Gå til innhold

Kjøpe ny vs brukt bil


miatajon

Recommended Posts

miatajon

Hei.

Er for tiden i gang med å kjøpe meg en nyere, sikker og fornuftig familiebil. Har ikke bestemt meg helt for om jeg skal gå for ny (eller nesten ny) bil, eller om jeg skal kjøpe en 4-5 år gammel bil.

Hadde derfor vært artig å få litt innspill på hva andre tenker og hva dere ville gjort.

 

Planen er å ha bilen i 5 år, med en årlig kjørelengde på ca 15.000km.

 

 

Alternativ 1:

Kjøpe ny bil til ca.300.000kr, ha den i 5 år og selge den for 180.000-200.000kr.

Eksempel på bil: http://www.finn.no/f...nnkode=33589730

 

Fordel: 5 års GARANTI!, nybilgleden, forutsigbart bilhold.

 

Finansiering:Låne 250.000kr over 8 år.

Restgjeld etter 5 år=115000kr. Restverdi bil etter 5år 180-200K?

Avdrag mnd: ca.3300.

Service pr.år 5-6000kr?

(ca.tall)

 

 

Alternativ 2:

Kjøpe 5 år gammel bil til ca.200.000, ha den i 5 år og selge den for 80-100.000kr.

 

Eksempel på bil:http://www.finn.no/f...nnkode=32051282

 

 

Fordel: Garanti 6mnd, Kan skru litt selv, binder opp mindre kapital.

Ulempe: Mye kan ryke og gjøre de månedlige kostnadene større!

 

Finansiering:

Låne150.000kr. over 5år

Restgjeld etter 5 år=0kr. Restverdi bil etter 5år kr 80-100k

Avdrag pr. mnd: 2900kr

Service pr år: 2-10000kr? Her er det mye større usikkerhet i forhold til å kjøpe nye bil!

(ca.tall)

 

Eksempel på bil:http://www.finn.no/f...nnkode=32051282

 

 

Altså, hva sier dere.

Kjøpe ny bil med med mer lån, men mindre serviceutgifter, eller kjøpe brukt bil med mindre lån, men potensielt høyere service/vedlikeholdskostnader?

Er det noen andre momenter jeg bør ta med i vurderingen?

 

Kjør debatt!

 

 

Oppdatering etter 1 år:

Jeg endte opp med å kjøpe en 2007 Honda Accord 2.2iCDTi tourer

Bilen var kjørt 76.000km ved overtakelse.

Betalte 199.000kr for bilen inkl. omreg og 6mnd garanti.

 

Nå har det gått 1 år og følgende satus kan gjøres opp:

 

Etter ca.4mnd var bilen på en liten garantisak.

Bilen lugget endel ved lite pådrag ved ca1800omdr.

I tillegg dugget frontlyktene endel.

Dieselfilter ble byttet og pakninger på lykter byttet.

Resultat: Bilen lugget mindre etter dette (ble nesten helt bra), og frontlyktene dugget litt mindre.

 

I januar 13 var bilen på hovedservice ved 85.000km.

Denne kom på 10.200kr.

Kun planlagt service i tillegg til bremseklosser fremme.

Forholdsvis dyr service etter min mening.

 

Status på bilen pr.idag er følgende:

87.000km

Ingen kjente feil eller mangler bortsett fra at hovedlyktene dugger som aldri før til tross for en lang periode med tørt vær i Bergen. Er mye fuktighet som er fanget inni lyktene.

Forhandler ville ikke gjøre noe med det til tross for et tidliger misslykket forsøk på å få tettet lyktene.

Honda Norge hadde ingen garantikampanjer på det.

Så da får jeg bare leve med det og tørke ut lyktene selv med jevne mellomrom.

I tillegg så synger startbatteriet på det siste og må i alle fall byttet før neste vinter.

 

 

Alt i alt så har første året vært rimelig greit med denne bruktbilen.

Har ikke hatt noen ubehagelige overraskelser

Anslår at salgseverdi idag ville vært ca 155-170.000kr.

 

 

 

Edit2:

 

Tenkte jeg kunne oppdatere her 3 år etter kjøp, og 2 år etter sist oppdatering.

 

Har nå hatt bilen i 3år, og km.stand idag er 110.000km.

Det har vært 3 helt uproblematiske år.

Har ikke kjørt bilen mer enn 34.000km på de årene.

 

Service og påkostninger har vært som følger:

-1 hovedservice til ca 10.000kr

-1 mellomservice til ca 4000kr inkludert Eu kontroll (0 hull).

-1 liten oljeservice til 2700kr.

