene over.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... fake ja er jo bare å søke opp så finner du at det er en ordentlig test.

Søk også på XC90 og se hvor dårlig den også gjør det i flere tester. Og sammenligne den med en Land Cruiser er ikke noe vits en gang :P LC har sperre og er en ordentlig off road bil. Men XC90 er en bil for folk som skal på hytta. Er spent på hvordan den testen ble utført.

Et raskt søk så fant jeg denne videoen hvor XC90 er med:

Nå er jeg ikke noe ekspert på 4wd systemer. Og bare sier hva jeg finner av info. Men skal man slenge ut en påstand er det greit å ha noe dokumentasjon på det. "Vi har aldri stått fast med vår" er veldig lite verdt i en slik sammenligning :P

Du missforstod meg litt :) Det jeg mente med Toyotaen er at den i prinsippet ikke skulle satt seg fast, og burde klare det samme som XC90'n :) Når den ikke klarer det, så er det noe feil. Ville bare poengtere at det er mye man ikke ser bak kulissene når disse klippene blir laget.... Endret av Krisfje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Audi for noen måneder siden, kan ikke si noe annet at begrensingene ligger i bakke klaringen. Prøvde forbrilsk å sette meg fast men gikk ikke. Var ikke før jeg kom på en velgi høy brøyte kant at jeg ble stående i luften med alle 4 hjul før det ble stop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dennis: 1gen haldex krevde veldig mye hjulspinn før du fikk skikkelig trekk bak. Lunter du i vei slik som på filmen utnytter du den største svakheten til innkoblbar 4wd eller i dette tilfellet haldex gen 1.

Når det gjelder Autofiltesten er jeg ikke i tvil om at bimmern er den med dårligst 4wd, men iogmed at vi ikke ser speedometer feks, blir det vanskelig å konkludere slik de gjør. Jeg syns det ser ut som om Evoquen har mer fart i bunn og at de gir mer gass på den. Hører det også.

Når det er sagt: jeg elsker evoque, det er måten testen er utført på jeg trekker i tvil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

God gammel quattro er tingen. SUV er for USA og kvinnfolk :P

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Lurer litt på hvorfor ikke Nissan gjør det bedre i disse videoene. Jeg trodde alle Nissan SUV hadde like bra system som vår Nissan XTrail.

T31 XTrailen vår har valg for 2WD, automatisk 4WD, men i tillegg en ekstra "lock funksjon". Hvis man skrur på "Lock" og skrur av ESP begrenses ikke motorkraften og alle hjul drar likt. Jeg har trua på at XTrailen hadde kommet lenger i den bakken enn Nissan får til på videoene over.

Nissan har nok mange biler i USA som levers med et mye billigere 4wd system enn det de leverer her ;) Samme gjelder Toyota ++

De bilene de tester der er jo "billig" biler borti statene. Audi feks leverer jo ikke ordentlig quattro på feks A3. Men noe Haldex greier som VW har.

Du missforstod meg litt :) Det jeg mente med Toyotaen er at den i prinsippet ikke skulle satt seg fast, og burde klare det samme som XC90'n :) Når den ikke klarer det, så er det noe feil. Ville bare poengtere at det er mye man ikke ser bak kulissene når disse klippene blir laget....

Er nok mye bak kulissene ja ;) Derfor er det fint med tester på ruller osv. da det blir mest mulig likt, så lenge de ikke setter de opp til å utnytte svakheter i konkurrerende systemer :P Men de kan ofte kanskje gi andre utfordringer enn det bilen ville møtt på ute i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Evoque testet de på Fifth Gear også og der gjorde den det bra.. Subaru DL jeg hadde her var hinnsides mht snø også, den tror jeg ikke stoppa for noe, på høyde med L200 jeg har hatt også mht fremkomlighet så lenge snøen ikke var for tung/dyp..

Fatter har X3 og den kom ikke ut av vaskehallen her en dag det var litt is bak det ene bakhjulet :D Måtte inn igjen og ta fart.. ha ha ha

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme erfaringer med Subaru som testene viser her. Har hatt Landcruiser, bedre i terrenget, men opp bratte bakker på glatta er subaruene bedre.. Har hatt Honda HR-V, kjempemorsom bil, men har aldri hatt så mye vaskebrett i bakkene her.. og ved langvarig kjøring på ubrøyta vei kobla bakhjula ut!! Terrano og patrol, er greie i terrenget, men eier ikke kjøreegenskaper på vintervei... Har hatt 2 stk King cab 4wd, huff å huff når det gjelder kjøreegenskaper vinterstid.. Den første legacyen var kanskje ikke sprekest, men stabil som toget på vinterføre, og nå bor det en -05 Outback 2,5 automat, og en -09 forester BOXER Diesel i garagen min. Er kjempefornøyd med alle subaruene. Til slutt legger jeg til at jeg alltid kjøper nye vinterdekk til bilene mine, og de er alltid dekk beregna for nordiske forhold. :fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisfje: I usa er det nesten vanlig med V8 i V70/xc70/90, så det finnes nok ganske mange volvoer med slik lyd, bare ikke i norge (bortsett fra importbiler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for opplysningen Dennis , dette var intresant. jeg har vurdert 4wd selv på min neste bil , mest pga kommer ikke altid helt hjem vinterstid da kommer jeg ikke opp siste kneika..

men det koster jo en god del mer med 4wd vs 2wd og når jeg ser på disse videoer hvor dårlige noen av bilene er så får det enten bli subaru eller en annen med 2wd :(

edit: skrivefeil (må huske å lese igjemmom først...)

Endret av bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...