Gå til innhold

Skal jeg oppgradere fra DA til roterende?


eplesjekk

Recommended Posts

eplesjekk

Har holdt på noen år med en helt enkel DA-maskin fra Biltema (den med to hoder). Igrunn har denne fungert greit, bortsett fra at jeg synes den rister litt vel mye pga de to hodene. Synes vel også korrigering går rimelig greit, uten at jeg akkurat får det like ripefritt som proffene her inne.

Nå lurer jeg på om jeg skal oppgradere til en roterende maskin, for å ta steget videre. Samtidig ser jeg på scandicshine sine sider at det absolutt finnes dyrere DA-maskiner enn den jeg har (jeg har vel kanskje den billigste i verden). Har noen spørsmål:

1. Har det noe for seg å oppgradere til en dyrere DA-maskin, som feks Krauss 500W oscillerende maskin?

2. Må man opp i prisklassen 3000+ for å få en roterende maskin? ser sånn ut på scandicshine sine sider

3. Hvor mye vanskeligere blir det å gå over til roterende, må jeg øve mye på "trygge" steder (biler)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Helt klart. Maskinene kan ikke sammenlignes, mye mer behagelig å bruke en das6 maskin. Tar du flere biler i året anbefaler jeg at du går for en PRO-utgave (kraftigere motor) eller tilogmed opp på en Flex DA.

2. Nei, les mer om forskjellige roterende og prisforskjellene her: http://www.detailersclub.no/forum/topic/11957-knutis-maskintraad-tester-erfaringer-osv/

3. Det krever en helt annen teknikk, men om du tar det litt forsiktig i starten skal det godt gjøres å gjøre en feil så grov at du ikke kan rette opp i det. Unntaket er om du er uheldig og får rusk eller annet i padden og lager fine riper i lakken. Da må det mye jobb til for å få det bra, så en god vask og tørk er et must uansett hva du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen går rett på roterende, selv har jeg valgt å kjøpe en DA og øve meg litt med denne først. Skal helt klart skaffe meg roterende etterhvert. Men det finnes helt klart en bedre DA enn den du har nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har allerede fått noen gode svar her allerede , jeg begynte selv med roterende (måtte til med DA på egen bil pga myk lakk) men det har gått fint på andre biler.

lykke til med videre valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eplesjekk

Takk for gode svar! Jeg innser at jeg ikke gidder bruke alt for mye penger på denne maskinen, da dette fremdeles er en hobby, og de fleste bilene jeg polerer er familie/venner sine som aldri har polert noe før, og de blir uansett henrykte over resultatene jeg får til.

Derfor tror jeg nok det blir enten Kraus 900W Pro eller Kraus 500W. Noen som har noen tanker om det er verdt de 300 kr mer for 900W Pro hos scandicshine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget kurrant maskin, visstnok. Rent fysisk er de vel identiske, men Krauss har på en eller annen måte hentet ut 50 flere watt. Om det er pga. annen motor eller kreativ emballasje er uvisst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eplesjekk

Da har jeg bestilt denne Kestrel DAS-6 Pro Oscillerende. Jeg ser at hastighetsområdet er 2500-6800 OPM. Er det trygt å gi flatt jern med en slik maskin? Eller er det noe OPM som regnes som max?

Hvorfor er det generelt lavere hastighet på de roterende (etter hva jeg kunne se på de andre maskinene bilnerden selger)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lavere hastighet på roterende, du må skille mellom RPM og OPM.

På DAS6 maskiner er det trygt å gi flatt jern. Om du har så mye å hente på det kontra å kjøre den på 4-5 blir en annen sak. Du må prøve deg frem med kombinasjon av pad og polish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eplesjekk

Det er ikke lavere hastighet på roterende, du må skille mellom RPM og OPM.

På DAS6 maskiner er det trygt å gi flatt jern. Om du har så mye å hente på det kontra å kjøre den på 4-5 blir en annen sak. Du må prøve deg frem med kombinasjon av pad og polish.

Hehe, her har jeg mistforstått litt ja, godt du klargjorde dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...