 

I tillegg har jeg kostet på bilen:

1 sett med nye brukte orginalfelger samt 4 nye Michelin P3 sommerdekk til 7000kr.

1 Nytt startbatteri til 1500kr.

1 komplett tecktylering til 5500kr.

 

Bortsett fra dette har bilen kun fått masse vask,voks og stell.

 

 

 

Konklusjonen er at å kjøpe bruktbil har vært smart hittil.

Ingen feil eller problemer har ført til et veldig hyggelig bilhold.

 

Antatt salgspris idag tipper jeg er mellom 90-115.000kr basert på annonserte biler på Finn.no.

Dvs et årlig verditap på ca 33.000kr ved salg idag.

Dette er omtrent som forventet, kanskje litt i overkant.

 

Jeg sammennlignet opprinnelig i denne tråden med å kjøpe en demokjørt Mazda 6 til 300.000kr.

Jeg ser at 2011-2012 modeller av disse idag ligger ute til ca 200.000kr

Men få med km under 40.000, så hadde jeg kjøpt en slik hadde den nok vært i øvre prisleie av disse.

Så hadde jeg kjøpt Mazdaen hadde jeg nok hittil ikke tapt mer enn på Hondaen.

Men videre verditap kan nok være endel mer enn på Hondaen. Men samtidig har Hondaen nå nådd en km hvor større utgifter kan oppstå.

 

Time will show.. Planer er fremdeles å ha bilen i 2 år til

 

 

 

Oppdatering 07.04.16

 

Har fremdeles Hondaen og må si at jeg er egentlig utrolig fornøyd med denne bilen.

Den har vist seg å være veldig driftsikker og problemfri. 

Km. stand nå er 123.500, og bilen begynner nok å nærme seg reparasjonsalderen.

 

 

Det siste året har jeg hatt 2 uforutsette hendelser.

-Først røk dynamoen i august på ca 112.000km. 

Ny hos Honda kostet en arm og en fot, men jeg fikk tak i en overhalt byttedynamo til 5500kr og byttet den selv.

 

-I oktober gikk bilen i nødmodus 2 ganger og jeg leverte den inn til merkeforhandler for diagnose.

Feilmeldingen gjaldt glødesystem, men feilen kom ikke igjen, bilen glødet normalt og forhandler rådet meg til å bare se det an. Feilen har ikke kommet igjen så, ser jeg ser det fremdeles bare an.

 

I forbindelse med at bilen likevel var hos forhandler, så ble det tatt storservice og EU-Kontroll.

Ble byttet motorolje, bremsevæske, kjølevæske i tillegg til dieselfilter, luftfilter og oljefilter

EU-kontrollen avdekket at indre stabstagforinger bak måtte byttes, så de ble også tatt. Ikke store greiene med andre ord.

Totalt kom service, EU og diagnose på 10.000kr. 

 

Dermed er påkost siste år ca 15.500kr. 

Ikke så hakkende gale. 

 

Som før så dugger det fremdeles i frontlyktene.

I tillegg er det begynt å komme noe lakkrust i hjulbuer bak. 

Men ellers er bilen forbasket god, og jeg er totalt sett meget fornøyd med den.

 

Har såvidt begynt å tenke på en erstatter, men er jammen ikke sikker på hva jeg vil ha. 

Honda har dessverre ikke så mye å velge i bortsett fra CR-V. 

Nye Mazda 6 frister litt, men vi får se. 

 

Er i alle fall veldig fornøyd med bilen, og det å kjøpe en bruktbil som nå er blitt 9 år har hittil vært smart i alle fall.

så får vi se den dagen bilen er solgt om det totalt sett var lurt.

 

Antatt salgspris nå er rundt 70-80.000kr

 

 

 

 

 

 

IMG_2940.jpg

 

 

Oppdatering 01.08.16

 

Så var denne bilen solgt. Endte med at jeg hadde den i 4 år og 3mnd. 

Km ved salg var 128.000.

Viste seg å være en utrolig problemfri og driftsikker bil gjennom 52.000km

Håper ny eier får samme kjekke eierskap.

 

Bilen gikk for 70.000kr som var en absolutt minstepris jeg var villig til å la den gå for, men da var det et kjapt og greit salg. 

Verdifallet ble dermed 130.000kr, noe som var helt greit med tanke på hvor lite utgifter jeg har hatt på bilen. Så alt i alt et billig bilhold.

 

Bilen ble solgt til fordel for en helt ny Nissan X-Trail, så da får vi se hvordan eierskapet med den utvikler seg.

 

 

 

Endret av miatajon
  • DCN Poeng 1

16 Nissan X-Trail 4x4 Tekna 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Har du råd til det, kjøp ny bil :)

Enig med siste taler.

