Gå til innhold

Søreng's BMW 320i Coupé 2005 mod - Update 17/04


Søreng

Recommended Posts

Hallais.

Tenkte det kanskje var på tide å legge inn bilen her også etterhvert nå som jeg har hatt den en stund. Kjøpte bilen i November og den var forsåvidt godt vedlikeholdt. Men har blitt en del timer og lange kvelder med pleie uansett.

Kan vel begynne med det folk vil se. Bilder. Så kommer infoen om bilen etterpå :)

Fra første vask etter overtakelse. Som nevnt tidligere, var den nokså bra vedlikeholdt.

IMG_2744.jpg

IMG_2747.jpg

IMG_2726.jpg

IMG_2727.jpg

IMG_2733.jpg

Så var det klart for første runde med utvendig pleie.

Fikk litt dårlig tid her og ble fort sent, så ble ikke så mange bildene her.

IMG_0002.jpg

IMG_0007.jpg

IMG_0029.jpg

IMG_0013.jpg

2. juledags innsats. Var ikke helt fornøyd etter forrige lakkrens så fant ut at jeg skulle gjøre det om igjen enda grundigere denne gangen.

Produktene som ble brukt:

IMG_0361.jpg

5 stegs Meguiars Proffesional series. #105, #85 og så #80. Deretter var det først Yellowax og så Synthetic sealant oppå der igjen.

IMG_0362-1.jpg

IMG_0363-1.jpg

Så ble det tørket av og ble endelig fornøyd med resultatet.

IMG_0366-1.jpg

IMG_0365-1.jpg

IMG_0364-1.jpg

Hele prosessen tok rundt 9 (ueffektive :D ) timer men resultatet var verdt strevet. Hadde glemt kameraet, så beklager den dårlige bildekvaliteten her.

Så ble alle interiørlistene plukket ut. Et arbeid som er MYE mer omfattende enn en først trur :P Må av med alle dørtrekk og ut med baksetet.

IMG_0050.jpg

IMG_0048.jpg

IMG_0053.jpg

Alle lister ute og demontert og viderelevert til foliering.

IMG_0367.jpg

Dermed var jo størsteparten av interiøret ute av bilen som gjorde det veldig greit å ta en skikkelig grundig interiørvask. Interiøret var igrunnen ikke veldig skittent, men var et par merker her og der og resultatet ble veldig bra.

Alle dørsider, lister og armlener ute av bilen og klar for rens.

IMG_0055.jpg

IMG_0057.jpg

Maskerte så opp rundt høytalere og ting jeg ikke ville eksponere for rengjøringsskummet.

_MG_0093.jpg

Ferdig sprayet inn og maskring av før en real skrubb.

IMG_0060.jpg

På dørsidene bak var det noe merker.

IMG_0080.jpg

Det meste gikk bort, men slet litt med den blå stripen helt i ytterkant.

IMG_0082.jpg

Dørhåndtakene viste også tegn til slitasje og ble også sprayet inn og skrubbet.

IMG_0076.jpg

IMG_0077.jpg

Så stod baksetet for tur.

Ikke veldig skittent til å begynne med

IMG_0072.jpg

men noen merker var der, så dette ble også skrubbet godt ned.

IMG_0066.jpg

Før

IMG_0062.jpg

Etter

IMG_0067.jpg

Før

IMG_0063.jpg

Etter

IMG_0070.jpg

Ferdig renset og smørt inn 2 ganger med MYE skinnpleie.

IMG_0106.jpg

Førerstolene er ikke demontert enda, så de fikk bare en skrubb og 2 runder med skinnpleie disse også.

Som dere kanskje ser er det bittelitt slitasje på den vanlige plassen, så skal prøve å få tak i skinnfarge så dette kan bli fikset opp igjen.

IMG_0104.jpg

Prøvde så på et 50/50 bilde av det ene armlenet bak. Dette var vel det som var renest i utgangspunktet så ikke så lett å se forskjell, men noe var det fremdeles.

