Gå til innhold

Tollfaktura på utstyr bestilt fra utland


fmoen

Recommended Posts

Noen som har bestilt mye fra utlandet?

Jeg og Petrus bestilte endel produkter fra Autogeek for omtrent 1,5 måned siden.. Hadde forventet å få faktura på toll og mva på dette, da brått og plutselig havnet endel over "tollfri grensa" på NOK 200!

MEN HVOR LANG TID TAR DET??

Endret av fmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • fmoen

    11

  • Lexgtturbo

    6

  • fredrik

    5

  • Hans Marius

    4

Mest aktive i dette emnet

Hvis du har fraktet det med Fedex så kan det ta en god stund...kommer når du minst venter det ;)

er det fraktet med Usps så må du vel betale på postkontoret når du henter pakka

Jeg fikk pakke fra usa forrige uke og da ringte de fra ups sverige og sa at jeg måtte betale moms og frakt FØR pakken ble sendt til Norge.

Aldri vært borti dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups og Usps er vel to forkjellige firma... Jeg har opplevd å måtte betale før jeg fikk varen når jeg har bestilt ting fra Tyskland...Det var vel Tollpost hvis jeg ikke husker helt feil.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Da jeg bestilte fra autogeek og fraktet med fedex tror jeg det tok bortimot 3,5 måneder eller noe slikt før den regninga kom ;) Men den kom så absolutt :P

Endret av gomega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups og Usps er vel to forkjellige firma... Jeg har opplevd å måtte betale før jeg fikk varen når jeg har bestilt ting fra Tyskland...Det var vel Tollpost hvis jeg ikke husker helt feil.. <_<

Mener og huske jentungen sa det var en DHL bil som var her med pakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Jeg trur jeg har vært heldig en gang, har bestilt masse bil greier på ebay + noe fra Autogeek og har alltid fått tollfaktura, utenom en gang når jeg bestilte noe baklykter til bilen for snart 2 år siden. Har enda ikke sett noe til regninga, så jeg regner med jeg har vært heldig :D

Men man må som regel regne med at den Norske stat krever deg for alt som er mulig å få ut av lommeboka de <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææææhmen staten kan jo risikere å gå glipp av penger, det kan jo ikke skje. Vi må for alt i verden beholde den lave grensen, og slutte å være så egoistiske og begynne å tenke på hva "fellesskapet" (les: politikerne) har igjen for inntektene fra denne avgiften. (Merk: sarkasme "kan" ha blitt benyttet i dette innlegget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, lav tollgrense og må regne med at regninga kommer. Klar over det men siden vi har valgt å bo i dette avgiftshelvete uten å engasjere oss politisk må vi vel bare akseptere at sånn er det.

Lurte bare på når fakturaen kom jeg, for å kunne gjøre opp oss i mellom når vi er to som har bestilt sammen.

Men kan noen bekrefte om formelen er slik:

Sum produkter og frakt x 0,25

+ tollgebyr (hvor mye er dette?)

=sum mva og tollfaktura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler ikke toll på frakt.... så det blir heller:

pris i utlandet x 0,25 + frakt - avgifter i utlandet + 200kr i gebyr (for at tollvesenet skal åpne pakken og se på innholdet) = endelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Lexgtturbo sier, du betaler ikke toll,kun moms.

Jeg har bestilt MYE oppgjennom åra og det er veldig forskjellig fra firma til firma hva de både tar i såkalte "admin gebyrer" og når du får disse fine gjeldsslave lappene i posten hehe. I ditt tilfelle bestilte du med fedex der har jeg fått ting fra mange ganger og det kan ta alt fra 3uker-3månder før de kommer. vanligvis noe midt i mellom kanskje 1måned 1,5....håper dette var til noe hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, det heter ikke toll, det du betaler er merverdiavgift. Toll er noe annet, en ekstravgift på f.eks tekstiler.

Merverdiavgift er du pliktig på innførsel av varer med en total verdi for over 200,-, for VARENE. Om Varene koster, etter tollvesenets satser (ligger på toll.no), 199,-, og du betaler 50,- i frakt, er det ikke pliktig MVA på pakken.

Om du derimot kjøper noe til 250,-, og frakt til 50,-, så må du betale MVA på varene, pluss kostnaden for frakten, altså 300,-.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg spurte tollvesenet om eg skulle betale toll på frakt og utenlandske avgifter og då sa de nei... Det er ihvertfall min erfaring, men det drittgebyret for å sjekke innhold i pakken var jo dobbelt så mye som tollen for frakt ville komt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spurte om du skulle betale toll er det ikke rart de sa nei, for toll er noe helt annet. Toll er en avgift som ilegges visse varegrupper (for eksempel tekstiler, klær). Merverdiavgiften, også kjent som moms, er noe helt annet, og gjelder på stort sett alt du kjøper. Unntaket er bøker, om jeg husker rett.

Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie

Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak. Frakt for varen kan komme i tillegg. Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto trenger du ikke betale toll og avgifter for DVDen. 200-kronersgrensen regnes på fortollingstidspunket etter Tollvesenets omregningskurser.

Bøker, uansett verdi, kan importeres toll- og avgiftsfritt av privatpersoner så lenge de er til eget bruk.

Varer fra 200 kroner må fortolles

Innførsel av varer med vareverdi fra og med 200 kroner må fortolles. Da må du betale merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader. Kjøper du for eksempel en CD til 210 kroner og det koster 40 kroner i porto må du betale 63 kroner i merverdiavgift. Det er ikke toll på CDer.

I tillegg kan det komme et fortollingsgebyr. Dette er et gebyr som spedisjonsfirmaet du benytter tar hvis de skal fortolle varen for deg. Gebyret kan variere avhengig av firma.

De alle fleste varer, for eksempel elektriske og elektroniske artikler, cd- og dvd-plater er tollfrie. Klær er derimot tollbelagte.

Eksempler på beregning av toll og avgifter.

Lurer du på om det er toll på varen du skal bestille kan du kontakte Tollvesenets infosenter på tlf.: 0 30 12.

Mer her.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort balle seg litt på, ja. Importreglene, og grensene, i Norge er latterlig teite.

Det kjedelige er å vente på faktura fra speditøren, som sender ut sånt når det passer seg. De skal jo da gjerne også ha litt kronasjer for å ha lagt ut for momsen for deg. Posten tar vel 90,-, og det er vel omtrent der de fleste andre ligger på og. For forenklet fortolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...