Gå for splitter ny bil hvis du har råd. Mest på grunn av sikkerheten.

Men sørg for at nybilen ikke er en modell som har vært på markedet i mange år. Hvis det ikke er en nyutviklet fersk modell, kan du like gjerne kjøpe en nyere bruktbil av samme type når det gjelder sikkerhet.

Velger du å kjøpe brukt, gir japansk/koreansk bil størst sjanse for lite teknisk tull. Hvis du orker ergonomien og billigfølelsen de ofte gir, da :)

Kan du fikse litt selv, så er det ingen tvil om at du kommer til å bruke minst penger hvis du går for en bil som ikke er ettertraktet brukt og som er 8 -10 år gammel.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jo kjøpt ny dersom du synes du kan ta deg råd til det. MEN det er ikke dermed sikkert at den er så lett å bli kvitt igjen etter 3-5 år, mye avhenger av merke/modell, tilstand, utstyrsnivå, om det er en kurant lettsolgt farge osv osv. Dette er noe ikke mange tenker på når de kjøper nytt og blir sittende med de i mange år eller må ta et større tap for å selge. Så mitt råd er "kjøp bil som er lett å bli kvitt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at på selv 3-5år gamle biler kan det ryke mye dyrt.

Er man da avhengig av bil, er dette noe drit.

Jeg blir mer og mer bestemt på at det dummeste man kan gjøre er å kjøpe en halvgammel bil.

Enten kjøper man en gammel bil (eller to) og slipper verditapet, eller så kjøper man ny bil og slipper verkstedkostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Jeg vil anta, at dersom man har en bil som veldig ny, vil det være lettere å selge igjen enn en gammel bil.

Det er jeg enig i, hvis begge selges til samme pris ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

THolandsli

Kvaliteten på biler blir dårligere og dårligere og alle tekniske duppeditter bidrar til enda flere feilkilder etterhvert som bilen eldes. Verkstedene har ikke kompetanse til å feilsøke og må prøve seg fram ved å bytte ut en haug av dyre komponenter som kunden må betale for. Min mening om dagens biler er at man til en hver tid må inneha en bil med nybilgaranti. Alternativet er å kjøpe en eldre og enklere bil, gjerne 10år ++

Jeg satte opp et regnestykke hvor jeg sammenlignet måndtlig kostnad på en 05 og 12 Volvo V70 hvor jeg tok hensyn til alt fra årsavgift, EU kontroll til dekk. Merkostnaden ble utrolig liten på 12 modellen. (verditap var ikke innregnet)

Jeg kjøpte forsåvidt ny bil og har hatt bare trøbbel fra dag en. Hadde jeg måttet betalt alle verkstedtimene hadde jeg nok levd på vann, brød og Biltemas bilpleieprodukter nå. Så garanti er gull verdt. Har forøvrig benyttet meg av forbrukerkjøpsloven og får omlevert bilen. Så nå blir det nybil i slutten på april, drøye 6mnd etter jeg hentet den jeghar nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på biler blir dårligere og dårligere og alle tekniske duppeditter bidrar til enda flere feilkilder etterhvert som bilen eldes. Verkstedene har ikke kompetanse til å feilsøke og må prøve seg fram ved å bytte ut en haug av dyre komponenter som kunden må betale for. Min mening om dagens biler er at man til en hver tid må inneha en bil med nybilgaranti. Alternativet er å kjøpe en eldre og enklere bil, gjerne 10år ++

Jeg satte opp et regnestykke hvor jeg sammenlignet måndtlig kostnad på en 05 og 12 Volvo V70 hvor jeg tok hensyn til alt fra årsavgift, EU kontroll til dekk. Merkostnaden ble utrolig liten på 12 modellen. (verditap var ikke innregnet)

Jeg kjøpte forsåvidt ny bil og har hatt bare trøbbel fra dag en. Hadde jeg måttet betalt alle verkstedtimene hadde jeg nok levd på vann, brød og Biltemas bilpleieprodukter nå. Så garanti er gull verdt. Har forøvrig benyttet meg av forbrukerkjøpsloven og får omlevert bilen. Så nå blir det nybil i slutten på april, drøye 6mnd etter jeg hentet den jeghar nå.

Så du anbefaler ny bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miatajon

Enig med siste taler.

Gå for splitter ny bil hvis du har råd. Mest på grunn av sikkerheten.

Men sørg for at nybilen ikke er en modell som har vært på markedet i mange år. Hvis det ikke er en nyutviklet fersk modell, kan du like gjerne kjøpe en nyere bruktbil av samme type når det gjelder sikkerhet.