IMG_0107PS.jpg

Nå mangler bare å ta ut førerstolene å få renset teppet, men for denne gang så var alt vasket og klar for montering igjen når jeg får tilbake interiørlistene fra foliering.

IMG_0099.jpg

IMG_0101.jpg

IMG_0103.jpg

Vel brukte 5 timer :D

31. des:

Ja, da ble det brukt en del timer i dag også :)

Startet med å skru ut stolene for å komme til teppene for tepperens og rengjøring under stolene.

Passasjer stol ute

IMG_0001ps.jpg

På vei ut med førerstol. Litt skit under, men ikke graverende.

IMG_0004ps.jpg

Begge stoler ute.

IMG_0005ps.jpg

Dekket til kablene så de ikke skulle bli våte av tepperensen.

IMG_0016ps.jpg

For så å finne fram "Porsche"-støvsugeren. Vi har vært litt slakke med årsavgiften på denne, så har kun 2011 tag :lol:

IMG_0017ps.jpg

IMG_0018ps.jpg

Så var det frem med "Puzzy 100 Super" tepperenseren :)

IMG_0027ps.jpg

Å dynke inn teppene med rensen.

IMG_0019ps.jpg

Var litt flekker rundt pedalene, men teppet var igrunnen ikke veldig skittent.

IMG_0008ps.jpg

Som en ser av det nesten klare vannet etter rens.

IMG_0024ps.jpg

Ferdig renset og klar for å begynne på plastdetaljene og panelene.

IMG_0044ps.jpg

Heller ikke disse var veldig skitne, men noen flekker var det.

IMG_0032ps.jpg

Som fort ble borte vekk :)

IMG_0037ps.jpg

IMG_0039ps.jpg

Løftet av skinnbelgen rundt håndbrekket for å pleie dette med skinnkrem og fant litt støv.

IMG_0034ps.jpg

Som også ble fjernet og rengjort.

IMG_0035ps.jpg

Ferdig. Ikke veldig stor forskjell, men ble en del renere og litt lysere generelt. Flekkene rundt pedalene ble også borte. Bilen ble stående på tørk over natten.

IMG_0033ps.jpg

Og siden stolene allerede var ute, var dette en glimrende anledning til å smøre disse enda en gang med skinnkremen. Alle skinnflater har vel fått 7 runder med skinnkremen siden jeg kjøpte bilen og begynner å bli fint og mykt nå :)

IMG_0045ps.jpg

05. Jan

Så kom endelig de nye interiørslistene tilbake fra foliering og på plass i bilen. Resultatet på folieringen var veldig bra men finishen er såklart ikke like blankt som lakkerte lister. Men er vertfall fornøyd sålangt.

IMG_0373.jpg

IMG_0374.jpg

IMG_0372.jpg

Sammenligningsbilde....

TrimComparison.jpg

Bedre før eller etter?

03. Mars

Et par stemningsbilder:

_MG_0050.jpg

_MG_0056.jpg

_MG_0060.jpg

_MG_0064.jpg

Ble en del bilder dette. Noe er kopiert fra bimmersforumet, så kan ver teksten ikke stemmer helt med bildene enkelte plasser.

Fikk nå på fredag også tilbake bilen fra lakkering av list under bagasjerommet. Var en bitteliten rustflekk der som måtte vike :D Og irriternde nok virker det som at det er lakkstøv på bilen, selv om jeg ga klar beskjed om at jeg var nøye og IKKE ønsket lakkstøv på bilen. Så mulig jeg må ha enda en lakkrens.

Så et par tekniske detaljer om bilen.

