Gå til innhold

Swissvax autobahn gjør felgkant matt.


kaje

Recommended Posts

Har noen felger med rustrfri stålkant, satt i går å polerte dem i 4 timer, blei sinnsykt blanke, men da jeg hadde på cleaner fluid og swissvax autobahn mista dem litt glansen, ikke mye, men nok til att jeg polerte opp kanten på nytt å ga f i å legge det på. Så er det noe jeg har gjort feil eller er den ikke ment for blankpolert kant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Jeg mistenker at de ikke er så blanke som du tror. Polishen fyller igjen den matte overflaten. Det sjekker du enkelt med å avfette litt av felgen og sjekke om det er like blankt når overflaten er helt ren ;)

Hvis den er like blank etter avfetting, kan det være cleaner fluid som lager krøll, men mest sannsynlig renser den bare, og viser sannheten om overflaten på felgene dine.

I så fall dropp Cleaner Fluid og legg bare Autobahn rett på felgen.

Jeg holder det som svært usannsynlig at det er voksen som gjør felgene matte i hvert fall. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jo hende, kan man bruke prickbort på rustfrit stål? Hvis dem i såfall ikke er så blanke som jeg trur, hva skal jeg da gjøre for å få dem blankere? Satt i 4 timer med Chemical Guys sin metal shine på polermaskin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Bruk like gjerne en bilsåpe uten voks eller for så vidt litt vann med Zalo for å sjekke tilstanden. For å polere opp rent metall funker en "filt-rondell" på drill fint.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Vil egentlig tro at RIM7 skulle ta dette, men jeg bruker andre felgrenser, så jeg vet ikke.

Zalo fjerner det meste på overflaten i alle fall. SurfexHD 1:5 burde også gjøre overflaten ren nok til at det gir deg svaret.

Kan virker som cleaner fluid er synderen, men det vet man ikke sikkert før alle oljer og eventuelt filler fra polishen er borte.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Får prøve å vaske med zalo å se, om det er like blankt får jeg prøve uten cleanerfluid, eller en anna felgvoks.

Det høres ut som en god plan. Andre vanlige vokser og lakkforseglere funker også fint på felgene :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder det som svært usannsynlig at det er voksen som gjør felgene matte i hvert fall. :)

Ikke hvis man glemmer å buffe av voksen etter påføring :P

Men det har jo sannsynligvis trådstarter husket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Er det noe vits med voks på bart metall da?

Stopp opp et sekund og tenk hvor de fleste bruker Swissvax Wood Polish - på lakkerte tredetaljer, kanskje til og med treimiterte plastdetaljer. :)

Samme sak med lakkerte felger.

Jeg ville heller snudd spørsmålet på hodet - om det er noen vits med voks på lakkerte overflater, utenom at det blir lettstelt.

bart metall er jo fordelen med voksbeskyttelse fornuftig og åpenbar. ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg ang folk som bruker Wood Polish på imiterte trelister ;) Litt morsomt...

Men jeg synes det er vits med voks på lakkert overflate, ja... Voksen skal jo sørge for at lakken holder seg myk og ikke blir "sprø". Oljer i voksen sørger for dette.

Jeg ville heller trodd at det var bedre med en sealer, enn voks, siden det er på felgene og der kan felgrenser svekke voksen kjapt. En sealer er vel mere slitesterk?

Endret av Dr_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Er enig med deg ang folk som bruker Wood Polish på imiterte trelister ;) Litt morsomt...

Jeg ville heller trodd at det var bedre med en sealer, enn voks, siden det er på felgene og der kan felgrenser svekke voksen kjapt. En sealer er vel mere slitesterk?

Gutta i Swissvax kan best svare på hvorfor man bør bruke en dedikert felgvoks, jeg er bare forbruker. Men jeg synes Autobahn gir en spesielt fin, glatt overflate og holder bra på felgene. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Jeg bruker Autobahn på både lakkerte og ulakkerte felger, i tillegg til eksos stusser, og motordetaljer, og en av grunnene er at denne tåler ganske mye varme(6-700 gr mener jeg å huske) Å det er greit med beskyttelse på f.eks eksos stusser, slik at ting ikke brenner seg så lett fast, å det har ikke som jeg har sett, forringet glansen, heller tvert i mot.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...