Velger du å kjøpe brukt, gir japansk/koreansk bil størst sjanse for lite teknisk tull. Hvis du orker ergonomien og billigfølelsen de ofte gir, da :)

Kan du fikse litt selv, så er det ingen tvil om at du kommer til å bruke minst penger hvis du går for en bil som ikke er ettertraktet brukt og som er 8 -10 år gammel.

Sikkerheten i bilen jeg kjøper vil uansett være bedre enn i den 14år gamle Mazda 323f'en jeg kjører idag. Men viktig poeng at jo nyere modell, jo sikrere bil.

Økonomisk sett er bil tap-tap uansett, så jeg burde sånn sett beholde den gamle sliteren og kjøre de siste årene ut av den. Men vil gjerne ha en bil som jeg kan dra på langtur med uten å bekymre meg for om bilen klarer det.

Har bare hatt "japanske" biler hittil, og har ikke noe imot å kjøpe det igjen.

Kan skru litt bil selv, men foretrekker å gnikke og gnu istedet ;)

Ville jo kjøpt ny dersom du synes du kan ta deg råd til det. MEN det er ikke dermed sikkert at den er så lett å bli kvitt igjen etter 3-5 år, mye avhenger av merke/modell, tilstand, utstyrsnivå, om det er en kurant lettsolgt farge osv osv. Dette er noe ikke mange tenker på når de kjøper nytt og blir sittende med de i mange år eller må ta et større tap for å selge. Så mitt råd er "kjøp bil som er lett å bli kvitt".

Viktig poeng dette. Men ikke lett å forhindre dette uansett. Populære bilermodeller selges det stort sett mange nye av, og bruktmarkedet flommer over av biler du må "utkonkurere" når du skal selge.

Upopulære bilmodeller selges det færre nye av, og det er derfor færre "konkurenter" i bruktmakedet.

Til syvende og sist er det vel prisen når du selger som avgjør hvor lett du blir kvitt bilen.

Min erfaring er at på selv 3-5år gamle biler kan det ryke mye dyrt.

Er man da avhengig av bil, er dette noe drit.

Jeg blir mer og mer bestemt på at det dummeste man kan gjøre er å kjøpe en halvgammel bil.

Enten kjøper man en gammel bil (eller to) og slipper verditapet, eller så kjøper man ny bil og slipper verkstedkostnader.

Dette er en stor del av problemstillingen min. Er ikke så ekstremt avhengig av bilen da jeg har egen arbeidsbil, men kjekt å kjøre en bil som bare fungerer!

Har et inntrykk av at det ofte er store og dyre ting som ryker selv på nyere biler. Gjengangere er clutch/svinghjul, turboer, automatkasser, partikkelfiltre/eksos/EGR osv, og på en garantiløs bil knekker jo dette regnestykket helt for å kjøpe brukt kontra nytt!

Så selv om en får et litt lavere verditap og binder opp mindre kapital i bilen, så kan service/vedlikeholdsutgifter fort bli stygge på en halvgammel bil.

16 Nissan X-Trail 4x4 Tekna 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et evig dilemma.

Fant et par linker som jeg husket å ha lest. Her og her. Tar vel alltid sånne artikler med en sunn klype salt men litt fornuft er det vel å spore mellom linjene (!?) ;)

Disse forskjellene er i ferd med å jevne seg ut ser det ut som man er enige om. Det store spørsmålet er jo hva repkostnadene vil bli på en bruktbil. Noen biler er jo inne på verksted mer enn på veien, mens andres biler av samme type bare går og går. Go figure.

Selv hadde jeg en god slump cash liggende og kjøpte brukt.(03) Om det var så smart får vel tiden vise ;)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miatajon

Kvaliteten på biler blir dårligere og dårligere og alle tekniske duppeditter bidrar til enda flere feilkilder etterhvert som bilen eldes. Verkstedene har ikke kompetanse til å feilsøke og må prøve seg fram ved å bytte ut en haug av dyre komponenter som kunden må betale for. Min mening om dagens biler er at man til en hver tid må inneha en bil med nybilgaranti. Alternativet er å kjøpe en eldre og enklere bil, gjerne 10år ++

Jeg satte opp et regnestykke hvor jeg sammenlignet måndtlig kostnad på en 05 og 12 Volvo V70 hvor jeg tok hensyn til alt fra årsavgift, EU kontroll til dekk. Merkostnaden ble utrolig liten på 12 modellen. (verditap var ikke innregnet)

Jeg kjøpte forsåvidt ny bil og har hatt bare trøbbel fra dag en. Hadde jeg måttet betalt alle verkstedtimene hadde jeg nok levd på vann, brød og Biltemas bilpleieprodukter nå. Så garanti er gull verdt. Har forøvrig benyttet meg av forbrukerkjøpsloven og får omlevert bilen. Så nå blir det nybil i slutten på april, drøye 6mnd etter jeg hentet den jeghar nå.

