keneil01 0 Skrevet 21 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2012 Ser at flere skriver at de kjører DA/roterende med forskjellig press, men hva legger du i; - Hardt press - Medium press Forstår at dette er en erfaringssak, men hadde vært interessant å hørt hva du legger i de to begrepene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 21 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2012 Jeg kan jo måle og oppgi det i kilo til deg hvis det hjelper? Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meringdal 2 086 Skrevet 21 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2012 Lite eller ingen press vil si at du kun fører maskinen frem og tilbake. Ved medium press tar du i litt, mens hardt press så trykket du faktisk forholdsvis hardt på maskinen.. Siter Liste over Show N´ Shines Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Christian 26 Skrevet 21 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2012 (endret) Lett press : 1-3 KG Medium : 2 - 5 KG Mye : 4 - 7 ++ KG Endret 21 Mars, 2012 av Tom Christian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 21 Mars, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2012 Lett press : 1-3 KG Medium : 2 - 5 KG Mye : 4 - 7 ++ KG Med din skala vil "Lett press" kun tilsvare vekten av maskinen, men det var kanskje meningen? Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Christian 26 Skrevet 21 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2012 Med din skala vil "Lett press" kun tilsvare vekten av maskinen, men det var kanskje meningen? Press har ikke noe med vekten av maskinen, det er hvor mye press du legger på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
keneil01 0 Skrevet 21 Mars, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2012 Jeg kan jo måle og oppgi det i kilo til deg hvis det hjelper? Spørsmålet var innen spøk, men mer for en avklaring for oss uerfarne. Derfor jeg la ut spørsmålet under nybegynner For å sette det litt mer i perspektiv... Jeg er aktiv skytter. Skal jeg forklare en nybegynner på hvor mye høyere han må sikte for å treffe blink på 400 meter, når han har skutt inn våpenet på 200 meter, så må jeg gi han noe "konkret". Sier jeg til han at han må sikte litt over, så kan han tolke det som å være alt fra 5 cm til 5 meter... Jeg har lest her inne under en kommentar med flex DA, at han brukte "hele" kropsvekten på maskinen. I mitt uerfarne detailer hode, så høres det litt voldsomt ut. Derfor ønsker jeg å vite hva den enkelte legger i de begrepene "mye" og "medium" press Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Christian 26 Skrevet 21 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2012 For å sette det litt mer i perspektiv... Jeg er aktiv skytter. Skal jeg forklare en nybegynner på hvor mye høyere han må sikte for å treffe blink på 400 meter, når han har skutt inn våpenet på 200 meter, så må jeg gi han noe "konkret". Sier jeg til han at han må sikte litt over, så kan han tolke det som å være alt fra 5 cm til 5 meter... Jeg har lest her inne under en kommentar med flex DA, at han brukte "hele" kropsvekten på maskinen. I mitt uerfarne detailer hode, så høres det litt voldsomt ut. Derfor ønsker jeg å vite hva den enkelte legger i de begrepene "mye" og "medium" press Lett press : 1-3 KG Medium : 2 - 5 KG Mye : 4 - 7 ++ KG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 21 Mars, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2012 Da jeg la hele kroppsvekten bak maskinen vil jeg si at det nok gikk et stykke utenfor skalaen "mye press", siden metallet i panelet bøyde seg ganske mye. Om man skal fortsette skalaen til TomC kan den utvides til: Lett: 1-3kg Medium: 2-5kg Mye: 4-7kg Veldig mye: 6-9kg Idiotisk mye: 8-11kg "Helvetes tulling, prøver du å ødelegge bilen min!?"-mye press: hele kroppsvekten ... eller noe deromkring. Min erfaring er hvertfall at tulling-press kontra mye/veldig mye press ikke gir forferdelig stor forskjell på resultatet. Tullingpress gir bare dårligere kontroll over maskinen og større sjanse for å ødelegge noe, så jeg mener det er bedre å gå en runde eller to ekstra over framfor å skrote en dør. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Christian 26 Skrevet 21 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2012 Da jeg la hele kroppsvekten bak maskinen vil jeg si at det nok gikk et stykke utenfor skalaen "mye press", siden metallet i panelet bøyde seg ganske mye. Om man skal fortsette skalaen til TomC kan den utvides til: Lett: 1-3kg Medium: 2-5kg Mye: 4-7kg Veldig mye: 6-9kg Idiotisk mye: 8-11kg "Helvetes tulling, prøver du å ødelegge bilen min!?"-mye press: hele kroppsvekten ... eller noe deromkring. Min erfaring er hvertfall at tulling-press kontra mye/veldig mye press ikke gir forferdelig stor forskjell på resultatet. Tullingpress gir bare dårligere kontroll over maskinen og større sjanse for å ødelegge noe, så jeg mener det er bedre å gå en runde eller to ekstra over framfor å skrote en dør. Ganske enig faktisk;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