Utstyrsliste:

Vehicle Information:

Type: 320CI (EUR)

Dev. series: E46 (2FL)

Type: COUPE

Engine: M54

Cubical capacity: 2.20

Power: 125 KW / 210 NM

Engine: HECK

Gearbox: MECH

Colour: Mysticblau Metallic (A07)

Upholstery: Montana-leather/Hellbeige 2

Prod. date: 2004-09-22

Order option:

S167A - EU4 EXHAUST EMISSIONS NORM

S1CAA - SELECTION COP RELEVANT VEHICLES

S226A - SPORT SUSPENSION SETTINGS

S249A - MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL

S302A - ALARM SYSTEM

S320A - MODEL DESIGNATION DELETION

S338A - M-SPORTS PACKAGE II

S415A - SUNBLIND FOR REAR WINDOW ELECTRIC

S423A - FLOOR MATS, VELOUR

S428A - WARNING TRIANGLE

S431A - INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D

S435A - WOOD TRIM

S441A - SMOKERS PACKAGE

S459A - SEAT ADJUSTM. ELECTR. W, MEMORY

S473A - ARMREST , FRONT

S481A - SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

S488A - LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER

S493A - STORAGE COMPARTMENT PACKAGE

S494A - SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

S495A - 3, HEADREST REAR CENTRE

S502A - HEADLIGHT WASHER SYSTEM

S508A - PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

S521A - RAIN SENSOR

S522A - XENON LIGHT

S534A - AUTOMATIC AIR CONDITION

S650A - CD PLAYER

S661A - RADIO BMW BUSINESS

S672A - CD CHANGER BMW FOR 6 CDS

S674A - HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HARMAN KARDON

S710A - M LEATHER STEERING WHEEL

S716A - M AERODYNAMICS PACKAGE II

S760A - INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME

S775A - INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE

S788A - M LT/ALY WHEELS

S818A - MAIN BATTERY SWITCH

S842A - COLD CLIMATE VERSION

S850A - ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT

S863A - EUROPE/DEALER DIRECTORY

S888A - DANISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET

S896A - DAYTIME LIGHTS FUNCTION

S8SPA - COP CONTROL

S925A - SHIPPING PROTECTION PACKAGE

Series option:

S210A - DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC)

S251A - RUN FLAT INDICATOR

S520A - FOGLIGHTS

S548A - SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

S550A - ON-BOARD COMPUTER

S785A - WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS

S832A - BATTERY IN LUGGAGE COMPARTMENT

S851A - LANGUAGE VERSION GERMANY

Så, stort sett det meste av utstyr utenom navigasjon, takluke og skipose.

Bilen er per idag kjørt ca 86.000km :)

Ble mye på en sen søndagskveld dette, så beklager på forhånd om det er litt feil her og der.

Tips og kommentarer tas varmt imot :)

Endret av Søreng
  • DCN Poeng 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dj john

det er nesten umulig å ikke få noe lakkstøv..men viss det er mye så er det jo dårlig maskerings arbeid ville jeg tro..

ganske enig der med at det er en av de tøffest og peneste bmw,e som er produsert av 3 serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil Bj

Virkelig flott BMW! :) Og så ble jeg så glad da jeg såg at du folierte trelistene! Ble mye, MYE penere med mørke lister! :thumbup:

Kjetil Bjørløw Løvold

2006 Audi A6 avant 2.0TDI S-line, 1998 Honda Civic EJ9 1,4iS (X), 1990 Mazda RX7 Cab (X), 1996 Caddilac SLS 4,6L V8 Northstar (X), 1995 Volkswagen Golf CL 1,8 (X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Flott dette Andreas, men du må ikke legge yellow wax før du legger #21, lakkforseglignen skal legges på nypreppet lakk, med eventuell voks oppå. ;)

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle kommentarene :) Prøver så godt evnene strekker til å ta vare på den.

Tommy, må nok være en slurvete skriveleif ute å går der gitt, la selvfølgelig #21 først og lot den tørke litt før jeg la #26 oppå igjen :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Takk for alle kommentarene :) Prøver så godt evnene strekker til å ta vare på den.

Tommy, må nok være en slurvete skriveleif ute å går der gitt, la selvfølgelig #21 først og lot den tørke litt før jeg la #26 oppå igjen :thumbup:

Flink gutt

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeeeeeget pen bil! :D Ikkje mange 2005 model E46 der ute (har en Sedan sjøl 02/2005, en av dei siste sedanene ut av fabrikken :P ) Folieringen be jo meget bra synes eg :) Knall fint med lyst skinn interiør :) Også meeeget fint med LED-baklys!