Er dette jeg og sitter og regner litt på. Selvfølgelig kan jeg være heldig å kjøpe en 2007modell som er mer eller mindre problemfri de neste 5 årene og dermed slippe unna endel billigere en ved en nybil.

Men er redd for at ting ryker uansett hvor fint bilen blir behandlet. Og da tenker jeg selvfølgelig ikke på rene slitedeler som bremser osv, men mer omfattende reperasjoner.

Har en kompis som det siste året har lagt ut over 50.000kr på sin BMW 520i fra 05 med under 100.000km på telleren.

Da er det starter,dynamo, clutch/svinghjul,batterier osv. som har røket. Ting som i mine øyne ikke er rene slitedeler i alle fall!

Blir litt skremt av slike utgifter. Det er da en ny bil gir mye mer forutsigbarhet i utgiftene om ikke annet.

16 Nissan X-Trail 4x4 Tekna 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et inntrykk av at det ofte er store og dyre ting som ryker selv på nyere biler. Gjengangere er clutch/svinghjul, turboer, automatkasser, partikkelfiltre/eksos/EGR osv

For ikke å glemme oljepumper, webastobrennere, luftputer, kompressorer og gjerne hele motorer (vag's 1.4tsi feks).

Jeg har akkurat samme inntrykk som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tharshan

Evig dilemma ja.

Har en kompis som jobber hos møller. Det alltid nybiler som står inn på verkstedet og et eller anna har gått føyken.

Det er sjølvsagt svært varierande om kor kostbart bilholdet blir med halvgammal bil. F.eks. X-trailen til faren min(04') Er det kun egr ventilen som måtte byttast. Corollaen før det(97', kjøpt ny, solgt i 2007 med 150.000 på telleren) var det kun bakdemperene som måtte byttast. F.eks. varte batteriet i 11 år!!

Eg personlig kjøpte meg ein golf med 5000km på telleren, 2011'. Dette pga nybilgaranti og 50K billigare enn kva den ville ha kosta heilt ny. 1 år gammal og 17k km på telleren kjem det vann gjennom pakningen på begge fram dørene og knirking i understell. Litt av en kvalitet... Den fungera eller kjempe flott!

Så min anbefaling er å kjøpe en så og sei ny bil med maks/Ca 10k km på telleren og 4-5 års garanti.

Endret av tharshan

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

nybilgarantien sparte meg 20.000 på en audi jeg hadde en gang :)

Forøvrig har jeg eid biler i ca. 150-250.000 klassen. Jeg har hatt ca. 10.000 i tap på hver bil og byttet hvert år ca. Gode kjøp kan også være gull verdt. Kan også være mye bra på bruktbilmarkedet i disse dager da det var helt stopp av salget på bruktbiler fra nov. til slutten av januar. Dette på grunn av at antall solgte nybiler økte i fjor, og folk kjøpte heller nybil enn bruktbil. Derfor: billigere bruktbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Mye som kan gå i stykker på nye biler, så garanti er gull verdt. De færreste merker er helt feilfrie, og enkelte med småfeil f.eks Opel, koster det sjelden mye å fikse. Subaru f. eks har mye høyere delepriser, så hvis noe først må fikses, koster det. Jeg kunne godt kjøpt både Opel og Subaru, og de fleste andre bilmerker, men unntak av en.

Er det noe jeg aldri hadde kjøpt eller eid uten garanti, er det produkter fra VAG. Nå har jeg aldri eid et VAG-produkt, men det er først og fremst fordi de største og dyreste katastrofe-historiene som har ødelagt økonomien til folk, nesten alltid er VW eller Audi. Mange fine modeller, men jeg hadde aldri turt å kjøpt en som er mer enn 5 år.

Jeg venter ydmykt på kjeft for innholdet i forrige avsnitt. Det er mange som er glade i VW/Audi her inne. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter ydmykt på kjeft for innholdet i forrige avsnitt. Det er mange som er glade i VW/Audi her inne. :)

Lets not go there shall we? ;)

TS var vel interessert i ny vs gammel ikke nødvendigvis hvilke merke? "De færreste merker er helt feilfrie". Det er en fin konklusjon. Historier om at "tanta til en fetter til kusina mi hadde en Opel i 93 som det bare var tull med, ergo Opel er no...(fyll inn stygt ord på egen dialekt)" Den debatten blir vi aldri ferdig med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...