keneil01 0 Skrevet 21 Mars, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2012 Lett press : 1-3 KG Medium : 2 - 5 KG Mye : 4 - 7 ++ KG Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
West 10 Skrevet 24 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2012 Sleit fryktelig med dette jeg også når jeg tok svigers sin Kia (for en halv evighet siden ). Det jeg gjorde var at jeg fikk tak i ett stykk sidedør fra en Caravelle og hogg løs på denne med roterende. På den måten fikk jeg satt mine egne "premisser" for hva som var av press. Jeg fikk også en fin anledning til å se hvilke comboer av produkter som funka. Nå er det sikkert stor forskjell på VW-lakk og Kia-lakk, men jeg fikk det hvertfall litt mer inn i fingrene hva jeg holdt på med.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dahlsveen 7 Skrevet 24 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2012 Nå har ikke jeg allverdens timer med maskin bak meg, men må si meg enig i at lett/lite press ligger rundt 1-3 kg, medium rundt 3-5 og mye press synes jeg selv oppnåes når man hører det berømte "klonket" i panelet Når klonket inntreffer avhenger vel kanskje av individuell oppfatning av hva som er mye press, men denne "skalaen" funker fint for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 24 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2012 For å sette det litt mer i perspektiv... Jeg er aktiv skytter. Skal jeg forklare en nybegynner på hvor mye høyere han må sikte for å treffe blink på 400 meter, når han har skutt inn våpenet på 200 meter, så må jeg gi han noe "konkret". Sier jeg til han at han må sikte litt over, så kan han tolke det som å være alt fra 5 cm til 5 meter... Jeg har lest her inne under en kommentar med flex DA, at han brukte "hele" kropsvekten på maskinen. I mitt uerfarne detailer hode, så høres det litt voldsomt ut. Derfor ønsker jeg å vite hva den enkelte legger i de begrepene "mye" og "medium" press Det beste er jo å erfare det selv, det er ikke sånn at du kan få en fasit som sier at på denne lakken må du legge på 3.45 kg press for å fjerne swirls og 5.78 kg for å fjerne RDS. Og om du skulle fått slike instrukser, hvordan skulle du klart å følge dem med tanke på at det ikke er innebygd vekt på noen maskiner? Man kan få et inntrykk ja, men det kan være store variasjoner fra lakk til lakk og fra produkter til produkter, så det beste er som sagt å erfare det selv, og da må du faktiskt ut og polere litt Btw. på min bil får jeg "klonk" i panelet på taket bare ved vekten av maskinen, så det vil nok variere veldig fra bil til bil og fra panel til panel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 24 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2012 Når klonket intreffer har vel mest å gjøre med hvilket panel du er på. Noen paneler på noen biler er veldig myke mens andre er helt stive. Tror ikke jeg ville satse på å presse til man hører et klunk Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 24 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2012 Klunket kommer i stor grad av at metalet utvider seg med varmen. Trenger ikke ha mye press for å få det... Kan også være greit å se an hvor en er på bilen, noen paneler er utsatt for bulker som kanskje ikke retter seg ut igjen... Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsta 49 Skrevet 24 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2012 Hadde vært kult om det var en liten digital skjerm på maskinen, for å kunne se lavest vektbelastning, høyest, gjennomsnittlig, tid på runden. Men det er vell vanskelig å få til. siden hardheten på pads er så forskjellig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 24 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2012 Vekt/press er jo det samme uansett om paden er hard eller myk. Om dette har noe poeng er en annen sak. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsta 49 Skrevet 24 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2012 Poenget måtte jo være at en kan beskrive bedre hvordan en kjørte til andre, og dermed også kunne si mer om lakkens hardhet. Men enig at det ikke er det store poenget. Hadde vell være lettere å sammenlignet puter og polish også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.