Forresten, liten anbefaling:

IMG_0016ps.jpg

Disse kanalene under setet er AKKURAT stort nok til at en iPhone eller andre smart telefoner kan skli inn i, og da er det et reint HELVETE å få dem ut igjen.... tok 3-4-5 timer.... så anbefaler å sette 2 skruer gjennom eller noe slik at dette ikke skjer med deg ;)

Et annet tips er sjekk skiltlysene dine, disse irrer mye på E46er, så sjekk dette og få det tett før lampene blir helt ødelagt, får nemlig ikkje kjøpt nye lampemoduler løst, da må man kjøpe hele lista (Fikk pris på 3000kr for ny list med alt innhold ferdig lakkert fra GS...) Kjøpte ulakkert for 700kr og tar lampe modulene ut av den og setter inn i min ;)

Også, lite tips til en liten detalj som gjør STOR forskjell på kjøre opplevelsen; Kjøp Alu-ringer til speedo og turtall osv. ikkje krom, men matt Alu, bilen får et myyykje meir sportslig preg ;) Eg har Full M-tech, men fikk alikavel mer sportslig opplevelse når eg monterte disse ringene, fåes kjøpt på GS, det er "klikk on", uten lim og dill dall, er gjort å montere på 10 min fra du begynner til instrumentene er på plass igjen ;)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har ikkje tid til slikt for tiden, jobbsøking, fagprøve + at eg jobber 4/4 rotasjon og har lite tid til slikt når eg har 4 uker fri (forstå det den som kan....) Men skal legge ut ein Slags S&S no til våren, kommer nok iløpet av Mai, blir trist men må iallefall prøve å selge, og det blir nok sikkert desverre ikkje vanskelig :P

Du/dere får vente i spenning ;) Blir nok BMW neste bilen også så kommer nok en S&S på den også :P

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BChris. Mange gode tips her. Er klar over dette med skiltlysene, men ser greit ut så langt. Hadde forøvrig heller ikke problem med det på min gamle som jeg hadde i 3 år. De kommer nok uansett til å bli byttet med LED når jeg finner tak i en type jeg er fornøyd med.

Ang instrumentklusteret er det flere som har nevnt dette med matt alu. Er litt usikker selv på akkurat dette. Tror nok at dersom jeg skal bytte noe inni der, blir det "ZHP" instrumentkluster. ZHP var en "performance pack" som var tilgjengelig på USA modeller og hadde blandt annet instrumentkluster med hvite tall og røde nåler. Ser fort litt mer sportslig ut.

Fikk også lakkert ferdig festet til bombrikken og montert dette på plass slik at den nesten ikke er synlig lengre. Fremdeles LANGT fra pent, men mye penerere enn den hvite klossen i frontruta.

IMG_0414.jpg

Tok også et stemningsbilde siden det var flott vær og nyvasket bil. (Desverre bare med Iphonen :/)

IMG_0416.jpg

Traff også på en kjent bil her på parkeringsplassen i går. (Legg merke til at det ikke står noen på siden. Verken når jeg kom eller når jeg gikk 2 timer senere :D Og ja, det var så og si fullt på parkeringsplassen, men folk unnlot å parkere på siden til en forandring)

IMG_0410.jpg

Fikk forresten også testet Prick Bort på en bil på jobb idag og ble veldig fornøyd, så spørs om det handles inn mer av dette i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett bak BI? Jeg setter ikke mye penger på at andre biler på den parkeringsplassen var blankere enn disse! Har sett at Tommy sin bil ofte står strategisk parkert der. Regner med han har gitt klare beskjeder til kona:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Rett bak BI? Jeg setter ikke mye penger på at andre biler på den parkeringsplassen var blankere enn disse! Har sett at Tommy sin bil ofte står strategisk parkert der. Regner med han har gitt klare beskjeder til kona:-)

Hun er meget hensynsfull mtp parkering, og parkerer alltid her, ettersom det koster å parkere der, så de fleste pakker seg sammen på gratisparkeringen rundt i gatene, å da er dette siste plassen de bruker.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...